Windows Vista, vart köpa?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja, vart kan jag åka JUST NU för att köpa Windows Vista? Svensk version såklart. (såvida inte man kan köpa Engelsk och få den översatt till Svensk senare?).

Tänkte passa på medans min ena hårddisk ändå gått sönder.

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Ja, vart kan jag åka JUST NU för att köpa Windows Vista? Svensk version såklart. (såvida inte man kan köpa Engelsk och få den översatt till Svensk senare?).

Tänkte passa på medans min ena hårddisk ändå gått sönder.

Tja Johnny.

Det är releasedatum 30/1
Finns på SIBA från det datumet. :yoparty

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Drar du upp till T-centralen så kan du vinna en Ultimate version(5000 kr), de har ett jippo där som startade kl.17, ev. så kan du köpa en där också.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Vad fan skall du med Vista till? Vänta i 6 månader medans de första buggarna tas bort och lite användbara drivrutiner läggs till.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag sitter endast med simpla program (word, internet explorer, outlook och typ notepad för php-kodning), och från tester jag läst så funkar OS'et i sig alldeles utmärkt.

dock undrar jag över om jag ska köra 64 bit eller 32 bit... jag har en 64 bit cpu, samt stöd för sata ii. kanske svarar mig själv nu, men jag vill iaf ha snabbare hårddisk i mitt köp (och utbyte av den hårddisk jag har nu som börjar få CRC-fel i outlook!!! inte bra... kan inte ens öppna outlook nu för att emaila).

Vad kommer Vista kosta i butik? Jag söker troligen Home Edition (Ultimate har ju endaste Remote desktop som extra verkar det som).

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Finns problem med drivrutiner till kringutrustning m.m. så nog lämpligt vänta 1 år eller mer ifall man ska göra mer än surfa med datorn, körde vista upgrade advisor på min PC, den klagade på i stort sett allt som fanns i datorn:D

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jag äger inte det senaste och hetaste. jag har ett grafikkort från nvidia = drivisar finns för både vista 32bit och 64 bit. i övrigt... använder jag inget speciellt.

ska åka ner nu o köpa en ny hårddisk och vista premium blir det väl.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har nu köpt en ny hårddisk, en 250 gb sata-hdd.

Har även köpt Vista Home Premium.

Har installerat hårddisken, och börjat boota Windows CDn.

Men den hittar inte hårddisken.

Hur ska jag ta mig till?

Jag har en prompt i Windows vista installationen nu där den frågar efter drivrutiner.

Det är en Western Digital 250gb.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag har nu köpt en ny hårddisk, en 250 gb sata-hdd.

Har även köpt Vista Home Premium.

Har installerat hårddisken, och börjat boota Windows CDn.

Men den hittar inte hårddisken.

Hur ska jag ta mig till?

Jag har en prompt i Windows vista installationen nu där den frågar efter drivrutiner.

Det är en Western Digital 250gb.
i xp så frågar den väl iaf om du vill koppla in sata drivisar under installationen, vet självklart inte hur det är i vista men du har kanske missat det :)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
jag hittar inte drivisar...

moderkortet är ett Gigabyte K8N SLI.

vore ju surt o få spö redan vid installationen

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Ett alternativt sätt att "tvinga igång" installationen på en dator där Vistas installation vägrar fungera som den ska är flytta hårddisken till en annan dator där Vista fungerar korrekt, genomföra halva installationen, men stänga av datorn när alla installationenfiler kopierats till hårddisken och installationen startar om sig själv. Därefter flyttar du tillbaka hårddisken och fortsätter installationen på datorn där du ursprungligen ville ha Vista.

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det är löst. Fick lov att inaktivera RAID i BIOSen för att få windows och datorn i sig att känna igen SATA-hårddisken.

Nu, tips inuti Windows kanske?

Allting är lite "suddigt"... vill att det ska vara skarpt. Går detta att ändra?

Annars så gillar jag det, även fast det är hyffsat väl annorlunda mot XP man använd tidigare.

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Ingen =(
Lånar tråden lite, sitter och tittar på ny dator och undrar om 1gb ram räcker till vista, någon som har hunnit testa lite?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Det är löst. Fick lov att inaktivera RAID i BIOSen för att få windows och datorn i sig att känna igen SATA-hårddisken.

Nu, tips inuti Windows kanske?

Allting är lite "suddigt"... vill att det ska vara skarpt. Går detta att ändra?

Annars så gillar jag det, även fast det är hyffsat väl annorlunda mot XP man använd tidigare.

Det var ju bra, tänkte rekommendera att du körde Vista upgrade advisor innan du köpte vista, min dator med de prylar jag har verkar rökt.

Suddigt -det ska vara så, inbyggt skydd ifall man kollar på piratkopierade grejer :D

Nu får du berätta fortsättningen om hur du trivs med vista, så man vet hur det kan gå, brukar räcka med att installera om XP för att det ska krångla:gnissla

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...