Wsbk magny-cours

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vare sig RSV4 eller några andra är väl i samma utförande som i butik så det går nog att påstå att dom fortfarande tävlar på lika villkor, dvs alla har utfört dom ändringar som är inom reglementet.
Visst tävlar de på lika villkor, det var inte det jag tänkte på.

En bra hoj i grunden brukar kunna vinna alltifrån WSBK ner till standardbetonade nationella mästerskap. Som Suzuki K5, Yamaha R1 -07/08, BMW S1000RR, senaste ZX10R osv. Vinner man "bara" WSBK är det inget vidare bevis för att det är en bra roadracing hoj. Det var så jag menade :)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tror det var Stiggy som sa i någon sändning att han haft förare som inte använde kopplingen vilket fick mig att tro att det kanske var vanligt, men som du säger kan ju Guintoli ha haft någon typ av fel. Vi får kolla hur han kör till våren :)

West är väl en sån kille som aldrig nyttjar kopplingen om jag inte minns helt galet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En bra hoj i grunden brukar kunna vinna alltifrån WSBK ner till standardbetonade nationella mästerskap. Som Suzuki K5, Yamaha R1 -07/08, BMW S1000RR, senaste ZX10R osv. Vinner man "bara" WSBK är det inget vidare bevis för att det är en bra roadracing hoj. Det var så jag menade :)

Där kan väl GSX-R 1000 och RSV4 sägas vara varandras motpoler. Det finns ingen hoj som tagit så många nationella Superbikemästerskap som GSX-R 1000, men bara ett enda världsmästerskap. Trots att RSV4 "bara" existerat fyra säsonger så har den redan fler världsmästerskap, men inte ett enda nationellt mästerskap (mig veterligen...?).

Vilken av dessa är då den bästa hojen...?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Trots att RSV4 "bara" existerat fyra säsonger så har den redan fler världsmästerskap, men inte ett enda nationellt mästerskap (mig veterligen...?).
Med tillräckliga resurser kan man nog få nästan vilken 1000cc som helst att vinna VM eftersom det är så långt ifrån standardhojen. Att vinna nationella mästerskap lite här och där tycker jag är ett bättre tecken på att hojen i grunden är bra.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilken hoj är det som tar mest nationella mästerskap nuförtiden? :va
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Men trots att valle gick till ducce vann dom inte stora klassen oavsett hur stora resurser dom offrade :va
jag har lite svårt att smälta att det bara handlar om resurser från firman man kör åt för att vinna,,

om jag inte minns fel så var det lite därför valle bytte från Honda till Yamma och vann omgående första mästerskapet,, till kritikernas förtret,, dom som sa att han bara vann för att han körde bästa märket(honda)
det känns lite som att det krävs mer än en bra hoj eller en bra förare för att vinna,, en kombo behövs nog om jag får säga mitt,,

det krävs en man att tygla en tiger och det gjorde max hyggligt bra tycker jag :banana

Med tillräckliga resurser kan man nog få nästan vilken 1000cc som helst att vinna VM eftersom det är så långt ifrån standardhojen. Att vinna nationella mästerskap lite här och där tycker jag är ett bättre tecken på att hojen i grunden är bra.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Med tillräckliga resurser kan man nog få nästan vilken 1000cc som helst att vinna VM eftersom det är så långt ifrån standardhojen. Att vinna nationella mästerskap lite här och där tycker jag är ett bättre tecken på att hojen i grunden är bra.

Tycker även att man kan kolla lite på F.I.M STK1000 för att se vilka hojar som är bra i grunden, då det är ett väldigt standardbetonat reglemente...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag hörde i början av säsongen att Biaggi blev av med sina gubbar men vart försvann de? Hoppade de in i nåt av CRT-teamen?

En konflikt mellan den gamla chefsmekanikern och Aprilias ingenjörer gjorde att stora delar av teamet fick sparken (eller slutade självmant, beroende på vem man frågar...). Därför anställdes ett antal nya mekaniker, bland annat Simoncellis gamla chefsmekaniker Aligi. En riktig gammal italiensk mysfarbror som sysslat med roadracing längre än någon kommer ihåg.

Har ingen större koll på vad som hände med alla gamla mekaniker.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
En konflikt mellan den gamla chefsmekanikern och Aprilias ingenjörer gjorde att stora delar av teamet fick sparken (eller slutade självmant, beroende på vem man frågar...). Därför anställdes ett antal nya mekaniker, bland annat Simoncellis gamla chefsmekaniker Aligi. En riktig gammal italiensk mysfarbror som sysslat med roadracing längre än någon kommer ihåg.

Har ingen större koll på vad som hände med alla gamla mekaniker.

OK, tack för infon!
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top