Det skulle också vara önskvärt att förare inte bytar ljuddämpare efter att dom klarat sej....
Jag kan endast med säkerthet bekräfta att vi inte byter tillbaka till något som inte tidigare varit ok på svenska banor. Däremot använde vi i Finland andra ljuddämpare för att spara de som var ok i Linköping.
Tolkningen i Karlskoga förra helgen var ok. Där statisk mätning efter tidsträning och race endast användes för uteslutning.
Sen är frågan om uteslutning är rätt straff om man tittar i SVEMO motorkalender
* 14.1.3 Uteslutning ur heat/tidstillägg eller motsvarande
Utdelas vid grövre förseelser, i första hand sådana som påverkat eller kunnat påverka tävlingsresultatet. Kompletterande regler kan finnas i SR.
* 14.1.4 Uteslutning ur tävlingen
Utdöms vid grova förseelser under eller i samband med tävlingen, i första hand där annans säkerhet åsidosatts eller om förseelsen kan betraktas som osportslig. Kompletterande regler kan finnas i SR.
Jag anser inte att överskrida ljudet är tillräckligt när förarna gör vad de kan. Det är både stora som små hojar som skurit pga försök med extra ljuddämpning som inte stöds av mctillverkaren, både 4T & 2T
Vettiga regler behövs om inte roadracing helt ska försvinna i Sverige.
Nu är det ju inte mycket kvar av SM (20st 125cc, 18st 250cc & 16st SST600) och skulle dagens regel med mätmetod användas skulle ungefär hälften bort i varje klass
Inte roligt för de som är unga idag och vill satsa, själv kan jag efter 20år dra mig tillbaka det är inget problem.
Stefan det är inte dig jag klagar på utan den godtyckliga mätmetoden