Winblads revansch & comeback till SM i roadracing och Superbike!

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
OJ så kul det skulle vara att få meka åt dig Rickard! Tyvärr är ju inte jag någon RR-snubbe alls - endast hemmafixare som gör typ 'allt' själv på min 990 SMt :tummenupp

Hoztic's tankar om listor etc. är väldigt bra. Själv använder jag mig av just sådana när jag ska ut på långtur (läs hojsemester).

Shit... jag trodde att den där bromscylindern är en styrdämpare... :rodnar :banana :glömdet

/H
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De där borde funka, många med stunthojar som drar bromsslangen längs insidan av ramen på höger sida :tummenupp

På min är slangen dragen runt gaffelbenet, in under tanken på vänster sida, runt motorn/längs ramen och går ut under bakramen på höger sida ner till bromsen (för att ge mer inspiration :slicka)
 

Bifogat

  • DSC_0865-1536x864.JPG
    DSC_0865-1536x864.JPG
    307.7 KB · Visningar: 155

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
OJ så kul det skulle vara att få meka åt dig Rickard! Tyvärr är ju inte jag någon RR-snubbe alls - endast hemmafixare som gör typ 'allt' själv på min 990 SMt :tummenupp

Hoztic's tankar om listor etc. är väldigt bra. Själv använder jag mig av just sådana när jag ska ut på långtur (läs hojsemester).

Shit... jag trodde att den där bromscylindern är en styrdämpare... :rodnar :banana :glömdet

/H

De där borde funka, många med stunthojar som drar bromsslangen längs insidan av ramen på höger sida :tummenupp

På min är slangen dragen runt gaffelbenet, in under tanken på vänster sida, runt motorn/längs ramen och går ut under bakramen på höger sida ner till bromsen (för att ge mer inspiration :slicka)

Jag trodde att jag hade svarat på det här :brinnerup My bad..

Tack för bilden Larse! Varför vill man dra bromsslangen på vänster sida? Jag såg att en annan raceförare hade dragit sin bromsslang från tumbromsen på samma sätt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
30703738_1723781237710057_2138941683897729024_n.jpg


Jag har kört premiären med nya hojen! HÄR kan ni läsa om den på facebooksidan. Eller så kan ni fortsätta läsa en liten annorlunda sammanfattning ;)

Det var en helt fantastisk lördag som premiären gick av stapeln. 30 grader i asfalten, 18-20 grader i luften (som bäst) Dock kalla vindar. I stort sätt helt molnfritt också!

Jag gick ut på regndäck på det första passet. Mest för att jag hade regndäck monterat och inte ville chansa med mina R10:eek:r när det var 3,5 grader i luften 2h innan första körpasset. Jag skulle ändå puttra runt på banan var tanken och se vad som funkar och vad som inte går alls. Men när det var dags att köra så var det 18 grader i asfalten redan haha.

Det första jag gjorde efter första kurvan var att puttra runt banan och köra in igen. Jag hade ställt ut styret på tok för mycket och det gick inte att köra så. Det var rena crosstyret! Efter lite snabbt justerande så var jag ute på banan igen. Det var ungefär som Bambi på hal is! Det var läskigt som fan i både Trösen och Ejes. Det kändes inte bra alls att köra där och jag tyckte mig se spår av kylarvätska i båda kurvorna, precis utanför idealspår. Jag undrade om det var någon form av synvilla så jag pratade med Dennis Sättermann om det efteråt. Han hade inte kört första passet men skulle ut på andra, tillsammans med Svennberg.

Själv så avstod jag andra passet. Jag skulle byta däck och eftersom jag inte vill stressa så tog jag det lugnt och långsamt. Först skulle alla skyddskläder av. Därefter skall mekarbyxorna på och alla verktyg skall fram. Egentligen bör man ju hinna skifta hjul mellan körpassen kan man tycka, men vi hade 30 minuter MC-körning och 30 minuter Bil-körning så det var tight.

När Dennis kom in så sa han att det banne mig var snorhalt lite överallt i alla kurvor. Det hindrade honom inte från att köra under 1,10 på första passet (Han körde 1,07.7 som snabbats under dagen) men Svennberg kom bara till depåböjen på första varvet innan han gick i backen. Efter att han hade tvättat och lagat hojen så gick han ut igen ett par timmar senare. Då, på första varvet igen, stöp han i backen i snabbvänstern efter hårnålen och pajade hojen ännu mer :(

30738880_1725762167511964_1595717974101065728_n.jpg


Jag byggde sakta upp mitt tempo. Eller jag vill bara nämna att jag gjorde knäskrap i första körpasset :mattias (Även om det bara var en snabb touch i hårnålen hehe)

Jag märkte att höften inte var ett jätteproblem. Det är ett hinder, men inget jag inte kan komma runt. Mitt stora bekymmer är dock nacken! Jag får jätteont och nästan kramp i musklerna efter 2-3 varv. Jag vet inte om det är på grund av skadan eller om jag är ringrostig. Raksträckorna är lika jobbiga som kurvorna.
Utöver det hade jag massa problem med armarna, men det är pga att jag bröt arm med en kille helgen innan. I bakhuvudet visste jag om att jag skulle få så ont och inflammerade muskelfästen, men det kändes bra där och då och folk tjatade :rofl
Sagt och gjort bröt jag arm, och redan när vi skulle börja så högg det till något så fruktansvärt i armvecket. Men jag kände att skadan redan var skedd och jag fortsatte att bryta arm.. Efter lite kämpande så vann jag med båda armarna. Det kändes jäkligt bra men sedan dess har jag knappt kunnat jobba, eller ens sova om nätterna, för att armarna har värkt otroligt mycket. Och det gick inte över till helgens körning.
Jag hade inte brutit arm på flera år just pga detta. SÅ DET HÄR VAR SISTA GÅNGEN I MITT LIV SOM JAG BRÖT ARM!! Jag drar mig tillbaka från den dumma sporten med en vinst. Tack och lov så har jag nästan aldrig förlorat i armbrytning så jag gör som Stoner och lämnar på topp ;)

Just det, vi pratade ju om hojåkning..
Motorcykeln är livsfarlig. Jag kör på snällaste fulleffektläget (Mapp C) med alla hjälpmedel på max. Det vill säga Traction control, slide control och lift control jobbar för fullt. Jag märker inte av det alls utan hojen drar på något fruktansvärt hårt ändå tycker jag och framhjulet svävar ändå över marken. Det är ansträngande att hålla i sig på raksträckan!! Jag fattar inte hur jag skall hinna vänja mig vid Raceläget (Mapp A) med mindre hjälp av elektroniken. Holy hell.. Det här är som en tjur på steroider!!
Ändå så svänger den lättare och snabbare än min gamla Kawasaki ZX6R. Det var flera gånger som jag var på curbsen på insidan av kurvan :brinnerup

Vid ett tillfälle så fick jag ett herrejösses-vobbel efter att ha satt ner styret helt snett ur utgången från esset när jag skall lägga över hojen från vänster till höger sida. Jag reagerade inte nämnvärt på det och det kändes otroligt skönt att jag inte har några såna hjärnspöken. Jag försökte provocera fram lite bakhjulssläpp för att se hur det känns, men elektroniken var på hugget hela tiden så det får jag testa i helgen istället.

Efter mycket om och men så var jag nere på 1,11.9 manuellt klockad av Totte. Det är jag väldigt nöjd med med tanke på att jag var så ringrostig. Det var första gången efter skadan, mycket var läskigt och jag körde 1000cc för andra gången någonsin (Min KTM 1290 räknas inte alls sådetså :slicka)

Jag har ett gäng bandagar kvar att köra innan det är dags för SM i Anderstorp. Jag har bokat upp mig på drygt 10 stycken och jag ska göra mitt bästa för att få bukt med mina problem. Jag har stora utmaningar med både kondition, muskeluthållighet och nackmuskulaturen. Att tävla i år är ingen självklarhet men jag ska verkligen göra mitt allra allra bästa för att det skall gå vägen!
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
All hail to Rickard!
Ruggigt snyggt kört idag, stort grattis!

:yoparty :yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jsg har inte riktigt tid till att skriva en egen racketsport om hur fredagen gick, men jag kopierar in det jag skrev ner i anteckningarna vid midnatt. Det tog över en halvtimme att få ner orden då jag somnade ett flertal gånger :rofl

Hur skall jag sammanfatta det här på kortast möjliga sätt nu då..

Idag har jag kört hoj igen. Den första av tre härliga dagar med SMC Sport på Gelleråsen i Karlskoga. Dagen började rätt bra med en hög tolva första körpasset och även om jag var lite obekväm så kändes det ändå som om förra veckans premiärpangande hade gjort sitt till för att jag skulle få ut så mycket som möjligt av den här dagen. Redan andra passet får jag till 1,10.6 och sakta men säkert börjar jag hitta den där goa känslan av att det här är riktigt jäkla roligt! Det är inte bara adrenalin och rädsla och jakt på bättre varvtider utan det är även ren glädje.

Med den tiden så får jag starta som tvåa I dagens KM-race. Jag har problem med styrvobbel och att den reser sig på bakhjulet hela tiden. Efter ett samtal till Forsman och K-tech Jocke så justerar jag efter ordination och jag upplever den är snäppet bättre på båda punkterna.

Jag testade launch controlen också under startträningen. Den verkar vara helt omöjlig få till på ett bra sätt. Min plan är väl att justera elektroniken för den för som det är nu så kommer jag bränn ett antal paket kopplingslameller innan jag har lärt mig. tills dess blir det mest manuell start.

I slutet av dagen så var det klubbmästerskap och deltävling 1 och måånga. Jag startade som sagt tvåa men var först in i första böj och därefter så höll jag ledningen ända fram till målflagg! Den bästa tiden blev 1,10.2xx någonting för min del :)) Det var en otroligt häftig känsla av revansch att få vinna igen efter en sån här skada. Imorgon år det dags igen men nu när klockan slår midnatt så är det tack och godnatt för min del. Jag är helt slutkörd!

31069146_1729931000428414_5952919539493634048_o.jpg
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Kul som fan att se dig igång igen!!!
Fokusera på körningen och skriv efteråt istället.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag skall försöka sammanfatta både lördagens och söndagens körning nu. Det verkar ta lite tid innan jag känner mig som människa igen efter 3 dagars körning. Fredagen har jag ju redan skvallrat om och det gick ju oförskämt bra där på klubbmästerskapet ????

31206148_1733300856758095_7649487258419986432_n.jp  g


Lördagen fortsatte på samma spår och jag vågade mig på att minska nivån av den elektroniska hjälpen för både antispinn, antisladd och wheelie control. Trots det så känner jag knappt av något av det förutom wheelie control som bryter mjukt och fint för det mesta, även om den var 20:e gång inte verkar existera och framhjulet lyfter alldeles för högt. Enligt loggern så spinner bakhjulet loss mest hela tiden men hojens dator (ecu) går in och bryter tändningen så mjukt så jag lämnas ovetande om vad det stackars bakhjulet får gå igenom. Det är första gången jag har en hoj med så fin elektronik och det är först nu jag inser vad jag har gått miste om i livet under alla år! Vilken motorcykel det här är!!

31206681_1733300873424760_8292066571229069312_o.jp  g


Effekten är fortfarande alldeles för hög för mig. Alltså.. Det är ju halvt omöjligt att hantera den.
Jag som tyckte att min 600cc på 115hk hade helt okej effekt för det mesta, behöver numera hålla i styret när 200hk släpps lös. Dessutom så väger den här 1000cc-hojen mindre än min 600. Det är orimligt mycket hästkrafter per kilo!

Mina starter är katastrofala. Om ni minns hur duktig jag var att starta med min KTM och min Kawasaki, så är jag raka motsatsen när det kommer till 1000cc. Innan jag har kommit iväg är startledet bakom mig redan förbi. Launch controlen är livsfarlig men med lite (läs MYCKET) övning och kanske ett lamellpaket eller två så hoppas jag på att jag har lärt mig den. Efter helgens misslyckanden så har jag ett hum om hur jag skall göra. Den vanliga 'manuella' starten där jag successivt möter upp kopplingen med gas funkar kanske inte bra, men åtminstone mindre asdåligt.

