XR600 Startproblem av rang

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Har enorma problem med att få igång min XR, Jag är inte världens bästa på att kicka 4takt men jag har haft igång den förut så jag fattar inte varför de inte går nu :va Jag har satt i ett nytt stift, provat med att skruva den svarta ratten(tomgångsskruven) på förgasaren, har provat med den långt in, ut och mittemellan.

Jag brukar ha kran på reserven, full choke, ingen gas... tar ner kicken tills de blir rejält motstånd och trycker den sakta 1cm ner, drar upp och sen kickar till. Ibland har den startat till litegrann men dör lika fort, oftast händer ingenting och bland blir de en rejäl avgassmäll, så den tänder ju iaf. soppa får den också. har sökt och läst alla XR trådar som finns här, men inget har hjälpt ännu.

Är de skit bakom spakarna, eller framför :confused: Har försökt i över en vecka nu
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har du tagit bort autodekompen? Annars ska du inte kicka ner nån cm och släppa upp igen. Att du har gnista förmodar jag?
Såhär startar jag min XR, oftast går den då igång på första kicken:
soppakran på. Rör aldrig gasen. Håll inne dekompen och kicka snabbt ca 5gånger. Släpp dekompen och kicka försiktigt tills du har kicken högst upp med motstånd. Sparka till som faen.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag har dekomp handtag på styret. jag trodde alltid man skulle gå strax förbi motståndet lyfta upp och sen dra till.

Jag ska prova när jag kommer hem, tack för hjälpen! Återkommer med resultat...
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Nu kickar jag rätt! men skiten startar fortfarande inte :huvet
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Det är inte så att den blir sur? Min blir iaf sur jävligt snabbt. Prova att stänga av soppakranen om den inte startar på några kick och fortsätt sen att kicka.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
De hjälper ej, provade med 2 olika stift idag och det var blött när ja skruva ur de ena efter några försök. Den vill inte alls, måste ju va nått fel...känns som man gått tillbaks till moppestadiet när man står och kickar som en idiot utan att nått händer, blir tokig :4skrika

Nån som vill köpa en XR? :rofl
 

Xr_Sebbe

Shoo
Gick med
2 Dec 2005
Ort
Hammrö
Hoj
Xr 600
du kan ju testa med att hålla gasen i bott, sen kicka "sakta" ca 5-6 gånger och sen kickar du till.

brukar göra så på min om den är sur kan hända att den smäller tillbaka.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Har provat det med, är nog jag som inte kan kicka tillräckligt fort. Man måste få sån jävla fart på kicken för att den ska starta när den är kall.
 

Krille-666

Trogen galning
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660 SMC -04
kicka snabbt och hårt som in i helvete rent av aggressivt så borde den väl starta :D
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ventilspel ok? Isf skulle jag linda om statorn. vanligt fel på xr. Hur är den att kicka varm?
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ventilerna är ställda för ca 20-30 mil sen, varm är den lättstartad

... eller var lättstartad när den var varm, nu får jag ju inte igång den alls så de är svårt och säga. Men förut var den lättstartad när den var varm, o jävlig när den var kall.
 
Last edited:

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Vet bara att den har gnista eftersom de blir avgassmällar ibland, men jag vet inte om gnistan kanske kommer för tidigt/sent. Är inte så haj på de där, så jag vet inte hur man kollar.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Bobby 600 skrev:
2192137 Vet bara att den har gnista eftersom de blir avgassmällar ibland, men jag vet inte om gnistan kanske kommer för tidigt/sent. Är inte så haj på de där, så jag vet inte hur man kollar.

Jag tycker du borde få statorn omlindad iaf. I vilket fall som helst skadar det inte
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag kan inget om 600an. Men min 650 är *Väldigt* känslig på chok-läget vid kallstart.

Vid kallt väder (mindre än 10 - 12 + grader)- Full choke
I varmare väder oftast halv choke.
Har jag fel choke är den i princip omöjlig att få igång. Noll respons. Ett chock klick och den startar på ett kick försök... :gnissla
Tog mig måååånga och lååånga kick sessioner att lista ut... :lol

Som sagt, en 650 och inte en 600a. Finns kanske inget gemensamt, mer än att de är 4-taktare...


lycka till
:hej
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag provade med halv choke på, men dagens försök inleddes av en rejäl avgassmäll (tur att jag hade väntat på att alla hundar gått iväg) Den ville inte alls idag heller, inget svar alls. Finns den någon XR kunnig i linköping som kan tänka sig att komma förbi och kicka den? så jag vet om det är jag eller hojen de är fel på.

Är de värt att linda om statorn? kommer inte de paja igen rätt så fort då?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2193747 Jag provade med halv choke på, men dagens försök inleddes av en rejäl avgassmäll (tur att jag hade väntat på att alla hundar gått iväg) Den ville inte alls idag heller, inget svar alls. Finns den någon XR kunnig i linköping som kan tänka sig att komma förbi och kicka den? så jag vet om det är jag eller hojen de är fel på.

Är de värt att linda om statorn? kommer inte de paja igen rätt så fort då?

haru fjong i sparken så är de hojen som jävlas..
för mig tar de max 3 kickar kall o en varm..o då sitter jag ner oså..
o nämde jag att jag suger på o kicka annars
:rolleyes:
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag är ju inte karatekid men de har ju gått förut. Och ju kickar så gott de bara går, står upp och med hojen på stödet också. Kan knappast tänka mig att de ska va så här svårt att starta den varje gång.

Kommer gnistan i fel läge? är de statorn eller ventilerna som kanske står fel ändå?

Hur kan man enklast kolla det ?
 

Fist Woman

Guest
Jag har en 00:a och den kan vara hur tjurig som helst om man inte gör rätt.
Trampa kicken 2cm förbi det läge autodekompen klickar och rör inte gasen då du kickar. Gör man rätt så startar den alltid på 1-3:e kicken. Jag väger typ 55kg och är klen så det har inget med styrka att göra.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top