www.nitaenhantverkare.se..vad har ni råkat ut för ?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Tillgång o efterfrågan tror jag e svaret.
Maximal vinst,välkommen till livet:tummenupp

Visst är det maximal vinst, som om det inte räcker så måste ROT avdrag in och subventionera de stackars telefonsnackande hantverkarna.... :eek:nly in sweden

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Dom polaker som kommer till sverige och jobbar ska ju få samma lön som oss om dom gör samma jobb? Hade jag varit tvungen att gå ner 120kr i timmen för att vi inte för några andra jobb pga att polakerna tar dom då hade jag ju inte haft råd med nått? Nu vet jag inte vad du jobbar med men kommer det polaker till sverige och tar 50kr i timmen för samma jobb som du gör och alla anställer dom så får ju du också gå ner till den lönen för att ihuvedettaget få nått jobb. Då är det ju inte skyst konkurrans. Konkurransen ska vara på samma vilkor. Därför har "seriösa" byggföretag kollektivavtall med byggnads. Ska ni hitta en seriös firma kan ni börja med och kolla om dom har kollektivavtall med byggnads tex. Och jag menade konkurrans när det gäller kunskap och kvalite.

Men vi har ju samma problem med alla svenskar i Norge som jobbar för minimilönen enligt kollektivavtal, ibland ännu sämre.
Polackerna har ju mycket lägre nivåer i sitt hemland så de är ju enormt glada att få ut såna summor. Varför ska de gå på våra avtal när de inte ens bor i det här landet :va

Jag drog igång i byggsvängen UTAN utbildning på skola (usch va fult) då jag är elektriker i grunden men jag vet vad jag kan och inte kan och ägna mig åt det jag är bra på. Sen vet jag med mig att jag är snäppet bättre/smartare än alla andra så jag fruktar inte något på det viset :D
Jag skulle däremot aldrig åta mig ett jobb där jag dels inte kan räkna på det och dels inte vet hur jag ska utföra det korrekt. Men jag har läst mig till mina kunskaper samtidigt som jag har jobbat med det, och de gånger jag har jobbat med "seriösa" snickare så har jag ibland blivit förvånad över hur de jobbar. Jag blir förbannad när folk är slarviga och det är inte många av den "nya skolan" som är så noga som den gamla generationen, även om de har nackdelar de med...
Har man en gnutta stolthet i sig och är pedant som fan så får man nöjda samt återkommande kunder.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Men vi har ju samma problem med alla svenskar i Norge som jobbar för minimilönen enligt kollektivavtal, ibland ännu sämre.
Polackerna har ju mycket lägre nivåer i sitt hemland så de är ju enormt glada att få ut såna summor. Varför ska de gå på våra avtal när de inte ens bor i det här landet :va

Jag drog igång i byggsvängen UTAN utbildning på skola (usch va fult) då jag är elektriker i grunden men jag vet vad jag kan och inte kan och ägna mig åt det jag är bra på. Sen vet jag med mig att jag är snäppet bättre/smartare än alla andra så jag fruktar inte något på det viset :D
Jag skulle däremot aldrig åta mig ett jobb där jag dels inte kan räkna på det och dels inte vet hur jag ska utföra det korrekt. Men jag har läst mig till mina kunskaper samtidigt som jag har jobbat med det, och de gånger jag har jobbat med "seriösa" snickare så har jag ibland blivit förvånad över hur de jobbar. Jag blir förbannad när folk är slarviga och det är inte många av den "nya skolan" som är så noga som den gamla generationen, även om de har nackdelar de med...
Har man en gnutta stolthet i sig och är pedant som fan så får man nöjda samt återkommande kunder.

Har en liknande bakrund som du men med trätekning utbildning.
Sen har jag lärt mig genom att ställa sjukt mycket frågor till dom som jobbar i andra yrkesgrupper, vvs, el, kakel, golv, målning mm.
Fördelen med att kunna lite om allt är ofta att man inte tänker på bara "sitt" område utan kan planera jobbet så att det inte blir ett helvete för nästa som kommer efter.

jag anser att den största missen privatpersoner gör är att do ofta ska vara "projektledare" själva.
Det är den punkten som gör att deras projekt skenar i kostnad ÄVEN om om hantverkarna har lämnat en offert.
Utan att veta exakt vilken ordning saker ska göras i så händer detta.

Snickaren:
Jag kan inte gipsa färdigt väggarna för elektrikern inte är färdig med sina vp-rör.
VVS:
Va fan har ingen kottlat här så jag kan fästa min groda, då drar jag. Kan fan inte stå här och vänta.
Målaren:
Nu e jag klar med allt men eftersom köksmontören inte är färdig så kan jag inte foga in passbitarna.

