Fetare! Det hela började med att jag för ungefär ett år sedan köpte mig en XR600R av 1993-års modell. Den var då trimmad av föregående ägare. Borrad till 628cc, maximalt portad, utrustad med bättre kam och högkompressionskolv och ett bättre avgassystem, så det fanns mycket pulver i den för att vara, just det, en slö gammal XR Nu, mer än ett år senare, och betydligt kapitalstarkare bestämde jag mig för att det var dags att uppgradera den 15 år gamla maskinen med lite fräschare prylar. Mycket av originaldelarna var slut. Fälgarna var skeva, med lösa ekrar och bubblor överallt, bromsarna var URUSLA! Skivan fram såg praktiskt taget ut som ett fågelbad, med andra ord riktigt skålformad. Länkaget såg ut att ha genomlevt sju svåra år och var glappigt och dant. Framgaffeln var helt utriden, svampig och konstig, stötig ibland och mjuk som en soffa ibland. Jag började med att jaga en ny gaffel, och målet var en modern USD-gaffel som kunde ge 2 uppgraderingar i ett: Funktionellt och visuellt. Jag behövde också nya fälgar. Först hade jag faktiskt tänkt köra på nya crossfälgar, med lite bredare bana än original för att få den fetare, men det visade sig att ödet ville annorlunda.
Jag hittade en annons på Blocket där en kille sålde ett komplett motardkit, med gaffel, kronor, fälgar, bromspump, ok och skiva, det vill säga, allt jag behövde. Så, jag körde på motardfälgar tillslut. Sen att det visade sig att bakhjulet var för brett är en annan sak... Nåväl, jag har nu hållt på och byggt i ungefär två månader, och under den tiden har jag hunnit inrätta ett garage i ett föredetta förråd, och nästan hunnit slutföra hojen, och då har jag haft i genomsnitt 1.5 dagar i veckan som jag varit i garaget och skruvat
Jag har inte haft tillgång till någon kamera under hela byggtiden, utan bara under "senare" halvan, så ni får hålla till godo och föreställa er nedplockningen.
Såhär såg hon ut när jag köpte henne (bilden har legat på bike, därav stämpeln)
Jag började plocka bort blinkers
Sen började slakten! Nya gaffeln sitter på, precis nymonterad, man kan känna doften av kullagerfett i luften!
Inpassning pågår. Notera moppefjunen
Kastar på hjulet
Just det ja! Det nya oket, ett sexkolvs Behringer, som ursprungligen suttit på en Husa var utrustad med en äcklig gummislang á la original, så jag skaffade stålomspunna både bak och fram
Här håller jag på och fulmeckar med oket i största allmänhet
Och som jag sa tidigare, bakhjulet var alldeles för brett, och det skulle krävas en hel del fräsning och svarvning för att passa dit det. Jag ägde varken svarv eller fräs, och kände ingen som gjorde det heller, så jag började leta efter någon duktig micklargubbe, och hittade en kille som gjorde rubbet för 2 loppor. Värt vartenda öre Såhär blev det
Ganska fräsigt va?
Det jag först fattade tycke för hos XR:en var dess råhet, grovhuggna stil, industriellt på något sätt, och det ville jag ta vara på, samtidigt som det skall vara cleant och rejsigt. Jag minns att min far körde på samma koncept på sin Kawa 900 i början på 90-talet, och glasblästrade i princip varje del av hojen och bara dränkte de o olja för att bevara finishen. Det var ett givet val, och jag gick åstad och blästrade svinen, bromsoken, bromsskivenavet och bromspumpen bak, och dränkte i olja.
En bild på svingen efter blästringen
Pumpen och svingen
Och på oket och skivan
Oket i närbild (skitigt på bilden, rent nu )
Det blev ganska jävla najs faktiskt, det är svårt att förmedla känslan med skitkameran jag fotat med, men det är en härligt sidenmatt yta.
En bild på den radiella porrpumpen
Somsagt, hinner inte skruva så mycket, men idag var jag ute och gjorde lite nytta, och fick dit lyktan, vilket krävde en svets och lite tålamod
Jag har planerat att köpa ett Aloop-kit (http://www.aloop.com/Seat-Tank-Kits-600.htm) för att snajda till det lite, främst för att det är jävligt mycket snyggare än original, och dels för att org. tanken och sadeln är slut
En helhetsbild
Det kommer mer bilder och text såfort jag hinner skruva Så håll till godo sålänge, och för böveln, lämna synpunkter!
Jag hittade en annons på Blocket där en kille sålde ett komplett motardkit, med gaffel, kronor, fälgar, bromspump, ok och skiva, det vill säga, allt jag behövde. Så, jag körde på motardfälgar tillslut. Sen att det visade sig att bakhjulet var för brett är en annan sak... Nåväl, jag har nu hållt på och byggt i ungefär två månader, och under den tiden har jag hunnit inrätta ett garage i ett föredetta förråd, och nästan hunnit slutföra hojen, och då har jag haft i genomsnitt 1.5 dagar i veckan som jag varit i garaget och skruvat
Jag har inte haft tillgång till någon kamera under hela byggtiden, utan bara under "senare" halvan, så ni får hålla till godo och föreställa er nedplockningen.
Såhär såg hon ut när jag köpte henne (bilden har legat på bike, därav stämpeln)
Jag började plocka bort blinkers
Sen började slakten! Nya gaffeln sitter på, precis nymonterad, man kan känna doften av kullagerfett i luften!
Inpassning pågår. Notera moppefjunen
Kastar på hjulet
Just det ja! Det nya oket, ett sexkolvs Behringer, som ursprungligen suttit på en Husa var utrustad med en äcklig gummislang á la original, så jag skaffade stålomspunna både bak och fram
Här håller jag på och fulmeckar med oket i största allmänhet
Och som jag sa tidigare, bakhjulet var alldeles för brett, och det skulle krävas en hel del fräsning och svarvning för att passa dit det. Jag ägde varken svarv eller fräs, och kände ingen som gjorde det heller, så jag började leta efter någon duktig micklargubbe, och hittade en kille som gjorde rubbet för 2 loppor. Värt vartenda öre Såhär blev det
Ganska fräsigt va?
Det jag först fattade tycke för hos XR:en var dess råhet, grovhuggna stil, industriellt på något sätt, och det ville jag ta vara på, samtidigt som det skall vara cleant och rejsigt. Jag minns att min far körde på samma koncept på sin Kawa 900 i början på 90-talet, och glasblästrade i princip varje del av hojen och bara dränkte de o olja för att bevara finishen. Det var ett givet val, och jag gick åstad och blästrade svinen, bromsoken, bromsskivenavet och bromspumpen bak, och dränkte i olja.
En bild på svingen efter blästringen
Pumpen och svingen
Och på oket och skivan
Oket i närbild (skitigt på bilden, rent nu )
Det blev ganska jävla najs faktiskt, det är svårt att förmedla känslan med skitkameran jag fotat med, men det är en härligt sidenmatt yta.
En bild på den radiella porrpumpen
Somsagt, hinner inte skruva så mycket, men idag var jag ute och gjorde lite nytta, och fick dit lyktan, vilket krävde en svets och lite tålamod
Jag har planerat att köpa ett Aloop-kit (http://www.aloop.com/Seat-Tank-Kits-600.htm) för att snajda till det lite, främst för att det är jävligt mycket snyggare än original, och dels för att org. tanken och sadeln är slut
En helhetsbild
Det kommer mer bilder och text såfort jag hinner skruva Så håll till godo sålänge, och för böveln, lämna synpunkter!