[SE VIDEO HÄR]

Om fredagens KM-deltävling var min att vinna, vilket jag gjorde (med god marginal), så var lördagens KM-deltävling min att förlora... vilket jag gjorde!
Innan racet så bör man alltid ha koll på hur mycket soppa som fanns i tanken. Jag tänkte att jag inte haft några tendenser till soppatorsk under tidigare körpass så det lär säkert finns någon skvätt kvar. Ovanpå det så fyllde jag på 2,5 liter soppa för att vara säker på att jag tar mig i mål.
Såhär i efterhand så har jag förstått att en R1M dricker mer soppa än en liten 600-Kawa.. Efter varmkörning i boxen, ett sighting lap och ett warm up-lap, så räcker inte bränslet till för 6 varv med full attack. På femte varvet började motorn att rycka på de högsta varven, och ett halvt varv senare så börjar det bli lite läskigt. Varje gång motorn dör en kort stund under full acceleration så saktar hojen ned lite, men jag som sitter ovanpå fortsätter i samma fart, vilket gör att jag flyger framåt och slår i bränsletanken med.. ja.. ni vet.

31301793_1733300880091426_2263062798483324928_o.jpg


Jag började undra i vilken kurva den skulle dö i samtidigt som jag skulle ha ett kraftigt nedlägg. Tanken slog mig om jag borde bryta tävlingen men eftersom jag ledde med god marginal så kände jag att det är värt chansningen. Vinna eller krascha. Öka eller bryt.. Jag valde att fortsätta och hoppades på det bästa. När mindre än ett halvt varv återstår så får jag se mig omkörd av tvåan, och när två kurvor återstår så dör motorn för första gången. Jag blir omkörd av trean men lyckas få igång hojen igen. Ut på start och målrakan så dör den igen men jag får igång den efter mycket om och men. Jag rullar på tomgång över mållinjen men blir omkörd precis innan och hamnar på sjätte plats. Ytterst irriterande men å andra sidan så hade jag sänkt min varvtid med 2 sekunder från gårdagen, ned till 1,08.347! Hade jag inte missat med bränslet så hade jag vunnit och med vetskapen om det så kändes dagen trots allt väldigt bra! Mitt tidigare personbästa på Gelleråsen med min Kawasaki låg på 1,08.334 så det skiljde bara 12 tusendelar!

31183438_1733300860091428_5187480015712813056_n.jpg


Jag vaknade upp på söndagen med en jäkla värk i hela kroppen. Allt gjorde ont. Jag hade träningsvärk överallt men framförallt i höger vad och höger underarm, samt ljumskar.
Nacken värkte och armarna gjorde ont in till skelettet. Jag stod över första körningen.
Jag passade på att dreva om till Anderstorp-drevning istället då växlingarna skulle fungera betydligt bättre för mig. Åtminstone i teorin. Vid andra körpasset så var jag ute 3 varv. Vi var 22 förare på banan, i stort sätt samtliga verkade ha slagit av på tempot rejält och kroppen gjorde så ont så jag inte ville fortsätta. Det fanns inget som talade för att vara på banan. Sagt och gjort så rullade jag in igen.
Nästa körpass, vilket är sista chansen för att sätta en kvaltid inför racet, så avvaktade jag till de sista 10 minuterna av körningen. Jag tänkte att en del säkert hade rullat in i depån igen, samt att de som var ute hade fått upp lite tempo. Det blev en liknande historia igen då jag hade ont överallt. Ett utvarv, ett snabbt fritt varv och sedan åka in i depån igen. Tiden blev dock 1,08.352 vilket satte mig i pole position med nästan 7 tiondelar till godo till tvåan. Jag fortsatte i samma spår och stod över nästa körpass, var med på startträningen men fortsatte inte att köra resten av passet utan jag väntade på tävlingen istället. Jag missade väldigt mycket körning men jag kommer numera att fokusera på att få så kvalitativ körning som möjligt och inte bara nöta för sakens skull. Jag känner mig väldigt skör och behöver lära mig sakta men säkert, även om jag inte vet vad sakta eller säkert är.

31073293_1733300943424753_6310932040304820224_n.jpg


Jag nojjade lite och var nervös för hur jag skulle hantera racet. Det är bara 6 varv men samtidigt så hade jag knappt orkat mer än 3 varv tidigare under dagen. En timme innan racet skall gå så somnade jag halvsittandes i skåpbilen. Jag vaknade 30 minuter innan racet och haltade sömnigt mot hojen för att dubbelkolla så att jag hade gjort allt. Jag hade tankat i 8,5 liter den här gången för att undvika soppatorsk! Efter butterfly-starten (warm up) så kändes det som att det skulle gå åt skogen.
Vi ställer upp oss med mig i pole och väntar på att starten skall gå. När lamporna släcks så glömmer jag bort att jag har ont.

31295668_1733300946758086_6435875903120605184_n.jpg


Starten går sådär och Mojja tar ledningen. Jag lägger mig väldigt tätt bakom honom och när ett varv har gått så känner jag att det var ett behagligt tempo att köra i. Jag började fundera lite om att strunta i att köra om honom bara för att jag kunde. Istället så spånade jag lite på var jag skulle köra om honom under sista varvet. Efter att han gjorde en för sen inbromsning så smet jag dock om utan att behöva anstränga mig och efter att ha lett racet det varvet så kommer rödflaggen tyvärr ut och racet flaggas av. Men krasst sätt så vann jag och eftersom jag stod i pole position så får jag alla poäng som en vinst medför. Och tiden jag satte blev 1,08.310 vilket är all time nytt personbästa!! Redan efter den här korta tiden så känner jag att jag har fått tillbaka mycket av den goda känslan för körningen som jag hade i somras! Det är en del kvar att jobba med i hur jag upplever körningen och det är såå mycket kvar innan jag kan hantera hojen på ett bra sätt. Men förutsättningarna verkar finnas och hojen är en dröm att köra!
Med detta så ser jag fram emot 2 dagar på Anderstorp i helgen innan det är dags för Reijers Kawasaki den 30:e. Mitt dekalkit till tävlingskåporna är även klara så snart får ni se hur hojen skall se ut på riktigt ????

31337867_1733300980091416_4296892643939450880_n.jpg


Jag vill rikta ett enormt stort tack till alla som var på SMC Sports körning. Det var så jäkla roligt att träffa er alla! Och tack för all support!!! Ni är guld värda! Jag ser verkligen fram emot fler dagar i depån med er. Det är det här som gör sporten så fantastisk.

Det blev ett gäng fina foton som ni kan se nedan! De utan vattenstämpel har Ulf Totte Lindqvist tagit :rock
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
SÅ.

Vad har hänt de senaste tre veckorna? Jo, vi an börja med Reijers Kawasakis bandag.
Det var iskallt hela dagen med drygt 11 grader i asfalten. Jag valde att köra de flesta pass men då däcken kallnade snabbt så gick jag in efter 5-7 varv. Mycket mer än så finns inte att säga om den dagen. Det var ett riktigt bra arrangemang som jag gärna bokar in mig på igen. Dock kräver jag bättre väder!

Dagen efter så var det 2-dagars med Bridgestone på Gelleråsen. ag körde dock bara en dag. Och den dagen blev lite halvt obra. Det blev regnkörning och jag började gick ut med nya skrubbade regndäck med 50 grader i gummit och 45 grader på fälgen. Utvarvet kördes på 1,28. Andra varvet blev det 1,20. Tredje förbättrades till 1,19 och Fjärde varvet tog 1 minut, 17 sekunder och 3 tiondelar. Kul med regnkörning liksom. Det var andra körpasset någonsin på blött. Första gången var ett pass på Anderstorp.

Men nu hände något. Vid inbromsningen på start/mål-rakan så börjar jag att bromsa. Därefter växlar jag ned till fyran för att strax därefter uppleva hur freamhjulet låser sig och skickar mig rakt ned i backen i drygt 203km/h. Jag tumlar runt några varv och ser hur hojen slår ett par frivolter innan den lägger sig längst ner i trösen.
Airbagvästen räddade mitt nyckelben och mer därtill. Men hela ryggen var uppriven med ett par hål. Fy fan för att gå omkull utan skyddsutrustning!

31655612_1740729619348552_1894257027677421568_o.jpg


Styret och bakramen gick sönder och lite småsaker som kåpor och annat gott. Nu var både jag och hojen inkraschade. Tydligen så klarar min kropp av en vanlig höghastighetsvurpa :) Resten av dagen spenderades med att plocka bort halva hojen för att rengöra och kontrollera allt. Gafflarna lämnades till K-Tech som fanns på plats. De mådde som tur var bra! Sent på kvällen åkte jag hemåt och var hemma någon gång efter midnatt.

