Way to go, Israel...

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Däremot så har Hamas raketbeskjutningar den otrevliga lilla biverkningen att Israel direkt kliver in och skjuter ihjäl tio gånger så många palestinier jämfört med antalet israeler som fick sätta livet till.
Varför tror du att de gör det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att israel som stat skiter högaktningsfullt i det mesta som det generella världssamfundet tycker o tänker det vet vi ju också att det är sant.

Ja det vet vi men frågan är hur konstigt det är, när du skriver världssamfundet kan man anta att du menar FN och/eller EU.
I båda dessa sammanslutningar finns antingen länder som i nutid eller historiskt velat utplåna både judendom och judar. Intek ontigt att de blir paranoida. :gnissla
Glöm inte att Kina, världens största diktatur, sitter i FN's säkerhetsråd. Hur kan någon ha förtroende för FN under de premisserna, det är egentligen det konstiga.
Libyen var väl ansvariga för mänskliga rättigheter i FN 2009 om jag minns rätt, säger det mesta om hur bra den klubben är. :lol

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Har inga sympatier för judarna alls, sparkar man på ich trycker ner sin granne tillräckligt mycket är det väl självklart att dom blir förbannade.
Hade jag bott i gaza o levt i misär och inte haft nåt att förlora mer än ett eländigt liv så hade jag med skjutit iväg så många raketer jag kommit över..

Men ett skepp med fönödenheter skulle dom bara ge fan i oavsett vad dom tycker om hamas.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har inga sympatier för judarna alls, sparkar man på ich trycker ner sin granne tillräckligt mycket är det väl självklart att dom blir förbannade.

Men du har sympatier för de som sparkat på Israel i 60 år? Hade frågan varit så enkel hade nog FN gripit in med hårda sanktioner mot Israel för länge sen.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
på vilket sätt har israel haft det så jäkla svårt?
tycker det är dom själva som står för det stora våldet..
En dör i israel, ett kvarter jämnas med marken i gaza... 100 nya fiender uppstår.
Ja jag är ju inget geni men i mina ögon är det fel väg att gå.. en lika enkel lösning är att nuka israel!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ja det vet vi men frågan är hur konstigt det är, när du skriver världssamfundet kan man anta att du menar FN och/eller EU.
I båda dessa sammanslutningar finns antingen länder som i nutid eller historiskt velat utplåna både judendom och judar. Intek ontigt att de blir paranoida. :gnissla
Glöm inte att Kina, världens största diktatur, sitter i FN's säkerhetsråd. Hur kan någon ha förtroende för FN under de premisserna, det är egentligen det konstiga.
Libyen var väl ansvariga för mänskliga rättigheter i FN 2009 om jag minns rätt, säger det mesta om hur bra den klubben är. :lol

Gav dig negativ feedback på inlägget men det skulle varit positivt! Råkade klicka fel! Sorry! :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
tycker det är dom själva som står för det stora våldet..
En dör i israel, ett kvarter jämnas med marken i gaza... 100 nya fiender uppstår.
Ja jag är ju inget geni men i mina ögon är det fel väg att gå.. en lika enkel lösning är att nuka israel!

Då får väl folket i Gaza se till så att det inte skickas en raket över gränsen och dödar en i Israel, då har dom ju räddat livet på 100 landsmän och sparat ett kvarter från ödeläggelse.

Eventuellt när det har fungerat bra ett tag så kanske gränserna öppnas upp så att snickersbilarna börjar rulla in igen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Då får väl folket i Gaza se till så att det inte skickas en raket över gränsen och dödar en i Israel, då har dom ju räddat livet på 100 landsmän och sparat ett kvarter från ödeläggelse.

Eventuellt när det har fungerat bra ett tag så kanske gränserna öppnas upp så att snickersbilarna börjar rulla in igen.

Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt Geneve-konventionen men du tycker kanske att det är en lämplig metod rent generellt? T.ex. för familjen till en våldtäktsman eller en fortkörare ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kollektiv bestraffning är förbjudet enligt Geneve-konventionen men du tycker kanske att det är en lämplig metod rent generellt? T.ex. för familjen till en våldtäktsman eller en fortkörare ?

Vad anser du den kollektiva bestraffningen består av?

Att skicka ostyrbara missiler mot en stad full av civila är ett terrorbrott.

Att medelst attackhelikoptrar skjuta sönder avfyrningsstället med omgivning är en militär aktion.

Båda kräver civila offer.

Folket i Gaza får väl se till att raketerna mot Israel avskjuts från öde platser istället för från hustaken där dom bor, alternativt snabbt som fan utrymma huset när det har användts som robotramp, för det kan ju inte komma som en överraskning vad Israel brukar svara med?

Sen att Israel borde kunna minimera dom omkringliggande skadorna med sin moderna militär är väl en annan sak, dom hoppas väl att det ska bli opopulärt bland innevånarna i Gaza att ha terrorister i kvarteret om dom tar i lite extra "för att med säkerhet slå ut avfyrningsstället".

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Att medelst attackhelikoptrar skjuta sönder avfyrningsstället med omgivning är en militär aktion.

Då borde ju lösningen på Israels problem vara att ge palestinerna attackhelikoptrar, då är dom ju inga terrorister längre.:tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då borde ju lösningen på Israels problem vara att ge palestinerna attackhelikoptrar, då är dom ju inga terrorister längre.:tummenupp

Ja, det vore ju onekligen ett alternativ att Gaza öppet förklarar krig och marcherar över gränsen in i Israel.

Då tror jag konflikten skulle vara över relativt snart.

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det är aldrig ens fel att två träter...

Brukar stämma, men när det kommer till Israeler så stämmer det inte,, de är som brylkräm feta och dryga.
Hur kan dessa Israeljudar bara få hålla på och terrorisera palistinierna med övriga världens goda minne coh en gång i tiden var det synd om judarna men nu får det väl räcka.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Jag tar inte heller sida i debatten egentligen, men det känns som en rätt enkel utväg att sluta skicka raketer och sedan be omvärlden om sympati mot blockaden , jämfört att häva blockaderna och sedan be omvärlden om sympati mot raketbeskutningarna.

Hade Shit to Gaza tagit den föreslagna landvägen med sina jätteviktiga hjälpsändningar och ändå blivit beskjutna och fängslade så hade jag känt sympati för dom

Eller om Israel hade sagt att vi släpper inte in hjälpsändningar någon väg alls.

Nu fanns det ett ickeprovocerande alternativ och att istället provocera så mycket man kan leder inte till mina sympatier.

Sedan när det har lugnat ner sig och Gaza har slutat skicka raketer i blindo mot stora civila mål i Israel så är jag för att öppna Gaza's hamn och tillåta direkttransporter.
Men inte så länge man misstänker att deras främsta agenda är att smuggla in fler/bättre raketer att skicka på sina grannar.

Jupp om det hade varit en enda person, men nu är det 1,5 miljoner varav åtminstånde några inte är ett dugg intresserade av att det blir fred.
1,5 miljoner människor = 1,5 miljoner viljor.
om vi i sverige inte ens kan besluta hur eller om vi skall ha en nollvision, hur skulle det gå bättre för dem därnere som dessutom har någon som står och jävlas med dem bäst de kan ?

Israel släpper in "hjälpsändningar", men inte alla varor som skickats.
hur kommer det sig att de inte får ta in olika typer av mat som exempel ?
eller cement ? visst det kan användas till att göra bunkrar, men det kan ju också användas till att göra sjukhus eller fungerande hus. vem vet innan vad det används till ?
många saker har mer än ett möjligt ändamål.

Faktum kvarstår, fartyg får inte bordas hur som helst av vem som helst utan det finns regler som de flesta väljer att följa, dock ej israel.
Gör detta att vilket land som helst får gå ut och plocka israeliska fartyg ? diplomatiska pass ? osv osv.

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Vad anser du den kollektiva bestraffningen består av?

Båda kräver civila offer.

