Har följt denna lilla guide
). God Luck
-------------------------------------------------- ----
Konsten att Lyfta framhjulet....
1. Börja med att noga kontrollera att däcken är i gott skick, och att de håller rätt luft-tryck.
Skulle däcken vara lite "hårda" kan du med fördel "släppa loss" det mot asfalten och rugga upp det en aning. Se till att däcken är väl uppvärmda innan övningarna börjar, vilket annars kan leda till att hojen släpper och börjar kasta i sidled vid gaspådrag!
2. Lär dig känna hojen väl på de låga växlarna, accelrera upp till 85% av av maxvarvet på första växeln och lär dig hojens svagheter/effektpucklar. Lär dig var i registret de uppträder så de inte överraskar dig senare. En lång Wheelie handlar om trottelkontroll, att hantera gasen på vettigast möjliga sätt.
3. Få upp fronten: Kör på första växeln, ca 50% av maxvarvet eller där du känner att hojen lämnar mycket effekt. Du åker nu i ca 30-40 km/h vilket är bra, med tanke på att de flesta som kraschar en wheelie kör för långsamt och när de då ger gas så kommer fronten upp för snabbt och de tippar över...
4 För de med -600cc: (ni andra kan hoppa till 5:an):
när du når punkten med mycket effekt ca 6-7000r/min slår du av på gasen drar in kopplingen och höjer varvet till ca 10000r/min och släpper ut kopplingen igen fort.
Funkar inte det så kan du behålla gaspådraget när du gör en medelsnabb accelration, behåll gasen i samma läge medans du snabbt drar in och släpper kopplingen. då bör framhjulet lätta och du får en känsla av hur det hela ska gå till. Sen är det bara att öva vidare och känna sig för...
5. För de med mer effekt 600cc+
När du når punkten med mycket effekt slår du av på gasen och fort på igen, som när du växlar ner och ska accelrera iväg. På så sätt komprimeras framdämparen snabbt och du får en skjuts i rätt riktning uppåt. Slå inte på gasen för fort, den måste följa framgaffelns rörelse och låta effekten ta vid när framgaffeln är fullt utsträckt igen. Fronten ska då skjuta iväg uppåt UTAN att kopplingen används. Du kan oxå rycka med i hojens rörelse uppåt när du slår på med gasen.
6. När dessa övningar på första växeln funkar kontrollerat är det dags att lära sig växla på ett hjul. Något som är en aning riskfyllt! Bästa sättet är att växla snabbt utan koppling, annars riskerar man att ge för mycket gas när du släpper ut kopplingen igen, eller att du missar en växel och får i friläget. Vilket i sin tur kan leda till tråkigheter.
Strax innan du når "balansläget" klickar du i nästa växel och fortsätter att ge på med gas. Ju fortare en Wheelie går desto mjukare blir landningen och påfrestningen på framfaffeln minskar. Om du växlar högre än 3:e växeln rekomenderas en styrdämpare!
7. De flesta som kraschar en Wheelie, "loopar" den och slår över baklänges. När de känner att de är för högt uppe så släpper de taget. FEL! "Det är då möss skills från män." Håll dig kvar och använd bakbromsen försiktigt om du skulle höra bakpartiet skrapa i. Bromsar du för hårt slår fronten ner helt okontrollerat och en vurpa är ett faktum. Man kan vara väldigt långt uppe och rädda en krasch på detta vis, men då gäller det att hålla huvudet kallt och bromsa försiktigt!
8. Och till sist, som de hade sagt på film: DON´T TRY THIS AT HOME KIDS!