:blogga
:ascoolt
:blogga
I fredstid hade det varit en illegal blockad. När Hamas tog makten tog tillochmed de muslimska länderna avstånd och Egypten t.ex.—känd fiende till Israel—upprätthåller samma blockad. Eller ja, de har väl öppnat gränsen nu när det fanns en politisk vinning i att göra så. Vilket Israel också gjort, fast inte till havs—nåt som verkar vara vanligt att missa i diskussionen.
Jahaaa men då så, då har ju livet för folket som bor på gaza återgått till det normala iom att blokaden har upphävts. De kan säkert gå till närmaste butik o köpa sig en snickers o lite mjölk gå till sina jobb utan att behöva gå förbi checkpoints eller bli trakaserade av soldater..ja eftersom du säger att det är bra då måste det ju vara det.
Ah, du är en sån som lägger orden i andras mun.
Nej, blockaden är inte hävd—Egypten har öppnat gränsen för humanitär hjälp. Israel också, bara inte till havs. Jag sa inte heller att de har det bra men helt ärligt så har jag dåligt med sympati för dem. De röstade fram en erkänd terrororganisation som deras politiska företrädare. En organisation som med flit förstör fredsförhandlingarna—och folket är väl medvetna om det. Säg mig, tycker du att Hamas politik är ett bra sätt att få fred?
Om nu Ship to Gaza faktiskt hade varit ute efter att ge humanitär hjälp till Gaza hade de gjort det landvägen. Att skicka skepp är endast ett sätt att söka konfrontation—att söka smutskasta Israel. De lyckades ganska bra till en början men jag tror rätt många genomskådade det till slut.
I praktiken bedriver israel ett gigantisk konsentraionsläger dä de kontrollerar allt som kommer in.
Och nej du kan fortfarande inte bara promenara in i gaza utan att passera otaliga säkerhetskontroller. Nej du kan inte bara skeppa in allt du vill landvägen.
Vad förutom vapen stoppas i gränskontrollen?
Vilka andra koncentrationsläger genom historien tycker du är jämförbara med Gaza och på vilket sätt är de jämförbara?
Det är väll bara välja o vraka du har en hel del att välja på genom historiens gång.
Det mesta, skulle man kunna säga. Vissa artiklar ska släppas in fritt, som t.ex. medicin men mycket annat, bland annat många olika typer av matvaror, är av någon anledning förbjudet och mängden av de tillåtna varorna är starkt begränsad. Totalt tillåts bara c:a en fjärdedel av de transporter som skedde före blockadens början. Byggnadsmaterial är helt förbjudet. Petroleumprodukter är också kraftigt begränsade.
Det är väll bara välja o vraka du har en hel del att välja på genom historiens gång.
Nja, det där är ju inte riktigt sant. Vissa livsmedel är förbjudna, det kan man tycka är märkligt möjligen, men de flesta är tillåtna. Såg en israel i veckan som undrade varför utlänningar tycker att Gaza's invånare ska få kakor medan israelerna skall vara livrädda för raketer som dimper ner.
Men det är klart, i de lättkränktas land Sverige så är en utebliven kaka en minst lika stor kränkning som att få en qassam på altanen.
Ja, och om jag gör det så tänker jag på förintelseläger i tyskland/polen, sovjet och/eller nordkorea och inget har någon större likhet med Gaza faktiskt. Om du nu är emot blockaden tror jag inte du gör det tydligast med att fara med överdrifter som ändå ingen tar på allvar.
Att inte vara ett fritt folk är en lika stor kränkning som att ha en raket dimpades ner på altanen skulle jag säga. Att inte får röra sig fritt att vara fånge i sitt eget land att inte har tillgång till o kunna köpa en snicker i butiken att inte få köpa en bil att bli stoppad o genomsökt när jag ska träffa vänner är också minst lika illa som att få raketer nerdimpades på altanen. Men det är ju inget du bryr dig om.
Men det är ju inget du bryr dig om.
Att få raketer nerdimpande på altanen skulle jag finna lite mer irriterande än att inte kunna köpa snickers, men det kanske bara är jag?
Har dom föresten provat att låta bli att skicka raketer ett tag och sett vad det har haft för effekt på snickerstillgången?
Såg en israel i veckan som undrade varför utlänningar tycker att Gaza's invånare ska få kakor medan israelerna skall vara livrädda för raketer som dimper ner.
Men det är klart, i de lättkränktas land Sverige så är en utebliven kaka en minst lika stor kränkning som att få en qassam på altanen.
Sedan så är jag inte alls för de att palestinierna tycker att israel skall bort heller. så jag tar inte sida i den diskussionen.
Ändamålen helgar inte alltid medlen.
Jag utesluter inte att Israel hade kunnat avrätta minst lika många vid en gränskontroll landvägen som de gjorde nu. Tänka bara om någon lastbilschaffis hade hållit i en tandpetare, då hade det ju smullit direCkt.Hade Shit to Gaza tagit den föreslagna landvägen med sina jätteviktiga hjälpsändningar och ändå blivit beskjutna och fängslade så hade jag känt sympati för dom
...
Sedan när det har lugnat ner sig och Gaza har slutat skicka raketer i blindo mot stora civila mål i Israel så är jag för att öppna Gaza's hamn och tillåta direkttransporter.
Men inte så länge man misstänker att deras främsta agenda är att smuggla in fler/bättre raketer att skicka på sina grannar.
Jag utesluter inte att Israel hade kunnat avrätta minst lika många vid en gränskontroll landvägen som de gjorde nu. Tänka bara om någon lastbilschaffis hade hållit i en tandpetare, då hade det ju smullit direCkt.
I stora drag så stödjer jag Hamas bruk av missiler. De lobbar iväg något gammalt rostigt sovjetiskt överskottsmaterial på måfå. Med lite tur så kanske de träffar och lyckas döda ett par israeler med varje projektil. Skulle de istället använda sig av självmordsbombare så riskerar betydligt flera att skadas av varje bomb.
Frågan är väl om införselrestriktioner på vardagsföremål förhindrar raketanfallen eller om det finns andra anledningar?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|