Vurpor på gruppkörningar...?

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Alla förare av vilket fordon som helst ska köra efter sin förmåga och aldrig som sina medtrafikanter.Bandagar rekomenderar givetvis jag med för utveckling av ens egna skills som förare däremot finner jag inte en duktig banåkare "bättre" lämpad att brassahelvette då denna antagligen utmanar sig själv i ytterligare snabbare svängar än roockien.En bra tummregel bör vara:känns det otryggt och stressande tempot så är det över ens förmåga och då skall hastigheten minskas.Mina två...:)

Kan bara instämma, rookie eller (som jag) 28 år i sadeln, det är bara du själv som styr högerhanden.
Känns det osäkert eller är du nära gränsen för din förmåga på något sätt är det dags att ta det lugnare.

Ett mål med gruppkörningar är att alla ska va med på fikat...hela och ovurpade.

Det kan göra jävligt ont att brassa lite för mycket, jag har erfarenhet av diken med både landsvägshoj & endurohoj, tur att det finns duktiga läkare på ortopeden. :kryckor:ätapiller

.
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Vill bara säga min åsikt. De som vill köra fort låt de köra fort, och låt de som vill ta det lugnt och köra långsamt göra det. Alla är vi olika.
På våra körningar bestämmer vi alltid våra mål i förväg, och oftast så vet de flesta vart det målet ligger. Om inte, så stannar ALLTID någon i korsningar och väntar på siste man/kvinna. Som i tisdags, det blev sjukt uppdelad körning, men vi hittade alla och personligen tyckte jag att det var en av de skönaste tisdagarna jag har kört. Förutom Härnborgs incident som tur var slutade relativt lyckligt.

Det går inte att hålla ihop en grupp på 14st hojar i ett pärlband och hålla samma hastighet. Det går, men då tappar man tjusningen med att köra hoj enligt mig.

Och om det börjas ha lektioner om körställning, svängpunkter och bromspunkter osv längs vägarna tappar man också tjusning med gatåka enligt mig. Visst fine, vissa är intresserade av det, men då får man väl söka sig till närmaste bana, där man verkligen kan sätta prov på teorin i praktiken!

Om man känner att det går för fort, haka då inte förfan på den framför bara för att den vill köra fort.
 
Last edited:

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Jag tror dock att vi skulle kunna vinna mycket på att ha en lugnare grupp med en ledare som hittar vägen och håller ett lite lugnare tempo. I tisdags räckte inte ens korvens nämnda komforttempo på 140-150 till för hemresan och det skrämmer nog bort en hel del nykomlingar och även folk som helt enkelt inte trivs med de farterna. Precis som korven skrev så är fikat och folket jävligt viktigt för mig och om vi inte finner en lösning så kommer återväxten vara låg.

Mitt förslag är alltså en lugnare grupp som leds av en person som hittar och håller sig inom "behålla körkortet"-tempo. Om man börjar i denna grupp och känner att det går för sakta så fins det ju gott om tillfällen att byta till en annan grupp på vägen. Ur minnet får jag det nog till två större stopp och dessutom några korsningar på vägen till Måns Ols i tisdags. De som inte vill köra i grupp kör väl hur fan de vill men då finns åtminstone möjligheten för de som så önskar.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Har egentligen lite svårt att förstå det här med svårigheter kring gruppkörning, det mesta bygger ju på sunt förnuft och vanlig omtanke om de som kör framför respektive bakom dig. Ha koll på framförvarande och bakomvarande, inför omkörningar, filbyten, korsningar osv. Se till att närmast efter dig ser åt vilket håll du svänger, dvs. vänta in nästa pilot efter dig i gruppen vid korsningen, före du svänger... Ingen "kommer bort" och ingen blir lämnad ensam på bonnvischan, dessutom har man koll på om det händer något längs vägen vilket det tydligen alltför ofta gör!

Förövrigt finns det en jättebra tråd om detta ämne här på sporthoj! Läs första inlägget i denna tråd så är du väl förberedd inför nästa körning!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=2888 :tummenupp

Säger inte på något sätt att detta är regler som ska följas strikt, MEN, det är väl goda rekommendationer som kanske kan avhjälpa detta med "ojämnt tempo inom gruppen"-diskussion!

Det är ju i alla fall värt ett försök!

/Mattias
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har inte i er forumdel att göra egentligen men tycker det är bra att det funderas och tänks till när det gäller gruppkörningar för att undvika att folk går av:rolleyes:

Att oerfarna och färskingar, ursäkta formuleringen, själva skall se till att hålla det tempo dom klarar av funkar inte! grupptrycket är starkare än självkritik och självuppfattning.

