Wheelie Tips!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
KrilleYZF R1 skrev:
2342860 Nix, jag gör inga tolvor, jag menade blicken framåt, på vägen, eller åt samma håll som vägen.

Det blir bekymmer att se ordentligt på en vanlig 140km/h+ wheelie och då är jag längre än dom flesta.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
KrilleYZF R1 skrev:
2342860 Nix, jag gör inga tolvor, jag menade blicken framåt, på vägen, eller åt samma håll som vägen.




Jodå, om du har en riktig liten snärt brud bak, som förhöjer utsseendet på din hoj, o hon vill åka med på slangen, så gör du det blixten.


snacka om boråsare.... ;)
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Har inte så bra koll på bakhjulskörning men råkade göra en variant häromdagen.
Stog vid ett rödljus, varvade upp och släppte kopplingen och vips så går hojen upp på bakhjulet direkt från stillastående.
Kan tänka mig att det sliter jättemycket på kedjan, är det så? :va
 

eriksson.

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2005
Ort
värnamo
Hoj
Fz1-N -08
tips om du har problem att få upp den;) : lär er wheela med lite soppa i tanken. gör grymt stor skilland mellan fulltank o en skvätt i botten.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Mr Helmut skrev:
2341930 Vad jag hört så sitter din oljepickup i framkant(det är väll då det är olämpligt att slanga?) av motorn och däför ska man inte slanga med en sv 650, sen fick jag även höra att det blev garanti sak på dom med en skvalpplåt i tråget. Kompisen skulle byta bort den och affären började snacka massa.

Okej jag kanske är lite trög men... Tre frågor: Om oljepickuppen sitter i framkant av motorn så får motorn ingen olja om man åker på bakhjulet? Gäller det bara om man åker flera timmar eller även om man åker 10 sekunder? "Garantisak med skvalpplåt i tråget" vad menar du?
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
Rigge skrev:
2343175 Det blir bekymmer att se ordentligt på en vanlig 140km/h+ wheelie och då är jag längre än dom flesta.

det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
KrilleYZF R1 skrev:
2343307 det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va

Är det inte bättre att folk som verkligen "kan" wheela startar en sån här tråd istället för att många "trorsigvetare" skriver hur man minsann ska göra?

En del har ju inte omdöme att tänka själva utan litar blint på vad sh folket skriver:3freak
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
KrilleYZF R1 skrev:
2343307 det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va

Hur långt kommer du och hur fort går det på slutet?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Slappa skrev:
2343314 Är det inte bättre att folk som verkligen "kan" wheela startar en sån här tråd istället för att många "trorsigvetare" skriver hur man minsann ska göra?

En del har ju inte omdöme att tänka själva utan litar blint på vad sh folket skriver:3freak

men räknar du dem som kan till dem som kan: ca 1:an ut, 12:a, 1-2:an, 2-300 m, 1 km, hög/låg hastighet osv?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Goffe skrev:
2343331 men räknar du dem som kan till dem som kan: ca 1:an ut, 12:a, 1-2:an, 2-300 m, 1 km, hög/låg hastighet osv?

Ja syftade på folk som tex Matti, Rigge, Yooshigixxer eller andra som är erkänt grymma på o slanga o vet vad dom håller på med.

Till skillnad från nån som kanske haft körtkort i 1år o snackar om att man ska göra si o so!
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
KrilleYZF R1 skrev:
2343307 det är inga problem. Jag ser lätt framåt, drar up rettan på gas i ca 145 kmh, lägger i trean, och kör, med blicken framåt. Jag är 186cm, men det spelar ingen roll, jag har en polare som e 170cm o wheelar bra, fast ja vet ju inte vart han kollar i och för sig... :va


Grejen är i högre hastigheter så hjälper fartvinden till att bära upp hojen. Därav som du säger, att du ser framåt över hojen när du inte behöver dra upp den såpass högt.

Det där med koppling som jag nämnde förut beror helt på individen. Jag har skrotat en koppling på min gamla Retta samt 2 nära vänner likaså. Då bytte jag sätt iaf. Huvudsaken är väl att ni kör med det som känns bäst för er. Bl.a en del gillar att växla utan koppling en del med. Börja fundera på hur man ska göra för att spara hojen kan man ta när man känner att man sätter slangningar stabilt, kan korrigera kurs osv. Eller så skiter man i det.

Smurf tips: När man slangar vill hojen oftast vandra åt ett håll. Kan korrigeras om du styr åt motsatt håll (vill du att hojen ska gå vänster = styr höger). Gyroeffekten från framhjulet gör sitt. Man kan även hjälpa till med att hänga ut lite på sidan, ut med knäet så fartvinden tar tag. Finns även dom som lägger tryck på fotpinnarna, inget jag testat. Säker någon som kan spinna vidare på det...
 

TRX85r

Gasar inte så ofta,bara ibland !!
Gick med
11 Nov 2003
Ort
Härslöv/Landskrona
Hoj
Fiskebåt
Goffe skrev:
2343331 men räknar du dem som kan till dem som kan: ca 1:an ut, 12:a, 1-2:an, 2-300 m, 1 km, hög/låg hastighet osv?

