Wohoo klarade garagevändningn!

Im-2-fast-4-u

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki GSX-R
Tjaba...Klarade garagevändningen på typ 3:e försöket men gjorde jag rätt? :confused: så här gjorde jag : Började stilla stående sen körde jag typ 2 m sen börja jag svänga och hadde foten på forbromsen och hadde blicken uppe o tittade dit jag skulle! Jag bara skrek av glädje när jag klarade det :yoparty :banana
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hum. Grattis?
Men du får inte bromsa dig genom garagevändningen. Fotbromsen skall bara användas om du kanske kommer för fort in eller så. Det är dragläget du skall behärska och då får inte bromsen användas hela tiden.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
Precis som BB säger! Jag hade också problem med bakbromsen i början men nu hoppas jag att det löst sig :va ska köra upp på tisdag :gnissla
 

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Ort
Sweden, Stockholm
Hoj
R1 03 Röd STULEN
Bikerbitch skrev:
Hum. Grattis?
Men du får inte bromsa dig genom garagevändningen. Fotbromsen skall bara användas om du kanske kommer för fort in eller så. Det är dragläget du skall behärska och då får inte bromsen användas hela tiden.

Står var någonstans?

:confused:
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Jag klarade att peta ut en snorkråka ur näsan innan idag, UTAN att äta upp den efteråt. Det var svårt, men det gick.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Wuushu skrev:
Står var någonstans?

:confused:

Tyvärr står inte allt sånt nånstans. Tror det kan va OK att dutta till bakbromsen någon enstaka gång, men det är ju krypkörning det "ska" vara.
 

Wuushu

Tejpa rullen i botten!
Gick med
12 May 2003
Ort
Sweden, Stockholm
Hoj
R1 03 Röd STULEN
PacMan skrev:
Tyvärr står inte allt sånt nånstans. Tror det kan va OK att dutta till bakbromsen någon enstaka gång, men det är ju krypkörning det "ska" vara.


Då handlar det om vad läraren har sagt här i allas fall.. och då i mitt fall inte motsatsen men heller inte detsamma som vad era tydligen har sagt.. :)

Konstigt hur olika det kan bli mellan lärare.. förvirrande! :D
Men visst, klarade nog garagevändningen med inte mer än litet "duttande" :)

"använd bakbromsen för att kontrollera lutning".. körlärare sthlm. :p :gnissla
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
Kul att det gick bra med väningen, om du vill kan du prova att titta ner i marken när du vänder, det kan vara riktigt kul, du får ingen referens och det blir svårare att hålla balansen.
åk in i rutan på hö-sida och när du vrider runt styret så tittar du rakt ner i marken på vä-sida, skit kul att se om man fixar det.

det va min körskole lärare som sa att jag skulle prova när han såg att jag lätt fixade vändningen med bliken uppe :tummenupp
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Wuushu skrev:
Lycka till! Hoppas du klarar dig galant! :tummenupp

tack så mycket! Jo det hoppas jag med =) ligger ju inte så mkt träning bakom det men klarar ju alla moment! Har inte tagit några lektioner så man kommer ju undan billigt om det går vägen! =D
 

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Ort
hässleholm
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
viktigaste är att du slår styret helt åt de håll du ska åt
går nt att börja svänga lite först, rakt fram sen bara maxxa styret
åt resp. håll =) det hade ja lite problem med
 

HanneZ

Guest
Wuushu skrev:
Då handlar det om vad läraren har sagt här i allas fall.. och då i mitt fall inte motsatsen men heller inte detsamma som vad era tydligen har sagt.. :)

Konstigt hur olika det kan bli mellan lärare.. förvirrande! :D
Men visst, klarade nog garagevändningen med inte mer än litet "duttande" :)

"använd bakbromsen för att kontrollera lutning".. körlärare sthlm. :p :gnissla
kontrollera? Det behövs inte då människan är utrustad med ett balanssinne som hjälper oss med detta.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
vet inte om detta kan hjälpa men tänk dig styret som ett stöd för dig själv när du har max styrutslag. Funkade bra för mig.

Själva övningen går som alla andra ut på att du ska visa att har kontroll över hojen, är självsäker och inte blir överaskad. Visar man allt detta så får man göra fel, inom vissa ramar.

Jag låste bakbromsen på 70 och 90 bromsproven. Behövde inte göra om dom eftersom jag släppte och sen bromsade igen utan att förlora någon som helst kontroll. Varför jag låste var nog nervositet och att jag dagen innan tvättat bakskivorna med sprit efter att fått kedjespray på dom, då tog dom helt plötsligt :lol

Jag visade körnissen att jag kan min hoj, det är nog det viktigaste.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top