Jag tycker de skulle köra world superstock istället och lägga ned SBK, det finns inte plats för två prototypserier och SBK har ju inte haft något med produktionshojar att göra på länge, framförallt inte pinsamma saker som att de måste ha påklistrade lysen, och då känns STK mer intressant. Framförallt om man låter hojarna ha den teknik de har på gatan, som t.ex. BMWs semiaktiva fjädring och framtida dubbelkopplingslådor, och att man kräver större produktionsvolymer så det inte bara blir halvmiljoners Desmosedicis, Superleggeras och RC1000V-gatmodell som får allt godis. Naturligtvis är det kul med homologiseringshojar men kanske lite större volymer än typ 500 hojar.
Reglemente;
1 Hojarna hämtas ut av arrangören hos en slumpvis vald handlare och delas ut till teamen för att undvika handgjorda hojar med bättre toleranser än produktionshojarna. Man får inte byta bara motorn, endast hela hojar tillhandahålls. Bygger man en begränsad upplaga kan man inte använda sig av den hojen när upplagan är slut, endast hojar som säljs till kunder vid tillfället för bytet kan användas
2 Man får byta innanmäte på gaffeln och stötdämpare
3 Helsystem och mappning, ingen övrig trimning (ger ju snudd på 200hk på många moderna hojar ändå, det räcker)
4 Man får/måste behålla all elektronik som finns på grundhojen och man får ändra på den med samma mjukvara som tillverkaren tillhandahåller/säljer till alla sina kunder. Kabelstammen får endast modifieras för borttagning av lysen och sådant nödvändigt
5 Man får bara använda slirkoppling om det finns på standardhojen
6 Växellåda ska vara original vad gäller all mekanik och drev inuti, utgående drev och drevet på bakhjulet får bytas för att ändra utväxlingen, man får byta till 520-kedja/drev
7 Quickshifter måste vara den som finns på produktionshojen, inga eftermarknadsalternativ är tillåtna
8 Naturligtvis byte av kåpor som har samma form som standardkåporna men utan lysen osv., endast glasfiber eller något sådant är tillåtet, inga kolfiberkåpor
9 Man får byta till stålspunna slangar och man får byta bromsbelägg
Vad sägs?