Wayne Gardner tester Superbikes..

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Visst är det så. Även om han inte tävlat på länge så hade han ju en jävla känsla. Gardner var en av mina stora idoler när jag växte upp

Som någon sa innan, skulle vara jäkligt kul att se varvtiderna för att se hur mycket han pressade....

Han har ju hoppat in på Goodwood och sopade väl asfalten med lite andra gamla världsmästare och även såna som fortfarande åker. Men visst tävlar han inte på vm nivå längre.

MC Doktorn

Guest
Anders åker väl dessutom fortfarande så fort att eliten här hemma skulle få jobba hårt för att vara före..

Han skulle inte göra bort sig helt klart. Han kör respektingivande tider än idag.

För de oinvigda var och är han den bäste SBK föraren Sverige haft och placerade 5:a på Yamaha OW01 i Wsbk före bla Falappa, Tardozzi och slight mfl

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Han skulle inte göra bort sig helt klart. Han kör respektingivande tider än idag.

För de oinvigda var och är han den bäste SBK föraren Sverige haft och placerade 5:a på Yamaha OW01 i Wsbk före bla Falappa, Tardozzi och slight mfl

Andersson har ju dessutom kört 120mph varv på IOM TT ..... för 20 år sedan. Det är snabbare än tex miinin för 2 år sedan.

:respekt

MC Doktorn

Guest
Vet du mer exakt? Nyfiken på vad "respektingivande tider" från en fd. mästare är.

Vet inget exakt men bara rykten att han nära eliten, ni är ju jämn gamla och sjunker inte tiderna ju äldre man blir ?

Spontant frågade jag honom i somras varför han inte provade att tävla men han ansåg att han inte hade kvar instinkten att vinna och tävla.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
De tider jag hört ligger runt/under gällande banrekord.

Det är inte dåligt... även om "jag har hört" kanske inte är en 100%-ig referens...

Stämmer nog inte riktigt.

Så vad stämmer? NYFIKEN!!!!

Vet inget exakt men bara rykten att han nära eliten, ni är ju jämn gamla och sjunker inte tiderna ju äldre man blir ?

Haha! Kul!:tummenupp Skillnaden är att jag var långsam och blir snabbare medan Anders var SNABBAST och blivit något långsammare... eller inte???? Vill veta!

Andersson har ju dessutom kört 120mph varv på IOM TT ..... för 20 år sedan. :respekt

Det är bra

Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Jag har som sagt bara hört tider som var femmor på åsen under öhlinstester. Men inget jag sett transponder-tider på.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Jag har som sagt bara hört tider som var femmor på åsen under öhlinstester. Men inget jag sett transponder-tider på.

Stämmer säkert bra. Satt med gökuret på läktaren förra sommaren på en av deras testdagar. Klockade höga 5:eek:r till mitten 6:eek:r, timme ut o timme in. Sjukt jämna tider.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Stämmer säkert bra. Satt med gökuret på läktaren förra sommaren på en av deras testdagar. Klockade höga 5:eek:r till mitten 6:eek:r, timme ut o timme in. Sjukt jämna tider.

Det är ju riktigt bra. Många likadana gökurstider = sant!

dirttracker

dirttracker
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
YZR500 Cr 500-84 Cr 500-94
Hi !
-de innebär att han (anders) skulle kvala in som typ 5:e man i Prosuperbike!?
-o med samma logik,,, skulle MR Gardner vinna Pro superbike!..
alltid kul me gamla rejsers som kan gasa!..

-de påminner mig om en gammal story från 80-talet!,,-de var när våran Motocrosspilot Jörgen Nillson blivit typ 3:a i 250 VM:et-87, då for han över andra sidan pölen till lite vinterträning inför kommande säsong!
-han var ute på nån bana i Californien, allt gick väl ganska hyffsat-var snabb på de flesta partierna o klämde de stora hoppen bra! (mkt stora med europeiska GP mått mätt)....Det var bara en grej som störde honom!!, de var en annan kille ute o larva på banan också!
killen var lite väl fet o hade kulmage,tyckte jörgen!...
Jörgen tyckte han själv var hyffsat snabb o så där, för han hade ju trots allt vartit topp 3 i VM-et!..
Problemet var bara att hur han än försökte kunde han inte köra om o ifrån den där kul-mage snubben som var ute på banan!..:arsele :huvet

det kom senare fram att kulmage snubben var en gammal supercrossmästere som var ute o motionsåkte lite!,,

remember,,Say Hail to all ol champs!:Bugar:tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hi !
-de innebär att han (anders) skulle kvala in som typ 5:e man i Prosuperbike!?
-o med samma logik,,, skulle MR Gardner vinna Pro superbike!..
alltid kul me gamla rejsers som kan gasa!..

