Efter helgens race är det än märkligare att Ducati tillåts ha 1500 rpm högre maxvarv än Kawa och 1150, 600 resp 500 mer än Yamaha, BMW och Honda!För mig som minns hur det såg ut på rakorna året som gick så luktar detta skunk om det nu stämmer-
Håller med helt. Alla turerna kring reglementet i Superbike de senaste åren är tyvärr dödande för mig. Stundtals supergrym racing, men ser hellre i just Superbike så är det reglementet som sätter gränsen. Om sedan någon dominerar så är det så det är, men det vi har nu kan ju omöjligt någon vara nöjd med(förutom Bautista och Ducati). Tycker förövrigt att SSP också är riktigt knasigt.Det är länge sedan WSB förlorade en stor del av charmen då hela reglementet verkar bygga på att alla har både reglementsenliga och reglementsvidriga hållhakar på varandra...Kawasaki har uppenbarligen en närtida historia av att fuska hejvilt med custombyggda ramar som har väldigt lite gemensamt med produktionsramen. Men Ducati har på något sätt bytt bort rätten att protestera i utbyte mot att få ha högre motorvarv. Och minst en annan tillverkare tänker inte heller säga något av rädsla för att inte längre få bryta mot reglementet kring fly-by-wire. Samtidigt som minst en annan tillverkare inte alls får fuska med ramen, men verkar vara fullständigt tillåtna att göra avsteg angående elektroniken...Och så vidare...
Det blir liksom lite patetiskt att ha ett reglemente som bygger på produktionsmaterial som ändå inte är produktionsmaterial och som jämkas hela tiden...
Det enda rättvisa vore - tyvärr - att slopa hela parodin Superbike och köra ett Superstock-reglemente över hela linjen. Det du ställer på startlinjen är det du säljer till vanliga kunder. Jaså, vill du vinna...? Ja, då får du bygga en bättre och högre specad hoj till gatkunderna.
Mja, jag kollade inte .ex. på det alls under de 7 åren för att det var tråkigt. Tror inte heller det undgick någon att Rea var bäst, även om Kawan också var bäst. Nu har ju Bautista varit en sväng hos Honda där han fick kämpa för att nå topp 10 och plötsligt på Ducatin så vinner han varje race... Även om det passar Bautista mycket bättre än Hondan så är det ändå liiite märkligt.När Rea vann sju vm var det ingen som klaga!
Honda och BMW kunde väl också få mer varv om man nu ska hålla på och reglera sådant.... nu tappar Ducati 250 varv medans Kawasaki får ytterligare 250 (De får ej ändra i växellådan).
På Imola, race1 var det ju inte heller "bara Ducatis"..
Det som kanske är mest problematiskt är väl Alvaros förmåga att hålla liv i däcken, vilket ju ger ett övertag i race 1-2, vilket ju också har aktiverat önskemål om viktgränser för hoj/förare...
Avdrag för alltför lågt lufttryck i bakdäcket ?Ja vilket antiklimax. Det var game-on och hade vart bra match om titeln om inte det här hade inträffat.
View attachment 487587
Påminner om MotoGP: Ducati vinner nästan varje race, Honda vinner sällan.Mja, jag kollade inte .ex. på det alls under de 7 åren för att det var tråkigt. Tror inte heller det undgick någon att Rea var bäst, även om Kawan också var bäst. Nu har ju Bautista varit en sväng hos Honda där han fick kämpa för att nå topp 10 och plötsligt på Ducatin så vinner han varje race... Även om det passar Bautista mycket bättre än Hondan så är det ändå liiite märkligt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |