WIN 8, dra åt helvete?

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600
Kan tillföra att jag var inne på att "gå över" till Apple efter påtryckningar från många kompisar som intygar dess förträfflighet.

Började med att köpa en iPhone 5 nu.. Haft den drygt 2 månader. Betyg:

Hade iPhone haft ett ansikte så hade jag skaffat en pistol och skjutit i det!!!!

VAD är bättre med den skitluren än en Android??????

Lär mao INTE bli den Makbok är som jag scoutat tidigare. Skräp! Som en leksak för 5 åringar, går ju nite att göra nånting.

Har alltid haft PC och kört alla windows-plattformar inklusive servrar. För ett år sedan letade jag en ny bärbar och kände mig lite wild and crazy så jag slog till på en mac air. Hade aldrig suttit men en så det var en chansning. Det är nog bland de bästa köpen jag gjort! Snacka om problemfritt och bara allmänt najs för "normal" användning, typ surfa, photoshop, excel osv.
Hade en iphone 4 tidigare, den imponera inte alls. Bytte till Samsung galaxy, gillar den luren mkt mer. Så jag tror inte alls att du skulle bli missnöjd med en mac dator.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag hade ett Win7 som fungerade helt underbart bra på min stationära redigeringsdator. Sedan kom Microsoft med erbjudandet att man kunder uppgradera till Win8 för bara 279kr... :huvet

Det första som hände efter installationen var att det trådlösa nätverkskortet ballade ur totalt. Försökte ominstallera drivrutinerna, installera nya drivrutiner och så vidare, utan framgång. det gick inte att få till en uppkoppling som var stabil och att försöka öppna två olika sidor i två olika flikar samtidigt i FireFox var nästan en garanti för att uppkopplingen skulle dö.

Så då försökte jag installera ett annat trådlöst gammalt nätverkskort jag hade liggandes. Då klagar Windows på drivrutinerna så jag försöker hitta några på tillverkarens hemsida. Utan framgång. Efter att ha letat fram skivan som följde med nätverkskortet så försökte jag tvinga in drivrutinerna från den. Vilket ledde till den första bluescreen jag sett på säkert närmare tio år. Då började sedan datorn att tugga med en systemåterställning som tog ett par timmar innan den var färdig.

Efter det har allt fungerat bra. Så när som på att jag blev tvungen att uppgradera firmware i minneskortsläsaren.

Överlag tycker jag Win8 fungerar bra. Det flyter fint och är ganska snabbt. Irritationsmomenten är att det är lite väl anpassat till mobila enheter. Vissa saker känns väldigt bakfram och svårt att hitta i största allmänhet. Men jag skulle ändå välja det över vissa äldre Windowsversioner alla dagar i veckan. Som t.ex. Vista... :4skrika

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Googlat runt lite. Det verkar ju onekligen vara mer eller mindre bara anpassat för pekdon. Därav escape-knappens frånvaranade bl a.

Det är rätt skoj hur det kan vara så tvära kast mellan Apple- och PCträsket. Båda sidor är så övertygade. Det enda man vet säkert, "Once you go mac you never go back".

Och Agile: du måste haft otur, för den är mkt bra. Prova igen, samt köp den där Macbook´n.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Googlat runt lite. Det verkar ju onekligen vara mer eller mindre bara anpassat för pekdon. Därav escape-knappens frånvaranade bl a.

Det är rätt skoj hur det kan vara så tvära kast mellan Apple- och PCträsket. Båda sidor är så övertygade. Det enda man vet säkert, "Once you go mac you never go back".

Och Agile: du måste haft otur, för den är mkt bra. Prova igen, samt köp den där Macbook´n.

Jag har testat i princip alla större OS och diverse hårdvaruplattformar samt en handfull små obskyra OS, och jag tycker inte att det är direkt något som skiljer top 3 åt alls, förutom vilket man är van vid. Jag saknar alltid oavsett vilket system jag använder något som de andra systemen gör bättre...
Allt är skit, men på olika sätt. ;)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det trista är att när någon går från ett system till ett annat så går de in med tanken att detta är skit och verkar hitta de mest övertygande bristerna som avsaknad av paint, krångligt mailprogram, ingen kalender inbyggd, klockan upp/nere osv osv osv.
Jag själv jobbar med PC och Windows, har gjort så i 18år och kommer fortsätta med det också... hemma kör jag Mac för att jag gjorde en lite wild n crazy grej för 6år sedan.
Min slutsats är att de är ganska likvärdiga båda två, de verkar sträva åt samma håll och de kan göra i stort sett samma saker på i stort sett samma sätt bara man vänjer sig vid att använda en annan knapp, två fingrar istället för höger knapp osv osv om man går från Win till OSX... och tänk tvärtom om man går åt andra hållet.

Det som stör mig allra mest däremot är hur Microsoft kan lyckas göra två så helt skillda Office till Win och OSX trots att programsviten funnits till båda "världarna" under hela svitens livstid.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Min morsa kör stationär PC med win 98 på. Den funkar fortfarande bra till att betala räkningar och spela harpan på. Den är nog 15 år gammal snart. Min gamla laptop, gissningsvis från runt 2004 startades för en vecka sedan. Den hade legat oanvänd i säkert 6 månader. Kör XP på den.

Men jag är grymt tacksam för att sambon köpte en ny MackBook Pro, som jag sitter med nu, även om jag fortfarande får spel på att den saknar sånna saker som "paint"??!!!

