VW Lupo TDI 3L ??

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hej på er!

Jag hade under ett år en Lupo TDI 3L (-03) som användes under en period i mitt liv när jag långpendlade, 25 mil om dagen... Blåny och fin. När pendlingen upphörde så sålde jag denna 2004.

Detta beslut börjar man att ångra då den var en värstingsnål sak att färdas i ca 0,3 l/mil. Och nu har dessutom skatten blivit billigare på miljödieslar! Lupon ligger på ca 1200 kr/år

Jag har hört att modellan ska ha lite varierande barnsjukdomar som den drogs med, bland annat växellådan...

Bilen jag hade gick ganska felfritt under ca 9000 mil, bara ungefär 3 generatorremmar som "åts upp" på ett mystiskt sätt...

Nu är jag i köpartagen igen! :)

Någon som har erfarenheter av denna udda modell och kan tipsa/varna om barnsjukdomar till specifika årsmodeller eller vanliga fel som kan uppstå?!

PS. Jag vet att man ser ut, och låter som Farmor Ankas bil...:D Men en bil är till för transport och hoj är till för skoj! DS

/GG

Eftersom du redan haft en så vet du redan att du inte bör använda eco-läget i stadstrafik (när motorn stannar vid rödljusen). Jag är också sugen på en igen! Snålaste bil jag haft.

Eftersom du redan haft en så vet du redan att du inte bör använda eco-läget i stadstrafik (när motorn stannar vid rödljusen). Jag är också sugen på en igen! Snålaste bil jag haft.

Hade du några problem med växellådan på din?

Har hört ryktas om att en massa (i växlingsmekaniken) behövs bytas ut efter ca 15.000 mil=dyrt...

Andra rykten säger att den håller lääänge... Kanske har med ägarens vilja till underhåll och rätt olja att göra..:va

Körde ytterst lite stadstrafik med min så ECO-läget var i stort sett alltid på...

Last edited:
Hade du några problem med växellådan på din?

Har hört ryktas om att en massa (i växlingsmekaniken) behövs bytas ut efter ca 15.000 mil=dyrt...

Andra rykten säger att den håller lääänge... Kanske har med ägarens vilja till underhåll och rätt olja att göra..:va

Körde ytterst lite stadstrafik med min så ECO-läget var i stort sett alltid på...
Nop, inga problem. Jag hann dock bara med 6000 mil i min, såldes vid ca 10k. Underhåll tror jag är en viktig sak - jag kör nog hårdare än genomsnittet, men jag servade ganska ofta å andra sidan. Hade problem med trumbromsarna bak, men det berodde mer på den lokala VAG-verkstaden. Från början var det bara vanlig byta-bromsbackar-service, men de klantade sig, så det blev byte av trumma+hjullager två gånger på tre veckor. :huvet

Nop, inga problem. Jag hann dock bara med 6000 mil i min, såldes vid ca 10k. Underhåll tror jag är en viktig sak - jag kör nog hårdare än genomsnittet, men jag servade ganska ofta å andra sidan. Hade problem med trumbromsarna bak, men det berodde mer på den lokala VAG-verkstaden. Från början var det bara vanlig byta-bromsbackar-service, men de klantade sig, så det blev byte av trumma+hjullager två gånger på tre veckor. :huvet

Jag plågade min rätt bra också... dag ut och dag in, ca 150 mil i veckan...:D

Bromsarna har man hört lite klagomål på också, men det var inget jag märkte av på min.

Det man är lite rädd för är om man köper ett ex som gått 12-15.000 mil och vips behövs lämnas in på reparation efter några mil... Har hört att en renovering av växellåda + koppling kan gå på ca 30 000 kr.

Last edited:
Jag läste nånstans att originaldäcken har kolfiberkord för viktens skull, men man behöver väl inte köpa såna om man inte vill? Det funkar väl lika bra med vanliga däck även om de väger en aning mer?

.

Inte fullt lika billig, men mkt mer bil..

Kolla V50 2.0 D

-05:orna börjar komma ner i pris nu!

Jag läste nånstans att originaldäcken har kolfiberkord för viktens skull, men man behöver väl inte köpa såna om man inte vill? Det funkar väl lika bra med vanliga däck även om de väger en aning mer?

.

Ja. 3L versionen hade speciella däck som var lite lättare och hade lite lägre rullmotstånd. Det funkar finfint med vanliga standarddäck med. Man får dock räkna med att den då drar något mer soppa än med originaldäcken men det är nog knappt märkbart. Det var nog så att det var den sista grejen som måste till för att kunna få den under 0,3 liter/mil.
Man får kanske stå ut med att den drar 0,31-0,32 med vanliga däck istället.

Ja. 3L versionen hade speciella däck som var lite lättare och hade lite lägre rullmotstånd. Det funkar finfint med vanliga standarddäck med. Man får dock räkna med att den då drar något mer soppa än med originaldäcken men det är nog knappt märkbart. Det var nog så att det var den sista grejen som måste till för att kunna få den under 0,3 liter/mil.
Man får kanske stå ut med att den drar 0,31-0,32 med vanliga däck istället.

Ännu en Lupo 3L-ägare?

Jo det var fint rull i bilen... Bara att lägga sig i suget efter en tradare så rullade man hur länge som helst... Fiffigt med frihjul, konstigt att ingen annan har återuppfunnit det sedan SAAB tvåknattrarens tid! :tummenupp

Mitt rekord på en tank enligt färddatorn (stämmer dock inte helt 100) var 0,27 l/mil. Billigt, billigt:yoparty

Finns det ingen VAG-pulare på någon större "inrättning" som haft med ett antal 3L att göra här på forumet?

Nyfiken på alla rykten om 3L och trassel... Måste ju finnas någon anledning till att man tog ut bilen ur sortimentet bara efter några år... Miljöbilar bör ju vara ganska heta idag, helst den som lyckas att släppa ut minst koldioxid/mil och dra minst bränsle av alla...:va

Last edited:
även jag har en,lådproblemen är pga av att gangstellern går tom för att den småläcker i barkre packboxen undre länkaget.
generatorremmen som gick av,standradr och byt genoratorhjul på den så upphör det.kostnad 270 kr.
är lite av expert på de då jag meckar med sådana någgra ggr i månaden.pm:a för fler frågor.

Ännu en Lupo 3L-ägare?

Jo det var fint rull i bilen... Bara att lägga sig i suget efter en tradare så rullade man hur länge som helst... Fiffigt med frihjul, konstigt att ingen annan har återuppfunnit det sedan SAAB tvåknattrarens tid! :tummenupp

Mitt rekord på en tank enligt färddatorn (stämmer dock inte helt 100) var 0,27 l/mil. Billigt, billigt:yoparty

Finns det ingen VAG-pulare på någon större "inrättning" som haft med ett antal 3L att göra här på forumet?

Nyfiken på alla rykten om 3L och trassel... Måste ju finnas någon anledning till att man tog ut bilen ur sortimentet bara efter några år... Miljöbilar bör ju vara ganska heta idag, helst den som lyckas att släppa ut minst koldioxid/mil och dra minst bränsle av alla...:va

Nej. Jag har tyvärr aldrig ägt någon sådan. Har varit lite sugen på att skaffa dock. Just nu kör jag en Audi S6 som ligger i andra änden av spektrumet förbruknings och prestandamässigt.

även jag har en,lådproblemen är pga av att gangstellern går tom för att den småläcker i barkre packboxen undre länkaget.
generatorremmen som gick av,standradr och byt genoratorhjul på den så upphör det.kostnad 270 kr.
är lite av expert på de då jag meckar med sådana någgra ggr i månaden.pm:a för fler frågor.

Trevligt just personen jag sökte!:tummenupp

Vad kan man göra för att motverka att dessa problem med lådan uppstår?
Byta packboxen till någon bättre version?
Bara hålla koll?

Lämnade in min Lupo varje gång för garantiåtgärd när remmen gick... Tror aldrig de bytte generatorhjulet..

Ska fundera ut några frågor till om de dyker upp...

I övrigt några kommentarer om hållbarhet i allmänhet? Rost bör ju inte vara några problem i alla fall... :tummenupp

Låtar åt ett köp i vinter/vår om ingen lyckas att skrämma upp mig med läskiga problem om 3L...

/GG

Last edited:
Men satan vad dyra dom är!

Kollade lite snabbt på blocket, den billigaste jag hittade var en Lupo från ´99 och den begärde de 55 000 för!

Sanslöst..

Men satan vad dyra dom är!

Kollade lite snabbt på blocket, den billigaste jag hittade var en Lupo från ´99 och den begärde de 55 000 för!

Sanslöst..

Ska man vara miljövän med Fjällrävenrygga och näbbkängor så kostar det på... :D

De tar betalt för tekniken under skalet, och skalet för den delen med.. aluminiumkaross... Allt för så liten vikt som möjligt. Ska man köra på max 0,3/milen så får man casha upp!:huvet

En ordinär Lupo är ju i sammanhanget gratis...

Det är lite därför jag tycker det är viktigt att bilen i fråga fungerar "några" mil framöver!

0,45 om man kör så fort som en Lupo går :tungan !

Jag hade min uppe i 180!!!

I nerförsbacke, medvind och sol i ryggen...:yoparty

Last edited:
Inte fullt lika billig, men mkt mer bil..

Kolla V50 2.0 D

-05:orna börjar komma ner i pris nu!

Mmm. Eller hur. Enligt dom tester som jag sett så har den fått ganska bra med kritik. Framför allt för drivlinan......som kommer från Ford Focus. Bara en sådan sak. Jag vet banne mig inte en endaste Focus som inte fått bytta drivaxlarna före 10000 mil. Växellåda och resten av drivlinan är heller inget att hurra över. Om man inte gillar verkstadsbesök med höga belopp på kvittot förstås.

då börjar vi,drivlinan har inget med ford att göra,min har nu gått 23k mil och inte haft nått med axlarna.
hjullager,de kommer vid 15-19k mil .dyra som fan fram 1750 kr.bak runt 1000.
trummorna bak är aluminium btw och har vanligt 180x32 mått på backarna.
biltema 100 kr funkar skitbra och äter inte upp trumman.
gangstelleproblemet:slit bort kåpan på hydraltanken så du ser att det finns olja i den,fyll på ca en matsked på 1k mil.obs speciell olja som kostar 260 kr litern och inte vanlig hydral som alla idioter häller i så pboxarna går.
p boxarna går men är jävligt svåra att byta.
gangstellern kostar 13k och inte 20 som alla säger och tar ca 6 h att byta.
tråkit med 3l är serviceintervall på 6k mil på kamrem dvs. nästan en ggr /år.
om du har samma skostorlek som jag så drar den 5.7 milen och gör 182 enligt gps.har du min slynas skor så drar den 3.4 milen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick