Jo förmodligen ligger det nära sanningen, tror jag ska göra så att jag kollar upp vad som gäller rent juridiskt så att jag är säker på min sak och tar sen ett snack med handlaren helt enkelt.....har svårt att se att nån ska vinna nått på att bara låta tiden gå det som har hänt har ju hänt och ska ju redas ut för eller senare i vilket fall som helst...
Jag har enormt svårt att se att handlaren eller ägaren ska kunna begära att du ska stå för hela kostnaden om det nu visar sig att hojen var helt oförsäkrad vid olyckstillfället. Man förutsätter ju att en hoj som lånas ut för provkörning är helförsäkrad om inget annat påtalas. Vore jag dig skulle jag avvakta och se om handlaren återkommer med några krav efter att han har fått tag i ägaren och rett ut hur hojen var försäkrad från hans sida. Eftersom det varit tyst i flera veckor där handlaren påstått sig inte få tag i ägaren tror jag inte att något mer kommer att hända där du involveras. Hojen kommer att fixas.
Man kan ju förutsätta att handlaren har en företagsförsäkring och frågan är hur den gäller i det här fallet. Det finns ju olika omfattning på dem. Mest sannolikt har det uppstått frågetecken vems försäkring som ska täcka det inträffade om nu hojens ägare ställt av den. Det kan ju vara så olyckligt att ingen av försäkringarna gäller. Då får handlaren och ägaren göra upp beroende på vad som är sagt dem emellan. Allt är inte svart på vitt som vissa här vill antyda. På sin höjd kan man kanske kräva dig på en symbolisk självrisk.
Jag känner en person som lånade en ny bil hos en stor återförsäljare ett tyskt "lyxmärke" som vanligtvis ser till att man skriver på ett papper om en hög självrisk i händelse av en incident. Den här gången missade man den detaljen och släppte iväg honom med bilen utan att något var påskrivet eller sagt muntligt om vad som skulle krävas av honom. Olyckan var framme under provturen. Inga pengar krävdes av honom i efterhand. Bilfirman fick/valde att stå för självrisken helt på egen hand.
Var hojen ett säljuppdrag om man får fråga?