Way to go, Israel...

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Självklart om du konsulterar Mo Ral och hans vän Ut Opi. Men om du istället tittar på vad som precis har inträffat och använder glasögonen med realist-linserna så är det allt annat än nonsens. Etik och folkrätt är teoretiska konstruktioner för våra medvetanden. IDF är högst praktiska.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hörde förövrigt på ekot idag från något arsle som hade varit på båten och berättade hur hemskt det var.

Hörde också en gräslig människa som varit på båten på P1, tror inte hon hade något barn med sig dock. Det var så hemskt, så snart de gjorde motstånd och inte gjorde som de förväntades så använde militären våld. :lol

Herregud vad inbäddade svenskar är i flummigt vänstervadd, har de missat att de inte är på kärnkraftdemonstration i Barsebäck?

Ving Rhames, Dödskyssen 1995:
If you fuck with the bull, you get the horn

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Turkarna planerar att eskortera kommande hjälpsändningar till Gaza, ser ju ut att bli spännande om de håller vad de sagt.

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag är lite nyfiken på vad en riksdagsledamot gör på en av dessa båtar. Borde inte han vara i riksdagen och delta i olika beslut? Så klart att det är en från MP också..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Turkarna planerar att eskortera kommande hjälpsändningar till Gaza, ser ju ut att bli spännande om de håller vad de sagt.

Turkiet är väl NATO? Betvivlar att USA och UK tycker det är en bra idé av Turkiet att göra så. Kanske kan man bli av med Turkiet ur både NATO och EU-prospekt, win win!

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Turkiet är väl NATO? Betvivlar att USA och UK tycker det är en bra idé av Turkiet att göra så. Kanske kan man bli av med Turkiet ur både NATO och EU-prospekt, win win!

Jo det är de, dock har de redan rätt till att på kalla NATO hjälp då deras skepp blev attackerade på internationella vatten av en främmade militärmakt, sätter verkligen NATO länderna i en knivig situation om något skulle hända.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker att Israel verkar övervåldat ganska rejält. Men jag måste ändå påpeka att jag tycker att de gör rätt på ett sätt. Ifall man legat i krig med en terrororganisation och några arslen har tänkt komma med förråd till dom så tycker jag faktiskt på ett sätt att det är rätt att de åker och stoppar dom. Vad jag menar är att jag tycker det är rätt att inte vara ett fegt skitland som står och hytter med näven bara för att de är på internationellt vatten.

Ship to Gaza har också gjort fel. Ifall man vill hjälpa Palestina så går man genom FN eller nånting liknande. Man lastar inte bara några båtar och åker dit själv, det är ju enbart provocerande. Jag tror att aktivisterna såg ett win/win scenario där dom antingen fick dit all sin skit utan att Israel stoppade dom eller att Israel skulle flippa och att hela världen skulle fördöma dom. Det blev det bästa alternativet.

Angående hela skiten så tycker jag det är fantastiskt hur palestinavriden all nyhetsrapportering är i Sverige. Ifall man hör nyheter om gaza/israel i något annat land så ser det helt annorlunda ut. Det stör mig väldigt mycket.

Jag hörde förövrigt på ekot idag från något arsle som hade varit på båten och berättade hur hemskt det var. Det fantastiska var att när de presenterade den här människan så sa dom "bla bla bla var på skeppet bla bla bla tillsammans med sin ettåriga dotter." Jag anser att om man tar med sitt ettåriga barn på en båt som uppenbarligen kommer hamna i oroligheter och som är på väg till Gaza så har man förverkat sina möjligheter till att få ta hand om barnet eller någonsin tas på allvar igen. Fan vilka dumma människor det finns.

Hela den där konflikten där nere har gått aldeles för långt för att det ska finnas någon möjlighet till lösning i sikte.
Vem som började är ju egentligen irrelevant i dagsläget då det är för länge sedan. Krig mellan olika religioner har ju skett där nere i hundratals år bara för att dom har bestämt sig att samma plats ska vara helig och ingen vill samsas.