Hör ibland dom som säger att det är lärorikt att hänga på i någon erfarens spårval vilket ar helt fel!! för jag vet jag att många klotningar vi haft orsakas av outvecklad kunskap om ren kurv/bromsteknik och då spelar det ingen roll hur bra du följer spåret på killen framför när du inte vet hur du hanterar kurvor på ett bra sätt.

Jag TROR! att för att undvika olyckor så måste långsamma gruppen i gruppkörningar vara hårt kontrollerad av dom som håller i körningen samt att förste och siste man som är ansvarig för de långsammare ser till att dom faktiskt klarar av tempot och kommer hem hela och rena:tummenupp. Min uppfattning är att denna grupp är den svåraste att leda.

Det spelar ingen roll att man informerar alla att köra i det tempo som känns bekvämt och säkert och att man kan halka på efterkälken för vi väntar ändå in alla vid korsningar och stopp, för när hjälm och skinnställ kommer på så anser alla att dom kan hålla samma tempo som den framför oavsett rutin och erfarenhet.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Tror att självuppfattningen och självkritiken är två stora faktorer i det hela.

På en kurs vi hade för många år sedan skulle vi öva häng (flyttning av kroppen i sidled vid kurvtagning) hade vi en gubbe 60-65, när vi kom in efter första passet så tyckte han inte det kändes bekvämt, nästa pass så sa jag åt honom att böja lite mer på armarna och luta in bara överkroppen, efter passet så kommer gubben in och är skitglad för det gick mycket bättre tyckt han, jag hade legat bakom honom större delen av passet och han hade inte rört en mm av överkroppen.

Uppfostran, skolgången och ute på arbetsplatsen så fokuseras det mycket på att bygga upp ens självförtroende, kanske har det blivit för mycket av det.

Hoppas att om vi diskuterar detta här på forumet kommer folk att tänka efter mer vid gruppkörningarna.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Har inte i er forumdel att göra egentligen men tycker det är bra att det funderas och tänks till när det gäller gruppkörningar för att undvika att folk går av:rolleyes:

Att oerfarna och färskingar, ursäkta formuleringen, själva skall se till att hålla det tempo dom klarar av funkar inte! grupptrycket är starkare än självkritik och självuppfattning.

Hör ibland dom som säger att det är lärorikt att hänga på i någon erfarens spårval vilket ar helt fel!! för jag vet jag att många klotningar vi haft orsakas av outvecklad kunskap om ren kurv/bromsteknik och då spelar det ingen roll hur bra du följer spåret på killen framför när du inte vet hur du hanterar kurvor på ett bra sätt.

Jag TROR! att för att undvika olyckor så måste långsamma gruppen i gruppkörningar vara hårt kontrollerad av dom som håller i körningen samt att förste och siste man som är ansvarig för de långsammare ser till att dom faktiskt klarar av tempot och kommer hem hela och rena:tummenupp. Min uppfattning är att denna grupp är den svåraste att leda.

Det spelar ingen roll att man informerar alla att köra i det tempo som känns bekvämt och säkert och att man kan halka på efterkälken för vi väntar ändå in alla vid korsningar och stopp, för när hjälm och skinnställ kommer på så anser alla att dom kan hålla samma tempo som den framför oavsett rutin och erfarenhet.


Precis min tanke, välformulerat med. :) :tummenupp

Det är inte länge sedan jag var total färsking själv. :hihi Jag kommer ihåg första gången man åkte med Almgren och Härnis... :hihi


Jag hade kanske tänkt mig att man kör en annan dag i veckan, lite som gruppkörningen i lugnt tempo som körs i Stockholm....vad är det, på torsdagar?

Det kan ju vara skönt kanske för de som hittills inte vågat sig ut tisdags-, eller onsdagskörningarna - att bekanta sig med våra vägar, i ett lugnare tempo - där man inte har någon bombarpilot att ta rygg på, alltså finns det i alla fall inget "dolt" grupptryck. :)

/J
 

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Ort
Köping
Hoj
Yamaha R1
Förslaget är bra ... vi skulle alltså kunna ha två grupper i en ! Det låter som ett enkelt sätt att få ett bättre tempo och att få tbx dom killar och tjejer som körde Tuc tuc .... även dom kör hoj och Fikar suuperbra :D vi har en polare som har hängt på till och från men det har avtagit i samma takt som tempot har ökat ..

Så jag är på för att testa Tixters förslag :tummenupp

Mitt förslag är alltså en lugnare grupp som leds av en person som hittar och håller sig inom "behålla körkortet"-tempo. Om man börjar i denna grupp och känner att det går för sakta så fins det ju gott om tillfällen att byta till en annan grupp på vägen. Ur minnet får jag det nog till två större stopp och dessutom några korsningar på vägen till Måns Ols i tisdags. De som inte vill köra i grupp kör väl hur fan de vill men då finns åtminstone möjligheten för de som så önskar.[/QUOTE]
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
För två år sedan flyttade jag hit till Västerås efter att ha varit bosatt i Stockholm ett par år. Där hade jag åkt en hel del med på Sporthojs samåkningar. Väl här i Västerås kom det till min kännedom att samåkningar hölls av Lakritsremsan? och att samling sker vid Centralstationen tis/ons- kvällar. Förra året åkte jag med på 2 turer, det blir nog inga fler! Trots min nya ZX10R har jag väl aldrig känt mig så fattig och omodern. Det jag märkte under turens gång och som jag saknade var en sån där radar som så de flesta av er andra hade. En radar som gör att man kan se vad som finns bakom skymda kurvor och krön. Aldrig har jag sett så många omkörningar över just nämda ting! Och utan en sån radar blev jag ju snabbt ett par 10 sek efter. När sen sikten blev fri för en hyfsat säker omkörning av en tex lagligt körande bil, så för att komma ikapp var det inga 140-150km/t som gällde. Fick ligga i 230 ett bra tag innan man fick kontakt.

Nej det är nog dags att många av er tar och rannsakar er själva lite! Vill inte vara nån moraltant, men sanningen är att det går på tok för fort på era samåkningar! Varför vis sig på styva linan och hålla bantempo på allmän väg? I diket tycker ingen att man ser ball ut. Då jag själv "tagit hand om" flera olycksfåglar, vet jag att det inte är så kul att se sin kamrat ligga där. Att klaga på nacksmärtor och ej känna fötterna trots att benen sticker ut genom stöveln.

Nej ta det lite lugnare och var en förebild för nykläckta mc-förare så kommer kanske jag ge turerna en chans till. Nu ska jag googla på en Mc-radar...
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Nej det är nog dags att många av er tar och rannsakar er själva lite! Vill inte vara nån moraltant, men sanningen är att det går på tok för fort på era samåkningar! Varför vis sig på styva linan och hålla bantempo på allmän väg? I diket tycker ingen att man ser ball ut. Då jag själv "tagit hand om" flera olycksfåglar, vet jag att det inte är så kul att se sin kamrat ligga där. Att klaga på nacksmärtor och ej känna fötterna trots att benen sticker ut genom stöveln.

Nej ta det lite lugnare och var en förebild för nykläckta mc-förare så kommer kanske jag ge turerna en chans till. Nu ska jag googla på en Mc-radar...

Jag tycker du är ute o cyklar lite... Tror du verkligen folk kör fort för att de vill verka balla?? Jag är nog en av dom som gärna ligger på lite, det gör jag helt enkelt för att det är kul! Och det där med bantempo, det är olika från person till person. Kan ta tisdagens körning som exempel (då vi hade en incident som diskuterats lite). Jag och tias låg på lite och kom ifatt en mer eller mindre stillastående traktor mitt i en längre kurva där man har ett ganska skönt nerlägg, men det gick bra för att VI hade marginaler kvar och inte körde med knäskrap och häng-deluxe. Men för någon annan kanske det var "bantempo", här har vi problemet... man ska inte hänga på bara för att man KAN, det måste kännas att det finns marginaler kvar.

Jag är ingen gruppkörningsräv men jag tycker de 2 jag varit på har varit väldigt trevliga och fungerat bra utan indelningar. Alla väntar på alla osv.

Om du hittar en sån där radar så kan vi väl göra en gruppbeställning så att vi verkligen kan börja bomba i bantempo!!! :tummenupp
 

LisaLP

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6
det är ju upp till var och en hur "fort" man kör. Alla ska ju hålla sig till sin egen takt och inte köra över sin förmåga. Det jag tycker är tråkigt är att många blir avskräckta efter att ha åkt med, och det är grymt tråkigt. Vill man köra fort så gör det så länge du inte äventyrar någon annans liv med att göra idiotomkörningar eller ligga i arslet och stressa någon etc. Min kära far har åkt med några gånger och han har bestämt sig för att inte göra det nå mer. Han erkänner att han inte kan hålla igen när det börjar gå fort. Och med hans XJR är det livsfarligt för den är helt enkelt inte gjord för att hänga på alla plastraketer. Hur som helst har ju väldigt många kört av iår. Visst är det en farlig sport man håller på med och det får man ta. men jag tror att riskerna skulle minskas och man lugnade ner tempot lite. Sen är det ju faktiskt så att vi delar vägarna med andra trafikfordon, djur?Det behöver ju inte vara du som gör ett misstag. Att någon skulle leda en grupp med lugnare tempo tror jag skulle ge mycket.
 
Last edited:

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Buell xb9r
Jag har vart med på en Tisdagskörning och det gick way too fort för mig med helt sprillans nytt körkort varvid jag bestämmt mig för att inte dyka upp på några flera vilket är sjukt synd - träffa nytt, likasinnat folk är ju underbart!

