I alla fall kan inte hitta någon lampa som heter nightvision men vet att Philips och Osram har bra lampor vilket är
Osram nightbreaker = Har både i H1, H3
Philips xtremevision = Har bara i H1
Sen när Steffo_b räknar på ljusutbytet så antar du att om man har ett spänningsfall på 17% så försvinner ungefär 50% av ljuset, vad baserar du denna uträkningen på och har du tagit hänsyn till under vilken spänning lampan ger bäst ljus. Man kan ju inte kräma på för mycket spänning för då förkortar man lampans livslängd avsevärt.
(Försöker inte vara otrevlig, bara förstå uträkningen och antaganden
)
Det var Nightbreaker jag menade.
Uppgifterna om hur mycket ljus man förlorar kommer ifrån diverse lamptillverkare.
Men enkelt uttryckt är logiken så här.
med 17% lägre spänning så innebär det att du alltså har 83% av originalspänningen.
Lampans effekt är proportionell mot kvadraten på spänningen.
Det betyder att vid 83% av spänningen så har lampan 69% av effekten.
till det måste man också ta hänsyn till att en halogenlampa avger större delen av sin effekt utanför det synliga ljuset. Majoriteten blir värme (dvs Infrarött ljus).
När spänningen sjunker så sjunker temperaturen på filamentet vilket innebär att en större andel av effekten avges som värmee istället för ljus. Lampans verkningsgrad sjunker alltså.
Dvs vid 83% av originalspänningen har du 69 % av effekten plus att du har en lägre verkningsgrad vilket minskar ljusutbytet.
Summerat så innebär detta att vid 83% av spänningen så har du mellan 45 - 60% av ljuset lite beroende på exakt vilken lampa du har.
Jag utgår bara ifrån vad lamporna är avsedda för. Dom är avsedda att användas i fordon med "12 volts elsystem". Där har man i normalfallet drygt 14 volt under färd.
Spänningar som avviker från det påverkar ju både ljusutbyte och livslängd.
Helt klart kommer du ju att få kortare livslängd på lamporna med grövre kablar då spänningen blir högre. Du närmare fördubblar lampans livslängd genom att sänka spänningen 15-20%. På samma sätt innebär ju en höjning av spänningen över 14 volt att du förkortar livslängden avsevärt och det finns ju också en gräns där lampan omedelbart går sönder.
Att höja spänningen över elsystemets spänning är ju dock rätt mycket mer komplicerat än att bara byta någon kabel.
Att maximera ljusutbytet mot priset av att man får byta lampa kanske vartannat år eller till och med varje år anser jag är en bagatell. Jag tror att det går åt ca en lampa om året i min hoj men då har jag också så mycket ljus jag kan få ut utan att xenonkonvertera. Och jag känner i nuläget inte något behov av att konvertera min hoj. Dock har ju VFR:en riktigt bra lyse enligt dom tester som motortidningar gör.