WSBK silly season 2014

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Trist att BMWs fabriksteam plockade bort några av seriens mest potenta maskiner. Är det något annat team som kommer att köra med BMW?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Current 2014 World Superbike entry list

Tom SykesGBR Kawasaki Racing ZX-10R
Loris Baz FRA Kawasaki Racing ZX-10R
Sylvain GuintoliFRA Aprilia Racing RSV4
Marco MelandriITA Aprilia Racing RSV4
Leon HaslamGBR Pata Honda CBR1000RR
Jonathan ReaGBR Pata Honda CBR1000RR
Eugene LavertyIRL Voltcom Crescent Suzuki GSX-R1000
Alex LowesGBR Voltcom Crescent Suzuki GSX-R1000
Claudio CortiITA MV Agusta Reparto Corse F4RR
Chaz DaviesGBR Ducati SBK 1199R
Davide GiuglianoITA Ducati SBK 1199R
Aaron YatesUSA Team Hero EBR 1190RX
Geoff MayUSA Team Hero EBR 1190RX
Michel FabrizioITA Grillini Kawasaki ZX-10R (E)
Sheridan MoraisRSA Grillini Kawasaki ZX-10R (E)
Jeremy GuarnoniFRA MRS Kawasaki ZX-10R (E)
Niccolo CanepaITA Althea Ducati 1199R (E)


Rumoured

Fabien ForetFRA MAHI Kawasaki ZX-10R (E)
David SalomESP Kawasaki Racing ZX-10R (E)
Sylvain BarrierFRA BMW Italia S1000RR (E)
Christian IddonGBR Pedercini Kawasaki ZX-10R (E)
Luca ScassaITA Pedercini Kawasaki ZX-10R (E)

Detta enligt crash.net

Enda (?) chansen att se en BMW är om Sylvain Barrier/BMW Italia ställer upp, han testade för dem i höstas på Jerez.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Trist att BMWs fabriksteam plockade bort några av seriens mest potenta maskiner. Är det något annat team som kommer att köra med BMW?

Det är inte troligt att det dyker upp någon privat BMW. Inte för att det inte finns pengar, utan mest för att fabriken själv inte är intresserad.

Då man meddelade att man lägger ner fabrikssatsningen så drog man ju något politiskt korrekt skitsnack om att fabriken även i fortsättningen skulle supporta privata satsningar i VM och nationella mästerskap. Detta var just skitsnack, för vem på fabriken ska stå för denna support...? Jag känner till ett femtontal ingenjörer som varit anställda av BMW-fabriken för att jobba med just Superbike. Om jag räknat rätt så har en (en enda...!) av dessa kvar sitt jobb som elektronikingenjör på något som fortfarande kallas racingavdelning. Alla andra har omplacerats till jobb med vanliga produktionshojar eller hittat andra jobb inom racing.
 

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Alatalo, men jag begriper fortfarande inte varför man väljer att dra sig ur? Kan det verkligen vara pengarna för ett företag som BMW? Eller är det med intentionen att satsa ordentligt på MotoGP istället? Känns ju otroligt märkligt att ett så stort företag som dessutom har riktigt bra förutsättningar att lira i den absoluta toppen av i alla fall SBK? Jag menar, varför skulle man inte vara intresserad om pengarna inte är ett problem? Finns det några vettiga svar på detta? Och tack för infon.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Alatalo, men jag begriper fortfarande inte varför man väljer att dra sig ur? Kan det verkligen vara pengarna för ett företag som BMW? Eller är det med intentionen att satsa ordentligt på MotoGP istället? Känns ju otroligt märkligt att ett så stort företag som dessutom har riktigt bra förutsättningar att lira i den absoluta toppen av i alla fall SBK? Jag menar, varför skulle man inte vara intresserad om pengarna inte är ett problem? Finns det några vettiga svar på detta? Och tack för infon.

De har kanske gjort undersökningar och funnit att den satsningen ger inte lika mycket kirr i kassan - finns kanske andra satsningar som är bättre? Hur många är det som behöver se en S1000RR vinna tävlingar för att köpa en? BMW's literhoj är ganska etablerade nu på marknaden och det känns som om att allmänheten är medvetna om att det är den bästa literhojen. Hur många "konverterar" till BMW S1000RR 2014 för att de vinner wsbk?

Högst hypotetiska tankar :p
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
BMW har en tradition att "baila" när de inte vinner.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alatalo, men jag begriper fortfarande inte varför man väljer att dra sig ur? Kan det verkligen vara pengarna för ett företag som BMW? Eller är det med intentionen att satsa ordentligt på MotoGP istället? Känns ju otroligt märkligt att ett så stort företag som dessutom har riktigt bra förutsättningar att lira i den absoluta toppen av i alla fall SBK? Jag menar, varför skulle man inte vara intresserad om pengarna inte är ett problem? Finns det några vettiga svar på detta? Och tack för infon.

Hela deras Superbike-projekt kom ju igång ganska trevande. Jag vill minnas att det var många felsatsningar både vad gäller teknik, förare och personal. Men mycket av detta rättades ju till och detta år var de ju faktiskt inte långt ifrån att vinna hela mästerskapet. Därför blev många inom racingvärlden väldigt konfunderade då de meddelade att de lägger ner sin satsning.

Jag vet inte varför. Jag vet att de inte har några omedelbara planer på att utöka sin involvering i MotoGP utöver det de gör idag med pace cars och sådan skit, men de har säkert en väldigt bra orsak till att lägga ner satsningen i Superbike. Precis som H4 spekulerar så har de säkert gjort marknadsundersökningar och dessa har kanske kommit fram till att det inte finns några likhetstecken mellan vinst i Superbike-VM och att tjäna mer pengar...? För det är pengar allt handlar om. Oavsett vad man svamlar om i pressen så är det ingen som åker VM för att man gillar att vinna. Allt handlar om att maximera sin mediaexponering så att man säljer fler gathojar.

Argumentet om att Superbike utvecklar gathojen är också tveksamt. Kanske på ett mycket långt stadium, men knappast så att 2015 års gathoj blir bättre av det man lär sig i Superbike-VM 2014. Den fjädring, det chassie och det motorstyrsystem man åker med i Superbike-VM har precis ingenting gemensamt med gathojen - oavsett vad försäljaren säger till streetbikern som spenderar en kvarts mille...

Eller så är det bara verkligheten som kommit ikapp dem. Japanska tillverkare har redan upptäckt att man inte längre tjänar pengar på att bygga sporhojar och denna sommar kom BMW på precis samma sak.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
BMW's fabrikshojar från WSBK kommer gå i RRR på bl.a IoM med Michael Dunlop som en av förarna i år.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Eller så är det bara verkligheten som kommit ikapp dem. Japanska tillverkare har redan upptäckt att man inte längre tjänar pengar på att bygga sporhojar och denna sommar kom BMW på precis samma sak.

Ja men det jag funderar på är BMW har väl inte (om dom nu inte äger nått märke man inte känner till) som en del av de japanska märkena en annan inkomstkälla som ger mer pengar för mindre jobb, småhojar och skoters i asien.
Som t.ex Honda säljer ca10miljoner småhojar i asien varje år, snabbt ihopskruvat smäck utan TC, mappar, kolfiber, etc. Och dessutom säljs dessa utan handpenning med finansiering i bolag dom äger själva, alltså säkra pengar över lång tid.
Ställ detta mot försäljningsiffror på en Blade men all möjlig kostsam RnD som till sist köps cash eller med swedbanks pengar, rätt hårda puckar från ekonomiavdelningen att skifta focus kan man tro.
(är väl därför man ser finansiering inom märket här nu för tiden)
Dessutom är racingserierna med småhojar där borta enorma så för bråkdelen av satsning når man ut till många tittare.
Iofs, går inte s1000rr(valfritt märkes superbike) & WSB inte ihop sig så lägger man kanske ner oavsett andra inkomstkällor, och vise versa.

Sen tror jag att man helt enkelt inte behöver en fabriks-satsning på den nivån nu när de nya reglerna kommer,
när de nya reglerna sen format sig ger man kanske ett mindre stöd för att styra upp det lite.

Tycker förövrigt att kartago/kawasaki bör , , , att det blir ett konstigt år med några team som byter till nya regler, andra åker med gamla och kawa åker väl vidare sin prototyp.
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Ja, jo, nog är det väl pengarna som är problemet. Men helt ärligt, hur många är det som tjänar pengar på någon form av RR? Det borde ju finnas andra saker inom kärnverksamheten i dessa bolag som täcker upp den eventuella ekonomiska förlust som t.ex. WSBK är. Bara av den enkla anledningen prestige, det borde de ju fan kunna kosta på sig. Hur som haver så tycker jag personligen att det är sjukt tråkigt att inte se BMW i WSBK, speciellt nu när andra betydligt svagare (rent ekonomiskt) tillverkare väljer att ställa upp. Samma sak gäller i princip MotoGP för min del, där jag anser att både Kawasaki och Suzuki (som förvisso verkar vara på väg tillbaks) bör vara med av ren princip i egenskap av välkända MC-tillverkare.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag är också mycket förvånad över BMW:s beslut. Bygga varumärke tar tid men att rasera går fort. BMW har ju gjort en fantastisk resa de senaste åren, kanske inte bara tack vare WSBK men jag tror ändå att det har haft betydelse. Var skulle tex. Ducati, Aprilia och KTM vara som varumärke utan sina racingsatsningar?
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Former World Superbike Championship winning team Alstare has announced it has agreed a 'long-term partnership' with Bimota with a view to expanding its racing division.

The Belgian-based operation, which helmed Suzuki's run to the WSBK title in 2005, returned to the World Superbike Championship in 2013 with Ducati following a short sabbatical, but will not be present for the upcoming season.

Instead, Alstare will involve itself with iconic Italian manufacturer Bimota by establishing a 'Global Racing' department from its headquarters in Liege, where it will provide technical support to all official Bimota teams worldwide with the supply of parts for track use for at least the next five years.

AU1135750.jpg

källa: http://www.crash.net/wsbk/news/199415/1/alstare-bimota-join-forces.html
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
AU1136013.jpg

'Alex was using the known 2013 electronic control strategies and got up to speed very quickly, with lap times significantly better than we achieved here as a team in the first test last year. He looks really comfortable on the Suzuki and has adapted very well.'

WSBK har börjat sina tester inför säsong 2014.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
AU1136150.jpg

'A good test at Almeria. We just wanted to try a lot of things that we had already tried in Jerez last time out. We wanted to confirm them, and the overall feeling with the bike, and it was very good. I am really happy with the test especially at this track, which is one of the most difficult ones for me.'

Sykes och Baz in action - Almeria
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Team Toth appears set to graduate to the World Superbike Championship in 2014 by entering a pair of BMW S1000RRs in the main class and the newly-formed EVO category.

Toth's proposed two-man entry means there will be at least three BMWs on the grid in 2014. However, with double Superstock 1000 Champion Sylvain Barrier set to participate in the EVO class this season too, Toth's bike will be the only BMW in the main class.

Får vi se några S1000RRR i WSBK 2014?

crash.net
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
PA1454626.jpg

Pata Honda testar på Portimao, WSBK och SSP.
Är det Zanetti och van der Mark i SSP?
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top