WSBK & WSS - Silly Season 2008

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
sandstream skrev:
2691083 Ja, det är 07:an och vid tidigare tester har de kört med bara en pipa. Vart är bilden tagen och när?


Hittade dom här : http://www.crash.net/gallery~cid~5.htm

Kan dock inte hitta plats och datum :confused: Men det står ju "latest uploads" så det måste ju vara nyligen iaf.

Finns många bilder där på den. Verkar som de bara lackat en del av den.
 

Bifogat

  • max2.JPG
    max2.JPG
    31.2 KB · Visningar: 118
Last edited:

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2691191 Ser ut som Qatar på grusfållans utseende. Dessutom har de väl inte haft full lack på hojen tidigare?
Du tycker inte att du ska ta ett litet break från roadracing ett tag? När man kan avgöra vart en bild är tagen beroende på gruset har det nästan gott för långt :D
moroder skrev:
2691207 Hittade dom här : http://www.crash.net/gallery~cid~5.htm
Kan dock inte hitta plats och datum :confused: Men det står ju "latest uploads" så det måste ju vara nyligen iaf.
Finns många bilder där på den. Verkar som de bara lackat en del av den.
Då är det nog från sista testet runt 20/12 i Qatar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gustav O skrev:
2691191 Ser ut som Qatar på grusfållans utseende.
Gustav, ibland skrämmer du mig :skrämd

Bara jag som tycker att det ser fränt ut på nåt sätt med två pipor?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
2691486 Jag gillar det inte alls, får vibbar till tidigt 90-tal :jisses
Hade någon sagt till mig att de ska köra med två pipor så hade jag tyckt detsamma, men nu när man ser det så ser det faktiskt grymt ut. Brutalt på nåt sätt.
 

sandstream

Guest
Bingo skrev:
2691497 Hade någon sagt till mig att de ska köra med två pipor så hade jag tyckt detsamma, men nu när man ser det så ser det faktiskt grymt ut. Brutalt på nåt sätt.
Personligen gillar jag seat-pipes men tycker att Suzukis lösning på R600 och R750 från -06 är ett bra mellanting.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bayliss svarar på anklagelse om sno plats från nån annan...

http://www.superbikeplanet.com/2007/Jan/070103a2.htm

Bayliss writes, I just heard today that Neil Hodgson thinks I blocked his move back to WSB on a factory Ducati. He is not the only one, Alex Barros thought I blocked him as well. I am flattered they think I have that much power but I am only one small piece in a big team. There are many people and a lot of factors that decide who goes where. I'm not here to bad mouth people so I will leave it there.

We are enjoying our first Christmas in three years with family and friends back in Australia. It has been really nice, so nice that only three days ago I said to [wife] Kim I didn't want to go back to Europe. Serious I thought about ringing Neil and offering my job to him for the next 2 years. That is the truth believe it or not. But there are a lot of things to consider and first of all is that I still want to win.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2691388 Du tycker inte att du ska ta ett litet break från roadracing ett tag? När man kan avgöra vart en bild är tagen beroende på gruset har det nästan gott för långt :D

Bingo skrev:
2691476 Gustav, ibland skrämmer du mig :skrämd
Med tanke på att Biaggi kört hojen ett begränsat antal gånger på olika banor var det ju inte så svårt att räkna ut. När de dessutom kört på Qatar som har sandfållor som ser helt annorlunda ut från alal andra banor jag känenr till kan man lägga ihop 1+1.

Bingo skrev:
2691476Bara jag som tycker att det ser fränt ut på nåt sätt med två pipor?
Måste säga att det ser fränare ut än vad jag väntat mig. Undrar vad de anser sig tjäna på det dock. Alla andra hojar som Kawan och Yamahan har ju en dummy och ett 4-1 system. Snacket om "masscentralisering" tror jag inte en sekund på.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
Måste säga att det ser fränare ut än vad jag väntat mig. Undrar vad de anser sig tjäna på det dock. Alla andra hojar som Kawan och Yamahan har ju en dummy och ett 4-1 system. Snacket om "masscentralisering" tror jag inte en sekund på.
Varför tror du inte på det?
Det borde väl vara en fördel om hojen har lika mycket vikt på båda sidor så att säga, eller?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
2693352 Varför tror du inte på det?
Det borde väl vara en fördel om hojen har lika mycket vikt på båda sidor så att säga, eller?
En motor är ju inte alltid perfekt balanserad i sig med tanke på vänster / höger. Dessutom har du drivningen på ena sidan vilket också borde påverka, svingen är olika vänster höger etc etc.
Anledningen till att de har två pipor på gathojen ärju enbart för emissioner/ljudnivåer men det låte fränare och mer säljande tat tala om masscentralisering yada, yada. På en racehoj med lätta grejer i titan så blir ju effekten ännu mindre. Men jag kan ha fel.
 

sandstream

Guest
Gustav O skrev:
2693361 En motor är ju inte alltid perfekt balanserad i sig med tanke på vänster / höger. Dessutom har du drivningen på ena sidan vilket också borde påverka, svingen är olika vänster höger etc etc. Anledningen till att de har två pipor på gathojen ärju enbart för emissioner/ljudnivåer men det låte fränare och mer säljande tat tala om masscentralisering yada, yada. På en racehoj med lätta grejer i titan så blir ju effekten ännu mindre. Men jag kan ha fel.
Okej :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
För att förtydliga mig så tror jag det finns tre huvudskäl till att de har två pipor.
1. För att klara framtida buller och emissionskrav.
2. Särskilja sig designmässigt.
3. Eventuella vinster gällande "masscentralisering."
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gustav O skrev:
2693361 En motor är ju inte alltid perfekt balanserad i sig med tanke på vänster / höger. Dessutom har du drivningen på ena sidan vilket också borde påverka, svingen är olika vänster höger etc etc.
Anledningen till att de har två pipor på gathojen ärju enbart för emissioner/ljudnivåer men det låte fränare och mer säljande tat tala om masscentralisering yada, yada. På en racehoj med lätta grejer i titan så blir ju effekten ännu mindre. Men jag kan ha fel.

Precis! :tummenupp
Anledningen till att dom valt två st ljuddämpare på gatmodellen är enbart för emissioner/ljudnivåer. Den lilla extra vikten som en titanljuddämpare på en modern superbike hoj tillför på ena sidan påverkar nog inte hojens uppträdande på banan.

Nu står det i SBK reglementet att antalet ljuddämpare måste vara av samma antal, och sitta på samma sida, som på den homologiserade motorcykeln. Annars hade nog SBK teamen snickrat ihop en egen lösning skulle jag tro...
 

sandstream

Guest
Macke skrev:
Nu står det i SBK reglementet att antalet ljuddämpare måste vara av samma antal, och sitta på samma sida, som på den homologiserade motorcykeln. Annars hade nog SBK teamen snickrat ihop en egen lösning skulle jag tro...
Där ser man.
Men som skrivits tidigare verkar de bara behöva finnas på hojen, det finns inget som säger att de också måste användas.
 

sandstream

Guest
Och jag som tycker att min lilla DV-kamera på tanken kan vara ivägen ibland :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nya preliminär kalender där Donington Park tillkommit och Vallelunga tagit Misanos plats.

2007 Provisional calendar
The 2007 calendar of the Superbike and Supersport World Championships will count 14 rounds, of which one is still to be announced. The calendar is the following :

24 February Qatar Doha/Losail
4 March Australia Phillip Island
1 April Europe Donington Park
15 April Spain Valencia
29 April Netherlands Assen
13 May Italy Monza
27 May Great-Britain Silverstone
17 June San Marino Misano
8 July Tba Tba
22 July Czech Rep Brno
5 August Great-Britain Brands Hatch
9 September Germany Eurospeedway Lausitz
30 September Italy Vallelunga
7 October France Magny-Cours
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nya preliminär kalender där Donington Park tillkommit och Vallelunga tagit Misanos plats.
Vallelunga, kul! Perfekt att kombinera med några dagar i Rom. Det blir lätt att få med frun :yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top