Wheelie med vobbel

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
MCn i fråga kanske var framhjulsdriven? :rolleyes:
Såg ut att gå rätt fort också med tanke på att hastighetsbegränsningen var 100.
 

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Krippa skrev:
Ser ut som en TL1000R, dom har styrdämpare orginal...förvisso ingen värsting men lite nytta tycker man ju att den ska göra.


Hojen är en hayabusa och dom har styrdämpare som original. :)
 

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Västerås
Hoj
R1
Vad dem menar är nog att man ska hålla så hårt i styret att du inte tappar taget om det, med tanke på hur hårt det faktiskt kan slå.

KalleNorton skrev:
Det verkar stämma, förutom punkt 3. Om man håller ett betsämt tag i styret håller man väl ändå ganska hårt? Borde det inte vara bättre att bara ha händerna liggandes mot styret?
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Westfield skrev:
Problemet uppstår lätt om du nått varvstoppet, hojen slutar att acca men framhjulet som rör sig i en cirkelbåge runt bakhjulet är på väg framåt snabbare än resten av hojen. När sedan hojen slår i backen och "studsar" i framfjädringen blir effekten att framhjulet helt plötsligt i princip rör sig långsammare än resten av hojen.
Chassisättningarna brukar sällan vara anpassade för sånt

Vad menar du? Påstår du att framhjulet snurrar snabbare än bakhjulet? :va
 

Naurin

Humlefärgad? Den är race-gul!
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Linköping (Götet på sommarn)
Hoj
Aprilia RSV1000R 2006
Krippa skrev:
Vad menar du? Påstår du att framhjulet snurrar snabbare än bakhjulet? :va

när den uiiilande hojjen sänker framhjulet så måste framhjulet ha samma hastighet som bakhjulet PLUS lite till eftersom avståndet i "framåtled" (det man oftast kallar x-led när man räknar på det) mellan fram och bakhjul kommer att öka, annars skulle hojjen tvingas att komprimeras istället, vilket inte händer.

men det jag inte heller förstår é hur det ska påverka? I samma ögonblick som framhjulet slår i marken så borde väl hastigheten på de bägge däcken vara desamma?
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Naurin skrev:
när den uiiilande hojjen sänker framhjulet så måste framhjulet ha samma hastighet som bakhjulet PLUS lite till eftersom avståndet i "framåtled" (det man oftast kallar x-led när man räknar på det) mellan fram och bakhjul kommer att öka, annars skulle hojjen tvingas att komprimeras istället, vilket inte händer.

men det jag inte heller förstår é hur det ska påverka? I samma ögonblick som framhjulet slår i marken så borde väl hastigheten på de bägge däcken vara desamma?

I dom flesta fallen jag sätter ner framhjulet så står de så gott som stilla(De är ju därför de ryker till och kritar lite när man sätter ner) och jag har aldrig råkat ut för nåt rejält styrfladder, 2-3 ryck händer ju, men inte mer.

Vad menar du med att framhjulet måste ha samma hastighet plus lite till? Vad skulle vi tjäna på de?
Lite mindre risk för styrfladder kanske, men jag tror inte framhjulets hastighet har så mycket med styrfladder-risken att göra utan snarare hur man sätter ner den...alltså om man släpper ner den hårt eller smyger ner, snett eller rakt framhjul...
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag har sett en liknande krasch live när en idiot skulle köra om mig på bakhjulet utan att se refugen 100 m längre fram...
 

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Kniven
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
Jag har!

I somras råkade jag ut för ett ordentligt styrvobbel, som inte gick att räta ut. Jag har fått flera styrvobbel tidigare och kan efter åtskilliga tusen mil som MC-bud säga att ett styrvobbel med fullt styrutslag är inget man reder ut oavsett om man ligger över tanken och kniper med knäna för allt man har. I ett sånt läge har man antingen tur eller inte. Glöm allt det där med att koppla upp hojen. Man är alldeles för chockad. hinner man med att bromsa bak är jag mkt. imponerad. :yoparty
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Jag har stått vid Bray Hill på IOM och sett hojar få sånt där
tokvobbel. Det förklarades att just Bray Hill var känt för vobbel
på grund av att det är en svacka i banan och fjädringen bottnar,
sen behövs det nästan ingenting för att trigga igång vobblet.

Kan det vara så att gaffeln bottnar vid nedslaget?

(Bara en fundering............)
 

Kaparn

Grävling på vridstark bagge!
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Kniven
Hoj
Spetta å en Honda CR 500
SoX skrev:
Jag har stått vid Bray Hill på IOM och sett hojar få sånt där
tokvobbel. Det förklarades att just Bray Hill var känt för vobbel
på grund av att det är en svacka i banan och fjädringen bottnar,
sen behövs det nästan ingenting för att trigga igång vobblet.

Kan det vara så att gaffeln bottnar vid nedslaget?

(Bara en fundering............)

En hård nedsättning av framhjulet kan få gaffeln att bottna på ganska många hojar. När det gäller svacka i banan vet jag inte, men det måste vara en rejäl jävla svacka...... :tummenupp
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
wonderwizard skrev:
Jag har inte lyckats koppla upp den igen över 100 km/h
men sedan e min en gammal 99:a

jag vet att det går på R1 04-06, där det finns några pållar till :hihi

Du får nog ta och kolla upp din motor :hihi ,kör själv en gammal -98:a, koppla upp i 3:an vid 150-160 kmh är inga problem. Dock så hade jag nog inte gjort det i denna situationen...
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Kaparn skrev:
En hård nedsättning av framhjulet kan få gaffeln att bottna på ganska många hojar. När det gäller svacka i banan vet jag inte, men det måste vara en rejäl jävla svacka...... :tummenupp

Det är en lång utförslöpa som slutar med en svacka innan det går uppför
igen. Sen går det snuskigt fort, så det är väldigt spektakulärt.
Jag har sett nån video med jag tror Joey Dunlop, där man tydligt ser hur
han vinglar till.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
PMR skrev:
Du får nog ta och kolla upp din motor :hihi ,kör själv en gammal -98:a, koppla upp i 3:an vid 150-160 kmh är inga problem. Dock så hade jag nog inte gjort det i denna situationen...


motorn är en 01:a med 6-800 mil bakom sig... kanske jag som gör fel :va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top