Windows 98, är du säker? Windows 98 är begränsad till sjukt gamla webläsare (i vart fall när det gäller IE och FF) som de flesta banker inte accepterar längre. Senaste versionen av java finns inte heller vilket jag gissar gör att bank id inte fungerar heller?

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Men för fan, är det dolda kameran eller?! JAVA funkar inte till win8. Jag måste "använda IE från startskärmen med Javaapplet". Snart blir det piratlicens!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Min nya laptop är såååååå mkt snabbare när jag kastade ut förinstallerde win8 och pangade in win7.

Förstår inte varför då grafik mm är mer komplicerad i win7?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min nya laptop är såååååå mkt snabbare när jag kastade ut förinstallerde win8 och pangade in win7.

Förstår inte varför då grafik mm är mer komplicerad i win7?

Köde du en ren och fin installation av Win 7 så slipper du allt jävla mög som tillverkarna månglar in i windows som gör det segt som fan. Skulle tro att en maiden ren och fin win 8 också hade gått rätt bra... (Den ska vara snabbare än sjuan enligt vad jag hört)

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Kan tillföra att jag var inne på att "gå över" till Apple efter påtryckningar från många kompisar som intygar dess förträfflighet.

Började med att köpa en iPhone 5 nu.. Haft den drygt 2 månader. Betyg:

Hade iPhone haft ett ansikte så hade jag skaffat en pistol och skjutit i det!!!!

VAD är bättre med den skitluren än en Android??????

Lär mao INTE bli den Makbok är som jag scoutat tidigare. Skräp! Som en leksak för 5 åringar, går ju nite att göra nånting.

Inget är bättre med iPhone än en Android i samma klass. Det trodde jag var allmänt känt vid det här laget, men har du andra Apple-produkter är det smidigt med en iPhone eftersom allt fungerar ihop samt att du är van vid systemet. Annars förstår jag inte alls iPhonehysterin, har man inget annat från Apple krånglar man ju bara till det för sig själv.

Dock ska du inte döma ut Mac efter att ha testat iPhone, datorerna finns det lite mer syfte med, faktiskt. Beroende vad du ska ha dem till. Kan ju vara bra att testa någon först och se om det är nåt du trivs med om du "bara ska ha en dator".

Det trista är att när någon går från ett system till ett annat så går de in med tanken att detta är skit och verkar hitta de mest övertygande bristerna som avsaknad av paint, krångligt mailprogram, ingen kalender inbyggd, klockan upp/nere osv osv osv.
Jag själv jobbar med PC och Windows, har gjort så i 18år och kommer fortsätta med det också... hemma kör jag Mac för att jag gjorde en lite wild n crazy grej för 6år sedan.
Min slutsats är att de är ganska likvärdiga båda två, de verkar sträva åt samma håll och de kan göra i stort sett samma saker på i stort sett samma sätt bara man vänjer sig vid att använda en annan knapp, två fingrar istället för höger knapp osv osv om man går från Win till OSX... och tänk tvärtom om man går åt andra hållet.

Lite det jag syftade på med min första kommentar. Går man in med en sån inställning, vad man än gör, är det ju självklart att man inte kommer gilla det. Istället för att klaga på att allt inte är som det brukar (något jag alltid fascineras av, borde man inte tycka det är positivt att saker går framåt?) så kan man väl se det roliga i att upptäcka och lära sig nåt nytt? Annars är det ju bara onödigt att skaffa nåt nytt över huvud taget...

SÅ svårt brukar det inte vara att lära sig och anpassa sig till saker. Sen är det ju alltid lite buggar och missar med nya program, det kan ju inte heller vara nåt nytt. Men så är ju jag en av de ytterst skumma typer som gillade Vista skarpt också, så mig är det väl ingen idé att lyssna på. :tungan

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vad gäller Windows 8, eller i mitt fall kanske mer Server 2012 så gillar jag det faktiskt inte alls. Men då är det mest användarvänligheten som är katastrof.

Det som är otroligt frustrerande är främst avsaknad av start-menyn. Den kommer ju dock tillbaka i nästa uppdatering så då blir säkert allt frid och fröjd igen.

Det är verkligen döden när man sitter och t ex installerar en server remote, innan man kan använda remote desktop, och sitter i någon halvtaskig ilo- eller vcenter-konsoll där hotkeys inte funkar, och man ska försöka pricka det där mikroskopiska hörnet för att få fram menyerna.

"Dashborden" är ju snygg och påminner om MS Surface-plattan samt Win mobile, så jag förstår ju vad de är ute efter.. men på en dator med massor av program installerade så blir det svårare att hitta än tidigare.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Äsch, i Metrogränssnittet är det bara skriva vilket program man är ute efter så dyker det upp... svårare är det inte. ;)

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Köde du en ren och fin installation av Win 7 så slipper du allt jävla mög som tillverkarna månglar in i windows som gör det segt som fan. Skulle tro att en maiden ren och fin win 8 också hade gått rätt bra... (Den ska vara snabbare än sjuan enligt vad jag hört)

Håller med till viss del. Var inte så mkt förinstallerat mög och skillnaden var för stor. Dåligt skrivna drivrutiner till win8 kanske?

Vilket fall föredrar jag gränsnittet i win7 och det är snyggare

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...