Vurpor på gruppkörningar...?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hmm...inget personligt mot någon, men det gör lite ont att se grabbar med färsk trycksvärta på styrlappen brassa mot skogen på gruppkörningar. :(

En tanke slog mig, vi som manglar bkk och sporthojskurser och får teorin korvstoppad i oss...borde inte vi kunna dela med oss lite av vad vi får lära oss?
Jag skulle kunna tänka mig att köra en dag i veckan med gruppkörning i mer sansat tempo, där man delar med sig av lite tricks och erfarenheter...

Alla har kanske inte tid/möjlighet att köra BKK/SHK (även om det borde vara ett krav om det skulle vara upp till mig).

Skit händer, men det är synd att det gör det helt i onödan. :)

Vad säger övriga banåkare? Jag har sett att andra "klubbar" här har pysslat lite med sådant.

/J - är *absolut* ingen expert, tragglar så gott jag kan med tipsen jag får med mig hem själv.

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Ja det är verkligen trist att höra att folk kör av, antagligen pga att tempot dras upp och folk "försöker" hänga på. Även om det pratas om att "man kör i sitt eget tempo" blir det lätt en omedveten stress som i kombination med nya okända vägar leder till marksyning.

Jag, som många andra, är grön sedan 230 mil tillbaka och passar mig nog lite för att just "hänga på". Klämde en BKK på Hälla Ring i slutet av maj som var mycket lärorikt. Kan bara föreställa mig hur mycket mer det finns att lära så här i början av min "hojkarriär". Min plan är ändå att ta mig till flertalet kurser BKK/SHK för att bli en säkrare och bättre förare.

Men, att börja med 140-150 blås på okända vägar efter invanda piloter känns för mig inte helt betryggande. Då kör jag hellre mina egna Rookie-samlings-körningar där vi håller ett längre tempo.

SGM's förslag om att dela med sig om tips och trix under mer sansad körning tycker jag låter som ett trivsamt koncept. Dvs; försnack vid samlingen eller över en fika, därefter lämpliga rutt i ett tempo där man fokuserar på körteknik och inte "den som kan köra fortast är tuffast" och kanske en avslutande samling/fika för att stämma av frågor/tankar. :tummenupp

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
SGM's förslag om att dela med sig om tips och trix under mer sansad körning tycker jag låter som ett trivsamt koncept. Dvs; försnack vid samlingen eller över en fika, därefter lämpliga rutt i ett tempo där man fokuserar på körteknik och inte "den som kan köra fortast är tuffast" och kanske en avslutande samling/fika för att stämma av frågor/tankar. :tummenupp

Men vi kommer väl inte att sluta med dom???:D:D:D

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Men vi kommer väl inte att sluta med dom???:D:D:D

Det är ju du och jag, det vet du ju! :braSSahelveTT!1!1! :fakta

Men jag tänkte mer på JD och Härnis, de behöver ju hjElp! :rofl

Nää, men lite lugnare gruppstyrningar, lite som det rotor varit ute på, egentligen så är det inte konstigare än att läsa det här:

http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/FULL KONTROLL SVENO.pdf

SMC's "Full kontroll" innehåller det de lär ut på kurserna, där man går igenom gaskontroll, blick, bromsteknik och kroppsposition.
Gaskontroll och blicken är precis hur viktig som helst, läs, fundera och känn er för.

Bra skit. :fakta

En liten disclaimer - Jag har inget att göra med smc, men är glad att jag börjat åka bana med smc, förhoppningsvis så plockar man upp skit som fastnar i ryggmärgen en vacker dag. :)

/J

Last edited:

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
Jag tycker det låter som en bra idé, själv är jag juh grön satan. En av anledningarna till att jag hängde med första gången var för att kunna "se på de erfarna" vad gäller spårval och teknik i hopp om att kunna lära mig mer!
Jag vet att jag är kass på att brassa, kör juh lugnt o försiktigt. Jobbar fortfarande med att jobba bort mina SR's (överlevnadsinstinkter) för guds skull!