Ja och det är ju inte speciellt konstigt, Peter Sköld och Peter Lindén hängde med bra ända upp i 50 årsåldern och jag vill påstå att dubbel-Anders var en division över dessa, åtminstone när han körde aktivt.

Förare som Wayne Gardner och Kevin Schwantz är toksnabba fortfarande, de skulle förmodligen inte ha några problem att vinna Pro-SBK. Man har ju sett Kevin när han är ute och lattjar några varv med MotoGP-Suzukin, 2-3 sekunder efter de ordinarie förarna brukar han vara.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
-de påminner mig om en gammal story från 80-talet!,,-de var när våran Motocrosspilot Jörgen Nillson blivit typ 3:a i 250 VM:et-87, då for han över andra sidan pölen till lite vinterträning inför kommande säsong!

Apropå Jörgen Nilsson och snabb så läste jag i senaste(?) MC-börsen att Jörgen släpat fram sin gamla 500 2-takt som han vann VM med 93(?) och körde mot en snubbe som är topp 5 i SM nu på sim -09 Yamaha 450. Båda förarna var bara 2 sek(!!!!) långsammare på den moderna cykeln TROTS att den 16 år gamla 22-taktaren hade kass framgaffel och slitna däck!!!

Har det inte hänt någonting på maskinfronten heller????

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Apropå Jörgen Nilsson och snabb så läste jag i senaste(?) MC-börsen att Jörgen släpat fram sin gamla 500 2-takt som han vann VM med 93(?) och körde mot en snubbe som är topp 5 i SM nu på sim -09 Yamaha 450. Båda förarna var bara 2 sek(!!!!) långsammare på den moderna cykeln TROTS att den 16 år gamla 22-taktaren hade kass framgaffel och slitna däck!!!

Har det inte hänt någonting på maskinfronten heller????

Jörgen vann tyvärr aldrig VM, men det var jävligt nära -93. Hade inte halva startfältet släppt förbi den yberbögige belgaren Jacky Martens i skräck för repressalier/fjäsk för hans bögiga Husqvarnateam hade Jörgen vunnit, då han sopade hem segern i alla 3 heaten under den avslutande tävlingen i Österrike. Belgaren tog hem totalen med nån ynka poäng p.g.a detta. Detta retar mig rejält än idag. Jörgen hade under säsongen bl.a. kört race med nybrutet nyckelben, med blodet strömmande ur sitt nysydda, nyspikade sår, vilket gay-Martens avfärdade som fejk. En skamfläck i MX-historien är vad det är.

Nilsson klotade sedan under vintern 93/94 under SX-tavling i Tyskland, med förlamning som följd, och kom aldrig närmare en VM-titel än så.

94 kom sedan Sveriges sista(eller kanske bara senaste?) VM-guld, när den udda figuren Marcus "Bubben" Hansson vann stora klassen på en CR500.

Angående maskinmaterialet är det klart att en massa har hänt, men släpar man ut den gamla 500-dräparen på en nyslätad sandbana kanske den hävdar sig bra mot en 450. Tar man däremot en sönderkörd hårdbana tror jag 500:an skulle vara många sek efter per varv.

Lite OT, men Nilsson skall ha sin upprättelse!

/Lasse

P.S. Allt detta är taget fritt ur ett allt sämre minne, så nån detalj ang. säsongen -93 kanske inte är helt 100.

Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
även jag läste den testen mozzberg pratar om,de var 2 sec långsammare än andreas hultmans nya cykel.då var den riktiga gaffeln trasig så han hade satt dit en orginal istället för den usd från wp som mer eller mindre var standard på dessa hojar i tävling.banan var jordbana ej slätad och de sa att hade det varit en sand hade 500 vunnit,coolt.

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag tror på en rejäl nypa salt i detta fall. Testet i tidningen är gjort för att få ett kul resultat.

Om man var och kikade på 500-VM runt år -99/-00 när de sista tappra 2-taktshjältarna (bland andra Jocke Karlsson) försökte hänga på 4-taktsförarna, kunde man mycket tydligt se hur hopplöst sprättiga och "icke-hook-uppade" de var.

Tyvärr. Sen att 500cc-hojarna var underbart manliga och välljudande, till skillnad från de brummande, trista 450cc man får stå ut med idag är en helt annan femma.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping