Alx
Numera tävlingsledare
- Gick med
- 8 Nov 2004
- Hoj
- Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Behåll stället, byt hjälm. Lite skrapat ställ visar bara att man är en erfaren förare. Dags att börja öva knäskrap nu när du har "looken"!
Han lät mig på träna ett litet tag på den nya MC'n och efter en skakig inledning på dagen fick jag så slutligen min lapp
Hade uppkörning idag och var framme i god tid innan start. Det betydde att jag och en annan kille från körskolan kunde träna lite på låg- och högfartsbanorna innan det var dags. Jag körde en Kawa ZR7 och grabben en Yamaha DT 125:a. Ytterligare en tredje kille skulle köra upp för tung.
Allt var frid och fröjd, tränade banorna ett par gånger och det gick fint.
Rätt var det var, på högfartsbanan 1, kom jag aningen för snabbt och snävt in när jag skulle passera sista konan före 180-graders svängen och vurpade rejält (tror jag låst frambromsen lr något). Jag flög ett par meter och hojjen snurrade ett varv efter och landade på mitt högra ben. Beslaget till höger fotpinne och fotbroms var helt knäckt, blinkers, tank etc totalförstört. skinnstället fick rejäla skrapmärken, likaså knogskydden på handskar. Även hjälmen fick sig lite skrap.
En svart rullgardin drogs ner för mig eftersom jag visste att det var kört, inget kort idag... Visserligen var jag självklart glad över att ha klarat mig utan att behöva uppsöka akuten, men ändå...
Som en skänk från åvan erbjöd sig körläraren till den andre killen som skulle köra upp för tung MC mig att låna deras hoj att försöka med. Det ville jag gärna även om jag räknade med att kugga pga omständigheterna (chocken, rädslan, ny hoj etc). Som tur var fick vi den trevligaste förrättaren man kan tänka sig. Han lät mig på träna ett litet tag på den nya MC'n och efter en skakig inledning på dagen fick jag så slutligen min lapp (De andra klarade sig också)!
I morgon blir det besök på vårdcentralen för mitt högra knä och fot är rejält svullna.
Hur gör man med skinnkläderna? Vågar man köra på i samma ställ (gick inte hål utan skrapat och nött) eller ska man kontakta försäkringsbolaget för att byta ut mot nytt?
Behåll stället, byt hjälm. Lite skrapat ställ visar bara att man är en erfaren förare. Dags att börja öva knäskrap nu när du har "looken"!
Grejjar man att genomföra och klarar alla prov efter en sådan fadäs så förtjänar man faktiskt att få körkortet.
Grattis!
Eller klantig, dumdristig eller oerfaren förare, eller att man köpt ett begagnat ställ, det kan visa mycket eller ingenting med skrapat ställ.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|