Får se hur jag gör egentligen, just nu så lutar det mot en xenon-konvertering istället då generatorn inte klarar av att leverera den strömmen som krävs för att driva både extraljusen.
Testade lite idag och spänningen föll till ca 13.2V med helljus + extraljus på vilket inte kommer räcka för att ladda batteriet fullt. Kan delvis bero på att det skall sitta 35W lampor på halvljus + helljus men upptäckte att det satt 55w lampor i istället.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Så istället tänker jag xenonkonvertera halvljuset och helljuset.
Skall som sagt sitta 35w lampor på både halvljus och helljus och just nu sitter det 55w lampor i. Inga kablar har smält än så långe och generatorn klarar av att leverera 14.08 volt på tomgång med helljus påslaget.
Tycker ni jag borde välja xenon 35w som i standard lamporna eller xenon 55w som sitter i nu då motorcykeln klarar av detta?
Mvh
ps. Är medveten om besiktningsproblemet med eftermonterade xenonlampor.
Pendlar mellan om jag skall köra xenon med styrka, kör 4300k på alla lampor:
35w på halvljus samt 35w på helljus
35w på halvljus samt 55w på helljus
55w på halvljus samt 55w på helljus
Vad tycker ni, tror ni det räcker med 35w/35w xenon eller skall jag välja starkare lampor?
Om originallamporna är 35W och du börjar få problem med att generatorn inte hänger med med 55 watts halogen så skulle jag absolut inte stoppa i starkare än 35W xenon.
anledningen är att drivdonen för xenonlamporna drar mycket mer ström just vid tändfasen.
två 35W lampor ska dra strax under 6 Ampere när dom är tända (2*3A)
Två 55 som du har i nu ska dra lite drygt 9 Ampere (2*4,6A)
Redan här börjar du enligt egen uppgift få problem med att spänningen i elsystemet sjunker till 13,2 Volt.
Två 35 Watts xenon skall under drift dra 6A (2*3A) men under tändfasen så drar dom ofta det dubbla vilket blir 12A (2*6A). Detta är något mer än vad du har idag där du märker att spänningen sjunker.
Skulle du stoppa i 55 W xenon så drar dom under drift ca 9A tillsammans men vid tändning så kan dom dra uppåt 18A.
Om din hoj har problem med att hålla spänningen vid 9A förbrukning så kommer det ju att sjunka ännu mer när xenondrivdonen skall tända upp.
Stoppar du dit 55 wattare så kan det hända att spänningen i elsystemet sjunker så mycket att den inte räcker till för drivdonen och då kommer inte lamporna att tändas som dom skall.
Vad gäller användning av kablage så skulle jag i din situation tveklöst dra nya kablar och bara köra reläström till brytarna i styret.
Om originallamporna är 35W och du börjar få problem med att generatorn inte hänger med med 55 watts halogen så skulle jag absolut inte stoppa i starkare än 35W xenon.
anledningen är att drivdonen för xenonlamporna drar mycket mer ström just vid tändfasen.
två 35W lampor ska dra strax under 6 Ampere när dom är tända (2*3A)
Två 55 som du har i nu ska dra lite drygt 9 Ampere (2*4,6A)
Redan här börjar du enligt egen uppgift få problem med att spänningen i elsystemet sjunker till 13,2 Volt.
Två 35 Watts xenon skall under drift dra 6A (2*3A) men under tändfasen så drar dom ofta det dubbla vilket blir 12A (2*6A). Detta är något mer än vad du har idag där du märker att spänningen sjunker.
Skulle du stoppa i 55 W xenon så drar dom under drift ca 9A tillsammans men vid tändning så kan dom dra uppåt 18A.
Om din hoj har problem med att hålla spänningen vid 9A förbrukning så kommer det ju att sjunka ännu mer när xenondrivdonen skall tända upp.
Stoppar du dit 55 wattare så kan det hända att spänningen i elsystemet sjunker så mycket att den inte räcker till för drivdonen och då kommer inte lamporna att tändas som dom skall.
Vad gäller användning av kablage så skulle jag i din situation tveklöst dra nya kablar och bara köra reläström till brytarna i styret.
Det låter som att du har klena kablar och risken är att brytaren i styret är lika klent dimensionerad och då är risken att du överbelastar den och då blir du utan lyse helt tills du bytt brytaren.
Lite kabel och något relä är nästan inga pengar alls och det arbete du får lägga ner på att dra kablarna är väl värt det för att slippa att du bränner brytaren när du tänder lyset en mörk kväll och det bara blir kolsvart.
Gjorde samma resa, bättre h4-lampor samt ström över relä gjorde susen. Enkelt billigt med färdiga kabelstammar från biltema
Det blev ju inte sämre av att jag fick dubbla hel/halvljus
H4-xenon gav bara starkt ljus med kass ljusbild så det övergav jag snabbt
Fick låna en bil (AUDI A4) med "bra" helljus häromdagen.
Två strålkastare för halvljus och två strålkastare för helljus.
När helljuset tändes blev vanliga vägskyltar bländande. Obehagligt.
Så med tanke på det hade jag valt med Xenon
35W halv/35W hel
eller om det går
55W halv/35W hel
Jag har också sett detta på "bilforum". Med mera än 35W Xenon på helljus så bländar vägskyltarna.
Inget större problem i norra Sverige (norr Storlien - Sundsvall)
men i sydsverige med massvis av samhällen och vägskyltar.....
Har själv funderat på Xenon och tänkt 35W/35W pga av det som stått på "bilforum".
I lördags förstod jag varför i praktiken.
Tänk på att det bör vara lätt justera ljuset efter last. Så du inte bländar mötande. Eller tvingas köra med "för lågt" halvljus.
(Som på Triumph Sprint RS, bara stanna hojjen och vrida på justerskruven till strålkastaren med en 8mm lednyckel.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...nyckel/Lednyckelsatser-mm-och-tum-2000016692/ )
Men som redan skrivits i tråden, nya kablar till strålkastarna direkt från batteriet, valde själv 2,5mm2 till både + och - , relä och säkring i + kabeln nära batteriet kan göra underverk för ljuset.
Med två strålkastare som båda är tända vid helljus blir det 2 st 2,5mm2 från - och 2st 2,5mm2 från + på batteriet till strålkastarna.
newflag> Hade lagt några hundralappar mer för att köpa bra kit istället. Du kommer ju ändå lägga en hel del energi och tid på detta projektet totalt sätt. Varför då snåla och köpa billigaste kitet på ebay?
Träffat en förare som var helnöjd med sin Xenonkonvertering på hojen: Grejor från Xenonkungen.
Jag skulle börja med halvljuset.
Samt dra nya 2,5mm2 kablar direkt från batteriet - respektive + till Xenonballasten och med relä som får ström från kablarna till den den "gamla" lampsockeln.
+ kabeln avsäkrad med 15A vid batteriet.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016464/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Kopplingsledning-2000018077/
lika bra med dubbelrelä. Så du får se vad helljuset blir med "fräscht" kablage, relä och vanlig Halogenlampa.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Rela/Rela-2000017796/
Innan du funderar på Xenon för helljuset.
Du måste ju ha en snabb ballast för att ha nån glädje av Xenon på helljuset.
Har du mätt upp vad du har för spänning framme vid lampan eller bara över batteriet? Många hojar har taniga kablar för strömförsörjningen och förlusterna på vägen kan vara förvånande stora. Som flera redan sagt, I vissa fall kan nya bättre tilltagna kablar göra underverk för ljuset.Allt du skriver är väldigt bra och håller med dig att jag borde dra nya kablar + relä. Det är bara en sak du missuppfattat och det är att jag börjar få problem med strömförsörjningen när jag kopplar på 110w extraljus.
Med 110w har jag en spänning över batteriet på 14.08v (original 70w), det är först när jag kopplar på 110w (hel och halv) + 110w extraljus som spänningen sjunker till 13.2v
Har du mätt upp vad du har för spänning framme vid lampan eller bara över batteriet? Många hojar har taniga kablar för strömförsörjningen och förlusterna på vägen kan vara förvånande stora. Som flera redan sagt, I vissa fall kan nya bättre tilltagna kablar göra underverk för ljuset.
Hade 11,4 Volt med originalkablage över halvljus lampan. Fick med 2,5 mm2 kabel och relä 14 Volt över lampstiften med 14,3 Volt över batteriet, motorn igångNej det har jag inte gjort men det kan jag säkert göra, är det bara att mäta mellan + och - på lampan när den lyser då eller?
Vad borde spänningen vara framme vid lampan om vi säger att spänningen över batteriet är 14 volt? Är 12v godkänt och när börjar det bli för lågt?
Hade 11,4 Volt med originalkablage över halvljus lampan. Fick med 2,5 mm2 kabel och relä 14 Volt över lampstiften med 14,3 Volt över batteriet, motorn igång
Så varför nöja sig med lägre ?
Mätte lite nu precis med motorn igång:
12.8v över halvljus
12.7v över halvljus med helljus påslaget
12.3v över helljus givetvis med halvljus igång
Egentligen så skall ju motorcykeln ha 35w lampor på både hel samt halvljus och just nu sitter det 55w lampor i bägge, tänker att alla spänningarna borde krypa upp med minst 0.5v om man kör med 35w original lampor istället.
Vet ej om jag tycker det är värt att dra helt nya kablar + relä för en förbättring med kanske 0.5 - absolut max 1 v, sen står även motorn på tomgång just nu vid ca 1500varv och batteriet skulle jag vilja säga inte är i fullt då jag dragit massa el från det utan att ha kört med den på typ 1 vecka snart.
Blir nog så att om jag kör xenon 35w på hel och halv så struntar jag i att dra nya kablar, bestämmer jag mig för att köra xenon 55w på något av ljusen så drar jag nya kablar via relä.
Mvh Newflag
Vad har du över batteriet med ljuset tänt? Det var uppenbart att min Sprint RS från 2001 är konstruerad för att köras med släckt belysning.
För med släckt belysning 14,3 Volt över batteriet. Dvs batteriet laddas optimalt.
14,3 Volt är inte för högt så det börjar koka, inte för lågt så det sulfaterar.
Men i Sverige kör man med tänd belysning, halvljus dagtid......
Och då låg batterispänningen i original på 13,9 Volt. Vilket är för lågt. Batteriet laddas tillräckligt för att hojen ska starta under säsongen. Men batteriet börjar sulfatera. Så batteriet höll bara en säsong.
Så det är viktigt batteriet kommer upp i 14,2 - 14,4 Volt vid normala varvtal när du är ute och kör.
På Sprinten var jag tvungen dra helt nytt kablage (4 x 2,5mm2) från plus på generatorn till plus på batteriet.
För att få 14,3 Volt på batteriet under körning med tänt ljus.
För säkerhets skull med ett dubbelrelä mellan generatorn och batteriet så direktförbindelsen 4 x 2,5mm2 generator/batteriet bara är sluten när jag har belysningen tänd.
Vill inte riskera elda upp hojen om det blir nått fel på generatorn när hojen står i garaget.
Originalkablaget gick från generatorn till startnyckeln och
sedan till hel och halvljuset
respektive till batteriet.
Ett bra kvalitetsbatteri i kombinationer med bra kabelstam för belysningen skall klara den initiala kraftiga strömförbrukningen.
Typ bra Yuasa acc. Kan tänka mig att ett billigt Biltema med hög resistsans och värdelös CCA kan bjussa på problem.
Måste tänka på att ett bra acc pallar att lossa på en massa ampere vid starten och fortfarande håller Cdi/insputning på 10V , annars skulle det inte starta
Allt du skriver är väldigt bra och håller med dig att jag borde dra nya kablar + relä. Det är bara en sak du missuppfattat och det är att jag börjar få problem med strömförsörjningen när jag kopplar på 110w extraljus.
Med 110w har jag en spänning över batteriet på 14.08v (original 70w), det är först när jag kopplar på 110w (hel och halv) + 110w extraljus som spänningen sjunker till 13.2v
Mätte lite nu precis med motorn igång:
12.8v över halvljus
12.7v över halvljus med helljus påslaget
12.3v över helljus givetvis med halvljus igång
Egentligen så skall ju motorcykeln ha 35w lampor på både hel samt halvljus och just nu sitter det 55w lampor i bägge, tänker att alla spänningarna borde krypa upp med minst 0.5v om man kör med 35w original lampor istället.
Vet ej om jag tycker det är värt att dra helt nya kablar + relä för en förbättring med kanske 0.5 - absolut max 1 v, sen står även motorn på tomgång just nu vid ca 1500varv och batteriet skulle jag vilja säga inte är i fullt då jag dragit massa el från det utan att ha kört med den på typ 1 vecka snart.
Blir nog så att om jag kör xenon 35w på hel och halv så struntar jag i att dra nya kablar, bestämmer jag mig för att köra xenon 55w på något av ljusen så drar jag nya kablar via relä.
Mvh Newflag
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |