Halogen
Apajävel!
Sverige har högre löner än låglöneländer. Det gäller väl alla yrkesgrupper.
Trots det kan jag inte minnas när Sveriges Ingenjörer hade blockad mot en arbetsplats senast.
Sverige har högre löner än låglöneländer. Det gäller väl alla yrkesgrupper.
Trots det kan jag inte minnas när Sveriges Ingenjörer hade blockad mot en arbetsplats senast.
Nej, men nog skulle väl sånt här kunna hända ingenjörer också.
Det är inget fel med konkurrens men nu är det ju inte riktigt på lika villkor. Det är ju ganska svårt för en svensk att konkurrera med nån som kan leva bra för en tredjedel av svenskens lön. En polsk lön räcker ju inte så långt här.
Det händer hela tiden, IT-relaterade tjänster förläggs till lågkostnadsländer och företag plockar hit indier, ryssar & balter.
Sånt påverkar förstås oss som jobbar med IT, men istället för att skrika go home så satsar i a f jag på att bli bättre och leverera hög kvalitet. Jag gnäller inte på indierna. Har klarat mig hittills.
Marknadsekonomin är här för att stanna vad än Byggnads vill.
Fast betyder inte det att människor som bara är hyfsade men inte tillhör eliten eller har någotsånär unik kompetens kommer ha ganska svårt att konkurrera? Det är ju en ganska stor grupp även om ingen vill erkänna att dom tillhör den.
Om konkurrensen är på lika villkor så kan dom ju gå ner till en lön som motsvarar deras kompetens. Det blir dock lite svårt ifall den lönen ligger under vad man kan leva för i Sverige.
Är det verkligen bra för landet att lönerna går utomlands medan vi står kvar med kostnaderna för dom som går arbetslösa?
Sen förstår man ju att företagen måste hålla sina kostnader nere också för att kunna konkurrera och finnas kvar.
Jag anser dock att det är ett problem när svenska företag inte i första hand anställer svenskar. Jag är för dåligt insatt i ekonomi för att säga vems felet är men jag tror inte att lösningen är så enkel som att "Det är bara för svenskar att bli bättre". Jag tror att utlänningar både vill och kan göra ett precis lika bra jobb som oss fast till ett lägre pris.
Finns det inget som kallas ansvarig byggmästare i Sverige?
Är i startgroparna att börja bygga hus här i Finland nu, och här krävs det att jag som kund anlitar en utomstående ansvarig byggmästare som regelbundet kollar upp bygget, och har ett helhetsansvar för allt.
Utan denna person går det inte att få bygglov. Kommer kosta mig ca 1000€, men då slipper jag garanterat problem som dessa...
Då man ser på "fuskbyggarna" får man ju en bild av att byggbranschen i Sverige är rena vilda västern.
Ingen som såg programmet och hade något att säga?
Själv kollade jag på det och det var så man fick en tår i ögat när frun i "huset" står i gråt och förklarar hur det är människor som gjort detta mot henne och hennes familj.
Det som gör mig allra mest vansinnig i gårdagens program är dels hur idioten Inge står och säger att han är ansvarig men att han samtidigt inte vill ta något ansvar... samt hur Sjödalshus har aktivt valt att lura familjen för att gynna någon som de förmodligen känner... för hur kan man som husförsäljare aktivt rekommendera en byggare utan f-skattsedel???
Visst, förra veckans program fanns det många punkter för familjen att fundera över, men här känns det ändå som att familjen har blivit totalt lurade av människor som inte bryr sig överhuvudtaget.
Varför ska jag måsta förutsätta att huset blir sämre byggt om jag betalar en byggfirma 1miljon för att resa ett hus än om jag betalar en annan firma 1,3miljoner för att resa samma hus? Oavsett summan så betalar jag för att få huset rest så att de uppfyller gällande normer och krav. När jag väljer den billigare offerten så finns det ju ingen punkt för byggfusk specificerad på den.det är mycket upp till kunderna också , kollar dom upp och får in priser på vad utbyggnaden kostar osv , och tar in flera offerter på vad det
kommer att kosta och sedan tar en firma som ligger ca 2 -300 tusen kr billigare då måste man väl för fan fatta att det inte är nått som stämmer. Då tycker jag kunden är blåst , Man får vad man betalar för.
I fallet den här veckan så blev de ju rekommenderade en byggare av företaget som sålde huset. Då är det ju inte så konstigt att de väljer den byggaren.Såg programmet och förra programmet.
Genomgående för bägge programmen tycker jag det verkar som att de som beställt jobben inte gjort en tillräkligt bra koll på firmorna dom anlitat. Och så länge folk inte gör det så kommer dessa skojjare tyvärr att finnas kvar och lura andra.
Det är bra som fan att sånt tas upp i ett tv-program så folk blir mer om sig och kring sig innan dom anlitar någon.
Det enda som hjälper mot såna skojjare som dom tar upp i programmet är ju att folk inte köper tjänster av dom.
allabolag.se är en bra sajt samt att kanske slå en pling till skatteverket och kolla med dom.
Varför ska jag måsta förutsätta att huset blir sämre byggt om jag betalar en byggfirma 1miljon för att resa ett hus än om jag betalar en annan firma 1,3miljoner för att resa samma hus? Oavsett summan så betalar jag för att få huset rest så att de uppfyller gällande normer och krav. När jag väljer den billigare offerten så finns det ju ingen punkt för byggfusk specificerad på den.
Det är ungefär som att jag skulle förutsätta att 1kg Felix tomatketchup som kostar 19.90kr på ICA Maxi är sämre än 1kg Felix tomatketchup som kostar 26.90kr på macken.
I fallet den här veckan så blev de ju rekommenderade en byggare av företaget som sålde huset. Då är det ju inte så konstigt att de väljer den byggaren.
Likadant som om jag går och köper en ny hoj och försäljaren rekommenderar en viss verkstad för service, montering av tillbehör etc. Då kanske jag väljer den verkstaden utan att kolla upp om de har F-skattesedel, är auktoriserade av generalagenten etc. Vilket sedan kan straffa sig om de inte är auktoriserade och det blir något fel som kräver en garantiåtgärd på hojen.
Jorå, så är det visst! Man får ju så klart vad man betalar för!
Jag har tex hört att Miljörent för 3625:-/5l från KONTORSGROSSISTEN AB ska vara alldeles otroligt bra.
Personligen tycker jag att säljaren på Sjödalshus kom alldeles för lindrigt undan!
Vad hände med honom??? Han borde ju för fan få sparken...eller själv bekosta att deras hus blev färdigsnickrat.
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|