Man "kan" köra på bakjulet när man på vilken växel som helst kör hur långt som helst,,annars e det jy bara en form av powerwheelies kan man säga = kan man köra på balansen är man en wheeliekung :D :D
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
KrilleYZF R1 skrev:
2342394 öfff... titta på sidan av hojen??? varför det?? Fäst blicken framåt. bara framåt. hjälper dig att upprätthålla höjd o balans. Tänk om du ska slanga med en brud bak, o börjar kolla sidan... ojoj... kolla alltid framåt, o slanga bara på vägar där du slipper kolla åt sidan.

Hur ska jag kunna fästa blicken på något när jag ligger högt?. Nej det går inte. Är man 178 som jag och kör en gsxr 1000 så ser man helt enkelt ingenting om man ligger på balans. Den som säger nått annat med ovanstående likheter ligger inte på balans.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
don_tomazo skrev:
2343646 Hur ska jag kunna fästa blicken på något när jag ligger högt?. Nej det går inte. Är man 178 som jag och kör en gsxr 1000 så ser man helt enkelt ingenting om man ligger på balans. Den som säger nått annat med ovanstående likheter ligger inte på balans.

väx upp ;)
 

bigbadboy

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Lill ninjan
Efter att ha läst tråden och kollat på filmen som var jävligt bra gick jag och en polare ut och testa lite. Gjorde en så kallad power wheelie...gick hyfsad okej..fick upp den ca 30 cm inte värsta grejen men har aldrig testat förut, polare fick upp den lite mera...

Vet inte om det e fel sätt jag gör eller om det e rätt men inte vågar fortsätta trycka på....men mitt sätt är:

Ligger i 1.a och kör, ca 5-6000 rpm, (långt bak på sätet), drar gashandtaget bakåt och trycker till i botten på handtaget och den ställer sig upp lite, men sen efter ngt meter så lägger jag ner den. Samtidigt som jag drar till med gasen rycker jag lite försitkigt i handtaget...

låter det bra eller e jag helt fel ute?
 

R1_Power

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha.R1.
Tjena! jag undrar hur lätt är det att svänga som folk ner man wheelar.Själv får jag luta mig som faan för att det ska funka?????.är det högre res som gäller eller? för jag har inga problem att gå 1.2.3. funkar även i bland på 4 an men då ska man komma i rätt fart för att få upp den.
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
måste säga tack för tråden :) roligt att läsa!

själv så är jag rätt så nybörjar jag med. Så gör inte som jag gör ;)

jag tittar inte en på varmätarn, jag lyssnar på motorn & känner efter! inte har man tid att titta eller :D måste ju tänka på annat :) men jag kopplar upp min på första växeln & sen så kör jag den ut, men så fort jag ska få i 2:An så går han ner för mig :/

måste jag ha en starkare hoj eller måste jag kvickare att växla? för jag känner av att jag hittar den där balans punkten.....

tack för en bra tråd :=)
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
Honke skrev:
2344794 måste säga tack för tråden :) roligt att läsa!

själv så är jag rätt så nybörjar jag med. Så gör inte som jag gör ;)

jag tittar inte en på varmätarn, jag lyssnar på motorn & känner efter! inte har man tid att titta eller :D måste ju tänka på annat :) men jag kopplar upp min på första växeln & sen så kör jag den ut, men så fort jag ska få i 2:An så går han ner för mig :/

måste jag ha en starkare hoj eller måste jag kvickare att växla? för jag känner av att jag hittar den där balans punkten.....

tack för en bra tråd :=)


Har du testat att koppla upp den på tvåan istället?
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
KrilleYZF R1 skrev:
2344856 Har du testat att koppla upp den på tvåan istället?


det går inte upp då :/ händer knappt nåt! då måste jag ta i uta fan :Dhaha
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
R1_Power skrev:
2344759 Tjena! jag undrar hur lätt är det att svänga som folk ner man wheelar.Själv får jag luta mig som faan för att det ska funka?????.är det högre res som gäller eller? för jag har inga problem att gå 1.2.3. funkar även i bland på 4 an men då ska man komma i rätt fart för att få upp den.
Luta som du säger så mkt du kan med kroppen samt sväng åt fel håll med styret. Ju lägre hastighet destå snävare kan man svänga.

Lite tips ang. ballanspunkt:
I högre hastigheter så har man vinden som "fångar upp en" vilket betyder att det blåser tillräckligt mycket för att man hela tiden kan ha ett drag på gasen och wheelien blir stabil. Men när man kommer nedåt i hastighet (allt mellan 0-70 km/h) så behöver man mindre gas för att hojen ska hålla konstant hastighet och det är då det blir ryckigt (transmitionsglapp mm.). För att motverka detta så ersätter man vinden med att ha ett konstant tryck på bromspedalen och givetvis måste man då gasa lite mer. Då blir det stabilt och man får säkerhetsmarginaler från att slå över.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top