Xenonlampor på halvljuset - en livräddare

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Sedan jag monterade Xenon halvljus har jag märkt en radikal förändring när jag är ute i trafiken - Bilarna ser mig. Tidigare med halogen ljus hände det dagligen att bilar körde in i rondellen trots att jag i princip var inne & framför dem i rondellen; i korsningar där jag hade företräde via högerregeln, trotsade bilar regeln & körde rakt ut p.g.a. att de inte varit uppmärksamma & sett mig. Detta ledde till att jag blev väldigt försiktig i dessa situationer & mer eller mindre utgick utifrån att någon skulle bryta mot trafikreglerna & komma farande i full fart. En överlevnadsstrategi.
Nu syns jag & det visar sig på att jag inte hamnar i liknande situationer lika ofta, det som varit närmast regel har blivit undantag. När t.o.m. en gammal gubbe i sin Volvo 760 i nyskick var ute på sin söndagstur ser mig genom sina flaskbottnar till glasögon under hatten & t.o.m. vinkar fram mig - jag då syn man. Jag är fortfarande vaksam i farliga situationer då inget är hundra procentigt.
Jag kör med 6000 K (Kelvin) - vitt ljus med blå stick du syns mycket bra & ser bra, en vettig avvägning/kompromiss.
Problem: olagligt - ja, besiktning - nej, du måste återställa hojen i originalskick, men det är det värt.
Xenon borde bli standard på alla nyare hojar.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag upplevde samma sak när jag satte xenon på R6an så det kan ligga något i det!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
om alla nya hojar har det kommer dock effekten försvinna, vi reagerar ju kraftigt på saker som är annorlunda och sticker ut, dessutom är vi programmerade att reagera på blått ljus (ambulans/polis/brandkår)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
om alla nya hojar har det kommer dock effekten försvinna, vi reagerar ju kraftigt på saker som är annorlunda och sticker ut, dessutom är vi programmerade att reagera på blått ljus (ambulans/polis/brandkår)

Blått har ju dock valts som polisljus just för att vi uppmärksammar det väldigt bra (mänskliga ögat är väldigt känsligt för blått ljus).
Dessutom sticker det ut mer mot det som är BAKOM/RUNT ljuskällan, vilket gör att effekten borde avta minimalt även om fler skaffar det.
Samma skeva resonemang som att inte lysgula varselvästar skulle uppmärksammas om alla hojåkare hade det.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Att xenon gör så stor skillnad för andra trafikanter är ju nästan ett tecken på att ljusbilden inte är bra. En bra ljusbild på xenon och halogen reagerar inte många på. Räcker ju att titta på alla bilar med xenon, dom syns ju inte så mycket bättre i dagsljus än dom med halogen.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det finns ju en anledning till att man inte får eftermomtera xenonljus på mc!
Det är ju att man bländar sina medtrafikanter, Där har du säkert anledningen att gubben i 760 vinka förbi dej, han var trött påoha ditt framlyse i backspegeln.
Samma sak med alla som envisas att köra runt med hellyset på! För man syns ju så bra!
Dom som åker med heljuset på dagen brukar ju offtast slå av det när det börjar mörkna för att inte tokblända omgivningen, men med xenon funkar ju inte det.
Xenon på heljuset är ju annars en bra ide förutsatt att man inte åker runt med det tänt dagtid för att synas, om man inte gillar att reta sina medtrafikanter i onödan.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
www.diodhuset.se har bra grejor.
6000k ligger fortfarande inom ramen för vad som är tillåtet när det gäller färgskalan. Men som TS nämnde så kan man inte ha det på vid besiktning då det inte finns någon atuomatisk nivåreglering på halvljuset.

Att man skulle blända medtrafikanter med xenon är bullshit. Har man rätt inställd reflektor så är det inga problem.

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Köp för allt i världen inte dom dyra från diodhuset eller xenonkungen utan köp dom på ebay för typ halva priset, samma skit, men man betalar bara hälften så mycket... :D

tkdrille

Guest
Alla som har xenon på hoj är bara störobjekt. De jag har haft bak mig iallafall

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kanske är lättare för alla happ-puttar att skilja en från moppefuckos om man har xenon? :va
Får nog kolla upp om det går att få tag på.

Tack för tipset! :tummenupp

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Annars funkar denna Ebay

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Att xenon gör så stor skillnad för andra trafikanter är ju nästan ett tecken på att ljusbilden inte är bra. En bra ljusbild på xenon och halogen reagerar inte många på. Räcker ju att titta på alla bilar med xenon, dom syns ju inte så mycket bättre i dagsljus än dom med halogen.

Alla original monterade Xenonlampor på bilar har 4300K & dom syns dåligt som du uppmärksammat.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Ja det vet jag. Det jag menar är att är inte ljuspunkten där den ska vara i förhållande till reflektorn så får man ett bländande ljus. Blir lite som att köra på helljus. Då syns man bra i dagljus. Monterar du en halogenlampa fel så syns du men du har ingen bra ljusbild. En mc reflektor har oftast inte den marginalen att man kan sätta i en xenonlampa på samma sätt som i en bilstrålkastare. Du kan ha 12k och fortfarande synas dåligt i dagsljus. Så xenon är inte alltid bra.

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Det finns ju en anledning till att man inte får eftermomtera xenonljus på mc!
Det är ju att man bländar sina medtrafikanter, Där har du säkert anledningen att gubben i 760 vinka förbi dej, han var trött påoha ditt framlyse i backspegeln.
Samma sak med alla som envisas att köra runt med hellyset på! För man syns ju så bra!
Dom som åker med heljuset på dagen brukar ju offtast slå av det när det börjar mörkna för att inte tokblända omgivningen, men med xenon funkar ju inte det.
Xenon på heljuset är ju annars en bra ide förutsatt att man inte åker runt med det tänt dagtid för att synas, om man inte gillar att reta sina medtrafikanter i onödan.

Min ljusbild är faktiskt helt ok & håller sig under sträcket, vidare möts jag inte av ilskna helljusblinkningar från mötande bilar, som var fallet när jag Xenon konverterade min förra bil.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Min ljusbild är faktiskt helt ok & håller sig under sträcket, vidare möts jag inte av ilskna helljusblinkningar från mötande bilar, som var fallet när jag Xenon konverterade min förra bil.

Ja du kan ha en helt ok ljusbild när mc står still, men när den rör på sej så ändras det iom att du saknar nivåreglering på xenonljuset. = Du bländar, Det är därför du tycker att alla börjat se dej så bra.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring