Wiseco kolvar

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Efter förfrågan fick jag ett svar från ett känt företag i Västerås... 904cc kolvkit 10,4:1 från JE, borrning, omnikasilning, omborrnig av toppackning, ca 8000 kr plus frakter...
tacksam för några kommentarer...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
649usd kosar ett wiseco kitt med foder från usa. Sen måste någon montera fodren. Kolla vad stigs motormekaniska tar för det
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Efter förfrågan fick jag ett svar från ett känt företag i Västerås... 904cc kolvkit 10,4:1 från JE, borrning, omnikasilning, omborrnig av toppackning, ca 8000 kr plus frakter...
tacksam för några kommentarer...

Priset är väl acceptabelt, men jag skulle satsa på gjut- eller segjärnsfoder.
Om du ändå kan skicka delarna, så kolla även med Proservice Norr om Sthlm.
http://www.proservice.se/
Det här är typiskt sånt jobb Erik är bra på.Även att sleeva om cylindrar.
Han har en del priser på sin hemsida. Han brukar använda foder från Advanced Sleeve
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Priset är väl acceptabelt, men jag skulle satsa på gjut- eller segjärnsfoder.
Om du ändå kan skicka delarna, så kolla även med Proservice Norr om Sthlm.
http://www.proservice.se/
Det här är typiskt sånt jobb Erik är bra på.Även att sleeva om cylindrar.
Han har en del priser på sin hemsida. Han brukar använda foder från Advanced Sleeve

Nikasil kontra foder... jag har tidigare fått divergerande åsikter om fördelar/nackdelar.. kan du utveckla???? Jag känner spontant ett visst motstånd att montera "järn" i "alu".

"Boris JR 649usd kosar ett wiseco kitt med foder från usa. Sen måste någon montera fodren. Kolla vad stigs motormekaniska tar för det"

Innan det är hos mig blir det ca 5900 + frakt + borrning + montering av fodret så det stannar på ungefär samma pengar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Med stor borrning hade jag inte kört under 5,5mm gods på alu. Finns där så mycket att ta av?

Jag håller helt med Jörgen här, stålfoder är funktionellt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nikasil kontra foder... jag har tidigare fått divergerande åsikter om fördelar/nackdelar.. kan du utveckla???? Jag känner spontant ett visst motstånd att montera "järn" i "alu".

"Boris JR 649usd kosar ett wiseco kitt med foder från usa. Sen måste någon montera fodren. Kolla vad stigs motormekaniska tar för det"

Innan det är hos mig blir det ca 5900 + frakt + borrning + montering av fodret så det stannar på ungefär samma pengar.

Fördelen med järn är stabiliteten. Tar man och borrar +6 mm kan det bli kärvt med material för nicasil. Nicasil ger bättre värmeavledning och är hårdare så det är inget snack om att rätt gjort är det bättre.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Med stor borrning hade jag inte kört under 5,5mm gods på alu. Finns där så mycket att ta av?

Jag håller helt med Jörgen här, stålfoder är funktionellt.

Borrning från original 90mm till 92mm, finns nog tillräckligt med gods kvar. Större går inte att ha utan att bearbeta blocket. Massiva 39 kubiks ökning, ha,ha...finns ju andra alternativ som 988 cc stroker kit eller 1087 cc stroker, men då pratar vi helt andra pengar. I första hand är jag ute efter hc-kolvar eftersom jag vill undvika att plana av toppen men då dessa utgått ur sortimentet återstår 904 cc alternativen nikasil kontra "järnfoder".
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Efter många mail fram o åter så blir det ett 904 cc kit med JE kolvar 10,4:1, borrning och ny nicasil. Budgeten sprack direkt innan jag har börjat men blev bara dubbelt så hög, he he!!! Det blir Motospeed som kommer att göra jobbet, mest pga dom har gjort flera Bonneville tidigare och därmed har erfarenhet från denna motorn. Nu ska jag bara ta in hojen och börja plocka isär.
Jag vill tacka alla en gång till för kloka råd!!!!
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Kom ett paket idag: JE-kolvar 10,4:1 diam. 92mm, :D
P1000247.jpg
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Försöker mig på ett avslut på tråden..tog ut hojen efter vinterns mekande ( nya kolvar/ringar o ny nicasil o portad topp med ventiljobb) för ett par dagar sen och den startade direkt och lät bra..kort provtur för att kolla att allt lirar, verkar OK.. längre tur idag och motorn känns lite piggare än första korta turen..verkar mycket lovande..inkörning med mineralolja förstås och jag försöker hålla "högt gastryck" för att ringarna ska få bra "passform" i loppen..så till frågan..när kan man anse att motorn är inkörd?? 10 mil..50 mil..100 mil???
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Planing/portning + originalkolvar är utprovat och inget problem enl portaren som har gott rykte i twinkretsar. HC-kolvar + portning är diskuterat och görbart enl samme man.
Wisecos HC-kolvar tar +2mm större ventiler.
Det som OROAR mig är dom blandade recensionerna angående Wisecos KVALITET men om du och Boris och Viktor säger att det är bra shit så kör jag på det. Reversibiliteten är viktig tycker jag.

Jag kör Wiseco HC kolvar i traktorn, inget som hänt än iaf....men bara för att jag skriver detta ger jag mig fan på att.....
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Nu blev det ju inga Wiseco utan JE överdimension och ny nicasil...men det var inte frågan, den var när man kan anse att inkörningen är färdig???
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Förutsatt gas/motorbromsinörning:
Byt olja första gången redan efter säg 10-20 mil. Efter säg 50 mil kan du köra som vanligt , men vänta till iaf 100 mil innan du ger dig på ngn form av ihållande höghastighetskörning. Det tycker jag är lagom.

Allt förutsatt att den är rätt bestyckad och tändinställd förstås, annars kan vad som helst hända, närsomhelst.
 
Last edited:

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tack för det svaret JK, det är ungefär som jag trodde, försöker köra gas/motorbroms så mycket som möjligt, väljer vägar med lite trafik för bästa möjliga förhållanden. Oljan ska bytas som du säger och angående tändkurvan så kör jag "standardkurvan" och kommer senare att testa en "aggressivare" variant. Min Innovate har gett upp så jag kör en rekommenderad bestyckning från min portare som har samma hoj med samma grejer som jag. Har också jämfört andra med liknande trim och det skiljer inte mycket så jag tror mig vara nära. Motorn går mycket bra och jämnt och stiften ser bra ut. Ny Innovate ska inhandlas dock.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Då är det väl dags att få till ett avslut och redovisning av resultat av min trimning. Igår, 7/8-2012, var jag i Anderstorp hos SBK ONE för att bänka hojen. SBK ONE drivs av Johan Stigefelt med brorsan Fredrik så ingen brist på kunskap där. Bänkningen gjordes av Fredrik.

Hojen är en Triumph Thruxton 865 årsmodell 2004 med originaleffekt 69 hk på veven, 9,2:1 i komp.
Nu är den 904 cc, JE-Racing kolvar 10.4:1. Portad topp, upptagna säten och moddade original ventiler. 2 st insugskammar från 790 cc-motorn. Ändrade kamtider. Zard 2-1 helsystem, Procom programmerbara tändbox med egen tändkurva (som jag delvis har snott).

Korrektionsfaktor: 0,997
Trots att AFR:en var väl fet så fick vi följande resultat på bakhjulet:
Med db-killer: 83 hk.
Utan db-killer: 88 hk.

Lite "fixande" med FCR 39:eek:rna kommer nog att ge mig nån liten ponny till tror jag. Så fort jag får hem alla kurvor kommer dom att redovisas i thruxtontråden. Jag är i alla fall väldigt nöjd med resultatet som är något över mina förväntningar.
Kolla gärna denna tråden som hänger ihop lite: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?248011-Portad-topp-fl%F6de
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top