Detta är HELT beställarens fel att detta sker.
Gnäll då inte och va dumsnåla och pröjsa en projektledare .
Sjukt mycket billigare i slutänden än alla tillägg.

Visst är det maximal vinst, som om det inte räcker så måste ROT avdrag in och subventionera de stackars telefonsnackande hantverkarna.... :eek:nly in sweden

Only in Sweden tycker sånna hantverkare som du så jävla synd om sig själva.....
Jag är svensk och tar bra betalt och har massa kunder .
Hemligheten till detta:
Var bättre än andra och gör mitt jobb och gnäller inte så fort jag inte får allt serverat på silverfat.
Den som kan utveckla din sits är bara du själv.

Last edited:

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Det låter som 99% av alla hantverkarna är värdelösa rövhål.
Jag har jobbat i branschen i 16 år och aldrig sett ett enda fuskjobb, varken av polacker eller svenskar.
Visst kan det bli tokigheter under arbetets gång men slutresultatet är väl det som räknas.

Jobbar iof aldrig åt privatpersoner, kanske är det dit dom fula fiskarna drar sig.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Inskickat av wezzlan
Jag som snickare har inget emot att det finns polaker som konkurrerar mot mig, men dom ska hålla sig på samma lön som oss "svenska" snickare, inte 100kr mindre i timmen

Det är just det som ÄR konkurrens.
Motivera gärna varför detta är ett problem för dig.

Och levnadskostnad i Polen kontra Sverige är?

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
Inskickat av wezzlan
Jag som snickare har inget emot att det finns polaker som konkurrerar mot mig, men dom ska hålla sig på samma lön som oss "svenska" snickare, inte 100kr mindre i timmen

Det är just det som ÄR konkurrens.
Motivera gärna varför detta är ett problem för dig.

Och levnadskostnad i Polen kontra Sverige är?

Lustigt att det blir gnäll när man nämner att dom ska jobba för samma peng som oss svenskar i byggsvängen.
Men när IT företagen lägger ner och flyttar utomlands för billgare arbetskraft då jävlar gråter folk och gnäller som bara fan.

Är byggare en grupp som står utanför samhället och ska få stå ut med sånt som inte resten av företagen får.
Hur ser ni på att polacker kommer hit till privata sjukhus och arbetar som läkare, sjuksköterskor för halva den pengen som svenskar gör ?
Eller kommer till Saab och börjar jobba för hälften av svenskarna lön ?
Då är det inte lika roligt längre, då är det helt plötsligt fel och inget snack om att sådan konkurrens är bra ?

Det är skillnad på konkurrens och konkurrens enligt mig. Om Skanska sänker sitt pris med 50kr/tim per gubbe och sen följer NCC och Peab efter, då är det bra konkurrens. Det ni talar om är inte bra.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Lustigt att det blir gnäll när man nämner att dom ska jobba för samma peng som oss svenskar i byggsvängen.
Men när IT företagen lägger ner och flyttar utomlands för billgare arbetskraft då jävlar gråter folk och gnäller som bara fan.

Är byggare en grupp som står utanför samhället och ska få stå ut med sånt som inte resten av företagen får.
Hur ser ni på att polacker kommer hit till privata sjukhus och arbetar som läkare, sjuksköterskor för halva den pengen som svenskar gör ?
Eller kommer till Saab och börjar jobba för hälften av svenskarna lön ?
Då är det inte lika roligt längre, då är det helt plötsligt fel och inget snack om att sådan konkurrens är bra ?

Det är skillnad på konkurrens och konkurrens enligt mig. Om Skanska sänker sitt pris med 50kr/tim per gubbe och sen följer NCC och Peab efter, då är det bra konkurrens. Det ni talar om är inte bra.

Sverige har länge haft hög lön för jobb som "vem som helst" kan göra.
T.ex. "grabbarna vid bandet", bygg, metall etc.

Dags att vakna.

Det är betydligt lättare att skola om en ingenjör till betongare än tvärtom....

wezzlan

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
CB1000R
Sverige har länge haft hög lön för jobb som "vem som helst" kan göra.
T.ex. "grabbarna vid bandet", bygg, metall etc.

Dags att vakna.

Det är betydligt lättare att skola om en ingenjör till betongare än tvärtom....

Tror knappast att vem som helst kan göra bygg jobb, ser man ju själv när man åker hem till folk som snickrat själva. Bara för timell gör det och det verkar så lätt så kan jag också göra tänker folk, men då ser det fan ut också. Har varit hemma hos ett flertal personer, just för att rätta till efter Deras fel som dom har gjort pga dålig kunskap. Och att byggare / metallare tjänar bra pengar eller inte hör väll inte till detta ämnet som tråden har.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Vi outsourcade nagra enkla monteringsarbeten till kineserna. Det slutade med att vi fick 300 felaktigt ihopsatta ljuddampare. Det tog tva man tva dagar att ratta till.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vi outsourcade nagra enkla monteringsarbeten till kineserna. Det slutade med att vi fick 300 felaktigt ihopsatta ljuddampare. Det tog tva man tva dagar att ratta till.