Det som man i alla fall kan uttyda är att det är en klar obalans vad gäller möjligheter och medel att utöva militär makt. Palestinierna har visserligen tillgång till vapen och bomber men inte i samma utsträckning som Israel. Personer som säger sig företräda Palestina kastar sten eller placerar en bomb någonstans. Israel svarar med att flyga in med attackhelikoptrar och skjuta lite missiler och grejor på diverse byggnader. I min värld gör sig båda skyldiga till terrordåd faktiskt men skillnaden är att Israels aktioner resulterar i mycket större förödelse då dom har effektivare vapen.

Faktum är ju också att Israel under ganska många år sysslat med att köra bort Palestinier från mark som faktiskt varit palestinsk för att istället anlägga Israeliska bosättningar där. Säga vad man vill om det men det är inte direkt en optimal handling om man vill åstadkomma fred.

Israel har ju dessutom genom årens lopp vid ett flertal tillfällen hindrat eller försvårat för hjälpsändningar. Även FN-ledda sådana. Och den här hjälpsändningen var ju inte specifikt till Hamas utan till Palestinier i Gaza och där finns faktiskt ett visst behov av rent humanitär hjälp då det är ganska många som faktiskt inte är militanta som svälter och som inte har tillgång till bra vård och liknande.

Jag säger inte att jag försvarar självmordbombare eller terrordåd på något sätt men jag tycker att Israel går lite för långt i den här konflikten också. Och eftersom Israel är den som faktiskt ockuperar mark så borde dom ta det första steget till att backa tilbaka ett steg och lämna tillbaka ockuperad mark. Men det har dom länge vägrat göra.

Tyvärr tror jag inget direkt positivt kommer att hända. Dom har varit i krig så länge att båda sidor har glömt varför dom egentligen bråkar så dom fortsätter av bara farten. Under tiden kommer fler och fler oskyldiga därnere att dö som resultat av detta. Både Palestinier och Israeler och det är djupt tragiskt om du frågar mig.

Omvärlden borde gå in och sätta ordentligt tryck på båda sidor att försöka lösa konflikten på ett fredligt sätt tycker jag. Tyvärr har ju resten av världen mest bara stått och sett på skådespelet och till slut resulterar det i händelser som den här konvojen. Att den i sig är lite provocerande mot Israel tror jag dom var medvetna om. För den här utkomsten var nog ungefär vad som förväntade sig. Det blir lite extra fokus på vad som händer i den här regionen. Även om dom säkert inte trodde att folk skulle bli dödade.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Folkrättsfloskler, källa DN?

Staternas övergripande mål är att beskydda sin befolkning. Fiktiva gränser över vatten är just fiktiva gränser, deras enskilt största syfte är ekonomiskt.

Borda ett fartyg med tvång/våld på internationellt vatten = somalisk pirat.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Jag håller förvisso med dig om att Israel skulle kunna skippa bosättningarna i många fall. Känns som en onödig provokation. Det finns områden kvar i Israel att bygga på. Detta fenomen tillskriver jag dock alla fula tinninglocksjudar och en för dem fjäskande regering.

Men att det skulle råda nån slags humanitär katastrof i Gaza är ju inget annat än påhitt. De sitter ju där som vanligt och röker vattenpipa och äter sig feta på dadlar och kör runt i sina beirutmercor. Har du sett några skelettsmala, svältande palestinier nån gång? Att de får gå till nästa kvarter för att hämta vatten kan säkert vara ett jobbigt avbräck för dem i deras cafésittande men någon humanitär katastrof är det knappast.

Om man nu verkligen vill göra skillnad för folk som har det svårt finns det gott om andra länder man kan styra de där skeppen till. Vad sägs om tex Haiti, Bangladesh, Sudan eller annat valfritt afrikanskt land? Hela Ship to Gaza är bara ett sätt att smutskasta Israel, inget annat. Som Honkiie skrev, en win-win för Mankell och det övriga packet.

