WSBK 2023

Toprak klar för BMW nästa år, ska ju bli minst sagt spännande även om jag personligen inte tror på några större mirakel.
 
För mig som minns hur det såg ut på rakorna året som gick så luktar detta skunk om det nu stämmer-
Efter helgens race är det än märkligare att Ducati tillåts ha 1500 rpm högre maxvarv än Kawa och 1150, 600 resp 500 mer än Yamaha, BMW och Honda!
Sägs vara till för att ge täta och intressanta race men ingen normal människa kan väl uppskatta att Ducati vinner genom att lätt bara gasa förbi övriga på rakorna?
 
Det är länge sedan WSB förlorade en stor del av charmen då hela reglementet verkar bygga på att alla har både reglementsenliga och reglementsvidriga hållhakar på varandra...Kawasaki har uppenbarligen en närtida historia av att fuska hejvilt med custombyggda ramar som har väldigt lite gemensamt med produktionsramen. Men Ducati har på något sätt bytt bort rätten att protestera i utbyte mot att få ha högre motorvarv. Och minst en annan tillverkare tänker inte heller säga något av rädsla för att inte längre få bryta mot reglementet kring fly-by-wire. Samtidigt som minst en annan tillverkare inte alls får fuska med ramen, men verkar vara fullständigt tillåtna att göra avsteg angående elektroniken...Och så vidare...

Det blir liksom lite patetiskt att ha ett reglemente som bygger på produktionsmaterial som ändå inte är produktionsmaterial och som jämkas hela tiden...

Det enda rättvisa vore - tyvärr - att slopa hela parodin Superbike och köra ett Superstock-reglemente över hela linjen. Det du ställer på startlinjen är det du säljer till vanliga kunder. Jaså, vill du vinna...? Ja, då får du bygga en bättre och högre specad hoj till gatkunderna.
 
Jag är långt ifrån säker på att BMW faktiskt har spenderat de stålar man talar om. Hur många gånger har man inte presenterat ett fabriksteam, bara för att halvvägs in i säsongen hålla en ny presskonferens där man deklarerar att nästa år ska man minsann ha ett riktigt fabriksteam…Och 2023 - ungefär fjorton år efter deras första S1000RR - har man fortfarande inte ett riktigt fabriksteam…

Dessutom, istället för att faktiskt bygga hojen som deras marknadsföring påstår att man redan har så blåser man sin budget på att bygga HP4’or, M-hojar och allehanda konstiga saker med kolfiberramar som inte har ett dugg med racing att göra. Men man har ju uppenbarligen en stor och lojal kundgrupp som ändå köper skiten och faktiskt tror att man sitter på en rejsvinnare…trots att man är det enda nu aktiva märket i WSB som aldrig vunnit något…
 
Det är länge sedan WSB förlorade en stor del av charmen då hela reglementet verkar bygga på att alla har både reglementsenliga och reglementsvidriga hållhakar på varandra...Kawasaki har uppenbarligen en närtida historia av att fuska hejvilt med custombyggda ramar som har väldigt lite gemensamt med produktionsramen. Men Ducati har på något sätt bytt bort rätten att protestera i utbyte mot att få ha högre motorvarv. Och minst en annan tillverkare tänker inte heller säga något av rädsla för att inte längre få bryta mot reglementet kring fly-by-wire. Samtidigt som minst en annan tillverkare inte alls får fuska med ramen, men verkar vara fullständigt tillåtna att göra avsteg angående elektroniken...Och så vidare...

Det blir liksom lite patetiskt att ha ett reglemente som bygger på produktionsmaterial som ändå inte är produktionsmaterial och som jämkas hela tiden...

Det enda rättvisa vore - tyvärr - att slopa hela parodin Superbike och köra ett Superstock-reglemente över hela linjen. Det du ställer på startlinjen är det du säljer till vanliga kunder. Jaså, vill du vinna...? Ja, då får du bygga en bättre och högre specad hoj till gatkunderna.
Håller med helt. Alla turerna kring reglementet i Superbike de senaste åren är tyvärr dödande för mig. Stundtals supergrym racing, men ser hellre i just Superbike så är det reglementet som sätter gränsen. Om sedan någon dominerar så är det så det är, men det vi har nu kan ju omöjligt någon vara nöjd med(förutom Bautista och Ducati). Tycker förövrigt att SSP också är riktigt knasigt.
 
När Rea vann sju vm var det ingen som klaga!
Mja, jag kollade inte .ex. på det alls under de 7 åren för att det var tråkigt. Tror inte heller det undgick någon att Rea var bäst, även om Kawan också var bäst. Nu har ju Bautista varit en sväng hos Honda där han fick kämpa för att nå topp 10 och plötsligt på Ducatin så vinner han varje race... Även om det passar Bautista mycket bättre än Hondan så är det ändå liiite märkligt.
 
Finns säkert anledning att ha synpunkter på regelverket, men otroligt underhållande racing är det.

Ser fram emot varje race - nu tappar Ducati 250 varv medans Kawasaki får ytterligare 250 (De får ej ändra i växellådan).
På Imola, race1 var det ju inte heller "bara Ducatis"..

Det som kanske är mest problematiskt är väl Alvaros förmåga att hålla liv i däcken, vilket ju ger ett övertag i race 1-2, vilket ju också har aktiverat önskemål om viktgränser för hoj/förare.. Sedan är väl måhända Ducatin bästa hojjen - men efter Alvaro så är bästa Ducati 5:a

Sedan om det är "riktigt racing" att dela ut straff till de som vinner kan man såklart ha åsikter om. Men tiden då Rea kunde köra upp sig från den omvända startordningen på ett par varv är iaf förbi men det beror nog mer på de som kör och den konkurrens som skapas.
 
... nu tappar Ducati 250 varv medans Kawasaki får ytterligare 250 (De får ej ändra i växellådan).
På Imola, race1 var det ju inte heller "bara Ducatis"..

Det som kanske är mest problematiskt är väl Alvaros förmåga att hålla liv i däcken, vilket ju ger ett övertag i race 1-2, vilket ju också har aktiverat önskemål om viktgränser för hoj/förare...
Honda och BMW kunde väl också få mer varv om man nu ska hålla på och reglera sådant.

Viktgränser för hoj/förare vore en mer naturlig reglering. I WRC-bilar med minivikt 1390 kg med förare och kartläsare (snabbgooglat, ej kollat) chansar man ofta på att åka med ett reservhjul i st. f. två för att spara 20 kg och säger att viktskillnaden ger tydliga utslag i bättre sträcktider.
Bautista sägs väga 50 kg med därtill hörande påverkan på bl.a. accelleration och däckslitage, inte lätt att konkurrera med för en normalvuxen på 70-80 kg.
 
Vad som är rätt lösning vet jag inte men det är fortfarande tydligt att Bautista kan köra om i stort sett vem som helst på en raka kortare än min garage-infart. Det börjar bli löjligt när kommentatorer och andra låtsas som det bara är hans skills som är orsaken till framgångarna.
 
Last edited:
Nytt mekande med reglementet inför racen i Most enligt de brittiska kommentatorerna, Ducati förlorar 250 rpm, Yamaha får +250 och Kawa +500. Lite jämnare nu men Ducatin är fortfarande snabbast. Vilket inte hindrade Toprak ifrån att ta första race plus superpoleracet, lite tack vare att Bautista klantat sig i kvalet och startade långt bak.
I andra racet var det match mellan Rea, Bautista och Toprak, Rea blev snabbt efter som trea men Toprak stod emot alla Bautistas omkörningsförsök.
Magnifik racing, Ducatin var tydligt snabbare och nästan varje varv var Bautista förbi men Toprak bromsade eller krånglade sig på annat sätt alltid tillbaka i ledning och fick till sist en liten lucka. Då kraschar Toprak p.g.a. kollapsat bakdäck, bajs!

Enl. crash.net: "It didn’t take long for Pata Yamaha WSBK Team Principal Paul Denning to confirm to was not error by Razgatlioglu but a tyre failure - blistering, de-lamination and punctures all said to be present on the rear."
 
Last edited:
Mja, jag kollade inte .ex. på det alls under de 7 åren för att det var tråkigt. Tror inte heller det undgick någon att Rea var bäst, även om Kawan också var bäst. Nu har ju Bautista varit en sväng hos Honda där han fick kämpa för att nå topp 10 och plötsligt på Ducatin så vinner han varje race... Även om det passar Bautista mycket bättre än Hondan så är det ändå liiite märkligt.
Påminner om MotoGP: Ducati vinner nästan varje race, Honda vinner sällan.
14 okt 2023 MotoGP
1698743864592.png
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top