Å med detta vill du säga......:va

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Var bättre än andra och gör mitt jobb och gnäller inte så fort jag inte får allt serverat på silverfat.
Den som kan utveckla din sits är bara du själv.

Dagens sanning.

Vad gäller lönen och allt det där, i IT-svängen så tittas det snett på företag som t.ex. IT-Hantverkarna som tar "hantverkarpris" för sina konsulttimmar... alltså under 400:-/h... det är under halva priset mot vad man normalt fakturerar (detta är alltså före moms).
Men trots detta så finns det jobb till oss som kostar det dubbla samt att vi inte helt sällan får ta över kunder från just de som kostar "för lite" då de inte mäktat med vad kunderna egentligen vill/behöver.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Dagens sanning.

Vad gäller lönen och allt det där, i IT-svängen så tittas det snett på företag som t.ex. IT-Hantverkarna som tar "hantverkarpris" för sina konsulttimmar... alltså under 400:-/h... det är under halva priset mot vad man normalt fakturerar (detta är alltså före moms).
Men trots detta så finns det jobb till oss som kostar det dubbla samt att vi inte helt sällan får ta över kunder från just de som kostar "för lite" då de inte mäktat med vad kunderna egentligen vill/behöver.

Så är det ju även i hantverkarbranschen, antar att någon riktig firma får fixa till det där fuskbygget i Huddinge.

Det som är riktigt galet är att vanligt folk vågar spela rysk roulett med sina hem och livsbesparingar utan att ta in någon oberoende samordnare.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Det är skillnad på konkurrens och konkurrens enligt mig.

Fri rörlighet, EU och sådana där saker gynnar konsument och ekonomiskt tillväxt.

Att vara girig hantverkare är ingen svensk rättighet!
Och borde normalt sett slås ut pga konkurrenssituation, men olyckligvis görs det inte....

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag förstår att många tycker att gratis är gott... Men tyvärr är det inte mycke som är gratis här i livet... Om jag vill ha något gjort och vill ha ett pris så får den personen sätta vilket pris han vill.. Sen är det upp till mig att fundera på om det är värt det.. Och om personen är en utbildad och kunnig på området...

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tror knappast att vem som helst kan göra bygg jobb, ser man ju själv när man åker hem till folk som snickrat själva. Bara för timell gör det och det verkar så lätt så kan jag också göra tänker folk, men då ser det fan ut också. Har varit hemma hos ett flertal personer, just för att rätta till efter Deras fel som dom har gjort pga dålig kunskap. Och att byggare / metallare tjänar bra pengar eller inte hör väll inte till detta ämnet som tråden har.

Du har helt rätt. Många byggare har inte i hantverksbranschen att göra. Att folk som snickrat själva gör fel beror på oerfarenhet för det mesta och precis som du säger att alla inte kan göra byggjobb. Men let's face it. Det är inte raketvetenskap ni sysslar med.
Byggfacket använder ju rena maffiametoder. Det är bra att vi får in konkurrens från polen och andra öststater.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har helt rätt. Många byggare har inte i hantverksbranschen att göra. Att folk som snickrat själva gör fel beror på oerfarenhet för det mesta och precis som du säger att alla inte kan göra byggjobb. Men let's face it. Det är inte raketvetenskap ni sysslar med.
Byggfacket använder ju rena maffiametoder. Det är bra att vi får in konkurrens från polen och andra öststater.

Med lite perspektiv och erfarenhet från ganska många olika jobb (såväl på golvet som lägre chef) så vill jag nog påstå att de svåraste jobben jag haft är de som har sämst anseende - Så pass att det används som skällsord: Byggarbetare och bonde. Mycket krävande såväl fysiskt som intelektuellt. BTW: Min "enter" tangent funkar inte.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Med lite perspektiv och erfarenhet från ganska många olika jobb (såväl på golvet som lägre chef) så vill jag nog påstå att de svåraste jobben jag haft är de som har sämst anseende - Så pass att det används som skällsord: Byggarbetare och bonde. Mycket krävande såväl fysiskt som intelektuellt. BTW: Min "enter" tangent funkar inte.

Jag anser inte att det är fel att polacker kommer och "snor" jobben inom bygg.
Jag anser inte heller att det är fel att hundratals företag flyttar produktionen till kina varje år.
Jag anser vidare inte att det är fel att IT-nissar blir av med jobben till indier som gör samma jobb för lägre lön.

Jag anser att det är fel att skatten i Sverige underminerar alla försök till konkurrenskraftiga priser.

Med det inte sagt att jag tycker skatter i sig är något dåligt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!