Wow, MV Agustas nya 600 är snyggast någonsin

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Japp, och dom har själv inga planer på att tävla med den,
men fristående team kommer ju att köra med den.

här en lite rensad

Gör de inte bort sig helt i testerna ska jag fan ha en 2012.

Edit: vissa menar att det är 2011 års modell, vilket känns mer logiskt. Oavsett vilket, måååååsteee haaaa..
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jamen nått så in i helvete snygg va?!?!?! Skulle just lägga upp en egen tråd men denna fanns ju redan. Jag är förälskad!
 

Bifogat

  • 5135274659_4f91dfaec0_b.jpg
    5135274659_4f91dfaec0_b.jpg
    236.5 KB · Visningar: 196
  • 5135280281_7764897575_b.jpg
    5135280281_7764897575_b.jpg
    74 KB · Visningar: 203
  • 5135275601_5a68734957_b.jpg
    5135275601_5a68734957_b.jpg
    63.7 KB · Visningar: 185
  • 5135883974_e187e81d13_b.jpg
    5135883974_e187e81d13_b.jpg
    73.9 KB · Visningar: 235

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
bort med skjutspinnar, skylthållare och kåpor så är saken biff! :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu

Bifogat

  • MV forks.jpg
    MV forks.jpg
    87.9 KB · Visningar: 244
  • MV Struktur.jpg
    MV Struktur.jpg
    52.1 KB · Visningar: 260

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Blir det inte ett hysteriskt pålägg här i Sverige så ska dyraste modellen kosta 11500 euro vilket är klart billigare en närmaste konkurenten D675.
Det där måste väl vara fel? Man bör väl lägga på en 10 000 euro för att det skall motsvara MV standard?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tycker att just avgaset var ganska fult.
3 pipor.. hade varit snyggare med en, diskret pipa nånstans där man knappt ser den. Nu påminner det lite om en rymdfärja.

I övrigt ser jag inte vad det är som är så sjukt snyggt på den. Tycker att de flesta moderna sporthojar påminner väldigt mkt om varandra.

Kan hålla med om att avgaset stör lite men om man jämför bilder på senaste modellerna av R6, Trajja 675 etc så tycker jag att MVn har fått till en balans i helheten och ett till stora delar gediget detaljarbete som de andra modellerna saknar, liksom att de lyckats gömma undan störande detaljer mycket snyggt. På bild iaf.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det priset spekulerades det om i Italien. Vet ngn prisskillnaden i % mellan SE och IT för en F4?

Nya Daytona 675R med Öhlins/Brembo men utan TC, map-switch och med ca 15 pållar mindre i spisen lär väl hamna någonstans i spannet 135-150 kkr. Att F3 skulle prissättas lägre än standardmodellerna verkar inte riktigt troligt...?

Det där måste väl vara fel? Man bör väl lägga på en 10 000 euro för att det skall motsvara MV standard?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det blir mycket spännande att avvakta prissättningen, skulle ryktet vara sant och hojen lika bra som specifikationerna indikerar så lär det inte bli många "hyllvärmare" av denna modell...:)

Handlarpris Italien F4 2010 18500€
Handlarpris Sverige F4 2010 185000kr
Överaskande nog...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
De flesta verkar nu överens om att det är en 2011:a.. Jag ska ha en. Ride-by-wire, TC, listan fylls på. Herrejösses.

Info klippt från mvagusta.net:

he new MV. A new work of art on wheels is arriving that will upset the balance of power. As with all MV's this new model is synonymous with excellence, style and technology. The new F3 will apply these principles to a new market segment, the middle weight supersport category. If the F4, considered the most beautiful motorcycle in the world, set the styling and performance standards by which all others are judged, the new F3 has completely exceeded all previous conceptions of what a supersport motorcycle should be, redefining an entirely new category. Light weight, power and electronics working in complete harmony on a new motorcycle that pushes the concept of supersport to the extreme.

Powerful, hyper-light and more compact than any other motorcycle in existence. The F3 sets the new standard by which all other supersport motorcycles will be judged and compared. A completely new project that was created by CRC, the research center that has continually designed and developed the motorcycles of dreams.

The styling is pure MV Agusta, as with its big sister the F4, but the F3 is even more unique. The new "middle weight" by MV follows the philosophy of all the MV Agusta works of art while pushing the limits of the supersport category with a maniacal attention to detail. The exhaust system has a triple pipe side exit muffler and is the perfect example of how design and function coincide perfectly. There is no doubt, the new F3 is a true MV Agusta!

ENGINE
The powerplant of the new F3, an inline 675cc three cylinder, plays homage to the most victorious motorcycle brand in the word. With this layout MV raced and won an unprecedented number of races and world championship titles. This iconic engine has now returned in the form of an avantgarde middle weight supersport with performance technical solutions based on the demands of Claudio Castiglioni who is convinced that this is the ideal architecture for a middle weight supersport. The engine is the most compact, incredible short and narrow engine ever seen in this category. The powerplant is incredibly modern in design, technologically advanced and capable of generating the most power ever seen in this category. One of the numerous technical features is the counterrotating crankshaft, never before seen on a production supersport engine.

ELECTRONICS

The most advanced electronic engine control system has been designed specifically for this extraordinary three cylinder. For the first time on an MV (and in the middle weight supersport category) there is Ride By Wire with multi-maps that optimize the power output in all riding conditions. The MV TC traction control has been incorporated into the engine control system raising the dynamic control to a new level on the F3.

CHASSIS

As always, those who ride MV Agusta's have become accustomed to having the very best components and the maximum performance from the chassis. The new F3 follows this tradition with a level of quality that exceeds most of the 1000cc superbikes on the market. As with all previous MV's, the advanced frame design incorporates a mix of steel tubing and aluminum side plates that wrap around the ultra compact engine offering a level of compactness never before seen on a supersport motorcycle. The compact engine dimensions left the maximum liberty to design the most advanced chassis on the market with an exceptionally long single sided swingarm that guarantees traction and feedback to the rider. The components, as always, are of the highest quality. The Marzocchi front fork is completely adjustable as well as the Sachs rear shock. The front brake system consists of a Nissin radial master cylinder and Brembo radial calipers and discs. It is simply the best and the new standard by which all other middleweight supersport bikes will be judged.

THREE CYLINDERS, MADE IN ITALY

The dominance of MV Agusta in the motorcycle Grand Prix's is in part due to their most victorious engine design. Of the 37 world titles won by the bikes from Cascina Costa, 10 are attributed to the bikes with the inline three cylinder engines. MV Agusta was the first motorcycle manufacturer in the world to believe in this technical solution, a risk that paid off with countless victories. The three cylinder project began as a twin cam 350 followed by a 500cc version, these bikes were legendary for their power as well as their lighter weight and improved aerodynamics compared to the 4 cylinder competition.

The project was designed at the request of Count Agusta, developed on the race track by Giacomo Agostini and raced by the greatest champions of all time winning immediately. Initially the 350 twin cam, followed by the 500 twin cam, these motorcycles became the reference point for all of the other manufacturers as they offered unmatched performance allowing them to dominate the competition. This dominance was translated into 10 world championship titles, 9 Italian championships and 215 race wins. The MV three cylinder was a motorcycle unequaled by the competition by applying technology that was advanced for its time and destined to become the future for all high performance engines.

Even today, the classic three cylinder MV Agusta is an example for the rational application of technology and pure styling. A style so unique that it transcends to the soul of the MV's of today. Having to choose which engine layout would power the new MV Agusta middle weight, Claudio Castiglioni chose the most rational configuration of the three cylinder. A choice that is technically advanced while at the same time respects the long history of MV Agusta and their countless successes with this engine layout. Today, as well as in the past, the F3 takes advantage of a very compact design, advanced technology and unparalleled power.

With the new F3, history and future are fused into a single entity giving form to the most beautiful and technologically advanced "600", a motorcycle that clearly marks the beginning of a new era.
 

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Solna
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Med tanke på inlägget jag kommer att skriva så är jag glad att minus-knappen inte finns kvar...

Av alla dessa "denna hojen är snyggast"-trådar så ser jag fan knappt nån skillnad på dem. Den liknar CBR hit, ZX dit, gixxer däråt, R1 häråt... Som att jämföra Audi och Skoda för fan! Finns ingen skillnad knappt!

Hur stor kan skillnaden vara på en modern sport-tvåhjuling? :3freak

Man får ju tycka vad man vill, men ditt inlägg säger nog mer om dig och din kunskap rent generellt än något annat. Tycker dessutom det är ett helt meningslöst att göra ovan typ inlägg i en tråd som uppenbart är en "gillar " tråd.

Jag har helt enkelt grymt svårt att förstå varför det alltid ska finnas folk som känner sig tvingade att skriva negativa eller orelevanta inlägg. Kan det måntro vara den svenska avundsjukan som kommer fram:va

Personligen tycker jag MV verkar ha lyckats leverera något fantastiskt igen. Grymt läcker hoj.
 

Smagatusk

Guest
Man får ju tycka vad man vill, men ditt inlägg säger nog mer om dig och din kunskap rent generellt än något annat. Tycker dessutom det är ett helt meningslöst att göra ovan typ inlägg i en tråd som uppenbart är en "gillar " tråd.

Jag har helt enkelt grymt svårt att förstå varför det alltid ska finnas folk som känner sig tvingade att skriva negativa eller orelevanta inlägg. Kan det måntro vara den svenska avundsjukan som kommer fram:va

Personligen tycker jag MV verkar ha lyckats leverera något fantastiskt igen. Grymt läcker hoj.

Din analys av mitt inlägg är väl lika ovidkommande och orelevant och tillför ungefär lika mycket till tråden?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Det ska bli spännande och se när den börjar testas!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top