whella stående

*DIABLO*

Guest
ni som kan whela stående gasar ni upp den eller kopplar ni upp den

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag gasar, känns mer kontrollerat fast jag kopplar 99% av gångerna när jag sitter. Tar jag i får jag upp min 929 på 4:an och en R1 på 5:an så koppla känns bara onödigt.

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
Rigge skrev:
2399168 Jag gasar, känns mer kontrollerat fast jag kopplar 99% av gångerna när jag sitter. Tar jag i får jag upp min 929 på 4:an och en R1 på 5:an så koppla känns bara onödigt.

På 4:an??? Har du pimpat din 929a mycket lr är du nån sorts wheeliedjävul?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rigge skrev:
2399168 Jag gasar, känns mer kontrollerat fast jag kopplar 99% av gångerna när jag sitter. Tar jag i får jag upp min 929 på 4:an och en R1 på 5:an så koppla känns bara onödigt.

Men då har du ganska hög fart? Ska jag ta upp min på fyran med gas får jag nog ligga en bit över 150.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
DR-Zätare skrev:
2399257 Men då har du ganska hög fart? Ska jag ta upp min på fyran med gas får jag nog ligga en bit över 150.

Typ 130-150 kanske, provade mest bara för att se om jag kunde en gång.

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zx10r -05 (lime)
När Ni kopplar upp den sittande.. hur? Lär mig:confused:
Har nyligen köpt en R1 -06. Ska sätta på effektsystem inom kort, men man ska väl kunna ta upp den utan att modifiera?

Med super vänliga:tummenupp

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag brukar ligga kring 100 på trean, dra på så gott som fullt, dra in kopplingen snabbt så att motorn hinner få upp varvtalet innan och sedan släppa upp kopplingen snabbt igen. Då kommer framhjulet så snällt och fint.

Med tanke på att du har mer att åka med får du nog prova dig fram till växel och hastighet så att den inte lyfter för våldsamt när du släpper upp kopplingen.

Du behöver väl knappast använda kopplingen för att wheela med en sådan hoj? Gasa upp den på tvåan istället i 50-70 och sedan kan du köra på bakhjulet resten av dagen!

Edit: Tänk på att sitta en bit bak på dynan och luta dig bakåt när du wheelar så behöver du inte gasa lika mycket för att hålla framhjulet i luften.

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Picco skrev:
2399290 När Ni kopplar upp den sittande.. hur? Lär mig:confused:
Har nyligen köpt en R1 -06. Ska sätta på effektsystem inom kort, men man ska väl kunna ta upp den utan att modifiera?

Med super vänliga:tummenupp

Nej det räcker inte med 170hk+ på bakhjulet du måste minst ha 500 hk och turbo fattar du väl:7peta

Picco

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
zx10r -05 (lime)
Okej.. ska testa så fort vädret tillåter:tummenupp
Tänkte på det här med drevning, vilket skulle du rekommendera? två upp baktill?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Picco skrev:
2399372 Okej.. ska testa så fort vädret tillåter:tummenupp
Tänkte på det här med drevning, vilket skulle du rekommendera? två upp baktill?

Kör som den är det är inga som helst problem, om det är bara för bakhjulsåka du tänkte dreva. Däremot brukar dom flesta hojar bli roligare överlag med 2-3 kugg upp bak eller ett ner fram.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rigge skrev:
2399377 Kör som den är det är inga som helst problem, om det är bara för bakhjulsåka du tänkte dreva. Däremot brukar dom flesta hojar bli roligare överlag med 2-3 kugg upp bak eller ett ner fram.

Precis, det är nog mycket att åka med i en R1 -06 för att du ska slippa hålla på och byta drev. Wheela kan du göra hur långt och snabbt du vill ändå. Kör på en högre växel om du vill att den ska bli lite lugnare att wheela med.

Se till att du mappar om insprutningen ordentligt när du byter ljuddämpare på den så att du inte får några hål i effektkurvan bara.

Jag kan väl tillägga att jag har gått upp två kuggar bak på min och är otroligt nöjd med detta!

*DIABLO*

Guest
kör en r6 -03 någon som vet om den går att bara gasa upp när man står upp på 3:an
jag vet borde ha köpt 400cc mer :arsele

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
yamahaR6_03 skrev:
2400495 kör en r6 -03 någon som vet om den går att bara gasa upp när man står upp på 3:an
jag vet borde ha köpt 400cc mer :arsele

Det kan säkert gå eftersom du har en hel del vikt att lägga bakom när du rycker upp den stående men var försiktig. På en 600 får du nog ha ganska mycket varv vilket betyder ganska hög hastighet, ligg på det varvtal där den är som starkast. Det är lätt att få för mycket vikt bakåt när du laddar så att du tappar balansen och det är inge bra. Då är det 12 o'clock som är nästa anhalt och det slutar inte luta då heller förmodligen...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0