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Självklart om du konsulterar Mo Ral och hans vän Ut Opi. Men om du istället tittar på vad som precis har inträffat och använder glasögonen med realist-linserna så är det allt annat än nonsens. Etik och folkrätt är teoretiska konstruktioner för våra medvetanden. IDF är högst praktiska.

Jo, man kan ju naturligtvis påstå, att alla lagar och regler är teoretiska konstruktioner som man kan tillåta sig att skita i, eftersom just man själv är realist eller något annat. Om du eller jag skiter i lagarna så får det konsekvenser för oss oaktat hur realistiska vi är, och det borde det få för Israel också.

Det finns inget fiktivt över de folkrättsliga regler Israel brutit mot, och det är definitivt inte okej att göra det med hänvisning till att något annat varit orealistiskt. Här kunde man nått sitt mål på ett rättsligt betydligt bättre sätt, bara genom att vänta till fartygen befann sig på israeliskt vatten och därefter agera mot dem. De förtjänar verkligen all kritik de får.

Nä, det gör det förstås inte. De har inga likheter alls.

Isael gör sitt bästa för att omvärlden skall stoppa in dem i skurkstatsfacket. Och visst finns det likheter skurkstater emellan.:lol En är att båda påstås ha kärnvapen, en annan att de förtrycker invånarna i landet. I Nordkoreas fall så gott som alla invånare, i Israels palestinierna. Skärper de sig inte mycket snart är de fast bland skurkstaterna.:fakta

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har väldigt svårt att se att det ska bli fred och stabilitet i den regionen på överskådlig tid. Så länge Israelerna känner sig trängda av sina grannländer kommer de troligtvis aldrig att vika en tum oavsett hur mycket omvärlden skriker och FN fördömer deras handlande. Det är taggarna utåt som gäller under alla omständigheter. Tycker egentligen inte att det är konstigt att Palestinerna använder sig av självmordsbombare och skickar in raketer i Israel. Försvarar inte beteendet på något sätt. Tror vilket folk förr eller senare skulle göra allt i sin makt för att slå sig ur en hopplös situation även om det innebar att sjunka till terrorismens nivå. Det är verkligen David mot Goliat. Efter senaste årens självmordsdåd med 11 september, bombdåden i Bali och tunnelbanan i Madrid i färskt minne är det lätt att skylla allt på extremister och religion. De förutsättningar som råder i regionen föder terrorismen. Det går inte att komma ifrån. Tror faktiskt om vi satt folk från USA, Sverige eller vilket annat västland i Palestina under samma förtryck hade utgången varit densamma.

Nyckeln till att få fred i regionen är att lösa Israel- Palestina konflikten. Kan inte se att det kommer att ske så länge jag lever. Har konflikten pågått i princip sedan staten Israel bildades kommer den nog att pågå under min livstid också. Väldens dåliga samvete för förintelsen låter Israel bete sig lite hur som helst. Det kommer fördömanden, men det får inga egentliga konsekvenser för landet. Omvärlden vet att så fort de slutar stödja Israel kommer landet att bli slukat av grannländerna. De kan inte släppa efter för mycket. Staten Israel är en nål i ögat på dem. Jag är inte säker på att hotet om att Israel sitter på atombomber hjälper om de visar svaghetstecken. Utan Israels militära överlägsenhet skulle vi nog se krig i regionen rätt omgående tror jag.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det har jag inte påstått heller, jag håller bara med om att staternas övergripande mål är att beskydda sin befolkning.

Jag antog - tydligen felaktigt - att du höll dig till den kontext som diskuterades. Så var tydligen av outgrundlig anledning ej fallet. :)

Men för all del. Vi kan diskutera rätten att skydda "sin" befolkning också. Innebär den en rätt att göra som man vill, utan att följa internationell lag? Innebär det att ett lands förtryck av delar av "sin" befolkning är okej för att skydda andra delar av "sin" befolkning? Det finns många frågor att fördjupa sig i. En sak är klar och det är att enligt den israeliska regeringen åtnjuter inte hela befolkningen inom landets gränser samma skydd.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...