Will I wheela?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Petrus skrev:
Jag känner inte dig Tinatjejen så se inte detta som en attack mot dig utan bara mina tankar på ämnet wheelande.
Om man är tämligen ny på mc och inte känner sig helt säker på andra manövrar som har med "avancerad körning" att göra så tycker jag att det finns viktigare saker att lära sig än att wheela och göra stoppies.
Jag hävdar att det är olämpligt att ge sig på det svåra först, man lär ju sig t. ex inte att landa på hangar-fartyg det första man gör som pilot .
Alltså menar jag att man ska kanske inte ge sig på värsting-manövrarna på mc förrän man är säker på att man är redo. (Blir man någonsin det?)
Jag tycker att när man blivit tillräckligt van på mc:n så känner man av när och hur det går till eftersom man då känner sin motorcykel bättre. Därmed minskar risken att man skadar sigsjälv och/eller andra.

Än en gång, detta gäller INTE dig Tinatjejen utan är bara min åsikt i stort. Jag tycker det verkar som om folk ofta vill bli kungar på slangen trots att dom inte bemästrat grunderna först.

I alla fall,
du har mitt fulla stöd, lycka till!

Vettigt :tummenupp

Sen att packboxarna i framgaffeln kommer skjuta all världens väg efter några hårda nerslag kommer nog bara göra saken värre. Satsa på bakhjulsåkning om några år när du bytt ut ERen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Re: Re: så upp

Tinatjejen skrev:
I Bike stod det att man skulle köra, bromsa kraftigt med bakbromsen och sedan släppa och ge gas. Då skulle komprimeringen av baken hjälpa en upp.. :confused:
komprimering av baken?:)

normalt sett slår du av på gasen så gaffeln fjädrar ner (eller kanske bromsar lite), sen när den är ihoptryckt så ger du gas, då får du hjälp upp av återfjädringen (du måste då ligga strax under det varvtal din motor käns starkast på).
Du lär få sätta dig långt bak på hojen och samtidigt som du med valfritt trix försöker få upp den på bakhjulet så lutar du dig bakåt (rycker i styret som det heter).
Det är bara teknik som kan få upp din hoj eftersom motorn är aldeles för klen.
Får erkänna att jag själv inte känner mig pigg på att prova det här på en sån hoj som din:))
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
TooL skrev:
Du har gjort ett bra köp av hoj.

Min sambo hade en ER5 som första hoj .............

jag tyckte att den var riktigt underhållande när det svängde
hennes var dock inte strypt ..... det var ju inget fart monster men
det räckte till för henne som inte hade kört moped ens.

Nu kör hon en suzuki GSX 750F

Den ÄR jäkligt bra.
Ingen fartvärsting.
Men garanterat en superb Gröngölingshoj. (jag har dock kört jävligt mkt moped, men det var ju några år sedan :rolleyes: )
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
WestW skrev:
Vettigt :tummenupp

Sen att packboxarna i framgaffeln kommer skjuta all världens väg efter några hårda nerslag kommer nog bara göra saken värre. Satsa på bakhjulsåkning om några år när du bytt ut ERen.

Du har ingen talan :) Jag vet vart nycklarna finns till din hoj. :rolleyes: :p


(Du sitter dessutom och håller med andra om att saker är vettigt, när du gör prexis tvärtemot själv.. inte bara jag som övningskör här :7peta ) :p
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Re: Re: Re: så upp

Silwer skrev:
komprimering av baken?:)

normalt sett slår du av på gasen så gaffeln fjädrar ner (eller kanske bromsar lite), sen när den är ihoptryckt så ger du gas, då får du hjälp upp av återfjädringen (du måste då ligga strax under det varvtal din motor käns starkast på).
Du lär få sätta dig långt bak på hojen och samtidigt som du med valfritt trix försöker få upp den på bakhjulet så lutar du dig bakåt (rycker i styret som det heter).
Det är bara teknik som kan få upp din hoj eftersom motorn är aldeles för klen.
Får erkänna att jag själv inte känner mig pigg på att prova det här på en sån hoj som din:))

Ah.. jo, när jag läste lite noggrannare så stod det faktiskt så som du skrev... :rodnar
 

Skorpan

Guest
Håller med Petrus och med risk att få på käften - kan du inte vänta med o stunta till du har fått kortet åtminstone?? Då har du iaf "papper" på att du kan grunderna :tummenupp

Det var bara ett tips :hej
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Skorpan skrev:
Håller med Petrus och med risk att få på käften - kan du inte vänta med o stunta till du har fått kortet åtminstone?? Då har du iaf "papper" på att du kan grunderna :tummenupp

Det var bara ett tips :hej

Ger inte folk på käften för småsaker.

Hade ju inte tänkt börja stunta imorrn direkt. Vill vara väl förberedd och ha tips, trix, åsikter och förslag i bakfickan NÄR jag väl börjar.
Just nu läggs allt krut på att få lappen.
 

Skorpan

Guest
Tinatjejen skrev:
Ger inte folk på käften för småsaker.

Hade ju inte tänkt börja stunta imorrn direkt. Vill vara väl förberedd och ha tips, trix, åsikter och förslag i bakfickan NÄR jag väl börjar.
Just nu läggs allt krut på att få lappen.
:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Verkligen kul med den här responsen min tråd fick. Trodde knappt att någon skulle orka svara när jag la ut den. Men svaren fortsätter att strömma in vad jag kan se. Tycker att det är bra att man får höra både positiva och negativa saker :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tinatjejen skrev:
Verkligen kul med den här responsen min tråd fick. Trodde knappt att någon skulle orka svara när jag la ut den. Men svaren fortsätter att strömma in vad jag kan se. Tycker att det är bra att man får höra både positiva och negativa saker :tummenupp

Det bästa är att när en tjej frågar kommer det 100 svar, så slipper vi killar som inte kan wheela fråga samma, men då svarar bara 5-6 stycklen... :D :7peta
 

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen hoj numer
PutteLiten skrev:
Det bästa är att när en tjej frågar kommer det 100 svar, så slipper vi killar som inte kan wheela fråga samma, men då svarar bara 5-6 stycklen... :D :7peta

:tummenupp :D Exakt, fler brudar här!!! :D :D
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
PutteLiten skrev:
Det bästa är att när en tjej frågar kommer det 100 svar, så slipper vi killar som inte kan wheela fråga samma, men då svarar bara 5-6 stycklen... :D :7peta

De som kan wheela kanske inte vill sprida den kunskapen till fler killar? :D

Paja inte min tråd nu, kan du inte läsa, njuta och lära i tystnad? :mattias
Kanske inte blir fler svar, nu när du avslöjat att KILLAR ÅXÅ LÄSER DETTA!!:1pajas
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Tinatjejen skrev:
De som kan wheela kanske inte vill sprida den kunskapen till fler killar? :D

Paja inte min tråd nu, kan du inte läsa, njuta och lära i tystnad? :mattias
Kanske inte blir fler svar, nu när du avslöjat att KILLAR ÅXÅ LÄSER DETTA!!:1pajas


Opps, sorry, fan osso... :rodnar

:hej
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top