on/offroad
Bannad
Sedan jag monterade Xenon halvljus har jag märkt en radikal förändring när jag är ute i trafiken - Bilarna ser mig. Tidigare med halogen ljus hände det dagligen att bilar körde in i rondellen trots att jag i princip var inne & framför dem i rondellen; i korsningar där jag hade företräde via högerregeln, trotsade bilar regeln & körde rakt ut p.g.a. att de inte varit uppmärksamma & sett mig. Detta ledde till att jag blev väldigt försiktig i dessa situationer & mer eller mindre utgick utifrån att någon skulle bryta mot trafikreglerna & komma farande i full fart. En överlevnadsstrategi.
Nu syns jag & det visar sig på att jag inte hamnar i liknande situationer lika ofta, det som varit närmast regel har blivit undantag. När t.o.m. en gammal gubbe i sin Volvo 760 i nyskick var ute på sin söndagstur ser mig genom sina flaskbottnar till glasögon under hatten & t.o.m. vinkar fram mig - jag då syn man. Jag är fortfarande vaksam i farliga situationer då inget är hundra procentigt.
Jag kör med 6000 K (Kelvin) - vitt ljus med blå stick du syns mycket bra & ser bra, en vettig avvägning/kompromiss.
Problem: olagligt - ja, besiktning - nej, du måste återställa hojen i originalskick, men det är det värt.
Xenon borde bli standard på alla nyare hojar.
Nu syns jag & det visar sig på att jag inte hamnar i liknande situationer lika ofta, det som varit närmast regel har blivit undantag. När t.o.m. en gammal gubbe i sin Volvo 760 i nyskick var ute på sin söndagstur ser mig genom sina flaskbottnar till glasögon under hatten & t.o.m. vinkar fram mig - jag då syn man. Jag är fortfarande vaksam i farliga situationer då inget är hundra procentigt.
Jag kör med 6000 K (Kelvin) - vitt ljus med blå stick du syns mycket bra & ser bra, en vettig avvägning/kompromiss.
Problem: olagligt - ja, besiktning - nej, du måste återställa hojen i originalskick, men det är det värt.
Xenon borde bli standard på alla nyare hojar.