Will I wheela?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Silwer skrev:
och alla som svarar tycker du är en jäkla tönt som frågar om sådana saker:)))

:whip

:whip

Ge mig 6 månader så sa jag nog wheela förbi dig på motorvägen med min TLR ( :kär ). :D

Måste bara vänja mig vid att inte ha båda hjulen i marken alltid... :rolleyes:

Bullen lyfter visserligen ibland, men man vet att det är lungt för den orkar inte dra upp den högre. Jag har inte haft TLRen tillräckligt länge för att känna hur den är vid sådana här tillfällen. :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
kolla in filmen Fast Bikes - How To Wheelie 2 ... lyssna, begrunda .. och gör ungefär likadant själv :)

Att lära sej wheela är inte lätt, ha gärna nån med som kan det ganska OK själv.. stoppisar... bara o känna efter .. varma & bra däck rekommenderas :)
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Åkej.. I've seen it. Det GÅR att wheela med ER5:a, en STRYPT ER5:a.
Så nu när jag sett det, blir det nog en hel del övande under den kommande säsongen... :D
Och under vintern ska jag läsa läsa läsa den här tråden och kolla på galna wheelie filmer*s*
Tack alla för div. tips
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jag tänker faktiskt hålla med vissa tidigare talare och säga (inget personligt angrepp...) att det inte är så väldigt klokt att börja wheela tidigt i sin karriär, och absolut inte på en stor, tung ER!

En sak som jag upptäckt är att man drar stor nytta av att kunna CYKLA (med trampor) på bakhjulet, innan man börjar wheela med MC. Enligt mig så känner man då bättre hur man balanserar på bakhjulet och man hittar bättre balanspunkten. IMHO då förstås...
Jag ser mig själv som ganska duktig på att köra på bakhjulet, och det har jag att tacka min MTB till största del, den kan jag wheela med lite hur som helst, och att jag blivit bättre när jag cyklat med den har också lett till att jag blivit bättre på att wheela med hoj!

Så, mina tips, om du nu vill börja wheela:
-Köp dig en MTB (med V-bromsar och handbroms till bakhjulet, då kan man bromsa ner sig lätt om man håller på att slå över) och öva! Stötdämpare fram men inte bak tycker jag att funkar bäst. Då lär du dig grunderna.
-Köp dig en lättare hoj att wheela med! Det går nog att få upp en ER på bakhjulet, jag fick upp bilskolans (men det är ju förstås bara påhittat... Hrm... :rodnar ) GS på bakhjulet, men det var inte det lättaste kan jag säga dig! Sen att jag vägrar använda koppling gjorde ju saken lite svårare (maskin-misshandel att koppla upp!) Stoppies var betydligt enklare med den.
Vill du ha en hoj som är lätt att wheela med, så köp en 80 cross! De är billiga, passar säkert dig bättre (jag med mina 2m sitter lite trångt på en 80), är lätta att wheela med och klarar krascher utan problem.

Du behöver förstås inte lyssna på mig, jag är ju bara en galen Ålänning... :D :p

Lycka till hur du nu än gör iaf! Och hoppas du slipper få närkontakt med asfalten!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ett tips till Tina:

Du har väl någon i den allra närmaste bekantskapskretsen som har en potent hoj :7peta Låna den och öva med, så ska du se att det blir enklare och du vet väl vad man brukar säga - "ska man krascha, ska det vara på lånad hoj".

Bakhjulsåkning på trampcykel kan hjälpa - det är en god balansövning om inte annat. Fast jag känner ju folk ( :hej ) som är skitduktiga på att cykla med trampcykel på ett hjul, men som är sämre än mig på mc (och det vill inte säga lite, det) :)
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Tina, nästa år ska vi nog se till att du får wheela lite! Vi får smyga iväg och öva där ingen ser oss! Hänger du med?!?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Yasha skrev:
Tina, nästa år ska vi nog se till att du får wheela lite! Vi får smyga iväg och öva där ingen ser oss! Hänger du med?!?

App, app! inte utan mig. Jag behöver också öva - har ju varit utan riktig bushoj hela sommaren (och det var ju det här året jag skulle fått fason på slangningen var det tänkt :rolleyes: ).
 

SPooKY

To slow
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Ktm 660-04 , Honda crf250-04 samt en gul bögpulka
Jag har ofta funderat på om min hoj är lätt att wheela med .. Är det någon som vet om det går med en VFR400R 53 hästar på 175 kilo borde väll inte vara omöjligt ??? har försökt nu men den vill inte nå vidare (25kw) känns helt omöjligt. kanske går bättre till våren när jag släpper de sista 20 pollarna fria :crash
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Yasha skrev:
Tina, nästa år ska vi nog se till att du får wheela lite! Vi får smyga iväg och öva där ingen ser oss! Hänger du med?!?

Hmmm!... ja vill också!.. sen om jag vågar vete f... :rolleyes:
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
VFR Tommy skrev:
Är det någon som vet om det går med en VFR400R? 53 hästar på 175 kilo borde väll inte vara omöjligt ???

Ungefär samma siffror som en gammal RD350. Ökänd för sina wheelie-egenskaper... (dock med lite extra twostroke-knuff)
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Yasha skrev:
Tina, nästa år ska vi nog se till att du får wheela lite! Vi får smyga iväg och öva där ingen ser oss! Hänger du med?!?

Hm.. count me in Yasha!
Bara jag får veta det lite mer än nån vecka innan så :D
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top