Folket i Gaza får väl se till att raketerna mot Israel avskjuts från öde platser istället för från hustaken där dom bor, alternativt snabbt som fan utrymma huset när det har användts som robotramp, för det kan ju inte komma som en överraskning vad Israel brukar svara med?

Sen att Israel borde kunna minimera dom omkringliggande skadorna med
sin moderna militär är väl en annan sak, dom hoppas väl att det ska bli opopulärt bland innevånarna i Gaza att ha terrorister i kvarteret om dom tar i lite extra "för att med säkerhet slå ut avfyrningsstället".

Har dom lyckats på alla år??

Är det mindre terror att ta mark från nån. låsa in dom o sen bli förbannad för att dom gör motstånd? och sen medvetet gå in o slå ihjäl mängder med människor i "avskräckande" syfte..

Det är lätt att vara kaxig när usa alltid hållt dom bakom ryggen o låtit dom bete sig som dom vill, 1945 var dom inte så kaxiga men dom har väl själva glömt hur det var.

Raketbeskjutningen utförs av få, israels slakt av civila sanktioneras av staten.... jag vet vilka jag tycker är dom största medvetna terroristerna iaf.
Men så länge det inte blir samtal kommer dom aldrig komma överens, och kan israel inte vinna deras förtroende o hjärta kommer dom aldrig ge sig heller, vad har en hopplös att förlora mer än sitt liv? o livet i gaza verkar inget vidare...
Men att ge sig på ett fartyg med förnödenheter?? starkt jobbat ......

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-

Det var FN som gav dem staten "ISRAEL"
så det finns även länder som är för att de skall få finnas.
säg vilket annat land som INTE har haft någon fiende i något av dessa organisationer som antingen i nutid eller historiskt inte har legat i krig med varandra.
svårt va ?
så är det konstigt ? nej, men är det ok ? nej inte det heller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är synd om folket i Gaza, OK
Israelerna är inte snälla, OK

Vad skulle bli sämre av att sluta skicka löjliga missiler mot Israel som nästan aldrig träffar något?

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Det är synd om folket i Gaza, OK
Israelerna är inte snälla, OK

Vad skulle bli sämre av att sluta skicka löjliga missiler mot Israel som nästan aldrig träffar något?

Nötterna som tjänar pengar på andras lidande skulle bli arbetslösa.
Nötterna som beordrar det skulle bli betydelselösa.
Nötterna som tjänar pengar på att försvara israel mot dessa hot skulle bli arbetslösa.
nötterna som hetsar från bådas håll skulle helt plötsligt få mindre att hetsa om.
osv osv.
av bland annat dessa skäl så finns det folk som vill hålla igång det och gör en hel del för att så skall fortsätta..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Brukar stämma, men när det kommer till Israeler så stämmer det inte,, de är som brylkräm feta och dryga.
Hur kan dessa Israeljudar bara få hålla på och terrorisera palistinierna med övriga världens goda minne coh en gång i tiden var det synd om judarna men nu får det väl räcka.

Dags att läsa på lite tror jag. :tummenupp

Ett land som legat i krig sen det grundades kommer inte bara att sluta utan garantier. Staten är omgivet av länder som inget hellre vill än att utplåna dem—inte för att de är intresserade av marken utan för att det är judar som bor där. Det handlar inte ens om religion längre—det spelar ingen roll om en majoritet av judarna inte är troende, de ska dö för att deras förfäder råkade ha en religion före Islam.

Man kan debattera tillkommandet av staten Israel hur mycket man vill men faktum kvarstår:

Den ligger där nu och det är bara att acceptera. Inte ens innan dess fanns det en stat som hette Palestina och som vi sett de senaste 20 åren är den palestinska ledningen inte intresserade av att ha en stat som heter Palestina—de vill bara att Israel ska försvinna. Hur ska man förhandla med sådana? Med folk som med flit skjuter raketer mot civila mål, med folk som skickar upp självmordsbombare på skolbussar, med ett folk som styrs av människor som inte är intresserade av fred?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati