Jag gjorde misstaget att köpa en WP7 och gav upp efter att ha försökt vara nöjd i nästan ett år. Fick en iPhone 3GS som är bättre på det mesta, främst för att WP7 var så sjukt låst (ännu värre än iOS) samtidigt som det inte fanns några riktlinjer för hur tredjepartsapparna skulle byggas vilket ledde till att nivån på apparna låg på en generellt riktigt låg nivå, både i funktion och utseende. Att det finns stor variation kan jag köpa i nåt som är öppet, med massor med API:er, som Android men i ett så låst system som WP7 fattar jag inte varför man inte ställer lite krav på utvecklarna. Startade upp min Trophy 7 häromveckan för att se om det blivit bättre men det verkar inte så efter lite browsande i Marketplace...
Sen ska jag väl ärligt säga att jag tycker det är lite fånigt att min mer än tre år gamla iPhone nyligen fick en uppdatering (som gjorde den bättre på nästan allt) men min Trophy, som knappt fyllt två, inte kommer få fler; det verkar inte ens som att den får 7.8-uppdateringen trots att det inte finns några egentliga hinder för det annat än att M$ är snåla jävlar...
Det ser ju tyvärr inte ut som att det blir så jättemycket bättre men förhoppningsvis, för er som väljer att ändå gå den vägen, så har Microsoft nån form av strategi för det hela. För att betala överpriser för undermåliga appar (se t.ex. Sonos som gör gratisappar till iOS och Android men till WP7 måste man köpa en tredjepartsapp för $10) blir nog annars döden för hela satsningen - och än så länge har man ju inte direkt rosat marknaden hos utvecklarna, varken med WP7 eller 8. Kikar man lite på den stora marknaden i väst så saknas t.ex. officiella appar för nästan samtliga Google-tjänster, Starbucks och McDonald's och ser man i Sverige så har t.ex. bara Handelsbanken och Nordea appar - Handelsbanken-appen ser dessutom fördjävlig ut (eftersom jag inte är Nordea-kund så har jag inte provat den)...
Sorry for the rant men kolla noga innan ni ger er in i Microsofts värld så att allt ni redan gör med era telefoner (och vill fortsätta göra) stöds och finns bra, stabila appar för. Alternativ vänta till Q2 nästa år och se om Microsoft lyckats komma över 4% i marknadsandel och, främst, lyckats få de stora utvecklarna med på banan.