Tänk dig själv om du hade en granne som hade uttalat en önskan att se dig och din familj död. Med jämna mellanrum försökte grannen också se till att den önskan gick i uppfyllelse. Skulle du:
1. Låta han hållas
2. Knacka på och be snällt att han slutar att vara dum
3. Sparka in dörren och göra processen kort med killen
Fast det är inte riktigt så enkelt heller. Tyvärr. Det hade varit bra om det vore det.
Israel är inte helt oskyldiga i det här heller.
som exempel så har dom ockuperat palestinsk mark för att bygga israeliska bosättningar.
Jämför det med att din granne kör ut dig ur ditt vardagsrum för att han bara ska ha det. Skulle du då:
1: Vara glad över att dina grannar trivs hos dig.
2: Fråga om det inte fanns andra vardagsrum att vara i.
3: Göra processen kort med grannen.
Jag säger inte att du har fel.
Sett ur Israels perspektiv är det som du säger men sett ur palestiniernas perspektiv så är det tvärtom.
Tyvärr så har man i dagens läge bråkat så länge där att det inte spelar någon roll vem som började. Man hatar varandra för det motståndarna gjort nyligen.
Dvs Israel hatar palestina för att Hamas skickar självmordbombare och härjar. Då ockuperar dom palestinsk mark. Till viss del för att dom vill skydda sig från palestinierna.
Palestinierna hatar Israel för att dom ockuperar palestinsk mark och Hamas reagerar med att ta till dom vapen dom har. Dvs bomber.
I praktiken är nog båda sidorna lika goda kålsupare i dagens läge tror jag. Men Israel har bra mycket mer vapenmakt än Palestina. Och enligt min åsikt så sköter inte staten Israel det här på bästa sätt för att stävja konflikten utan dom gör istället gång på gång handlingar som underblåser den.