Tycker att Israel verkar övervåldat ganska rejält. Men jag måste ändå påpeka att jag tycker att de gör rätt på ett sätt. Ifall man legat i krig med en terrororganisation och några arslen har tänkt komma med förråd till dom så tycker jag faktiskt på ett sätt att det är rätt att de åker och stoppar dom. Vad jag menar är att jag tycker det är rätt att inte vara ett fegt skitland som står och hytter med näven bara för att de är på internationellt vatten.
Ship to Gaza har också gjort fel. Ifall man vill hjälpa Palestina så går man genom FN eller nånting liknande. Man lastar inte bara några båtar och åker dit själv, det är ju enbart provocerande. Jag tror att aktivisterna såg ett win/win scenario där dom antingen fick dit all sin skit utan att Israel stoppade dom eller att Israel skulle flippa och att hela världen skulle fördöma dom. Det blev det bästa alternativet.
Angående hela skiten så tycker jag det är fantastiskt hur palestinavriden all nyhetsrapportering är i Sverige. Ifall man hör nyheter om gaza/israel i något annat land så ser det helt annorlunda ut. Det stör mig väldigt mycket.
Jag hörde förövrigt på ekot idag från något arsle som hade varit på båten och berättade hur hemskt det var. Det fantastiska var att när de presenterade den här människan så sa dom "bla bla bla var på skeppet bla bla bla tillsammans med sin ettåriga dotter." Jag anser att om man tar med sitt ettåriga barn på en båt som uppenbarligen kommer hamna i oroligheter och som är på väg till Gaza så har man förverkat sina möjligheter till att få ta hand om barnet eller någonsin tas på allvar igen. Fan vilka dumma människor det finns.
Hela den där konflikten där nere har gått aldeles för långt för att det ska finnas någon möjlighet till lösning i sikte.
Vem som började är ju egentligen irrelevant i dagsläget då det är för länge sedan. Krig mellan olika religioner har ju skett där nere i hundratals år bara för att dom har bestämt sig att samma plats ska vara helig och ingen vill samsas.
Det som man i alla fall kan uttyda är att det är en klar obalans vad gäller möjligheter och medel att utöva militär makt. Palestinierna har visserligen tillgång till vapen och bomber men inte i samma utsträckning som Israel. Personer som säger sig företräda Palestina kastar sten eller placerar en bomb någonstans. Israel svarar med att flyga in med attackhelikoptrar och skjuta lite missiler och grejor på diverse byggnader. I min värld gör sig båda skyldiga till terrordåd faktiskt men skillnaden är att Israels aktioner resulterar i mycket större förödelse då dom har effektivare vapen.
Faktum är ju också att Israel under ganska många år sysslat med att köra bort Palestinier från mark som faktiskt varit palestinsk för att istället anlägga Israeliska bosättningar där. Säga vad man vill om det men det är inte direkt en optimal handling om man vill åstadkomma fred.
Israel har ju dessutom genom årens lopp vid ett flertal tillfällen hindrat eller försvårat för hjälpsändningar. Även FN-ledda sådana. Och den här hjälpsändningen var ju inte specifikt till Hamas utan till Palestinier i Gaza och där finns faktiskt ett visst behov av rent humanitär hjälp då det är ganska många som faktiskt inte är militanta som svälter och som inte har tillgång till bra vård och liknande.
Jag säger inte att jag försvarar självmordbombare eller terrordåd på något sätt men jag tycker att Israel går lite för långt i den här konflikten också. Och eftersom Israel är den som faktiskt ockuperar mark så borde dom ta det första steget till att backa tilbaka ett steg och lämna tillbaka ockuperad mark. Men det har dom länge vägrat göra.
Tyvärr tror jag inget direkt positivt kommer att hända. Dom har varit i krig så länge att båda sidor har glömt varför dom egentligen bråkar så dom fortsätter av bara farten. Under tiden kommer fler och fler oskyldiga därnere att dö som resultat av detta. Både Palestinier och Israeler och det är djupt tragiskt om du frågar mig.
Omvärlden borde gå in och sätta ordentligt tryck på båda sidor att försöka lösa konflikten på ett fredligt sätt tycker jag. Tyvärr har ju resten av världen mest bara stått och sett på skådespelet och till slut resulterar det i händelser som den här konvojen. Att den i sig är lite provocerande mot Israel tror jag dom var medvetna om. För den här utkomsten var nog ungefär vad som förväntade sig. Det blir lite extra fokus på vad som händer i den här regionen. Även om dom säkert inte trodde att folk skulle bli dödade.