VW-buss med DSG-låda?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad säger gruppen om VW och DSG-lådor.
I Transporter från 2012-2014.
Vågar man ha en sådan?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att frågan kommer upp är anledning nog att hålla sig borta...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Avråder bestämt! En kompis köpte en Transporter DSG till ett bra pris, lådan rasade efter 1000 mil......
Verkar som ett vanligt scenario.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
En svag pungckt på en annars gedigen bil, Folkvagn fick ordning på det vartefter som jag har fått det till mig, osäker på vilket år dock.
Vi har en på firman en -16 tror jag och den verkar skottsäker... än så länge iallafall efter 16000 mil.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Vi har haft en Skoda Yeti från 2011 med DSG som vi bytte bort förra året, med 23000 mil på mätaren. Den byttes mot en nyare Caddy (2017) också med DSG med nu 13000 mil på mätaren. Båda bilarna är ju lättare än en Transporter förstås, men vi har inte haft några problem med dem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det som gör mig mest orolig är att ingen kan svara på från vilket år eller vilket serienummer som lådorna är tillförlitliga och vad som är gjort för att få dem tillförlitliga.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Plus att VW för varje generation påstått att felen nu är åtgärdade. Sedan har växellådorna rasat likt förbannat. Ett problem är nog att folk kör som om det vore automat med momentomvandlare, ett annat att kopplingarna blir underdimensionerade pga diameterkrav osv, ungefär som på Subarus boxer.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hade vi inte en VW mekaniker här inne på SH?
Han har garanterat inte tid att sitta vid datorn, har fullt upp med att laga VAG-produkter. :rofl

Vi har kört VW Transporter på jobbet och inte haft några stora problem, men så har vi bara bilarna i tre år och de flesta av dem går inte mer än 6000 mil på de åren. Operationell leasing, så allt ingår utom skatt, diesel och spolarvätska.

Det är i regel alltid något mindre dock. Vi plockade ut nya i vintras. En av bilarna har trasigt dörrlås förarsidan. Två av bilarna har konstiga bränslemätare, visar för mycket. Soppatorsk två gånger innan vi fattade vad som var fel.

Klimatanläggningen är märklig. Ställer jag den på mittemellan varmt och kallt, så är det iskallt i bilen. Eller supervarmt. Reglaget är 100% binärt, men med stort spann med vad som upplevs som slumpmässiga 1 och 0 förutom i ändlägena.

VW's app och koppling till bilen är bara att glömma - den fungerar inte, eller kanske men bara jättedåligt. Programmerar alltid värmaren på tiduret i bilen. Logiken i den panelen är så pass ok nu så jag inte behöver läsa bruksanvisningen som jag behövde göra varje höst på gamla modellen. :)

Men vi gillar våra Transporters, dom är bra på allt annat för oss.

Men generellt är det i vår familj förbjudet att äga VAG-produkter utanför nybilsgarantin, såvida det inte är gamla klassiker. En fem år gammal VAG-bil kan kosta oändligt mycket pengar att ha i drift. Växellådor, hjullager, motorer, elfel i en strid ström, det är tyvärr min erfarenhet. Jag säger tyvärr, för det är trevliga bilar i övrigt.

Den här valsen om att "vi nu har fixat problemen med XXX-typfel", den får vi ju inget bevis för förrän många år senare. Hittills har resultatet varit sådär.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag har ju en Passat GTE som ger mig gråa hårstrån (det som finns kvar) särskilt med appen WedisConnect.
Men nu var det jakten på en bil för att ha hojarna i som fick några VW att dyka upp.
Men jag håller mig nog borta.
Tack för svaren.
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Jag hade aldrig vågat. Kompisen hade en sån 2013. DSG Lådan är det enda som hållit typ. Den rostade så han fick den omlackad på garantin, men rostade upp endå. Stora hål överallt typ. Och han är ändå typen som tvättar o putsar. Sen så sprack toppen eller om de va blocket. Så motorn fick han oxå bytt på garantin. Sen rasade turbon på den med efter de men ingen garanti då så ut med typ25k .....
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jakten går vidare.
Har någon med framgång fraktat 2 banhojar i lastutrymmet på en sådan här Renault Trafic?
Jag har den äldre karossen och räknar med att det ska gå alldeles utmärkt eftersom jag vet att det går i betydligt mindre bilar (gamla Hiace, Peugeot Expert). Har inte hunnit lasta mer än en hoj än dock.

Förra bussen var en 08 Transit men de är ju ett par dm bredare än Renaulten, då gick det att gå mellan hojarna.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
DSG lådorna är numer inga problem det var förr och ofta misskötta , snacket kom från slöa taxibilar med en torrkopplad DQ200 - dom finns inte kvar på begmarknaden knappt.

DQ250 och DQ500 är bra skit som fan , speciellt den sista som sitter i prestandabilar/tunga bilar och dessa rullar utan problem , serva enligt intervall

Ang Caravelle/Multivan med DQ500 så har man haft vissa problem i Ambulanser/Polisbilar som körs ryckigt av klappmongos - men det är väldigt tungt lastade bilar ibland och körs av idioter.

Jag skulle inte rygga för en nyare DSG om den inte rullat som Polisbil,budbil:crash eller ambulans.

Just att t.ex det krävs ett ambulansbygge med fetknoppshjärtinfarktspatient,tung polisbuss eller fullastad budbil som körs av dårar för att knäcka DQ500 efter många mil är ju ett kvalitets bevis.

Sen andra märken som används av ovanstående är ofta långt mer slut.

Så DSG numera är inte förtjänt av det gamla snacket alls
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
DSG lådorna är numer inga problem det var förr och ofta misskötta , snacket kom från slöa taxibilar med en torrkopplad DQ200 - dom finns inte kvar på begmarknaden knappt.

DQ250 och DQ500 är bra skit som fan , speciellt den sista som sitter i prestandabilar/tunga bilar och dessa rullar utan problem , serva enligt intervall

Ang Caravelle/Multivan med DQ500 så har man haft vissa problem i Ambulanser/Polisbilar som körs ryckigt av klappmongos - men det är väldigt tungt lastade bilar ibland och körs av idioter.

Jag skulle inte rygga för en nyare DSG om den inte rullat som Polisbil,budbil:crash eller ambulans.

Just att t.ex det krävs ett ambulansbygge med fetknoppshjärtinfarktspatient,tung polisbuss eller fullastad budbil som körs av dårar för att knäcka DQ500 efter många mil är ju ett kvalitets bevis.

Sen andra märken som används av ovanstående är ofta långt mer slut.

Så DSG numera är inte förtjänt av det gamla snacket alls
Från vilken årsmodell sitter DQ250 och DQ500?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Trafic (+dom andra med olika emblem) kan ha lattjo drivaxlar gissar jag lite. Tendensen är om jag minns rätt (säkra uppgifter det här..) att dom gungar iväg i lägre hastigheter. Vet en som fick två nya drivaxlar på garanti men samma skit och något år senare körde jag svärödlans flyttlass i sådan hyrskåpa och gunga fram både tom och med överlast varav jag kom ihåg hans strul.

Har iaf för mig att det konstaterats att typ balanspuckarna/stödlager? inte är bättre än så och felet får anses som en egenskap = provkör innan.

Samma sak med DSG om man nu av obegriplig orsak väljer VW som många bevisligen gör, obegripligt så.. Provkör, stämpla, gasa iväg med lite lätt rull i några km/h frirulla och ge benet. Växla igenom manuellt lite klumpigt och oförståndigt.

Smäller det i lådan vid något tillfälle = walk away.

Den sämsta jag kört nämnvärd sträcka var på Gran Canaria som uppskattningsvis växlade 2000 ggr på några km och skötte sig när den kände för det = sällan. Kanske 5000 mil på mätaren. Vargavinter lär alltså inte ha varit orsaken.

En annan gång körde jag här hemma en 500 mil gammal/utbytt låda och det var då jag råka ha lätt frirull och gasa på lite häftigt..

kAaaDonk! small det i lådan.

Generation hit o dit vet jag inget om mer än hört svammel om att dom 6-växlade var skräp och dom 7 växlade är bra fast sen kanske det inte var så och allt var nog inköpt från Kina istället för Japan eller möjligtvis Tyskland.

=)

Jag hade provkört enl. ovan oavsett årsmodell, finns tendenser skulle jag anta att det kommer strul. Killgissar även lite att grundproblemet är att den inte har drivning utan gas så det återkommande rycket får den att ledsna tillslut.

När det fungerar är den helt klart trevligare än CVT som förvisso i regel innehåller mindre strul men av det jag sett har en begränsad livslängd p.g.a. konstruktion som ingen normal service kommer förebygga bort. Fungerar m.a.o. bra tills det totalhavererar på något ögonblick = inget jag skulle vilja köra tungt med.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Själva Mecatronikenhet som växlar skall ha en egen olja tydligen.

Tror det slarvats där med hyseriskt växlande bilar.

Haft sådan fullservad tjänstebil för några år sen , 18k mil och .

Var en passat GTS bitturbo med 240 häst , den drog inte ens olja.

Motorn var inte 150hp/190hp mer än
grunden o cylinder blocket var borrat
med stressplattor så dom var runda även monterat så den drog inte olja alls

Kände inte alls igen allt snack med dom förutom lillsyrrona med 150/190 snurror och den lite klenare lådan.

Det andra är att byta olja till Haldexen som kopplar in bahjulen , sämtre förare smutsar ned den oljan foratre för det är en lamellkoppling som skickar kraften bak , taskig förare eller myclet 4wd ingrepp ger slitage
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top