WSBK & WSS - Silly Season 2008

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vilka platser är lediga och attraktiva? Respekt på den kaxigheten att välja bort HRC, vem mer än Rossi och Lawson har gjort det?
Stoner? Fast LCR-Honda kan ju knappast räknas som HRC förstås. Det förtjänar som sagt respekt att neka HRC. Håller tummarna för att Pedrosa gör det; men för att istället köra vad?
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Stoner? Fast LCR-Honda kan ju knappast räknas som HRC förstås. Det förtjänar som sagt respekt att neka HRC. Håller tummarna för att Pedrosa gör det; men för att istället köra vad?
Exakt, LCR är ett satellit-team så att lämna det för en fabriksstyrning är inte samma sak. Rossi och Lawson har gjort det som regerande mästare dessutom, vågat ändra på ett vinnande team :tummenupp

Jag tror inte heller Pedrosa kör något annat, vad skulle det vara? Ducati eller Suzuki? I de förra så är platserna tagna och han skulle bli andreförare, i det senare kanske de kan skaka fram en hoj till, men jag är skeptisk.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Exakt, LCR är ett satellit-team så att lämna det för en fabriksstyrning är inte samma sak. Rossi och Lawson har gjort det som regerande mästare dessutom, vågat ändra på ett vinnande team :tummenupp

Jag tror inte heller Pedrosa kör något annat, vad skulle det vara? Ducati eller Suzuki? I de förra så är platserna tagna och han skulle bli andreförare, i det senare kanske de kan skaka fram en hoj till, men jag är skeptisk.
Nej, det är inte realistiskt att han lämnar Honda i denna sena timme. Men om Hondas maskiner präglas av den här otypiska flatheten även nästa säsong, vilket garanterat kommer innebära att Pedrosa/Puig officiellt håller Honda ansvariga för Pedrosas uteblivna MotoGP-titel, så kör han för ett annat fabrikat 2009. Den tid då en förare var lojal med Honda så som en naturlag är tack och lov förbi.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jonathan Rea kör för Ten Kate Honda Team i Supersport vm 2008, treårigt kontrakt, undrar om de åren är bundna till klassen, eller vad som helst inom teamet..
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Jonathan Rea kör för Ten Kate Honda Team i Supersport vm 2008, treårigt kontrakt, undrar om de åren är bundna till klassen, eller vad som helst inom teamet..

Första året i Supersport sedan Superbike läste jag. Ronald Ten Kate var det som blev intervjuad i någon blaska..
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Men om Hondas maskiner präglas av den här otypiska flatheten även nästa säsong, vilket garanterat kommer innebära att Pedrosa/Puig officiellt håller Honda ansvariga för Pedrosas uteblivna MotoGP-titel, .

Sorry OT...

Då skulle resten som inte vinner oxå hålla sina leverantörer som ansvariga ? Men skulle d komma från något håll så e d nog firma Pedrosa/Puig som skulle gnälla, gud vilka underbara idrottsmän... :rolleyes:
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Carlos Checa klar för Ten Kate WSBK 2008:
http://www.crash.net/news_view~cid~6~id~154532.htm

"We have agreed everything," Albero Vergani, Checa's manager, said here at Estoril today. "Tomorrow it will be a meeting to know the people. They have talked by phone but they have never met."

Checa finished fourth in the 500cc championship on a Honda Pons in 1998, but in the last three seasons he has switched between three different MotoGP teams, appearing with Ducati in 2005, Yamaha Tech 3 in 2006 and now with LCR.

"Carlos is happy because he feels that his career here in MotoGP is finished," Vergani said. "Everyone is looking for young riders, and experience is not valued by some of the factory teams.

"A MotoGP bike is also too small for Carlos, and he has had some problems. After the Eight Hours race he said, 'This is a real bike'. Now he has the chance to fight for a championship again."
 

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
"Checa will line up beside the reigning British Superbike champion Ryuichi Kiyonari and the 2007 World Supersport champion Kenan Sofuogluo in an expanded three-rider Ten Kate Superbike team."

Tre förare i WSBK teamet för Ten Kate :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Haga o Corser trogna Yamaha även 2008.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2007/september/sep17-23/sep1907noriykuhagaandtroycorserstayatyamaha/?id=94744

Noriyuki Haga said: "I’m pleased to be riding with Troy again next year; I know him quite well and we get along together, which always makes for a good atmosphere in the pit box."

World Superbike 2008 confirmed signings:

Troy Bayliss Xerox Ducati
Michel Fabrizio Xerox Ducati
Yukio Kagayama Suzuki
Regis Laconi PSG-1 Kawasaki
Noriyuki Haga Yamaha
Troy Corser Yamaha
Kenan Sofuoglu Ten Kate Honda


World Supersport 2008 confirmed signings:

Jonathan Rea Ten Kate Honda
Broc Parkes Yamaha
Fabien Foret Yamaha
 
Last edited:

sandstream

Guest
Den officiella releasen från Yamaha angående Corser och Haga:

News 19/09/2007
Yamaha confirms its WSB Line up for 2008

Corser and Haga
Corser and Haga

Yamaha has today confirmed that Troy Corser and Noriyuki Haga will remain with the Yamaha Motor Italia World Superbike Team in 2008.

A flamboyant and much-loved character, Haga has worked with Yamaha for many years and his WSB career highlights include second in 2000 and third title position in 2004, 2005 and 2006. Currently Haga is fighting for the 2007 title with only 41 points separating him in second place from front man Toseland, having caught up 25 points at the last round in Lausitz. With only two rounds remaining on 30th September (Vallelunga, Italy) and 7th October (Magny Cours, France) Haga is taking the fight for WSB crown all the way to the wire. So far this season he has already won four races, including taking the double win at the team’s home circuit of Monza.

This year has been Corser’s first season with the Yamaha Motor Italia WSB Team but it has been a fruitful one, with him gaining eight podium positions so far this season. Corser has also had a good and close working relationship with Haga, with the two riders working together to help develop a championship winning machine in the YZF-R1. The two-times World Superbike Champion has 13 years of experience in the class, including 40 pole positions and an impressive 114 podium positions, 33 of which have been race wins.


Noriyuki Haga
Noriyuki Haga (Yamaha Motor Italia WSB Team) “I feel great about how things have worked out, I’m very happy to stay with the Yamaha Motor Italia Team. This will be my fourth year with them; they are such a great team and I feel like I have known everyone for a long time. It’s like one big family! I’m pleased to be riding with Troy again next year; I know him quite well and we get along together, which always makes for a good atmosphere in the pit box.

I’m looking forward to repaying Yamaha’s faith in me with, hopefully, my first WSB championship title this year and a second one next year! With my position for next year sorted I can now concentrate on chasing the title in the last two rounds. I never give up!”

Troy Corser
Troy Corser (Yamaha Motor Italia WSB Team) “I’m very happy to be staying with the team next year; this year has been a very positive learning experience for me so far. We’ve made a lot of progress with the bike, the chassis and the suspension and I’m confident we can make further improvements in winter testing. It’s not all been plain sailing but that’s to be expected when you join a new team and get on a new bike. We’ve got a good path forward for next year, though, and that’s the important thing. Nori and I have worked well this season with good communication between us about the bike and tyres. I’m sure that the close working relationship will strengthen even more during next year.”

Laurens Klein KoerKamp (Manager, Yamaha Motor Europe Racing Division) “We are very pleased to continue with both Nori and Troy next year; both riders are proven front runners and we are confident that, by maintaining the team line-up, Yamaha will be a title candidate in 2008 again. The technical cooperation in development and sharing of set-up information between the riders was another important factor in the continuation of this pairing.

Nori is very much part of the Italian family team and his time with Yamaha means he has become almost at one with the marque. His ‘full-attack and never give up’ attitude is so motivating for everyone involved in the team, as well as followers all around the world.

Troy just fits in perfectly and is so fired up to get his third title, which motivates the team even more. His experience shows and next year he will have the full benefit of a year’s knowledge on the R1 behind him. It's fantastic for Yamaha fans and our network to not only have two fast and spectacular riders, but also two such high profile characters.”
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Triumph ställer upp i WSS med Daytona 675 nästa år:
http://www.crash.net/news_view~cid~5~id~155041.htm

BMW ställer upp med en än så länge okänd hoj i WSBK 2009:
http://www.visordown.com/motorcyclenews/view/wsb_scoop_bmw_to_compete_in_2009/1549.html


2009 tror jag kan bli jäkligt spännande med både BMW och Aprilia med sin V4 som nya team.

Tyvärr tror jag inte Triumphteamet kommer ha några större framgångar utan toppförare och dessutom en hoj som vid nästa års säsong är 3 år gammal i grunden - fast man vet ju aldrig, Ducati 999 är inte direkt purfärsk den heller i grundkonstruktionen.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Foggy drar sig ur planerna att driva ett MV team nästa år.

Triumph ställer upp i WSS med Daytona 675 nästa år:
http://www.crash.net/news_view~cid~5~id~155041.htm

BMW ställer upp med en än så länge okänd hoj i WSBK 2009:
http://www.visordown.com/motorcyclenews/view/wsb_scoop_bmw_to_compete_in_2009/1549.html


2009 tror jag kan bli jäkligt spännande med både BMW och Aprilia med sin V4 som nya team.

Tyvärr tror jag inte Triumphteamet kommer ha några större framgångar utan toppförare och dessutom en hoj som vid nästa års säsong är 3 år gammal i grunden - fast man vet ju aldrig, Ducati 999 är inte direkt purfärsk den heller i grundkonstruktionen.

Triumph 675 är ytterst konkurrenskraftig i IDM och kommer säkert att lyckas bra i VM.
BMW :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top