Xenonkonvertering samt styrka på lampor.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Läs Bike 2/2015 om ljuskonvertering

Kort sammanfattning

Längd halv - hel

H4 gul film 33m - 77m
H4 utan film 35m - 80m
OSRAM Night Breaker 37m - 71m
EVO Alfas 30m - 72m
Xenon 79m - 104m
LED 67m - 102m

Har läst den också. Men längden på ljuset säger inte allt. Minst lika viktigt är att man ha en fin ljusbild utan massa mörka fläckar. Och h4 som är fulkonverterat med xenon som i bikes exempel ger otroligt dålig ljusbild.
Led kan jag dock inte svara på för det har jag inte provat.
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hade 11,4 Volt med originalkablage över halvljus lampan. Fick med 2,5 mm2 kabel och relä 14 Volt över lampstiften med 14,3 Volt över batteriet, motorn igång
Så varför nöja sig med lägre ?
Min tidigare Sukka Bandit hade ohyggligt kass ljus.:gnissla
Mätte upp drygt 9V vid lampan med originalkablage.:3freak :död

Provade xcänån-konvertera med kraffs från Xänånknugen. Det blev kass då det lös åt alla möjliga håll och kanter. Alla blinkade på mig. Efter ett tag smälte dessutom lamphållaren som var lite special på hojen.:brinnerup :mad:

Blev förbannad. Drog nytt kablage med reläer nära lampan och i med Osram Nightvision mega plus extra superduper vision. Det resulterade i ca 14V vid lampan och det bästa ljusutbytet som gick att uppnå på den hojen.
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Har du med egna ögon sett en slipad insats med xenon H4

För den dåliga ljusbilden får man i klarglas insatser
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Har du med egna ögon sett en slipad insats med xenon H4

För den dåliga ljusbilden får man i klarglas insatser

Om du med det menar en insats som har ljusbilden i glaset så ja! Både på min gamla volvo 240 som jag satte xenon i och i min marauder 800 som har h4 och ljusbilden i glaset. Och i båda fallen så blev ljusbilden helt cp.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Du ligger alltså på 12,8 volt över halvljuset med bara det tänt. När du tänt både hel och halv så har du 12,7 på halvljuset och 12,3 på helljuset.

Jag skulle säga att du har för klena kablar.
Om systemspänningen är 14,4 och du har ett spänningsfall så att du bara har 12,3V på helljuset så innebär det ett spänningsfall på drygt 15% (17,1%). Det medför att närmare 50% av ljusutbytet försvinner.

Du kör alltså runt med lite drygt hälften av lyset du skulle ha om du bara bytte kablar.
Med bra kablar så får du väldigt små förluster och kanske får 14,1V-14,2V framme vid lampan och då har du nästan dubblat ljusutbytet.

Dvs om du idag har noname lampor och det spänningsfallet så kan du nästan dubbla ljusutbytet genom att dra om kablarna och så kan du sätta i bättre lampor och därigenom öka till nästan det dubbla igen (+90% tror jag Nightvision ger)

det betyder att om du byter kablarna och sätter i bättre lampor så kan du få närmare 4 ggr så mycket ljus ur strålkastarna utan någon annan modifiering.

Ok. Med andra ord är det inget problem med strömförsörjningen så länge som du inte tänder extraljusen och dom använder du normalt sett inte.

Då ska det inte vara något problem med strömförsörjningen ur det perspektivet. Jag skulle nog dock fortfarande gå på 35 Watt beroende på att problem med bländning (Både av fordon runtomkring samt att du själv blir bländad av vägskyltar) blir värre med 55 wattare. Såpass att det blir ett problem för vissa.
35 watts xenon ger ca 3 ggr så mycket ljus som 55 watt halogen. Så det skall räcka väldigt långt.

Vad gäller din tanke om bättre lampor så är det faktiskt så att man kan vinna rätt mycket i ljusustbyte med att byta till en bättre lampa.

Jag kör med Nightvision lampor i både hoj och bil och jag kan säga att skillnaden mot noname halogen från biltema är rätt rejäl. Huruvida det faktiskt är dubbelt som det står på förpackningen vågar jag inte garantera men det är tillräckligt mycket för att vara väl värt skillnaden i pris.

Med det sagt så spelar det inte någon roll vad du stoppar i för lampor om kablarna är så klena att du får spänningsfall fram till lyset.

Om jag skulle vara i samma situation och faktiskt kände att jag måste göra något åt lyset så skulle jag göra det i två steg.

1. Dra om kablar och dra då grövre kablar via ett relä och så plockar du reläspänningen från dom gamla kablarna.
Testa därefter hur stor skillnaden blir. Det kan bli rätt rejäl skillnad med bättre kablar. Bara några tiondels volt märks faktiskt på ljusustbytet.

2. Om det fortfarande är för lite ljus så modifiera och stoppa in xenon. Då har du ju redan nya kablar och reläer på plats som ska kunna hantera xenondrivdonens startström.

I alla fall kan inte hitta någon lampa som heter nightvision men vet att Philips och Osram har bra lampor vilket är

Osram nightbreaker = Har både i H1, H3
Philips xtremevision = Har bara i H1


Sen när Steffo_b räknar på ljusutbytet så antar du att om man har ett spänningsfall på 17% så försvinner ungefär 50% av ljuset, vad baserar du denna uträkningen på och har du tagit hänsyn till under vilken spänning lampan ger bäst ljus. Man kan ju inte kräma på för mycket spänning för då förkortar man lampans livslängd avsevärt.

(Försöker inte vara otrevlig, bara förstå uträkningen och antaganden :) )
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I alla fall kan inte hitta någon lampa som heter nightvision men vet att Philips och Osram har bra lampor vilket är

Osram nightbreaker = Har både i H1, H3
Philips xtremevision = Har bara i H1


Sen när Steffo_b räknar på ljusutbytet så antar du att om man har ett spänningsfall på 17% så försvinner ungefär 50% av ljuset, vad baserar du denna uträkningen på och har du tagit hänsyn till under vilken spänning lampan ger bäst ljus. Man kan ju inte kräma på för mycket spänning för då förkortar man lampans livslängd avsevärt.

(Försöker inte vara otrevlig, bara förstå uträkningen och antaganden :) )

http://www.lamptech.co.uk/Images/Illustrations/IN Nomograph.jpg
Exempel 12,5 Volt releativt 14Volt på lampan är 89% lägre spänning ~90% blir i diagrammet
70% av ljuset vid 14Volt. Och har man 12,5Volt och går till 14 Volt blir ökningen 100%/70%=1,4 dvs 40% mer ljus.
Mindre livslängd med 14 Volt javisst.
Men i valet mellan mitt liv och lampans liv satsar jag numera på att förlänga mitt liv och ISkallt förkorta lampans !
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I alla fall kan inte hitta någon lampa som heter nightvision men vet att Philips och Osram har bra lampor vilket är

Osram nightbreaker = Har både i H1, H3
Philips xtremevision = Har bara i H1


Sen när Steffo_b räknar på ljusutbytet så antar du att om man har ett spänningsfall på 17% så försvinner ungefär 50% av ljuset, vad baserar du denna uträkningen på och har du tagit hänsyn till under vilken spänning lampan ger bäst ljus. Man kan ju inte kräma på för mycket spänning för då förkortar man lampans livslängd avsevärt.

(Försöker inte vara otrevlig, bara förstå uträkningen och antaganden :) )

Det var Nightbreaker jag menade.

Uppgifterna om hur mycket ljus man förlorar kommer ifrån diverse lamptillverkare.

Men enkelt uttryckt är logiken så här.
med 17% lägre spänning så innebär det att du alltså har 83% av originalspänningen.
Lampans effekt är proportionell mot kvadraten på spänningen.
Det betyder att vid 83% av spänningen så har lampan 69% av effekten.

till det måste man också ta hänsyn till att en halogenlampa avger större delen av sin effekt utanför det synliga ljuset. Majoriteten blir värme (dvs Infrarött ljus).
När spänningen sjunker så sjunker temperaturen på filamentet vilket innebär att en större andel av effekten avges som värmee istället för ljus. Lampans verkningsgrad sjunker alltså.

Dvs vid 83% av originalspänningen har du 69 % av effekten plus att du har en lägre verkningsgrad vilket minskar ljusutbytet.

Summerat så innebär detta att vid 83% av spänningen så har du mellan 45 - 60% av ljuset lite beroende på exakt vilken lampa du har.

Jag utgår bara ifrån vad lamporna är avsedda för. Dom är avsedda att användas i fordon med "12 volts elsystem". Där har man i normalfallet drygt 14 volt under färd.
Spänningar som avviker från det påverkar ju både ljusutbyte och livslängd.

Helt klart kommer du ju att få kortare livslängd på lamporna med grövre kablar då spänningen blir högre. Du närmare fördubblar lampans livslängd genom att sänka spänningen 15-20%. På samma sätt innebär ju en höjning av spänningen över 14 volt att du förkortar livslängden avsevärt och det finns ju också en gräns där lampan omedelbart går sönder.

Att höja spänningen över elsystemets spänning är ju dock rätt mycket mer komplicerat än att bara byta någon kabel.

Att maximera ljusutbytet mot priset av att man får byta lampa kanske vartannat år eller till och med varje år anser jag är en bagatell. Jag tror att det går åt ca en lampa om året i min hoj men då har jag också så mycket ljus jag kan få ut utan att xenonkonvertera. Och jag känner i nuläget inte något behov av att konvertera min hoj. Dock har ju VFR:en riktigt bra lyse enligt dom tester som motortidningar gör.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
http://www.lamptech.co.uk/Images/Illustrations/IN Nomograph.jpg
Exempel 12,5 Volt releativt 14Volt på lampan är 89% lägre spänning ~90% blir i diagrammet
70% av ljuset vid 14Volt. Och har man 12,5Volt och går till 14 Volt blir ökningen 100%/70%=1,4 dvs 40% mer ljus.
Mindre livslängd med 14 Volt javisst.
Men i valet mellan mitt liv och lampans liv satsar jag numera på att förlänga mitt liv och ISkallt förkorta lampans !

Precis. Och med 14,4 kontra 12,3 vilket ger 83% av spänningen så hamnar man på undersidan av 60% på grafen över Lumen Sen varierar ju det exakta utseendet på graferna lite från lampa till lampa beroende på utformning av filament mm men det är inte några jätteskillnader så länge man håller sig till en lamptyp. Som Lågvolts Halogenlampor.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Det var Nightbreaker jag menade.

Uppgifterna om hur mycket ljus man förlorar kommer ifrån diverse lamptillverkare.

Men enkelt uttryckt är logiken så här.
med 17% lägre spänning så innebär det att du alltså har 83% av originalspänningen.
Lampans effekt är proportionell mot kvadraten på spänningen.
Det betyder att vid 83% av spänningen så har lampan 69% av effekten.

till det måste man också ta hänsyn till att en halogenlampa avger större delen av sin effekt utanför det synliga ljuset. Majoriteten blir värme (dvs Infrarött ljus).
När spänningen sjunker så sjunker temperaturen på filamentet vilket innebär att en större andel av effekten avges som värmee istället för ljus. Lampans verkningsgrad sjunker alltså.

Dvs vid 83% av originalspänningen har du 69 % av effekten plus att du har en lägre verkningsgrad vilket minskar ljusutbytet.

Summerat så innebär detta att vid 83% av spänningen så har du mellan 45 - 60% av ljuset lite beroende på exakt vilken lampa du har.

Jag utgår bara ifrån vad lamporna är avsedda för. Dom är avsedda att användas i fordon med "12 volts elsystem". Där har man i normalfallet drygt 14 volt under färd.
Spänningar som avviker från det påverkar ju både ljusutbyte och livslängd.

Helt klart kommer du ju att få kortare livslängd på lamporna med grövre kablar då spänningen blir högre. Du närmare fördubblar lampans livslängd genom att sänka spänningen 15-20%. På samma sätt innebär ju en höjning av spänningen över 14 volt att du förkortar livslängden avsevärt och det finns ju också en gräns där lampan omedelbart går sönder.

Att höja spänningen över elsystemets spänning är ju dock rätt mycket mer komplicerat än att bara byta någon kabel.

Att maximera ljusutbytet mot priset av att man får byta lampa kanske vartannat år eller till och med varje år anser jag är en bagatell. Jag tror att det går åt ca en lampa om året i min hoj men då har jag också så mycket ljus jag kan få ut utan att xenonkonvertera. Och jag känner i nuläget inte något behov av att konvertera min hoj. Dock har ju VFR:en riktigt bra lyse enligt dom tester som motortidningar gör.

Precis. Och med 14,4 kontra 12,3 vilket ger 83% av spänningen så hamnar man på undersidan av 60% på grafen över Lumen Sen varierar ju det exakta utseendet på graferna lite från lampa till lampa beroende på utformning av filament mm men det är inte några jätteskillnader så länge man håller sig till en lamptyp. Som Lågvolts Halogenlampor.

http://www.lamptech.co.uk/Images/Illustrations/IN Nomograph.jpg
Exempel 12,5 Volt releativt 14Volt på lampan är 89% lägre spänning ~90% blir i diagrammet
70% av ljuset vid 14Volt. Och har man 12,5Volt och går till 14 Volt blir ökningen 100%/70%=1,4 dvs 40% mer ljus.
Mindre livslängd med 14 Volt javisst.
Men i valet mellan mitt liv och lampans liv satsar jag numera på att förlänga mitt liv och ISkallt förkorta lampans !

Har varit utan internet ett tag nu därför jag ej haft möjlighet att svara.

Blir nog så att jag kör på relä + nightbreaker lampor, tackar för ert engagemang i tråden grabbar! :)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top