Nr:18
Snabbare än Don Queer
Jag kan endast med säkerthet bekräfta att vi inte byter tillbaka till något som inte tidigare varit ok på svenska banor. Däremot använde vi i Finland andra ljuddämpare för att spara de som var ok i Linköping.
Tolkningen i Karlskoga förra helgen var ok. Där statisk mätning efter tidsträning och race endast användes för uteslutning.
Sen är frågan om uteslutning är rätt straff om man tittar i SVEMO motorkalender
* 14.1.3 Uteslutning ur heat/tidstillägg eller motsvarande
Utdelas vid grövre förseelser, i första hand sådana som påverkat eller kunnat påverka tävlingsresultatet. Kompletterande regler kan finnas i SR.
* 14.1.4 Uteslutning ur tävlingen
Utdöms vid grova förseelser under eller i samband med tävlingen, i första hand där annans säkerhet åsidosatts eller om förseelsen kan betraktas som osportslig. Kompletterande regler kan finnas i SR.
Jag anser inte att överskrida ljudet är tillräckligt när förarna gör vad de kan. Det är både stora som små hojar som skurit pga försök med extra ljuddämpning som inte stöds av mctillverkaren, både 4T & 2T
Vettiga regler behövs om inte roadracing helt ska försvinna i Sverige.
Nu är det ju inte mycket kvar av SM (20st 125cc, 18st 250cc & 16st SST600) och skulle dagens regel med mätmetod användas skulle ungefär hälften bort i varje klass
Inte roligt för de som är unga idag och vill satsa, själv kan jag efter 20år dra mig tillbaka det är inget problem.
Stefan det är inte dig jag klagar på utan den godtyckliga mätmetoden
Men ljudfrågan är inte en fråga om tävlingens vara eller icke vara, det handlar om sportens överlevnad på lång sikt. Som du skriver, SM är idag en skugga av sitt forna jag, men det går att få ordning på det! Det handlar dock inte denna tråden om. Att det ska vara vettiga mätmetoder och regler är vi helt överrens om. Du ser dock inte den sidan av bordet jag sitter på. I dagsläget handlar mitt arbete på motorbanan till 50% om att dagligen höra folk bryta mot reglerna och försvara det på diverse olika sätt. Jag har hört alla möjliga förklaringar till att det är fel på mätmetoden, istället för att fundera över hur man ska kunna sänka ljudnivån till en nivå som är tillåten. Fokus läggs på mätmetoden när den borde ligga på objektet som mäts istället. Vi som håller på med denna typ av mätningar är väl införstådda med svårigheterna med att mäta ljud. Det är inte riktigt samma sak som att mäta tex temperatur eller tryck, eftersom det finns så många olika störningskällor. När man har kunskap om fysiken bakom ljud är det bara löjligt att höra utläggningar om decimaler av mätvärden, olika mätvinklar, olika lufttryck, avståndsskillnader på 2-4 meter, osv, osv i all oändlighet.
Kontentan av detta långa inlägg är att jag har sett denna process förr. Det var inte ett dugg roligare 2004 när vi hade samma diskussion i ERF, men där lyckades vi efter 2 säsonger och har inte öht någon ljuddiskussion idag. Alla har accepterat regelverket, och åtgärdat problemet istället för att underkänna mätmetoden.
Jag har stor förståelse för att det är svårt att ljuddämpa en 250 racer, men det betyder inte att det är omöjligt. Det är dock inget som man borde behöva göra under tävlingshelger, eftersom man haft gott om tid på sej sedan 2008 när beslutet fattades.