Bobby 600 skrev:2213134Carsam var här i lördags och tittade på hojen. Statorn mätte 80 Ohm och han provade med en annan cdi-box också, men det var samma resultat med båda boxarna. Det tänder och hojen hostar till men den går inte igång. Skruva sen ur bottenskruven på förgasaren och de var lite skitigt där, han föreslog att jag skulle plocka isär och rensa den samt sätta på ett bränslefilter
Senare på lördagden och söndagen så skruva jag bort förgasaren den var inte så smutsig, var mest i botten. Men rensa och blåste bort all smuts, satt dit ett bränslefilter. Tvättade luftfiltret också...
Kom hit en annan mc-åkare idag, både han och jag provade att kicka, den hosta till när några ggr när han och jag prova, men inget mer...
skruva ur det nyare tändstiftet(DPR8EA-9) och satt in de gammla(D9EA) han provar... hostar till, händer inget, händer inget, hostar till. Startar
Ja, den har faktiskt gått igång! Låter den stå på tomgång i 5 min kanske, han åker en sväng med den, funkar kanon! låter den stå några minuter sen stänger vi av den... 5 min senare så provar jag att kicka den, inga resultat, hostar inte ens. Han provar, samma sak. Den vill bara inte, även fast den är varm och borde va hur lättstartad som helst. Vi ger upp efter 5min av kickande och lägger ner för dagen...
man skulle köpt elstart
Bobby 600 skrev:2216795Idag tänder den inte alls... skruva ur stiftet och kolla, ingen gnista
Bobby 600 skrev:2217037mm jag hoppas att det inte är statorn, så jag slipper linda om den.
Rev ner tändspolen (den under tanken) och det verkar vara lite glapp i fästet där tändsladden sitter. Annars så ser alla kontakter fina ut.
Ska ta med tändspolen till en verkstad imorrn och se om det är den som är felet.
Bobby 600 skrev:2217069Jag har Clymer's Honda XR600 79-90 bok, min är -91 men det skiljer inte så mycket förutom skivbroms bak. Multimeter har jag dock ingen.
Måste ändå ner dit imorrn och prata med dom + ev köpa en ny sån. Men du har rätt jag borde skaffa en multimeter iaf.
-PLM- skrev:2186450Har du tagit bort autodekompen? Annars ska du inte kicka ner nån cm och släppa upp igen. Att du har gnista förmodar jag?
Såhär startar jag min XR, oftast går den då igång på första kicken:
soppakran på. Rör aldrig gasen. Håll inne dekompen och kicka snabbt ca 5gånger. Släpp dekompen och kicka försiktigt tills du har kicken högst upp med motstånd. Sparka till som faen.
Bobby 600 skrev:2221926Tog bort skyddshöljet på sladden och bakom den så var Isolatorn av där tändsladden fäster i tändspolen... De skulle inte va så bra tydligen
Kan man mäta om tändspolen funkar? så jag inte beställer en ny i onödan (dom kosta lite + tar ett tag o få hem)
Ska ner och mäta generatorspolen ikväll, se om det blir 80 ohm eller inte...
Ljunghusen skrev:2222252Nja du ska förbi kompläget. Finns ingen anledning att kämpa mot kompet!
Bara att slå till
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...35594QQitemZ4646847228QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Bobby 600 skrev:2225095Hmm jo... jag blev rätt konfunderar när jag stod där, kika och mätte. Men jag fick gnista till slut och hojen funkar nu.
Jag tog eltejp och drog åt där det var lite öppet på tändsladden där den fäster i tändspolen, men ingen gnista. Mätte statorn, den landa på 88 Ohm. Så den är OK.
En motorcykelkunnig granne råkade gå förbi och började klura i det. Han sa att de troligtvis var dödaren. Så vi rev den, kolla på stiftet och kicka. Gnista direkt, väldigt tydlig!
Skruva ihop dödaren igen och det funkade fortfarande. Skruva i stiftet och hojen gick igång...kl 23.00 i bostadsområdet
Hade aldrig ens tänkt att det kunde varit nått så lätt som dödaren, men tur det, kosta ju inget att fixa och ingen väntetid
hoppas de går smidigt nu. Se om man kan ta en tur ikväll
Tack alla för hjälpen!!
Bobby 600 skrev:2225631Var ute och körde en sväng nu
Bromspedalen satt ju jäkla mysko, typ under motorn nästan, går knappt att nå
aja ja körde och de gick fin fint tills den helt plötsligt dör
körde på en 70väg släppte gasen, drog in kopplingen växla ner, sen gasar jag med kopplingen fortfarande inne och märkar att inget händer! den är inte igång. kicka hur mycket som helst, men den totalvägrar att gå igång. Så jag fick leda den hem 700m
Kolla soppan och det fanns kvar, inte mycket dock men man såg nivån i bränslefiltret... kan man bli torsk utan att den är helt tom ? verkar ju väldigt mysko
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |