www.nitaenhantverkare.se..vad har ni råkat ut för ?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
De i programmet var lite väl dumsnälla tycker jag nog. Skulle jag ha en pågående upphandling med en entreprenör och han helt plötsligt dyker upp med grävare utan att vi nått en överenskommelse finns det inte en chans att han får en kråka på ett papper.

Om byggaren inte ens vet om det finns något avtal, hur fan ska han då kunna dra ett rör?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Husägarna i programmet förstod att det inte är billigt att ha en grävskopa ståendes på tomten, och att man inte bara kan skicka tillbaka den, så därför skyndade de med att skriva under kontraktet.
Men så jävla dyrt kan det väl inte va? :va
Och transportera en skopa går ju rätt lätt..
skd-2212.jpg

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
660-04
Jag tror många konflikter och meningsskiljaktigheter beror på dålig kommunikation och brist på sunt förnuft. Som hantverkare har man ett annat tänk än vad kanske akademiker har, man ser med andra ögon på ett jobb än en kund. Tror att om man bara är tydlig och informerar kunden kontinuerligt om arbetets framfart så behöver det inte bli så mycket konflikter. Sen är det ju så att saker kan ske som man inte kunde förutse när man lämnade priset på jobbet, därför är det så viktigt med kommunikationen och att inte använda så mycket fackspråk som ingen vanlig dödlig förstår. Självklart så finns idioter lite överallt oavsett om man jobbar inom hantverk eller inte, då gäller det att vara extra tydlig med vad man vill få fram. Jag har själv jobbat med rörmokeri i snart 16 år och hamnat i situationer där jag har sagt till kunden att jag inte tolererar att någon gapar åt mig och att jag kommer att gå därifrån om dom inte lugnar ner sig, genast så kom hon på sig själv och lugnade ner sig och sen löste vi vad som hade blivit fel. Samtidigt så har jag jobbat med folk som uppriktigt sagt inte varit helt kloka, kan inte tycka att vårt rykte att missa tider och skita i kunden är helt oförtjänat, även om det har blivit betydligt bättre än för 10-15 år sen. Det dricks iaf betydligt mindre på jobbet nu och det måste ju räknas som en förbättring :D.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det finns så många klåpare, både på kundsidan och hantverkarsidan. Och det gäller väl att ha lite intuition. Så gott man kan, vill säga. :rolleyes:

//M

Det är ju det här som är tokigt. Som privatperson så anlitar man en hantverkare för att lösa något man själv inte vet hur det skall göras, det skall inte krävas någon direkt proffs till kund.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Fortfarande ingen som reagerar på problemet att det inte krävs utbildning eller kunskap för att driva verksamhet i byggbranchen och dessutom få börja om på ny kula om och om igen när det går åt pipsvängen! Inför ett certifikat för hantverksföretagare som visar på prickfria år i branchen så att yrkesstoltheten kommer tillbaka. Killen i programmet igår ska ju inte ens kallas hantverkare då han varken hade utbildning eller kunskap.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fortfarande ingen som reagerar på problemet att det inte krävs utbildning eller kunskap för att driva verksamhet i byggbranchen och dessutom få börja om på ny kula om och om igen när det går åt pipsvängen! Inför ett certifikat för hantverksföretagare som visar på prickfria år i branchen så att yrkesstoltheten kommer tillbaka. Killen i programmet igår ska ju inte ens kallas hantverkare då han varken hade utbildning eller kunskap.

Det är likadant i alla branscher.

Skager

Keep it burning
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
660-04
Måste berätta en jävligt sjuk grej jag var med om när jag var lärling på det företag jag jobbar idag. Jobbade med en kille som var några år äldre än jag men han hade cert och var fullbetald, vi skulle åka och laga ett köksavlopp som hade gått sönder i en lägenhet som låg ovanför en pizzeria, så det var ju väldigt bråttom eftersom pizzerian inte kunde ha öppet så länge skadan inte var lagad.

Vi kommer dit till lägenheten och konstaterar att vi måste bila upp golvet i köksskåpet för att komma åt skadan, sagt och gjort vi hämtar bilmaskinen från bilen, men min kollega har ingen skyddplast att täcka dörrhålet in till köket med, det skulle damma ner hela lägenheten om vi inte täckte in köket.
Då kommer killen på en strålande idé, han går in i sovrummet och sliter upp sängkläderna i sängen, tar lakanet och tejpar upp det som skydd för dörrhålet :brinnerup, jag kan inte annat än att stå och gapa och undra vad han håller på med :va. Vi bilar upp golvet, lagar läckan och börjar plocka ihop efter ett par timmar, då frågar jag hur vi ska göra med lakanet som han tog från sängen, han bara garvar och tar ned lakanet och skakar av det, går in i sovrummet och lägger tillbaka det och bäddar sängen som om inget har hänt.:näsblod
Kan inte varit så nice att krypa ner i den sängen efter det man kommit ut från dushen på kvällen. Kollegan ifråga jobbar inte kvar utan fick mer eller mindre sparken något år senare, dock inte pga det här.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

ECkSaGt !

Min tjej är sjuksyrra, en polare pilot.
Skulle någon utav dom få jobba utan cert.......:confused:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Suzuki RMZ 450
ECkSaGt !

Min tjej är sjuksyrra, en polare pilot.
Skulle någon utav dom få jobba utan cert.......:confused:

Helt rätt det många säger, mycket beror på kommunikations missar. Det håller jag med om.

Ett ex är att man kommer hem till en familj som vill ha pris på A. Man lämnar pris eller kör på timme.
Men när man kommer dit så ska man helt plötsligt gå runt och titta på både B-C-D-E jobb under tiden. Då är det inte lustigt att jobb A tar lång tid och priset blir högre än vad som var sagt från början. Det är ofta man kommer till ett jobb som ska ta 3 timmar, men man blir där 5-7 timmar för att kunden då har 5 andra jobb dom vill göra men inte sagt ett dugg om från början. Som snickare vill man ju vara trevligt och tillmötes gående och lyssna på kunden, men jag åker ju inte till jobbet för att stå 1-2timmar om dagen för att jobba gratis.

Vi var hos en familj med utländsk påbrå för en tid sedan. Dom hade fått en vattenskada i badrummet. Vi rev skadan och skulle återställa, dom fick prover på golv och vägg och beställde själva detta hos golvfirman. När matrialet kommer, så säger dom att det är fel. Okej en extra resa för oss fram och tillbaka för att beställa nytt åt dom. Men det var dom själva som lämnat fel artikel nr för dom hade kvar deras lapp därnere. Det gick minst 1 timme per dag i att bara göra sig förstod när vi diskuterade om hur dom skulle ha det i badrummet. När golv och väggar var satta och toa och handfatt var på plats, så säger dom att dom ska fixa resten själva. 2 månader senare ringer försäkringsbolaget och frågar varför vi inte gjort klart den skadan, jag talar om läget och dom ber mig åka ut och titta på det. Näe då är varken lister/foder, tröskel på plats, jag frågar om det inte stämde att dom skulle fixa detta själva. Jo det skulle dom, men dom hade inga grejer :va Istället för att ringa oss direkt, ringer dom försäkringsbolaget som då undrar vad fan vi håller på med.

Är det inga som kan komma med sköna historien ?
Själv har jag klarat mig ifrån snusktanter och annat som ska blotta sig eller försöka ta på en. Enda jag varit med om var en fin piga i 20års åldern som visste att jag stog och jobbade i hallen, men valde ändå att ställa sig och byta om med öppen dörr, hon visste att hon var fin och ville visa det.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Det är ju det här som är tokigt. Som privatperson så anlitar man en hantverkare för att lösa något man själv inte vet hur det skall göras, det skall inte krävas någon direkt proffs till kund.

OK då, det jag menar är att det minsta folk borde vara utrustade med är väl sunt förnuft.

Om Hassan som varit pizzabagare plötsligt sadlar om och börjar offerera tillbyggnader på kåkar kanske man ska börja fundera på om han vet vad han håller på med.

T.ex börja med att ta in offerter från flera håll och ställa frågor om vilka andra projekt som byggaren haft och begära referenser som man kan jämföra.

Sen får man som sagt använda sitt sunda förnuft för att ta beslut.

Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Sen får man som sagt använda sitt sunda förnuft för att ta beslut.

Äh, det här är Sverige. Det är lättare att ta han som gör det för halva priset och sen gnälla i media på att man har blivit förd bakom ljuset av "hantverkaren".

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tar inkompetenta och bluffmakare alltid lite betalt?

Oftast, ja. Självfallet finns undantag.
Är det JETEbilligt så hugger folk direkt så man kan dra vidare utan en massa frågor och annat tjafs.

Men ska man göra en så pass stor investering som det oftast är när hantverkare är inblandade så bör man offra lite tid på att kolla upp de som lämnar anbud.

När folk köper bil för stora summor kan de jämföra i månader....

Last edited:

Ninja Racer

Medlem
Gick med
19 May 2003
Hoj
Ducati 999S Husaberg 650 -02
Jag har en riktigt skön historia från när jag gjorde iordning badrummet.

Börja med att de ska bila upp gamla brunnen och lyckas köra av en vattenledning. Då ringer en stressad rörkrökare och undrar var i hyreshuset man stänger av vattnet.
Kan inte varit lätt att hitta för när man kommer hem så har han torkat vatten i hela lägenheten med handukar, mattor och vad han har kunnat hitta.
Nästa dag är det färdig bilat. Skönt, bara det att det kört hål i golvet ner till grannen utan att säga något. De lovar att fixa detta. Det gör dem efter en månad och 10 samtal.
Undertiden har jag varit och betällt blandare, toalett, handfat, handukstork och sånna saker. Frågar rörkrökan om han inte ska skriva upp vad jag ska ha. -Nä, det kommer jag ihåg. Går ett par veckor inga grejer kommer hem för han inte betällt något och inte har en anning om vad han ska besälla. Nu blir det semester och inte så kul att vara utan toalett, så han får komma och fixa det en fredagskväll innan han ska iväg på en veckas semester.

Nu har de fått hem allt. Det är olika utseende på blandare över allt, hälften av sakerna har de glömt. Så de får sätta dit dem tillfälligt för att sedan byta. Skulle ha ett par duschväggar med dörr. Denna försökte de sätta upp i en veckas tid, såg att de läst instuktionerna och provat på olika vis varje dag. Fick hjälpa dem lite på traven och sätta i hop den.

Hade haft en elektriker som dragit ström till ena handfatet för en spegel med spottar. Nu hade man ju fattat hur tröga de var, så på väggen där sladden sticker ut, skriver jag spegel med spotter, och på den andra väggen skriver jag vanlig spegel. Tror ni inte de lyckas göra det fel också. Sedan tog det 2,5 år innan fakturan kommer. Då var jag inne men en lista med alla felen så det slutade med 75% rabatt och en ursäkt.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Man behöver väl inte vara ett proffs för att ta reda på om firman man anlitar är bra eller inte. Det är väl just pga folk som inte orkar ta reda på det som oseriösa firmor kan fortsätta.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Oftast, ja. Självfallet finns undantag.
Är det JETEbilligt så hugger folk direkt så man kan dra vidare utan en massa frågor och annat tjafs.

Men ska man göra en så pass stor investering som det oftast är när hantverkare är inblandade så bör man offra lite tid på att kolla upp de som lämnar anbud.

När folk köper bil för stora summor kan de jämföra i månader....

Om jag var bluffmakare så skulle jag ta mycket betalt bara för att luras.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...