Under veckan och helgen som gick så fick jag hjälp av Theo Borglund att montera tumbroms och dra bromsslang. En slang som är drygt 30cm för lång, men det var det som fanns vid tidpunkten :hihi

31939846_1747049998716514_1744825885564862464_n.jpg



På tisdagen drog jag ned till Sviestad för att testa hur hojen var inför SM-helgen. Första passet gick åt skogen då hojen fortfarande var inställd för regnkörning. Det var som att spaka ett hangarfartyg, så det blev bara ett utvarv. Jag åkte in och grundinställde hojen för att vara säker på att allt stod rätt till.

32087291_1747703385317842_459920461153697792_n.jpg


Andra körpasset så passade jag på att testa mitt gamla skinnställ som numera är för litet. Det som hade storlek 54.
Det gick! Det gick att använda men det kostar mycket mer energi då det stryper blodtillförseln lite grann. På de få varven jag hann med innan jag blev för trött, så slog jag nytt personbästa med 58,4. Då gick det ändå riktigt dåligt tycker jag. Nästan varje varv så fick jag ta escapen. Tydligen så kan man inte ha samma bromspunkter med en ruskigt bra R1M-racehoj som man har med en trött Kawasaki ZX6R trackday-hoj..
Det positiva är att det finns SÅ MYCKET att förbättra. Nackdelen är att det kommer ta tid att bli duktig...

Återkommer om SM-helgen! :tuttar:brynad
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fordon skriver
Därefter växlar jag ned till fyran för att strax därefter uppleva hur freamhjulet låser sig och skickar mig rakt ned i backen i drygt 203km/h.

Använde du bakbromsen eller var det enbart frambroms ?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Svenska endurancecupen!

32231600_364451624042709_8922751126730702848_o.jpg


Då började SM-helgen att nära sig. Först ut på torsdagen var dock svenska endurancecupen på Anderstorp. Det var en fullsmetad startlista med hela 51 team! Vädret gav oss en oresonligt elak högsommarvärme och jag var tacksam över att jag var depåslav till vårt team NDM Racing Team. I 6 timmar skulle de köra i någon form av utomhus-ugn. Jag försökte göra mitt bästa för att ta emot förarnas hojar och leda dem in i boxen, upp på stöden, på med däckvärmarna och tanka deras hojar samt kränga nytt gummi åt dem ibland. Svetten rann stundtals men det var ingenting mot vad mina teamförare var med om. Efter en timmes körning så fanns det lite tid över för mig och jag stripade upp ett paraply på depåmuren för att vår Åsa skulle få stå i skuggan med live timingen. Inom kort hade det ploppat upp flera paraplyer längs muren :hihi

Vi kvalade 12:a med en helt okej tid och efter 2h pangande så låg vi på en andraplats. En andraplats av 51 startande. Smaka på den :kär Men det svänger fort i hockey och i 4:e timmen så gick vi på knäna. Tur i oturen så var det åtminstone ut i depåböjen och när funktionärerna ledde tillbaka hojen längs med muren så fick jag tag i transpondern som tacksamt nog sitter monterat på styrkronan. Jag haltade/sprang bort till depån och trots att det var nära att jag stöp i backen ett par gånger så tog jag mig hela vägen till nästa förare. Han i sin tur hade precis fått på sig utrustningen och hojen var good to go. Vi tappade drygt 5 minuter på det hela och vi halkade ned till 10:e plats. Vi var inte längre med i toppfighten men vi krigade på för fullt under de två timmarna som återstod.

32289461_364451607376044_1502792336562716672_n.jpg

Förare: Marcus Högström

Vi kämpade verkligen på och inför de två sista 45 minuters-stintarna, med endast 2 förare kvar, så var båda helt färdiga och ingen ville väl egentligen köra mer. Energin var slut och alla gick på ångorna trots bra mat och ordentligt vätskeintag. Men viljan fanns och vi kämpade oss successivt upp genom placeringarna igen. När målflaggan äntligen föll så hittade vårt namn på en sjätteplats totalt, men femteplats i stafetten! Av 51 startande team, inklusive en krasch, så tar vi en femteplats!! Detta om något visar vilken jäkla vilja vi har och hur hårt vi har kämpat :kär

32151518_364451617376043_6557284440916099072_o.jpg


När vi nu blickar framåt i endurancen så är det Falkenberg den 9:e juni som står på tur. Det kommer bli min premiärkörning i enduranceloppet och det är med blandade känslor som jag har signat upp som förare. Ett tag lutade det åt att det kommer vara jag och Marcus högström som ensamma får ställa upp, utan ett team i boxen. Men nu har vi hittat en av våra gamla depåslavar som kan ställa upp och köra, och vi skulle inte kunna tänka oss en bättre förare att ha med oss sett till ren personkemi. Dessutom är han en väldigt duktig förare. Om inget oförutsett händer så kommer Mattias Ödlund att köra med oss :fakta Förhoppningsvis så har jag lyckats hitta en som håller i pit boarden också men det återstår att se. Det kommer bli ett väldigt svårt race och skulle någon känna sig manad att hjälpa oss så tveka inte att höra av er.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
jäklar. Jag tycker att jag uppdaterar mest hela tiden men jag glömmer helt bort sporthoj. Jag ska försöka lägga in uppdateringarna nu fram till dags datum!

2018-05-11:
Fredagens test inför morgondagens Superbike-race är klara och trots att första och sista körpassen hoppades över på grund av halvblöt bana, så fick jag ut väldigt mycket utav de tre körpassen som trots allt fick in. Jag hann testa en hel del med hojen och det känns väldigt väldigt bra inför morgondagen. Jag har bland annat fått in användningen av den nya tumbromsen bra i min körning. Med slitna däck och full tank tangerade jag mitt personbästa utan ansträngning (1,38.0) så morgondagen ser riktigt ljus ut! ??

2018-05-12:
Vilket kval!! Trots alla småsaker med höft, fot och 2 storlekar för litet skinnställ (jag behöver använda fjolårets lilla 54-ställ) så har det gått SÅ BRA! Jag har aldrig tidigare kört en 1,37-tid men när kvalet var över så hade jag dammat till med en 1,36.808!! Ett personbästa med 1,2 sekunder vilket gav mig startposition 17 av 37 förare!

Jag som hade som mål att inte komma sist i Sveriges kungaklass, men nu visar det sig att jag kan slåss om poäng trots allting som har hänt sedan förra året. Nu sitter jag på en motorcykel som är så otroligt fin, men läskigt stark!

32257726_1751421018279412_465302755255255040_n.jpg



32263917_1751421068279407_2826463345513594880_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
2018-05-12:
Racet är klart och det har hunnit lägga sig lite nu. Jag är minst sagt förvånad över hur det har gått och bortsett från en incident på banan så gick det helt otroligt bra. Så långt över förväntan så jag aldrig hade kunnat gissa mig till det ens.

Redan efter kvalet sa jag att det har gått så bra nu med kvaltiden så jag skulle lika gärna kunna packa ihop och vara nöjd med vad jag har åstadkommit.

Jag startade på P17 men dessvärre rödflaggades racet nästan direkt efter en tråkig highsider med olycklig utgång. Tack och lov hade vi förberedd oss för en eventuell rödflaggsituation så vi fick snabbt på däckvärmare och kunde tanka i nästan 3 liter soppa som redan hade hunnit gå åt.

Vid omstarten fick jag en okej start och kunde sätta av ett högt men bekvämt tempo och på tavlan som Anna och Sofie håller ut visades efter ett par varv P13 med 1,9 sekunders försprång till bakomvarande förare. Det här med draghjälp är förresten helt galet bra. På varv fyra satte jag min allra snabbaste tid på 1,35.911.

En trettifem nie elva!!!!

En förbättring med nio tiondelar från kvaltiden, som redan då var en förbättring med 1,2 sekunder. Att under en dag förbättra sig med över 2 sekunder är enormt. Vanligtvis handlar det om steg om någon tiondel eller två om man ens lyckas få till ett nytt personbästa, så 20 tiondelar är en helt annan nivå än vad jag skulle kunna drömma om!

Jag har fått till ett bra flyt i körningen och på något sätt så lyckades jag hålla distansen ut. Den här race incidenten som jag nämnde i början var så att jag låg på P13 och körde identiska varvtider, med samma spårval och samma bromspunkter. På ett av varven så kanske han bromsade lite tidigare än vanligt efter långrakan samtidigt som jag kanske hade en något sen inbromsning från drygt 290km/h, men jag närmade mig honom lite väl fort och trots att jag bromsar hårdare än hårdast med tvåhjulssladd så lämnar jag gummi från framdäcket på hans ljuddämpare, touchar hans bakdäck och därefter fortsätter jag ut i i fållan med alla Lecakulor. För att inte fastna och lägga cykeln i de runda men relativt vassa kulorna så gasar jag på för att ta mig igenom och upp på gräset där det är bättre fäste. Eller åtminstone mindre skitdåligt fäste..

Jag kommer ut på banan igen som P17 och ser att jag har en förare bakom mig 100 meter bort som håller betydligt högre fart. Jag håller utkanten längs med halkhögern och väntar på att han skall komma förbi, därefter sätter jag fart och lägger mig till slut bakom honom. En annan förare dyker upp och håller oss sällskap en stund innan han bromsar på sig och kör ut på samma ställe som jag tidigare gjorde.

Återigen så fokuserar jag mest på att lösa av framförvarande i lite lugnare tempo och när sista varvet kommer så rundar jag honom på yttern i opelkurvan och tar målflagg som 16:e förare. Jag missar därmed poäng med minsta möjliga marginal men efter avåkningen så fanns det ingen möjlighet att hämta igen den förlorade tiden.

Det känns oerhört glädjande att inte bara komma långt ifrån sist, utan även att jag klarar av distansen. Jag är till och med i striden och slåss om poäng. 8,5 månader efter att ha kraschat så oerhört hårt i 600-klassen där på Falkenberg.
Trots att jag fortfarande försöker vänja mig vid effekten från de här 1000cc-monstren vi är piloter på så verkar det verkligen gå bra ??

Imorgon, söndag, är det dags igen med kval klockan 10:55 och race 15:30. Troligtvis kommer den racerapporten på måndag men inget är omöjligt ??

Ett varmt hjärtligt tack till alla som har hjälpt mig, hejat på mig och hälsat på mig. Det här har jag verkligen saknat :kär

32280162_1751963044891876_5197976967323844608_n.jpg


32405604_1751963051558542_7451979205878743040_o.jpg


32350120_1751963068225207_3568140279829495808_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
2018-05-13:
Kvalet gick tydligen bra! En helt okej tid men känslan fanns inte där. Ändå startar jag på P13 av 36 förare!!

32396392_1752446391510208_7406245221584863232_n.jpg


32313053_1752446441510203_9142640219491663872_n.jpg


32349259_1752446471510200_8318326813025632256_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
2018-05-13:
Winblad Racing
den 13 maj ·
Det blev ett tidigt avslut i race 2 för min del! Vi hade ett härligt tåg efter varandra med ett helt okej tempo. Jag tog ett annat spårval i första böj för att få bättre skjuts ut på långrakan men dessvärre höll inte bakdäcket fästet när jag närmade mig utgången. Jag tumlade runt ett par varv och blev lite snurrig men det var det. Jag kröp bort några meter och fick sedan skjuts i en ambulans-Saab bort till sjukstugan.

Jag mår hur bra som helst och det har varit en riktig toppenhelg!! Nu skall bara hojen putsas till och sen är vi good to go.

32467309_1752644248157089_4841155868965732352_n.jpg


32231278_1752644258157088_62205381442535424_n.jpg


Selfies är viktiga :banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Från första racet 12 maj:
Vilket bemötande jag fick i parc farmé efter målflagg i premiären i Superbike :kär Jag blev intervjuad och fick en stor kram av Dan Höijer.

32682502_2107549942860849_1066154901710569472_o.jpg


Dan Höijer:
Roadracing SM..
Det handlar om mer än bara snabba motorcyklar.. För mej iaf. För hur häftigt det än är när tex Superbike dundrar förbi och samtidigt brottar över cykeln från en sida till en annan samtidigt som framhjulet reser sej.. så handlar det om människorna.
På bilden ser ni mej och Rickard Winblad efter målgång i Parc Fermé. Parc Fermé är platsen där alla motorcyklar samlas direkt efter ett race, där passade vi även på att prata med några av förarna.
Rickard Winblad har gjort en enorm prestation, han har rest sej från en olycka som skedde förra året, har genomgått en rehab utan dess like och körde i helgen SBK-SM.

Det finns mer än motorcyklar i livet.. tack alla ni.

Foto: Hangar18.se
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top