Observera dock att jag absolut inte moralbitchar om tempo etc - Jag älskar att köra fort och gör det stundtals långt över gällande hastighetsbegränsningar, men fort för mig är inte samma sak som fort för er.

Om/När det blir någon form av gruppindelning så är jag den första att dyka upp för att köra hoj, snacka skit å ha skoj!

Dåligt formulerat inlägg men jag tror att jag fick fram det jag ville.

/Walle - Kör fort sakta..
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
Jag har vart med på en Tisdagskörning och det gick way too fort för mig med helt sprillans nytt körkort varvid jag bestämmt mig för att inte dyka upp på några flera vilket är sjukt synd - träffa nytt, likasinnat folk är ju underbart!

Observera dock att jag absolut inte moralbitchar om tempo etc - Jag älskar att köra fort och gör det stundtals långt över gällande hastighetsbegränsningar, men fort för mig är inte samma sak som fort för er.

Om/När det blir någon form av gruppindelning så är jag den första att dyka upp för att köra hoj, snacka skit å ha skoj!

Dåligt formulerat inlägg men jag tror att jag fick fram det jag ville.

/Walle - Kör fort sakta..


Mycket bra alla säger som till om det går för fort.

Tycker det låter som spikat nu va nästa samåkning tar vi alla det lite lugnare :tummenupp åker gärna längst bak och samlar upp alla så ingen blir efter :)
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Eftersom jag är en av dom som brukar leda packet :rolleyes: och då kanske håller för hög hastighet :död så får jag försöka ändra på det, kanske köra med lite lägre hastighet alt. lägga mig lite längre bak i ledet. (Eller skaffa mig en custom :D)
 

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Eftersom jag är en av dom som brukar leda packet :rolleyes: och då kanske håller för hög hastighet :död så får jag försöka ändra på det, kanske köra med lite lägre hastighet alt. lägga mig lite längre bak i ledet. (Eller skaffa mig en custom :D)

Skaffa dig en custom Robban, skulle passa dig jätte bra... :D Du är ju gammal, äre inte då man ska ha en sådan... :tungan Öppen hjälm, fransar och sidoväskor....














Nääää,,, hämska tanke, köp dig en ny Busa i stället... :yoparty
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
En variant som borde fungera för alla, är att precis som att ha en tid för samling inför åkningen.
Att ha ett förutbestämt mål och en ca tid för när man kommer att vara vid målet.
Detta meddelas HÄR på resp. tråd så alla vet i förväg.
Ett "mål" borde inte vara så svårt att hitta på i förväg, och då tänka på vilka
roliga vägar som finns dit.

Då finns möjligheterna för de som samkör i olika hastigheter att även välja olika väga till målet vid samlingen.
Och även ev.dela opp er i olika tempo-grupper om så önskas.

Och för "lonesome riders" att välja egna vägar och möta opp vid målet.

De fungerade på 80-talet å borde fungera nu mä, och de tillgodosåg de flestas önskemål.


he-he, ni skulle bara veta att om ja skulle försökt punga lika jeeefligt med maskinen på avataren som på de tisdagskörningar ja vart mä på. Så skulle maskinen hoppat ut i bushen i första böjen över 140 blås :D
Så jävlva dålig är väghållningen i de gamla blyslädarna ...:gnissla
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Eftersom jag är en av dom som brukar leda packet :rolleyes: och då kanske håller för hög hastighet :död så får jag försöka ändra på det, kanske köra med lite lägre hastighet alt. lägga mig lite längre bak i ledet. (Eller skaffa mig en custom :D)

De senaste ggr jag åkt med dig som ledare så har inte detta det trådats om varit det som det handlat om, det är till majoritet tisdagsåkningen det handlar om jag förstått allt rätt..(det var ju iofs en olycka på senaste ons åkat) Det har varit mer "harmoniska" körningar.
 
Last edited:

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Eftersom jag är en av dom som brukar leda packet :rolleyes: och då kanske håller för hög hastighet :död så får jag försöka ändra på det, kanske köra med lite lägre hastighet alt. lägga mig lite längre bak i ledet. (Eller skaffa mig en custom :D)

Esch du håller perfekt tempo, måste va andra körningar han pratar om.

Av alla körningar med LRMC jag var med på gick det aldrig oansvarigt snabbt, hela tiden hade man god marginal och det väntades alltid på de som kom efter i varje korsning :tummenupp
 

Smedis

The annoying thing...
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Storstan
Hoj
KTM 990 Adventure, 2008 edition
Ja, Arwe's körningar kan inte räknas till bomBa HELveteTT resor.
Fortsätt i samma takt tycker jag.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top