WSBK silly season 2014

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag gillar SBK!

Tänker du på SH eller överlag?

Både och tror jag. Det är personligen inte alls lika kul att följa serien som det varit förut och då har jag tittat på SBK sedan Raymond Roche var min favorit. :gammal
Nu känns serien avslagen både maskin och förarmässigt tycker jag.
När det gäller publik är mitt helt ovetenskapliga intryck att det är färre besökare nu än tidigare också men som sagt, inga fakta till understöd här.
Ser man på SH är det få och korta trådar om WSBK om man jämför med tidigare - vi har ju inte en enda tråd om att Tom Sykes blev världsmästare till exempel.
Jämfört med GP upplever jag det som att intresset har svalnat betänkligt.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag har funderat ibland på om dom ska annonsera att dom lägger ner WSBK till nästa år...

Det behövs profiler, men även NYA maskiner. Det är samma gamla material, känns som utvecklingen stagnerat på den biten.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Framför allt profiler, se bara vad Marquez gjort för MotoGP. Sen är det kanske som mycket annat, det går i vågor.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag tycker de skulle köra world superstock istället och lägga ned SBK, det finns inte plats för två prototypserier och SBK har ju inte haft något med produktionshojar att göra på länge, framförallt inte pinsamma saker som att de måste ha påklistrade lysen, och då känns STK mer intressant. Framförallt om man låter hojarna ha den teknik de har på gatan, som t.ex. BMWs semiaktiva fjädring och framtida dubbelkopplingslådor, och att man kräver större produktionsvolymer så det inte bara blir halvmiljoners Desmosedicis, Superleggeras och RC1000V-gatmodell som får allt godis. Naturligtvis är det kul med homologiseringshojar men kanske lite större volymer än typ 500 hojar.

Reglemente;
1 Hojarna hämtas ut av arrangören hos en slumpvis vald handlare och delas ut till teamen för att undvika handgjorda hojar med bättre toleranser än produktionshojarna. Man får inte byta bara motorn, endast hela hojar tillhandahålls. Bygger man en begränsad upplaga kan man inte använda sig av den hojen när upplagan är slut, endast hojar som säljs till kunder vid tillfället för bytet kan användas
2 Man får byta innanmäte på gaffeln och stötdämpare
3 Helsystem och mappning, ingen övrig trimning (ger ju snudd på 200hk på många moderna hojar ändå, det räcker)
4 Man får/måste behålla all elektronik som finns på grundhojen och man får ändra på den med samma mjukvara som tillverkaren tillhandahåller/säljer till alla sina kunder. Kabelstammen får endast modifieras för borttagning av lysen och sådant nödvändigt
5 Man får bara använda slirkoppling om det finns på standardhojen
6 Växellåda ska vara original vad gäller all mekanik och drev inuti, utgående drev och drevet på bakhjulet får bytas för att ändra utväxlingen, man får byta till 520-kedja/drev
7 Quickshifter måste vara den som finns på produktionshojen, inga eftermarknadsalternativ är tillåtna
8 Naturligtvis byte av kåpor som har samma form som standardkåporna men utan lysen osv., endast glasfiber eller något sådant är tillåtet, inga kolfiberkåpor
9 Man får byta till stålspunna slangar och man får byta bromsbelägg

Vad sägs?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker de skulle köra world superstock istället och lägga ned SBK

Diskussioner i just den riktningen pågår och jag skulle bli mycket överraskad om Superbike inte blir Superstock med slicks inom två-tre år.

Jag hoppas att de får till ett reglemente som gäller world wide, så att nationella förare kan ställa upp som wild card då VM kommer till deras land utan att behöva lägga ut miljoner för att få en konkurrenskraftig hoj.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Ja dagens 1000cc sporthojar är ju i praktiken gårdagens racehojar. De går extremt bra direkt ur lådan.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag tycker de skulle köra world superstock istället och lägga ned SBK, det finns inte plats för två prototypserier och SBK har ju inte haft något med produktionshojar att göra på länge, framförallt inte pinsamma saker som att de måste ha påklistrade lysen, och då känns STK mer intressant. Framförallt om man låter hojarna ha den teknik de har på gatan, som t.ex. BMWs semiaktiva fjädring och framtida dubbelkopplingslådor, och att man kräver större produktionsvolymer så det inte bara blir halvmiljoners Desmosedicis, Superleggeras och RC1000V-gatmodell som får allt godis. Naturligtvis är det kul med homologiseringshojar men kanske lite större volymer än typ 500 hojar.

Reglemente;

...massa reglemente...

Vad sägs?

Diskussioner i just den riktningen pågår och jag skulle bli mycket överraskad om Superbike inte blir Superstock med slicks inom två-tre år.

Jag hoppas att de får till ett reglemente som gäller world wide, så att nationella förare kan ställa upp som wild card då VM kommer till deras land utan att behöva lägga ut miljoner för att få en konkurrenskraftig hoj.

Det är väl mer eller mindre spikat?

http://motomatters.com/analysis/2013/08/27/analyzing_the_details_of_the_2014_world_.html

The biggest change was the introduction of the EVO sub-class of WSBK machines. EVO bikes will race in the World Superbike series, much as the CRT bikes have raced in MotoGP for the past eighteen months. The EVO bikes are basically a hybrid of Superstock engines in full-blown Superbike chassis, with a few minor variations.

http://www.motomatters.com/news/2013/10/05/wsbk_to_go_all_evo_in_2015_ban_winter_te.html

Now, the Superbike Commission have agreed that from 2015 on, all bikes must be EVO. The problem with EVO regulations is that without extensive modification, some manufacturers' bikes are simply not competitive. The current Superstock 1000 series is dominated by Kawasakis, BMWs and Ducatis, with the first Honda to be found in 13th place, the first Suzuki to be found in 25th place, and not a single Aprilia RSV4 - the bike 2nd and 3rd in the WSBK standings - having scored a point this year.

Där har man dessutom förklaringen till Superleggera och "gat-RCV1000R". Får man gissa att det kommer ujujuj-varianter av en del av de andra SBK-hojarna inom en snar framtid?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nej, det jag pratar om är inte spikat. EVO tillsammans med riktig Superbike under 2014 är det enda som är spikat. Endast EVO 2015 är mycket långt gånget, men mig veterligen inte officiellt spikat. Detta debatteras fortfarande, precis som planerna för 2016-2017. Man vill väl med alla förslag om kostnadsbesparingar, men man verkar ha oerhört lätt att fastna i ett reglemente som ändras varje år vilket inte heller är bra...
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
vi har ju inte en enda tråd om att Tom Sykes blev världsmästare till exempel.
.

Det är väl bara jag som tycker att det är kul att han lyckades bli det och att det är kul att han sitter på en Kawasaki..?

Loris Baz har kört inledande tester för 2014 nu, så han bör ju också vara klar för Kawa nästa säsong.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det är väl bara jag som tycker att det är kul att han lyckades bli det och att det är kul att han sitter på en Kawasaki..?

Nej då, det är kul att han vann, både efter det snöpliga resultatet ifjol men också var det ju på tiden att Kawasaki vann sitt andra SBK-VM! :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
det här stället behöver lite RR historia...

:) vore grymt kul. Har vi någonsin haft en svensk pilot i WSBK ?

Anders Andersson, 1988 -1990, Motospeed trimmad ow01, kom femma i vm 1989.
(20 plats 1988 och 9plats 1990, nu öhlinsguru)

Cralle Lindholm, av och till 1992 - 1999, 9plats 1993.
(16 plats i supersport vm 2000)

Lundh i år och förra året.
(och supersport vm innan dess)

Backlund kör inte WSB nästa år.

5AndersAndersson.jpg

1801117836317.jpg
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Där har man dessutom förklaringen till Superleggera och "gat-RCV1000R". Får man gissa att det kommer ujujuj-varianter av en del av de andra SBK-hojarna inom en snar framtid?
Homologiseringskravet på X antal tusen byggda sätter väl effektivt stopp för alla såna modeller?

Att några tillverkare inte är konkurrenskraftiga borde ju vara en bra morot för att bygga bättre gathojar :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
P€RRA;5910541 skrev:
Homologiseringskravet på X antal tusen byggda sätter väl effektivt stopp för alla såna modeller?

Att några tillverkare inte är konkurrenskraftiga borde ju vara en bra morot för att bygga bättre gathojar :)

Vad är nuvarande homologiseringskraven för WSBK? Har för mig att det till viss mån berodde på den totala tillverkningen också men om Ducati nu vill köra med Superleggeran så kan ju inte kravet vara mer än 500 exemplar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top