Då är det väl som hantverkare bättre att säga: "Jag har inte tid nu, men om två månader går det bra och då gör jag det för ett humant pris"
Fast det är ju få byggfirmor som drivs i rent ideellt syfte. Det går ut på att tjäna pengar.
Då är det väl som hantverkare bättre att säga: "Jag har inte tid nu, men om två månader går det bra och då gör jag det för ett humant pris"
Samtidigt som han ska beställa varor,hyrmaskiner o samordna med andra hantverkare.Sen, bör för övrigt mobiltelefoner förbjudas att bäras av hantverkare!
Frågan är varför vi har en tråd om hantverkare,då dom värst bovarna är IT-nissar.
Svindyrt för att trycka på lite knappar,och dom blir aldrig klara i tid,och det kostar alltid mer.
Oftast så dyker det upp en backslick kille och lovar saker som aldrig levereras.
Dessutom så stökar dom till filer,lösenord och inställningar så man får städa i flera dagar efter dom.
Sen är dom lömskare än en räv ,då dom bara rekommenderar sina polare eller sitt egna företag "som det enda" som skulle kunna hjälpa en med just det där nätverksfelet som dom just upptäckt.
:ekdahl
Frågan är varför vi har en tråd om hantverkare,då dom värst bovarna är IT-nissar.
Svindyrt för att trycka på lite knappar,och dom blir aldrig klara i tid,och det kostar alltid mer.
Oftast så dyker det upp en backslick kille och lovar saker som aldrig levereras.
Dessutom så stökar dom till filer,lösenord och inställningar så man får städa i flera dagar efter dom.
Sen är dom lömskare än en räv ,då dom bara rekommenderar sina polare eller sitt egna företag "som det enda" som skulle kunna hjälpa en med just det där nätverksfelet som dom just upptäckt.
Har själv egen inredningsfirma och jag har ett helt gäng Polacker som jobbar för mig.
Mycket är sant i det du säger. Men många kunder tror ju vi bara kan släppa allt annat för komma hem till dom och jobba elle att vi står och väntar på att dom ska ringa och säga att vi kan börja.
Vi kan ha 5-15 jobb igång samtidigt och det då kan det uppstå situationer där man inte kan färdigställa på ett ställe och då får man åka och fortsätta på nästa. Sen att det kan dra ut på tiden åtminstone för oss ibland är att vi måste ta hand om dom akuta skadorna först. Säg att vi ska lägga ett golv i en villa på en Onsdag och det är sagt att vi ska vara klara till Fredagen. Sen får vi ett samtal att ett vattenrör står och läcker i en villa, då måste vi ju släppa det jobbet och åka på vattenskadan för att minimera dom skadorna. Det kan vissa vara helt oförståeliga till och bli sura för att dom då får kanske vänta till måndagen med att få golvet klart.
Man kan inte vara på flera ställen samtidigt och ibland uppstår situationer som man inte råder över. Vissa förstår det andra inte. En sak som kan dra ut på tid också är när det ska beställas materiel, vissa saker finns hemma, andra måste man beställa och det är inte ovanligt att det drar ut på tiden någon dag.
Som du ovan Jag citerar: "Överlag verkar många byggfirmor ha problem med projektplaneringen, helt plötsligt blir det ståtid i en vecka för att snickaren var klar 2 dagar för tidigt och plåtisen var försenad 3 dagar. Där finns mycket förbättringspotential. "
Ska plåtisen i det här fallet släppa alla andra jobb han har pga av att snickaren är klar tidigare ? Några gånger kanske dom kan komma ifrån, i andra fall inte. Hur han än gör blir ju en av kunderna förbannade. Det är inte alltid så lätt när man inte ser helheten. Nu snackar vi några dagar, kolla på större byggen eller vilka projekt det än gäller i arbetslivet så kan sådant dra ut flera månader. Men detta sker hemma hos folk, det är det som gör dom tjuriga.
"Vi" skulle gå kurs i början på nittiotalet.Av alla de idioter jag stött på i bygg- eller liknande sammanhang så alla varit ur-svenskar. ja så till vida att de till och med bemödat sig att ha typiskt svenska attiraljer som:
a) slusktatuering
b) guldkedja
c) hängbuk
d) etc
Fundera på varför hela Djursholm dräller av polacker, därför att de som har råd att köpa vad de vill så klart väljer de bästa. Kolla bara attityden på en del i den här tråden:
"Vi fick skruva fast ett skåp helt i onödan, det var inte ens vårt fel"
Jaha, åh tack så jättemycket för att du gick the extra mile för kunden liksom.
På 80-talet var det modenrt med servicekurser för alla möjliga, där etablerades begreppet double baggers - dvs att till och med den som till synes inte har stor möjlighet att ge extra service till kunden gjorde det, stackarna som packar mat i affären i folks kassar - även de kan stoppa i dubbla påsar.
Fler hantverkare borde gått kurs på 80-talet, definitivt.
Naturligtvis kan det finnas bra svenska såväl som utländska hantverkare, det är dock inte det som avgör, långt ifrån.
Fast det är ju få byggfirmor som drivs i rent ideellt syfte. Det går ut på att tjäna pengar.
Som Carnivore var inne på, och som jag ville få sagt med mitt inlägg, är det ok OM MAN MEDDELAR SIG. Problemet är att många bara försvinner hux flux och man som kund får jaga röven av sig för att få några svar om vafan som händer.
Säger snickarna att de är två dagar för tidigt färdiga och att det nog inte kommer nån förrän på torsdag och fortsätter så accepterar jag självklart det. Jag fixar också att plåtisen ringer FÖRE torsdagen och säger att det kört ihop sig.
Det är för vanligt med kompakt tystnad.
Det värsta IT-nissen ställer till med är förlorade filer. På TV4 igår visade dom vad hantverkare kan ställa till med.
Okejjrå, byt ut humant till "inte tokhögt" alternativt "skäligt" alternativt "vettigt".
Tanken slog dig aldrig att dom lämna de priset för att dom inte ens var intresserade? Får du en offert som är bra mycket dyrare och tar en jefla tid så säger hantverkaren eg. "Ok, jag vill inte ha ditt jobb just nu, men betala ett jefla överpris och låt mig göra det när jag känner att jag har tid så kan jag ta det".
Kanske inte inom affärer i allmänhet, men bygg i synnerhet. När det kommer till byggen som kräver bygglov så är det ju tom lag på det.
Sen killen i tråden som sa att han hade polacker. Du har ju knappast dom för att dom är bättre än svenska snickare. Du har dom för dom är billigare och jobbar 15 timmar om dagen om det behövs. Alltså du tjänar mycket mer pengar på dom än vad du någonsin kunde göra om du hade svenskar anställda. Allt annat är ju bara skitsnack.
Visst finns det oerhört duktiga yrkesmän från andra länder, men att säga att dom är bättre än svenskar vet jag inte. Jag har personligen fått göra om ett flertal jobb där polacker varit och det har inte gjorts efter våra normer om man säger som så.
Sen skrev någon om några polacker som gjort om hans badrum jättefort och till halva priset. Det är ju inte ytskikten som är det man ska gå efter. Underarbetet är det som är dyrt och som ska göras rätt. Lägga kakel och klinker snyggt kan vilken snubbe som helst. Dom kanske gjorde allt rätt, men det är ofta där sådana firmor gör allt fel. Men det märks inte fören skadan är framme och man får riva rubbet.
Har själv egen inredningsfirma och jag har ett helt gäng Polacker som jobbar för mig.
2) Sen när är det bygglov på att göra ett badrum? Och det var väl ändå kompetens hos slutkund/privatperson vi pratade om... om någon pappskalle till projektledare/beställare inte kan sitt jobb, ja det är en helt annan femma.
Allt annat är ju bara skitsnack.
Visst finns det oerhört duktiga yrkesmän från andra länder, men att säga att dom är bättre än svenskar vet jag inte. Jag har personligen fått göra om ett flertal jobb där polacker varit och det har inte gjorts efter våra normer om man säger som så.
Det är du som kund som är beställare om du gör om ditt badrum. Sen menade jag att om du får för dig att bygga något som kräver bygglov så måste du visa upp att kompetensen finns. Varför ska det vara helt kravlöst när det kommer till "mindre" saker men som trots det kan vara mer krävande än "bygglovsjobb"? Jag tycker det borde vara ett krav att man antingen har kunskapen, eller att det är ett krav på att man ska införskaffa den (genom extern hjälp tex).
Har använt finsnickare från Litauen, pga motsvarande kompetens har inte gått att finna i Sverige, med outstanding resultat. Finsnickeri är något som är på uttdöende här, nu är det bara montörer kvar...
Spelar ingen roll vad man vill kalla det, du är inne på fel spår rent företagsdrivande. Har man som entreprenör full orderstock och jobb som ger bra betalt så är det självklart att de saltas extra på de anbud man skickar iväg, som man eg. inte ens behöver/vill ha.
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |