Wheelie?!

Kaffesvett

Ordning på torpet!
Gick med
31 Jul 2009
Hoj
93 Honda CBR600f
Skulle vilja lära mig dra upp på bakan:rolleyes:,låter töntigt men så är de. Jag vill ha lite tips om hur jag ska börja, har inte riktigt vågat försöka ordentligt. Har en Cbr 600f, så de ska ju gå, men vad är knepet för att lyfta på ett smidigt sätt:va. Vill ju inte få värsta motordampet som slutar med att man flyger över heller.
Brukar se en del sporthojar som liksom åker upp så smidigt och elegant.

Tack på förhand för seriösa svar^^

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Ta dig en titt i forumet.
Det finns nog hur många trådar som helst.

Eller varför inte titta lite på tuben där det finns hur många bra filmer som helst som visar hur man gör.

Nicotin

Guest
teknik e nyckeln..du kan med rätt teknik slanga med det mesta.

effekten är inte ngt avgörande utan vilken teknik du använder dig av för att få upp hojen.

tex använda dig av fjädringen dvs gunga upp den
utnytja kopplingen.
hitta området på hojen där du har mest vrid och gå upp där.

av/på med gasen

sök på forumet så kommer du hitta määängder av tips på hur du får upp hojen..

finns även massor av videor på bike.se och på youtube om hur man slangar..

men glöm aldrig bort att alltid försöka ha foten på bakbromsen om du skulle behöva komma ner igen...:D

EastWood

R1 RULEZ
Gick med
2 Dec 2007
Hoj
Yamaha R1 -01
kolla filmer på youtube. sök how to wheelie. finnsa massa bra tips:) lycka till

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Här är en film som visar att det INTE är hojen det sitter i! :fakta Och några ganska bra exempel på hur man gungar upp den på slangen! :hihi
[YOUTUBE-ID]tOAH4CZ6zcQ[/YOUTUBE-ID]

Sune måste ju vara hojvärldens motsvarighet till humlor, det går inte, men han vet inte om det! :Bugar

Nicotin

Guest
Här är en film som visar att det INTE är hojen det sitter i! :fakta Och några ganska bra exempel på hur man gungar upp den på slangen! :hihi
[YOUTUBE-ID]tOAH4CZ6zcQ[/YOUTUBE-ID]

Sune måste ju vara hojvärldens motsvarighet till humlor, det går inte, men han vet inte om det! :Bugar

killen e ju kung...han har ju hrmm " slangat " med min gamla snöskoter jag hade när jag var runt 16-17..:gnissla:D

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
googla "wheelie for dummies" torrent Det går igenom ganska mycekt men blir snabbt överkurs och så.

henk6867

Medlem
Gick med
26 May 2008
Hoj
-98 Suzuki GSX-R 750
Hur viktigt är det att hålla styret rakt när man går ner? Rätar det upp sig själv på något vis eller är det stor risk för vobbel?

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
bästa metoden för att börja lära sig slanga tycker jag är av och på tekniken..hojen kommer upp mycket mjukare och man lär sig släppa panik känslan med tiden.. sen när paniken är borta så är det dags att börja koppla upp.. vilket är mycket smidigare.. med av och på tekniken menar jag.. att man ska acca kraftigt sen sen släppa tillbaka rullen sen full gas igen.. denna teknik kommer garanterat hjälpa dig.. hade själv samma hoj förut som jag lärde mig med..

kom bara ihåg att ha raka armar och inte luta dig framåt på grund av rädslan.. prova med att få upp den någon decimeter för att få in känslan.. och bygg på.. har sett allt för många nästa ligga på tanken när de försöker gasa upp den men då går d icke.. prova att acca på 1an till 8tusen varv sen av och på.. funkar inte det. så gå upp i varvtalet.. Lycka till:D

schizophrana

Guest
bästa metoden för att börja lära sig slanga tycker jag är av och på tekniken..hojen kommer upp mycket mjukare och man lär sig släppa panik känslan med tiden.. sen när paniken är borta så är det dags att börja koppla upp.. vilket är mycket smidigare.. med av och på tekniken menar jag.. att man ska acca kraftigt sen sen släppa tillbaka rullen sen full gas igen.. denna teknik kommer garanterat hjälpa dig.. hade själv samma hoj förut som jag lärde mig med..

kom bara ihåg att ha raka armar och inte luta dig framåt på grund av rädslan.. prova med att få upp den någon decimeter för att få in känslan.. och bygg på.. har sett allt för många nästa ligga på tanken när de försöker gasa upp den men då går d icke.. prova att acca på 1an till 8tusen varv sen av och på.. funkar inte det. så gå upp i varvtalet.. Lycka till:D

Min sambo säger att man inte ska koppla upp hojar! tihi!

:arsele

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Min sambo säger att man inte ska koppla upp hojar! tihi!

:arsele

Då ljuger han för dig!
Lyckas slanga med en cbr 600f utan koppling så bjuder jag på donken! :yoparty

Fast sen kör ju han en gixxer 1000 och det går ju fint att slanga utan att koppla upp den, men det beror väl delvis lite på hur man ska köra också.

schizophrana

Guest
Då ljuger han för dig!
Lyckas slanga med en cbr 600f utan koppling så bjuder jag på donken! :yoparty

Fast sen kör ju han en gixxer 1000 och det går ju fint att slanga utan att koppla upp den, men det beror väl delvis lite på hur man ska köra också.

Han antar utmaningen, fixar du fram hojen gör han det säger han.
(betänk att han käkar ganska mycket när han är på donken, särskilt om det är gratis):tummenupp

Då kanske det är läge att byta sambo eftersom han inte verkar vara nå vidare på att wheela...:brinnerup

han kunde lyfta sin gamla 636a i 180 utan koppling och xztazy's SV1000 i 130 utan koppling. Gixxern wheelar han ganska bra med, lyfter den ganska lätt i 240 utan koppling..stunthjulningar i långsam fart är borträknat härifrån, men han pysslar inte med sådant heller..

Vadå då? för att hojen tar stryk? är det hans argument:va

han är rädd om kopplingen och ser ingen anledning att ens använda den..oavsett hoj.

Last edited:

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
Han antar utmaningen, fixar du fram hojen gör han det säger han.
(betänk att han käkar ganska mycket när han är på donken, särskilt om det är gratis):tummenupp

han kunde lyfta sin gamla 636a i 180 utan koppling och xztazy's SV1000 i 130 utan koppling. Gixxern wheelar han ganska bra med, lyfter den ganska lätt i 240 utan koppling..stunthjulningar i långsam fart är borträknat härifrån, men han pysslar inte med sådant heller..

han är rädd om kopplingen och ser ingen anledning att ens använda den..oavsett hoj.

är hojen original? gixxern då. är den det så låter de lite skumt i mina öron om han lyckas göra en powerwheelie i 240..

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 560smr -06
säker på att de va 240 han piska upp den? eller är de så jävulskt med mos i de nya så man verkligen kan göra de?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring