tillåtet för människor medNej. Taggtråd är tillåtet, om det inte handlar om hästar. Man får inte heller använda taggtråd och el ihop.
tillåtet för människor medNej. Taggtråd är tillåtet, om det inte handlar om hästar. Man får inte heller använda taggtråd och el ihop.
Så kanske det var, har bara koll på hästarNej. Taggtråd är tillåtet, om det inte handlar om hästar. Man får inte heller använda taggtråd och el ihop.
Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.
Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.
Det där kommer markägaren/kommunen att få står för.
(om det inte var privat mark)
Nej, skyltar säger inte allt. Det krävs både sunt förnuft, ödmjukhet och massa erfarenhet för att ta sig fram säkert på landet. Den breda grässvålen i mitten säger allt för oss som har öga för det. Detta är INTE en helt vanlig grusväg.Såg ut som en helt vanlig grusväg inga skyltar eller något som visar att man inte får köra där.
Nu måste jag fråga: hur ser du det? Vet du ens vad uttrycket egentligen innebär?Den som satt upp den taggtråden tillhör begåvningsreserven.....
Fattar att du är förbannad !
https://sv.wikipedia.org/wiki/BegåvningsreservBegåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport, på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar.
Well, han sa'et han va'et...Ibland används begreppet felaktigt pejorativt
Ska kolla med tellelisen och se vad dom tycker. Trist om någon annan skulle råka värre ut. Blåmärken och krökta prylar kan jag leva med men det skulle kännas rejält surt om någon annan trasslar in sig i taggtråden bara för att jag inte orkat med att kolla upp det.
Och ännu bättre om det hade varit uppmärkt med plastremsor så att den syns (eller en varningsskylt) så att inte en motorcykelförare går omkull och skadar sig (eller ett barn som cyklar skär sönder sig)
Polisanmäl detta är mitt råd till Sukkaha, enskild väg eller inte - Man måste självklart informera och synliggöra (plastremsor eller dylikt) att sylvass taggtråd är draget över en väg.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6237109– Det är att se sig för och vara uppmärksam. Det finns inga krav på vägens standard och säkerhet!
Hur i helvete kan du resonera på det sättet? När jag körde enduro så höll jag på bli halshuggen av en för mig osynlig vajer som en jävla bonde hade spänt upp på en skogsväg. Nu hade han missbedömt avståndet så vajern tog i nummerplåtsplattan och gled över till styret. Tvärstopp och jag slog runt. Oavsett om jag kör på någon annans mark så är det ju för fan mordförsök.
Åk dit med bilen och åtgärda problemet.
man får inte stängsla med taggtråd längre så ifall du klipper ner den får hen inte sätta upp den igen
Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.
This!!!
Så här är det i verkligheten.
Var det inte skyltat alls?
Jag är markägare och har jag inte skyltat med varning för vägbom så
får jag ta ev skadestånd.
Nu har vi inga vägbommar så förhoppningsvis är det lugnt.
Jag inbillade mig att det var körkortslösa idioter på oregistrerat stöldgods som åkte runt om förstörde för oss andra som kan ta oss fram i samklang med markägare, jägare och annat levande i skogen, men när............osv med massa mer bra text
Bra rutet. Kudos till dig Notrightrider. Bara att hoppas att det inte kommer att läsas som fan läser bibeln. Då blir du väl den som tycker att bönder gör rätt som sätter upp taggtråd och gräver fallgropar med spetspålar i.
Nej, jag menade inte att bönder gräver fallgropar eller sätter upp taggtråd på jävelskap. Bara den inte helt ovanliga reaktionen på att kritisera ett beteende, att det tyvärr allt som oftast tolkas som ett försvar av ett annat. Nåväl. Avataren ja. Hur märkligt det än låter så tänkte jag inte ens på att jag hade den. Så här i efterhand, blått på vitt så att säga, är ju kopplingen till trådämnet minst sagt uppenbarJa...? Något skall man ha att göra avatarmaterial av?
*nudgenudge*
Sen spekuleras det även om felaktig bromsteknik och att jag legat på varvstopp. Eftersom jag körde solo är det ganska imponerande att läsa hur många forumsmedlemmar som har tillgång till kristallkulor.
Nej, jag menade inte att bönder gräver fallgropar eller sätter upp taggtråd på jävelskap. Bara den inte helt ovanliga reaktionen på att kritisera ett beteende, att det tyvärr allt som oftast tolkas som ett försvar av ett annat.
Tja oavsett betydelsen av ordet "begåvningsreserv"....Jag använde ordet på det sätt som jag är uppväxt med att ordet betyder. Hade jag varit på ett medarbetarsamtal med min chef och han/hon sagt "du tillhör begåvningsreserven på det här företaget" så hade jag INTE blivit glad. Tror att fler än jag har haft fel i vad detta ordet betyder !
Dock- Min åsikt står jag för - Sätter man upp ett hinder (oavsett var) så ser man till att hindret är uppmärkt med någon typ av varning (det är skillnaden mellan oss människor och djur - Att vi har ett konsekvenstänk). I detta fallet hade det varit enkelt att binda upp remsor från en plastpåse eller vad som helst på taggtråden. Allt för att synliggöra att "här finns ett hinder", "Se upp så du inte skadar dig"
Det har inte framkommit något annat än att det är tillåtet att köra på den vägen ! - Det kan finnas olika tolkningar om detta - Min är att "om det ÄR en väg (oavsett vem som äger den, sköter om den, om det är grus/asfalt eller stenbeläggning) så är det en likväl en väg" - En väg är en sträcka mellan två punkter som det är tänkt att man ska kunna passera för att just komma till punkt B på ett enkelt och smidigt sätt.
Här har någon (enligt mig) åsidosatt sitt sunda förnuft och orsakat en olycka genom att inte ha konsekvenstänk. Detta alldeles oavsett vad lagen säger.
Slutord - Har du laglig rätt att spänna taggtråd över din privata väg, så gör det om du vill. Men häng upp remsor på tråden eller sätt upp en varningsskylt som varnar dina medmänniskor (inte för att du nödvändigtvis MÅSTE göra detta enligt lagen......... utanför att du BRYR DIG OM dina medmänniskor).
Jag inbillade mig att det var körkortslösa idioter på oregistrerat stöldgods som åkte runt om förstörde för oss andra som kan ta oss fram i samklang med markägare, jägare och annat levande i skogen, men när jag läser somligas kommentarer här i tråden, så förstår jag bättre varför så många hamnar i kontroverser när dom kör motorcykel utanför det statliga och asfalterade vägnätet - och varför jag ibland får lägga tid och kraft på att ursäkta, förklara och släta över andras hänsynslösa framfart och uppträdande.
Ni har helt enkelt ingen koll!
Inte på vägen ni kör på, inte på hojen ni framför, inte på konsekvenserna av er körning, inte på känslorna ni sätter i rörelse.
Kör man på någons mark så är man gäst och uppför sig därefter. Objuden gäst, dessutom, och med tveksam rättighet att ens bara passera förbi. På en ägoväg har man IINNGGEENNTTIINNGG att göra med motorcykel. Din resa sker helt och hållet på eget ansvar, och ibland med markägarens tysta medgivande grundat på antingen välvilja, ointresse eller ovilja att konfrontera någon han inte kan bedöma bakom skyddskläder.
Nej, knappast - eftersom det vi ser hittills tyder på att det verkligen var privat mark.
...och, när inte ens kommuner behöver svara för dödsfall där motorcyklister dör mot dåligt utmärkta bommar, så...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/grums-kommun-inte-ansvarigt-for-dodsolycka?gmenu=open
Nej, skyltar säger inte allt. Det krävs både sunt förnuft, ödmjukhet och massa erfarenhet för att ta sig fram säkert på landet. Den breda grässvålen i mitten säger allt för oss som har öga för det. Detta är INTE en helt vanlig grusväg.
Nu måste jag fråga: hur ser du det? Vet du ens vad uttrycket egentligen innebär?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv
Eller, du kanske väljer den vulgära feltolkningen av ordet...?
Well, han sa'et han va'et...
Nå, vad sade "tellelisen"?
Nej, man måste inte något alls på enskilda vägar!
Det visar efterspelet av dödsolyckan i Sandviken förra året.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6237109
Passar på att beklaga att jag är så stöddig och tyken i posten, men det är för att få er att vakna upp.
Det är en fara i sig att ni tror som ni tror, och det är värre ändå att ni sprider er uppfattning vidare.
Det finns inga krav på någonting alls på enskilda vägar!
Jo, det ställs krav på föraren som trafikerar dessa vägar. Hur man kör, hur man uppför sig, på perceptionsförmågan, fantasin, reaktioner - allt allt allt! Det är det som gör det så fantastiskt att få köra dessa vägar!
Men det går inte att räkna med att allt är vadderat, förvarnat och tillrättalagt som i staden.
Vill ni ha det så, så är det också där ni skall köra. I verkliga livet gäller andra regler.
Sure, det finns skogsbolag som är bussiga och bjuder på en infartskylt:
Men, vad hjälper det när många av oss baxar sig in bakifrån i olika vägsystem, kör och har roligt - och till sist ser den grå baksidan som ett kvitto på det man redan märkt.
Kan inte försvaras.
...men fatta hur less denne bonde är, när han är beredd att få blod på sina händer för att slippa trafik på sina marker. Försök förstå vilka känslor som är i svallning när vi bara vill ha lite kul. På andras bekostnad...
Man häpnar. Dels över okunskapen, och dels över rådet att förstöra bondens staket för att kunna gasa fritt på dennes privata väg, eftersom det är för jobbigt att stanna och öppna grinden. ...eller att ens se sig för.
Återigen - det ÄR verkligen ett problem att hinder oftast bara skyltas från infarten, speciellt för oss som kör grus på allvar.
Men att bara "polisanmäla" som du säger innebär inget betalningsansvar för någon. Som jag tolkar din text så har markägaren valt att betala - kanske för att slippa tjafs?
Har du en dom att referera till så är det vansinnigt intressant att få ta del av den - speciellt i ljuset av att varken kommuner eller företag behöver ta ansvar för döda motorcyklister...
Låt oss gärna veta mer om detta, det är angeläget.
Nej, verkligheten är inte så som ni tror eller som ni försöker få andra att tro.
Det är inte alltid skyltat, och det behöver inte heller vara skyltat. It's jungle out there.
Tycker ni att det är galet så är det dags att arbeta politiskt för det, hellre än att skämma ut er på forum och sällskapsliv med oinitierade, obegåvade och otrevliga kommentarer som gör mer skada än nytta.
SMC är en utmärkt kanal att arbeta igenom, om man inte vill dra hela lasset själv.
Min personliga uppfattning är att rigida bommar skulle behöva få en enhetlig standard i hur dom märks ut, och gärna även propåer kring underhåll av reflexmaterial/kontrasterande färger, eftersom det idag kan gå 10 år mellan tillfällena en markägare är ute på plats och tittar till sina installationer.
Detta är speciellt viktigt eftersom vi hela tiden får fler och fler bommar i skogen - och detta eftersom folk verkar ha förlorat förmågan att föra sig; tappat sitt bondförnuft, helt enkelt.
Men, jag inser också hur ohyggligt långt det är till att få igenom ett sådant reglemente - så jag väljer att fortsätta se mig för när jag kör.
Troligen, hörru...
Jag är inte ute efter att skaffa ovänner, men ni får fan skärpa till er. Ta reda på hur saker och ting verkligen ligger till innan ni uttalar er så tvärsäkert om saker och ting som folk dör av - utan att någon ställs till svars.
Härligt att du har synpunkter på hur andra bör göra det lilla extra för att underlätta för sina medmänniskor...Orkar inte redigera så citerar hela ditt inlägg ...,
Tja oavsett betydelsen av ordet "begåvningsreserv"....Jag använde ordet på det sätt som jag är uppväxt med att ordet betyder. Hade jag varit på ett medarbetarsamtal med min chef och han/hon sagt "du tillhör begåvningsreserven på det här företaget" så hade jag INTE blivit glad. Tror att fler än jag har haft fel i vad detta ordet betyder !........nog om det !
Dock- Min åsikt står jag för - Sätter man upp ett hinder (oavsett var) så ser man till att hindret är uppmärkt med någon typ av varning (det är skillnaden mellan oss människor och djur - Att vi har ett konsekvenstänk). I detta fallet hade det varit enkelt att binda upp remsor från en plastpåse eller vad som helst på taggtråden. Allt för att synliggöra att "här finns ett hinder", "Se upp så du inte skadar dig"
Det har inte framkommit något annat än att det är tillåtet att köra på den vägen ! - Det kan finnas olika tolkningar om detta - Min är att "om det ÄR en väg (oavsett vem som äger den, sköter om den, om det är grus/asfalt eller stenbeläggning) så är det en likväl en väg" - En väg är en sträcka mellan två punkter som det är tänkt att man ska kunna passera för att just komma till punkt B på ett enkelt och smidigt sätt.
Här har någon (enligt mig) åsidosatt sitt sunda förnuft och orsakat en olycka genom att inte ha konsekvenstänk. Detta alldeles oavsett vad lagen säger.
Det är MÅNGA saker som möjligtvis är lagliga, men som man avstår från att göra då förnuftet säger nej (ett exempel är att jag avstod min lagliga arvsrätt då min far dog eftersom min mor annars skulle fått gå från hus och hem för att lösa ut oss barn - Denna lag är nuförtiden korrigerad då den slog sönder så många familjer och skapade enorma sår).
Slutord - Har du laglig rätt att spänna taggtråd över din privata väg, så gör det om du vill. Men häng upp remsor på tråden eller sätt upp en varningsskylt som varnar dina medmänniskor (inte för att du nödvändigtvis MÅSTE göra detta enligt lagen......... utanför att du BRYR DIG OM dina medmänniskor).
Jag svängde av från asfalt till bred grus/singelväg som övergick till grässträngsgrusväg i en och samma sträckning. Har inte tråcklat mig in via någons jordgubbsplantering och inte pressat mig förbi bommar eller skyltar.
Såhär i höst och jakttider håller jag blicken minst lika mycket ute i vägkanterna som på själva vägen. Stolpen smälte in ganska fint i grässträngen när man kommer rakt på den och tråden var osynlig upp till ett par meter ifrån. Sen spekuleras det även om felaktig bromsteknik och att jag legat på varvstopp. Eftersom jag körde solo är det ganska imponerande att läsa hur många forumsmedlemmar som har tillgång till kristallkulor.
Anmälan är inlämnad men den lär nog inte hamna överst i utredningshögen. Själv kan jag inte asmycket om vilka lagar som finns rörande vad markägare får göra och inte men nu är det ju i händerna på några som troligtvis har bättre koll på det än någon av oss här på detta forum.
Ni får gärna fortsätta spekulera för det är kul med en tråd med lite liv och känsla i.
Jag kommer att posta vad lagens väktare anser så fort jag fått reda på det.
Ride safe
Härligt att du har synpunkter på hur andra bör göra det lilla extra för att underlätta för sina medmänniskor...
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |