wheela med motard.

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag har också väldiga problem med att svänga på slangen.. :huvet

Jag hade också ordentliga problem med det i början. Jag försöker lägga tyngden långt bak åt det hållet jag ska svänga. Genom att flytta överkroppen. Men det är vad jag tycker är enklast.. Tränat på det dom senaste månaderna, nu kan jag svänga genom dom flesta kurvor bara dom inte för alltför skarpa. Så grymt skönt att ta en kurva på bakhjulet. :tummenupp

Kör man fort kan man nästan använda famhjulet som ett roder. :tungan Känns iaf så..

Fast lyssna inte blint på vad folk säger, träning som gäller.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Inte alltid det går bra att svänga när det väl börjat gå åt ett visst håll. Jag brukar resa mig upp, då går det lättare att svänga, så kan man sätta sig när det rett upp sig.
 

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Är det husabergen du kör med? Tappar inte den smörjningen om man kör på bakhjulet? Det har jag hört nånting om, sen verkar den inte hålla för det heller om man läser vad du skrivit här. :hihi

De är klart den tappar smörjning,det säger sig själv när balans axeln som kamkedjan sitter på ligger i fronten av motorn och som skall dra upp olja till toppen och man ligger på bakhjulet i säg en 50* (hitta inte graders tecknet) och oljan lägger sig på motsatt sida intill växellådan,finns änna inget att ta av då.Men sedan är de ju inte heller så att säger krash så fort den inte får olja,de kan den gott klara sig utan ändå en liten stund för de får den ju konstant annars :tungan
 

Solid snake

Guest
De är klart den tappar smörjning,det säger sig själv när balans axeln som kamkedjan sitter på ligger i fronten av motorn och som skall dra upp olja till toppen och man ligger på bakhjulet i säg en 50* (hitta inte graders tecknet) och oljan lägger sig på motsatt sida intill växellådan,finns änna inget att ta av då.Men sedan är de ju inte heller så att säger krash så fort den inte får olja,de kan den gott klara sig utan ändå en liten stund för de får den ju konstant annars :tungan
Tja, den klarar sig sålänge det finns en oljefilm, så fort den bryts så kommer kammen att skära.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
idag lyckades jag räta upp de flesta wheelisar som började dra åt vänster. jag burkar ut så mycket åt höger så det känns som att jag åker sidovagn :D

jag tycker att det är så jävla svårt att se något när man slangar. allt är ju ivägen. vet inte hur jag ska sitta för att jag ska se något. man måste ju nästan burka ut ordenligt för att kunna titta vid sidan om allt som hamnar ivägen. att kolla över det finns ju inte en chans att göra.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
idag lyckades jag räta upp de flesta wheelisar som började dra åt vänster. jag burkar ut så mycket åt höger så det känns som att jag åker sidovagn :D

jag tycker att det är så jävla svårt att se något när man slangar. allt är ju ivägen. vet inte hur jag ska sitta för att jag ska se något. man måste ju nästan burka ut ordenligt för att kunna titta vid sidan om allt som hamnar ivägen. att kolla över det finns ju inte en chans att göra.
Håller med, det är bara bra att man får burka lite så man ser nått. Vägen brukar oftast luta för att vattnet ska rinna av så då får man burka åt vänster för att inte drifta av. Det är lätt att man bara sitter och burkar med överkroppen men flyttar man även rumpan :)arsele) så brukar det gå bättre.
 

Solid snake

Guest
idag lyckades jag räta upp de flesta wheelisar som började dra åt vänster. jag burkar ut så mycket åt höger så det känns som att jag åker sidovagn :D

jag tycker att det är så jävla svårt att se något när man slangar. allt är ju ivägen. vet inte hur jag ska sitta för att jag ska se något. man måste ju nästan burka ut ordenligt för att kunna titta vid sidan om allt som hamnar ivägen. att kolla över det finns ju inte en chans att göra.
Prövat att stå upp? Om du kör den i 5an eller 6an, så drar du bara på och när du känner att den ger mest så släpper du av på gasen och ställer dig fort och gungar till så både bak och framänden niger.

När hojen är på väg upp igen så gasar du på igen samtidigt som du rycker styret lite bakåt.

Då ser du både över styret och har lättare för att svänga.
 

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Ett par deciliter olja extra i motorn borde väl fördröja skärningen ett tag?

Det beror ju på din vinkel när du ligger på bakhjulet,ligger du allt för långt bak så når inte oljan upp till kamkedjan ändå, och skulle den göra det så skulle det var aldeless förmycket olja i motorn så när du kör som "vanligt" med hjulet i backen så hade större delen av kamkedje drevet varit täckt av olja och då skulle den dragit med sig allt förmycket olja upp till toppen.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Det beror ju på din vinkel när du ligger på bakhjulet,ligger du allt för långt bak så når inte oljan upp till kamkedjan ändå, och skulle den göra det så skulle det var aldeless förmycket olja i motorn så när du kör som "vanligt" med hjulet i backen så hade större delen av kamkedje drevet varit täckt av olja och då skulle den dragit med sig allt förmycket olja upp till toppen.


Överflödet trycker den ut genom ventilerna, när det inte kommer mer olja, så är det lagom nivå *blink* Min motor har ju oljesprut direkt på kammen, men man vet ju aldrig och vill ju vara mer åt det säkra hållet än åt det andra hållet. Better safe, than sorry. MEN det blir ju utslitet till sist endå, trots allt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Prövat att stå upp? Om du kör den i 5an eller 6an, så drar du bara på och när du känner att den ger mest så släpper du av på gasen och ställer dig fort och gungar till så både bak och framänden niger.

När hojen är på väg upp igen så gasar du på igen samtidigt som du rycker styret lite bakåt.

Då ser du både över styret och har lättare för att svänga.

jag kan inte slanga alls när jag står upp. känns som att hojen ska slå runt så fort framhjulet lyfter.
när jag slangar annars så tar jag upp den på 2'an, 3'an eller 4'an. på femman får jag inte upp den.
 

Solid snake

Guest
jag kan inte slanga alls när jag står upp. känns som att hojen ska slå runt så fort framhjulet lyfter.
när jag slangar annars så tar jag upp den på 2'an, 3'an eller 4'an. på femman får jag inte upp den.
Öva öva öva. :tungan

Börja på 4an, du slår inte över, du kommer känna när du är tillräckligt högt uppe.

Du behöver dessutom inte ta den lika högt upp och den är mycket lättare att hålla uppe om du står.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kolla under styret när du slangar sittandes, funkar bra...
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
I helgen lyckades jag få upp den flera gånger på bara gas sittandes på femman. Det var nice :D
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
I helgen lyckades jag få upp den flera gånger på bara gas sittandes på femman. Det var nice :D


Vilken hoj var det på och vad är det för drevning på den? Får upp min 520 på fyran, med femtio taggars bakdrev, tror att jag har 14 fram, mongodrevad är den iallafall ;)
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Vilken hoj var det på och vad är det för drevning på den? Får upp min 520 på fyran, med femtio taggars bakdrev, tror att jag har 14 fram, mongodrevad är den iallafall ;)


min husaberg 650. den är sexväxlad. har ingen aning om vad det sitter för drev på den men jag tror att den är orginaldrevad.
innan brukade jag ligga i 80-90 på fyran och plocka upp den. nu kan jag få upp den i 105-110 på femman. klockrent för när man ska slanga om bilar :D
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Då förstår jag, en annan saknar ju de där sista ~etthundrafemtio kubikcentimetrarna ;)
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
jag har ju en ktm 525 också och jag upplever faktiskt att det är ganska mycket mer vrid i husan.


Det hoppas jag verkligen, annars kan du ju skrota Husan direkt. Det säger sej själv att det är mer vridmoment från botten i en enstånka på 650cc än i en 500cc. Men vrid är ingenting utan varv, det är ju där man hämtar effekten. Nu vet jag inte vad en Husa 650 varvar men jag tippar på att 525an varvar högre. =)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top