wheela med motard.

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu har jag lagat min husaberg så nu ska jag ut och slanga i helgen. ska testa att hänga så mycket bakåt det går för att se om jag kan hitta balanspunkten utan att behöva gå upp så jävla högt.
 

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Newmill
Hoj
CRF450
Här har du en bra bild på rätt vinkel :D
 

Bifogat

  • _JSF5036.jpg
    _JSF5036.jpg
    129.5 KB · Visningar: 1,308

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Anledningen till att killen i filmen kan köra så långt med låg vinkel är följande:
Han kör över 100 km/h vilket ger mycket luftmotstånd att "luta" sig mot, han sitter på knä med raka armar vilket dels gör att han ser bättre men framförallt så ändrar det viktfördelningen på hojen, dessutom gör det att han får upp överkroppen i vinddraget = ökat luftmotstånd. Luftmotståndet gör GRYMT mycket för vilken vinkel du behöver ha, kör man fort på bakhjulet med motard med den körställning han på filmen har så brukar man kunna känna att man "surfar" på luftmotståndet (låter flummigt, jag vet :rolleyes: ) d v s har inte alls hög vinkel på framhjulet men hålls uppe av luftmotståndet utan att behöva öka hastigheten nånting. Ganska skön känsla faktiskt...

Hade en KTM 660 förut och tog man upp den i 120km/h på högsta växeln (5:an) med ett knä på sadeln så uppstod denna surfningskänsla.

Bara att öva på :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Här har du en bra bild på rätt vinkel :D

det är det där som är slutgiltiga målet. såna där vill jag kunna göra på sveavägen utanför donken :D

jag ska försöka sträcka armarna så mycket det går och hänga bakåt så mycket det går så borde det gå bättre.
när det gäller luftmostånd så tycker jag knappt att det känns som att det blåser något i 100. med R1'an kändes det som att luftmotstånder började stoppa upp först i farter över 150km/h.

hur ska man egentligen träna upp att kunna slanga ståendes? jag har övat lite på det förut men det känns så jäkla okontrollerat. man har ju inte en chans att nå bakbromsen ifall man slår runt.

Anledningen till att killen i filmen kan köra så långt med låg vinkel är följande:
Han kör över 100 km/h vilket ger mycket luftmotstånd att "luta" sig mot, han sitter på knä med raka armar vilket dels gör att han ser bättre men framförallt så ändrar det viktfördelningen på hojen, dessutom gör det att han får upp överkroppen i vinddraget = ökat luftmotstånd. Luftmotståndet gör GRYMT mycket för vilken vinkel du behöver ha, kör man fort på bakhjulet med motard med den körställning han på filmen har så brukar man kunna känna att man "surfar" på luftmotståndet (låter flummigt, jag vet :rolleyes: ) d v s har inte alls hög vinkel på framhjulet men hålls uppe av luftmotståndet utan att behöva öka hastigheten nånting. Ganska skön känsla faktiskt...

Hade en KTM 660 förut och tog man upp den i 120km/h på högsta växeln (5:an) med ett knä på sadeln så uppstod denna surfningskänsla.

Bara att öva på :tummenupp
 
Last edited:

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Newmill
Hoj
CRF450
det är det där som är slutgiltiga målet. såna där vill jag kunna göra på sveavägen utanför donken :D

Men de e ju olagligt ju... De har i alla fall jag fått erfara särskilt utanför donken på Sveavägen. Då de var nån konstig blåklädd smurf på mc som åkte efter mig och gav mig ett inbetalningskort för att han tyckte att jag hade gjort nått olagligt... :va :D Jag hade ju bara gasat lite för mycket så att den råkade gå upp på bakhjulet... :D
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo

hur ska man egentligen träna upp att kunna slanga ståendes? jag har övat lite på det förut men det känns så jäkla okontrollerat. man har ju inte en chans att nå bakbromsen ifall man slår runt.

Bara att öva! Jag tycker själv det är ett helvete att slanga sittandes motför ståendes,klarar av att hålla bra mycket längre ståendes men man blir trött i armarna rätt fort om man står upp.När man står så kan man som parera höjden litegrann med kroppen,mycket lättare å ta kontrollerade kurvor,hitta balanspunkten osv tycker jag.
 

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Själv så klara man inte av att åka långa wheeliesar ståede!
Sittande så är det väll ofta kurvor som man inte klarar eller bilar som är problemet många gånger.
Men träning träning träning! Det är det som gäller :tummenupp
 

Vigilante

Buse
Gick med
19 Apr 2007
Ort
Gbg vettöö
Hoj
Orange Cruush 625
Det är precis som alla säger =) allt beror på hur man sitter. Längre upp eller bak ger tidigare balanspunkt.. samma sak gäller ju i uppförsbackar då behöver man inte alls ta upp den så högt =)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
var ute och slangade igår. fan va dåligt det går. jag upptäckte att jag redan sitter med raka armar och hänger bak. gick bara att hänga bak pyttelite till.
jag skulle vilja att jag kan sitta på tex trean och köra hur långt jag vill i 60km/h eller typ fyran i 80km/h. ska ut och träna ikväll igen om jag får hojen att funka. den pajade igår igen. treans växel låste sig och det sprutade olja ur den åt alla håll och kanter
 

Solid snake

Guest
3216814 var ute och slangade igår. fan va dåligt det går. jag upptäckte att jag redan sitter med raka armar och hänger bak. gick bara att hänga bak pyttelite till.
jag skulle vilja att jag kan sitta på tex trean och köra hur långt jag vill i 60km/h eller typ fyran i 80km/h. ska ut och träna ikväll igen om jag får hojen att funka. den pajade igår igen. treans växel låste sig och det sprutade olja ur den åt alla håll och kanter
Är det husabergen du kör med? Tappar inte den smörjningen om man kör på bakhjulet? Det har jag hört nånting om, sen verkar den inte hålla för det heller om man läser vad du skrivit här. :hihi
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har också hör att den inte får smörjning korrekt vid lång bakhjulskörning, men min wheelisar blir så korta så det är ingen fara för min del. sen om jag någon gång kommer att kunna köra långt på bakan så får jag väl släppa ner den med flit efter 500 meter eller nått sånt.
 

Yamamicke

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Bjärnum
Hoj
Yamaha wr 426 -02
svar

Sidan fungerar iaf inte för mig.

prova sidan igen, förmodligen har jag uppdaterat sidan just när du var inne där eller så kan det va windows, vissa som har windows vista budget varianten får inte fram filmerna men kommer in på sidan. lycka till
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nu har jag varit ute och övat kanske 7-8 kvällar i rad och nu börjar det gå bättre. jag ligger ännu högre nu och då för jag mer längd på dom. problemet nu har istället blivit att alla mina wheelisar drar iväg åt vänster. jag sitter alltid så att jag kollar på högersidan under styret och lutar mig lite åt höger, ändå drar hojen åt vänster. jag lyckas räta ut någon wheelie ikväll genom att hänga som en jävla apa ut åt höger. då gick det rakt en liten stund. fattar inte riktigt vad jag gör som får den att gå åt vänster. borde ju gå åt höger så som jag sitter.
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
jag hade samma problem då jag höll på att lära mig. kom fram till att jag spände mig för mycket i armarna och på så vis drog den lite åt ett håll.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Burka utav bara fan och motstyr. Det kommer:tummenupp
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top