Mitt mål med motorcyklandet, som är en gammal pojkdröm jag har haft från 8års ålder, är att komma så pass långt att jag känner att min MOTORCYKEL sätter begränsningarna och inte JAG!

MedAndraORD; Jag tar gladeligen emot tips och trix från erfarna personer som ser mig göra nybörjartabbar! Jag är inte för stolt för att lära mig mer liksom :tummenupp

Teach me the way of the force, father! :yoparty

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Den vi borde avlöna svart för ful-kurser på krokvägarna är ju våran vandrande GPS... :hihi

Allt man behöver veta står i den pdf:en - sedan är det bara att försöka omsätta't i praktiken, hur svårt kan det vara? :rofl

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1
Mmm mycket förändrades efter en "riktig" banvända .... jag håller helt med om att vi måste ta oss en funderare när komforttempot ligger vid 140 -150 .... vi måste nog hjälpas åt med detta ....

Ju fler vi blir på de gemensamma körningarna ju roligare då fikat är en ruuuskigt stor del av det :D som vi har gjort "so far" så är risken att vi blir färre ...

Självklart kör alla i eget tempo .... men kan alla låta bli att ryckas med ??? Knappast!

Jag vet att det kommer att bli betydligt mycket mer bana för mig !!!! det var sjukt skoj att få brassa hElveTT under säkrare förhållanden.... det tycker min ljuvliga hojåkande fru med :D

Jag är inte på något sätt guds bästa och jag vet att det kan bli en och annan "svartåkning" :yoparty finns ju dom här inne som har den effekten på andra :D:näsblod :krama

Så jag måste erkänna att du fasiken var riktigt klok i ditt inlägg Jerry ! :Bugar

//Korven den lugne

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
hur ska vi lägga upp det hela på körningarna då?
Man skulle ju kunna dela upp i två grupper innan man åker ifrån stationen en brassa satan grupp å en softa grupp. självklart så fortsätter vi vänta in varandra vid korsningar.

Mycket viktigt ämne att lösa hittils har det gått bra men fy bubblan för den

dagen man vänder tillbaka å den som saknas ligger livlös bredvid vägen

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Framför allt så är det snart dags för äldre att stå som förebild. När man är fler och framför allt, färska eller folk som inte hittar vägarna, att lägga prestigen på hyllan och sänka tempot(det är inte Mad sunday eller tävling vi gör). Jag kan mellan varven vara jävligt svårflörtad öka tempot, något jag själv avgör, men i tisdags så blev det lite galet fort från min sida med, på någon av vägarna.

Som skitskraj mc en gång haft i sin avatar på SH(kanske ännu?) Gasglad men med hjärnan i behåll..

Men som matte säger, dela upp i grupper, eller så åker fortåkarna först, så slipper vi farliga omkörningar oxå. Jag har nämt detta med för folk i min omgivning med att det är dags för att tänka på temposänkning, vill man ständigt brassa helvete, så är många av smc: instruktörers tänk inte fel, Banhoj på banan med eller utan kraschkåpor och en stor touring/offroad för vägåkat, så inte farten blir så hög för det blir jobbigt.

Jag hade en smc instruktör i måndags som sa något riktigt bra:
-Åk inte bara ut och kör! TÄNK på något att öva på under turen, ex en dag med motstyrning, en körning med tanke på svängpunkter, en dag /körning med hur man sitter mm mm, men han tyckte man enbart skulle tänka på öva en sak i taget, sakta men säkert, så man håller allt alert och har en ständig träning på det man gjort på smc-kurs, förutsätter att man varit på en kurs åtminstone, eller läst littratur om det(Jerrys inlägg:tummenupp).

Själv så har alla kurser och bandagar gett mig enormt mycket, även att jag nöter rätt mycket mil oxå per säsong gör att man varit med om några, åhh, fan, opps det var nära mm.

Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Man kanske bör anpassa vart i gruppen man lägger sig, beroende på hur hårt man tänkter köra vid det resp tillfälle. Att dela in i olika grupper på samma körning kan få motsatt effekt också.

Folk kör olika bra (t o m vid olika tillfällen) så allt grundar sig på att man inte ska köra över sin egen förmåga. Eget ansvar helt enkelt. Om jag inte känner mig fokuserad till 100 så slår jag av på tempot.

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Bra att detta tas upp då det börjar bli lite för många som"besökt diket"
Ser ju inte så mycket av vad som händer i leden då jag för det mesta kör först GPS-nörd som man är:)

Det blir gärna ett outalat grupptryck där ingen vill vara sämre en den andra och gärna dras med i lite högre fart än vad som är bekvämt, men liksom att man ställer in en hoj för att den ska kännas förtroendeingivande så ska även farten man kör i kännas förtroendeingivande, gör det inte det så kör man "lite" över sin förmåga.

Jag ställer gärna upp och förklarar och ger tips när vi är ute och kör, och det är faktiskt flera som gjort det, om nu någon vill det.

Dela upp i grupper är jag lite tveksam till då det kan bli som i skolan när det skulle väljas till brännbollen :brinnerup

Jag rekommenderar bankörning, SMC-om du vill lära dig att köra hoj och bankörningar om man vill bomba och jag lovar det finns inget roligare med hojkörning än att köra bana.

/Robban

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Man kanske bör anpassa vart i gruppen man lägger sig, beroende på hur hårt man tänkter köra vid det resp tillfälle. Att dela in i olika grupper på samma körning kan få motsatt effekt också.

Folk kör olika bra (t o m vid olika tillfällen) så allt grundar sig på att man inte ska köra över sin egen förmåga. Eget ansvar helt enkelt. Om jag inte känner mig fokuserad till 100 så slår jag av på tempot.

Precis vad jag tänkte, om det delas upp redan innan avfärd så är ju risken att man "måste" hänga på i den gruppen man valde. Bättre att de som vill åka lite fortare bara smyger iväg...

Sen har jag lite svårt att se hur man ska kunna lära sig något praktiskt på allmän väg, tycker inte det finns marginaler för det helt enkelt (för att få aha-upplevelser måste man ju faktiskt gå utanför sina egna komfortzoner) och för mycket annat att tänka på. Att teoretiskt bara få höra vad man bör göra i olika situationer tror jag ger föga.

Jag hoppas inte samåkningarna blir för uppstyrda rent åkmässigt, avskyr sådant. Det ska vara lite vilda västern men ändå med en stor skopa sunt förnuft! :yoparty

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Tjenare folks,

Håller helt med Robban "aRWe" i hans inlägg, med ett tillägg. Tips och trix för bana kontra väg är ibland lite olika saker och dessa två ställer också lite olika krav. :tummenupp

Det är ju inte riktigt tänkt att man ska bomba så fort det bara går på allmän väg utan ha tillräckligt med marginaler för att klara av allt oförutsett som kan dyka upp. På SMC-kurser lär vi ju ut hur man ska köra mer trafiksäkert, dock övar man på bana och då blir det i regel något högre tempo än på allämn väg. På bana finns det mycket mer av dessa marginaler (inga möten, inget skit på vägen, inget grus i kurvorna osv...). Detta medför att det är otroligt mycket enklare att öva in en vettig körteknik med målet att skapa sig mer marginaler till den dagen det dyker upp något oförutsett på allmänna vägen.

Visst är det skoj när det går undan ibland, men som redan sagts måste man vara tillräckligt självmedveten och självkritisk och ställa in tempot efter egen förmåga, dagsform och i viss mån efter sin hoj. Det blir roligast för alla då. Att komma hem och känna "-Jaha, jag överlevde en tur till..." är inte riktigt min definition av avkopplande sysselsättning :)

Slutligen, precis som Robban sa, att dela med sig av lite hojkunskap gör jag också gärna. Rekommenderar dock starkt att köra en SMC Hälla-körning, finns tre tillfällen nu i augusti och september. Storbana ger lite mer hastighet under hjulen men det är fler kruvor per pass på GoCart-bana och det är ju det som är kul :) På bana tillåts även att instruktören kikar lite mer på just din personliga körstil (kräver ibland lte udda spårval osv) vilket inte alltid fungerar på den allmänna vägen! På så sätt kan du få individuella tips om din körning och tips som du kan ta med dig hem och öva på själv!

Ses på onsdagkvällar och på Hälla såklart!

/Mattias

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Nu var det ju bara allmänna funderingar...men man behöver inte brassa helvett för att inse hur motstyrning fungerar, eller hur man använder blicken...eller hur man väljer en sen svängpunkt för att se mer genom kurvan. :)

Det är ju jäkligt viktiga saker, som man inte får lära sig på körskolan, så med frisk trycksvärta på lappen är det lätt hänt att det blir lite läskigt när man kommer in i den där kurvan som ser så tight ut, och man låser ögonen på det där diket, stel som en pinne i armarna..

Läs SMC's Full kontroll, och prova lite av det - det behövs som sagt inte alls bombas för att man skall känna skillnad på avslag genom kurvan, eller lite lagomt motande med gasen.

:)

Och gruppkörningar i lugnt tempo behövs absolut, det är ju bara att lägga dem på en annan dag, så behöver de som absolut måste brassa helveTT inte dyka upp? :hihi

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Hoj
-----
(för att få aha-upplevelser måste man ju faktiskt gå utanför sina egna komfortzoner) och för mycket annat att tänka på. Att teoretiskt bara få höra vad man bör göra i olika situationer tror jag ger föga.
Hmm, du har nog rätt i det!

Jag hoppas inte samåkningarna blir för uppstyrda rent åkmässigt, avskyr sådant. Det ska vara lite vilda västern men ändå med en stor skopa sunt förnuft! :yoparty
Agree :tummenupp

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Man kanske skulle ordna samåkning för nybörjargrupper, t ex till Rörken el Tuvängen och SMC-kurserna där. Med helt nytryckt körkort är de vanliga gruppkörningarna kanske väl tuffa att börja med.

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Man kanske skulle ordna samåkning för nybörjargrupper, t ex till Rörken el Tuvängen och SMC-kurserna där. Med helt nytryckt körkort är de vanliga gruppkörningarna kanske väl tuffa att börja med.

Ska man t.ex. till Rörken el.dyl. är det dessutomen fördel att vara några stycken som samkör eftersom det är tryggt med lite sällskap på vägen! Mycket vilt både på småvägarna och kring 55:an in till Uppsala. :)

Klart det ska åkas och självklart kan man öva på vägen (motstyrning, gaskontroll, spårval osv. ) kan man göra hela tiden. Gäller ju att "köra hoj" och det gärna medvetet, att tänka på vad man gör och varför och inte bara "åka hoj" som någon smart person sagt! Speciellt vid gruppkörningar är det ju sedan bra om man försöker köra med insidan av skallen. Lyckas man sedan hålla tillbaka återväxten av horn i pannan så är mycket vunnet :banana

/Mattias

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Det har varit ganska mycket galet snabba vändor i år och att det resulterar i lackskador o bucklor samt ömma leder, sträckningar, blödande muskelfästen osv kan man tyvärr räkna med! Ett pekfinger i luften dock!!! Alla förare av vilket fordon som helst ska köra efter sin förmåga och aldrig som sina medtrafikanter.Bandagar rekomenderar givetvis jag med för utveckling av ens egna skills som förare däremot finner jag inte en duktig banåkare "bättre" lämpad att brassahelvette då denna antagligen utmanar sig själv i ytterligare snabbare svängar än roockien.En bra tummregel bör vara:känns det otryggt och stressande tempot så är det över ens förmåga och då skall hastigheten minskas.Mina två...:)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!