wheelie-fråga till erfarna

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
Hej hej,
När jag kör hoj så kopplar jag upp den. I regel i tvåan men ibland i ettan. Dock så sa min kloke vän att det sliter hårt på lamellerna att koppla upp hojen.
Så jag börja gasa upp den istället. Och det sluta med att när jag gasa upp den i ettan så jag slog över. Med andra ord så tycker jag det är mkt bättre att koppla upp hojen för då vet man den kommer upp snabbt och man slår av gasen kvickt. Men gasar man upp den så känns det mer osäkert. Vill ej ha en deja vou i och med jag klotat på det viset en gång tidigare.

Nu till min fråga. Hur mkt kostar packboxar, kullager, lameller och andra grejor som slits mkt när man kör på bakslangen ofta? Och hur ofta måste man byta dom?
Vill veta för jag håller på att göra en budget för sommaren.
500 mil
Bensin 5000:-
F o B däck 2500:-
Service 1200:-
Försäkring 3500:-
Skatt 1000:-
Oförutsedda utgifter 3000:- (kedjespray, lameller osv)

Totalt 16200:- exklu värdeminskning på hojen.
Hojen vi snackar om är GSXR1000 -02
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Fan va du var duktig då. Ekonom eller?
Själv lägger jag ut vad som behövs och hoppas att det löser sig.
 

heigo

Dåre
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Söder om stan
Hoj
En blå..
Det är väl bara lamellerna som slits!? Kostar väl runt 1000-1500 spänn, obs jag är inte säker men det är vad jag tror.

Fortsätt koppla upp den....
 

drängen

CATCH ME IF YOU CAN
Gick med
15 Jul 2003
Ort
kristianstad
Hoj
954rr crf 450 HM
Kim78 skrev:
Hej hej,
När jag kör hoj så kopplar jag upp den. I regel i tvåan men ibland i ettan. Dock så sa min kloke vän att det sliter hårt på lamellerna att koppla upp hojen.
Så jag börja gasa upp den istället. Och det sluta med att när jag gasa upp den i ettan så jag slog över. Med andra ord så tycker jag det är mkt bättre att koppla upp hojen för då vet man den kommer upp snabbt och man slår av gasen kvickt. Men gasar man upp den så känns det mer osäkert. Vill ej ha en deja vou i och med jag klotat på det viset en gång tidigare.

Nu till min fråga. Hur mkt kostar packboxar, kullager, lameller och andra grejor som slits mkt när man kör på bakslangen ofta? Och hur ofta måste man byta dom?
Vill veta för jag håller på att göra en budget för sommaren.
500 mil
Bensin 5000:-
F o B däck 2500:-
Service 1200:-
Försäkring 3500:-
Skatt 1000:-
Oförutsedda utgifter 3000:- (kedjespray, lameller osv)

Totalt 16200:- exklu värdeminskning på hojen.
Hojen vi snackar om är GSXR1000 -02
hej hopp börja ALLTID med foten på bromsen. Sen kan du väl ligga på mellan 6.000-7.000 varv gasa till lite så att du sträcker ut gaffeln släpp gasen snabbt sen kliver du på precis när gaffeln e påväg upp. Den kommer jättegott då men va med me bromsen.
De e bara å träna träna träna men glöm inte FOTbromsen e din bästa vän när du åker på slangen. Lycka till :tummenupp
 

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
drängen skrev:
hej hopp börja ALLTID med foten på bromsen. Sen kan du väl ligga på mellan 6.000-7.000 varv gasa till lite så att du sträcker ut gaffeln släpp gasen snabbt sen kliver du på precis när gaffeln e påväg upp. Den kommer jättegott då men va med me bromsen.
De e bara å träna träna träna men glöm inte FOTbromsen e din bästa vän när du åker på slangen. Lycka till :tummenupp

tjena drängen,

jag tror nog jag stannar vid kopplingen faktiskt. Jag får betala det extra det kostar att koppla upp den. Det är inte värt att chansa.


yonsson, Ja. Ekonom ,precis klar så därför blir det dags för hoj :]
 

David sthlm

Det som inte dödar härdar...
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Zx9-01 och snart en Zx9-99 streetfighter
Byt ut 2 eller 3 av kopplingsfjädrarna mot lite hårdare dito beroende på hur stark du e i underarmarna, sen är det bara o koppla jävlar.... fast se till o ha nya fräscha(felstavat) lammeller. :yoparty
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Har du en R1000? Då behöver du knappast börja på ettan för att åka på slangen. Å det e definitinvt onödigt att använda kopplingen...kör me gasen fotbromsen å växla utan koppling..
 

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
URRninja skrev:
Kim, kostar din hoj verkligen 1000 spänn i skatt?

Det är ungefär vad jag uppskattar skatten är i tyskland på den hojen.

Heliac. Har ej fått hem den ännu. Har lagt handpenning så snart så :)
Men det känns lite osäkert att gasa upp hojen faktiskt och jag vill ej mula den.
Får testa mig fram men är ganska säker jag kopplar upp den.
Varför växla utan koppling? Finns det något skäl mer än att det är bekvämare än att använda koppling?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Själv kopplar jag aldrig upp en hoj. Men så är jag mekaniker med känsla för vilka chocklaster transmissionen utsätts för också.
Det skär i mekanikerhjärtat att se en hoj kopplas upp.
Och vilka hojar behöver egentligen kopplas upp? Alla moderna sporthojar wheelar ju på pådrag (eller gung).
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Jag anser inte att risken att slå runt påverkas så mycket av ifall du gasar upp den eller kopplar upp den. Har mer att göra med att du inte har foten på fotbromsen och fått in i ryggmärgen att den ska användas när vinkeln blir för hög. Fast största anledningen till att man slår runt tror jag är ettans växel. När man åker på bakhjulet på ettan blir det väldigt ettrigt, allt händer så fort att man helt enkelt inte hinner med att parera med bromsen även om man har foten där. På din cykel kan du lika gärna dra upp den på tvåan och rätt snabbt peta i trean så blir bakhjulsåkningen en mycket mjukare upplevelse. En annan sak som jag anser spelar in för risken att slå runt är om man sitter eller står. Själv slog jag runt just på ettan när jag körde ståendes i väldigt hög vinkel, när jag bromsade med fotbromsen hade redan baklyset tagit i och jag gick ikull åt sidan. Även om risken att slå runt blir mindre om jag sitter ner så föredrar jag ändå att stå upp, tycker att det är lättare att ta svängar och ha överblick över trafiken när jag står. Om du väljer att använda koppling eller inte när du växlar på slangen tycker jag inte heller har nån betydelse, gör som det känns bäst bara. Själv växlar jag oftast utan när jag står upp, gillar inte att behöva vinkla handen så mycket som behövs för att få tag i kopplingshandtaget när cykeln står nästan rätt upp.

Din egentliga fråga handlar ju dock om hur mycket extra det sliter och mitt svar är att det är så lite extra så det är lätt värt det. Fortsätt koppla upp du om det känns bättre. Kan även vara bra att lära sig att gasa ner cykeln så nerläggen blir mjuka så slipper det slita så mycket på hojen varje gång framhjulet ska ner i asfalten igen.

Träna på och lycka till!!
 

sluggo

Det går som en saga
Gick med
12 Feb 2004
Ort
halmstad
Hoj
suzuki r1000 racer . detomaso pantera på 4 hjul Gsxr 1000 till glasskiosken
klota

Behöver du koppla upp en sukka1000 så lägg ner verksamheten!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
just det ja,det hade jag läst men det slog mig alldrig att dom kanske har så billiga försäkringar......

Zeb_Macahan skrev:
Eller om man läser lite längre upp först så står det att den är reggad i tyskland!

//jaG
 

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
klota på 1:an så är vi 2, surt!
 
Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Kreuger skrev:
Jag anser inte att risken att slå runt påverkas så mycket av ifall du gasar upp den eller kopplar upp den. Har mer att göra med att du inte har foten på fotbromsen och fått in i ryggmärgen att den ska användas när vinkeln blir för hög. Fast största anledningen till att man slår runt tror jag är ettans växel. När man åker på bakhjulet på ettan blir det väldigt ettrigt, allt händer så fort att man helt enkelt inte hinner med att parera med bromsen även om man har foten där. På din cykel kan du lika gärna dra upp den på tvåan och rätt snabbt peta i trean så blir bakhjulsåkningen en mycket mjukare upplevelse. En annan sak som jag anser spelar in för risken att slå runt är om man sitter eller står. Själv slog jag runt just på ettan när jag körde ståendes i väldigt hög vinkel, när jag bromsade med fotbromsen hade redan baklyset tagit i och jag gick ikull åt sidan. Även om risken att slå runt blir mindre om jag sitter ner så föredrar jag ändå att stå upp, tycker att det är lättare att ta svängar och ha överblick över trafiken när jag står. Om du väljer att använda koppling eller inte när du växlar på slangen tycker jag inte heller har nån betydelse, gör som det känns bäst bara. Själv växlar jag oftast utan när jag står upp, gillar inte att behöva vinkla handen så mycket som behövs för att få tag i kopplingshandtaget när cykeln står nästan rätt upp.

Din egentliga fråga handlar ju dock om hur mycket extra det sliter och mitt svar är att det är så lite extra så det är lätt värt det. Fortsätt koppla upp du om det känns bättre. Kan även vara bra att lära sig att gasa ner cykeln så nerläggen blir mjuka så slipper det slita så mycket på hojen varje gång framhjulet ska ner i asfalten igen.

Träna på och lycka till!!


Fotbromsen i ryggmärgen, som sagt! *viktigt*
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Som sagt, verkar vara billig förs där nere.. Har du den helförsäkrad då?

Kanske dax att flytta till Tyskland.. Billigt att äga hoj samt billig öl.. :D
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Iceman1975 skrev:
Som sagt, verkar vara billig förs där nere.. Har du den helförsäkrad då?

Kanske dax att flytta till Tyskland.. Billigt att äga hoj samt billig öl.. :D

Glöm helförsäkra sporthoj i tyskland.De flesta bolag tar inte ens det.Gör de det så är premien i regel alltid lite högre än hojens värde.
Däremot kostar trafik el halv mindre än här.
Men man kan ju alltid flytta dit för ölen.......(och ringen)!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top