XR600 Startproblem av rang

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Haha skitkul! springa och jaga sporthojar på stan när man vill hem :3freak

Kanske är statorn ändå då? även fast den mätte 80 Ohm... :va
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Idag tänder den inte alls... skruva ur stiftet och kolla, ingen gnista :död
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bobby 600 skrev:
2213134 Carsam var här i lördags och tittade på hojen. Statorn mätte 80 Ohm och han provade med en annan cdi-box också, men det var samma resultat med båda boxarna. Det tänder och hojen hostar till men den går inte igång. Skruva sen ur bottenskruven på förgasaren och de var lite skitigt där, han föreslog att jag skulle plocka isär och rensa den samt sätta på ett bränslefilter

Senare på lördagden och söndagen så skruva jag bort förgasaren den var inte så smutsig, var mest i botten. Men rensa och blåste bort all smuts, satt dit ett bränslefilter. Tvättade luftfiltret också...

Kom hit en annan mc-åkare idag, både han och jag provade att kicka, den hosta till när några ggr när han och jag prova, men inget mer...
skruva ur det nyare tändstiftet(DPR8EA-9) och satt in de gammla(D9EA) han provar... hostar till, händer inget, händer inget, hostar till. Startar :banana
Ja, den har faktiskt gått igång! Låter den stå på tomgång i 5 min kanske, han åker en sväng med den, funkar kanon! låter den stå några minuter sen stänger vi av den... 5 min senare så provar jag att kicka den, inga resultat, hostar inte ens. Han provar, samma sak. Den vill bara inte, även fast den är varm och borde va hur lättstartad som helst. Vi ger upp efter 5min av kickande och lägger ner för dagen...

man skulle köpt elstart :hihi


Vad har du för årsmodell?
Har en -93 där jag mätte 80ohm oxå. Trodde det skulle ligga mellan 230-320 ohm (fram till -91). Så rev spolen och linda om. Fick i efterhand reda på att den skulle ligga mellan 50-150 ohm. Så rev och linda om spolen utan anledning...

(ett tips om du ska linda om den är att dra tråden genom en penna (utan innehåll). det gör att du kommer längst in med tråden utan problem)

Bobby 600 skrev:
2216795 Idag tänder den inte alls... skruva ur stiftet och kolla, ingen gnista :död


Kolla tändspolen, se att den är fräsch, att det finns bra med kontakt för stiftet etc...
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
mm jag hoppas att det inte är statorn, så jag slipper linda om den.

Rev ner tändspolen (den under tanken) och det verkar vara lite glapp i fästet där tändsladden sitter. Annars så ser alla kontakter fina ut.

Ska ta med tändspolen till en verkstad imorrn och se om det är den som är felet.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Bobby 600 skrev:
2217037 mm jag hoppas att det inte är statorn, så jag slipper linda om den.

Rev ner tändspolen (den under tanken) och det verkar vara lite glapp i fästet där tändsladden sitter. Annars så ser alla kontakter fina ut.

Ska ta med tändspolen till en verkstad imorrn och se om det är den som är felet.


Det kan du mäta själv.
Köp en multimeter och en mekbok. Ur bra att ha. Max en femhundring totalt nytt. En beggad bok gör det billigare. (finns en mekbok på nätet, men den är vad jag har för mig till före -91, kan leta reda på den om du är sugen)
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Jag har Clymer's Honda XR600 79-90 bok, min är -91 men det skiljer inte så mycket förutom skivbroms bak. Multimeter har jag dock ingen.

Måste ändå ner dit imorrn och prata med dom + ev köpa en ny sån. Men du har rätt jag borde skaffa en multimeter iaf.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Linda om statorspolen utan att ha gjort ren förg låter fel ordning i mina öron.
Låter inte som du säkert vet att det är tändningsfel.

Ohmmät dom grejor du kan ohmmäta. Inkl. triggerspolen. Och jämför med värdena för rätt årsmodell.
Ta isär alla kopplingar som har med tändningen att göra, gör rent dom, spreja m kontaktsprej och se till att
dom klämmer till om andra kontakten. Glöm inte ev jordanslutningar. (Den har iofs rätt många, så det borde ju räcka
om nån funkar.)

Kanske kolla m stroboskop om den tänder eller inte.
/u
 

carsam

prone2failure
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
ktm
Bobby 600 skrev:
2217069 Jag har Clymer's Honda XR600 79-90 bok, min är -91 men det skiljer inte så mycket förutom skivbroms bak. Multimeter har jag dock ingen.

Måste ändå ner dit imorrn och prata med dom + ev köpa en ny sån. Men du har rätt jag borde skaffa en multimeter iaf.

Det finns som sagt ganska mycket som kan krångla med tändningen, mät upp grejerna innan du börjar linda om iallafall. Om du inte får fram en bra manual till xr kan du låna min haynesmanual, där står nog det mesta.

Mät om generatorspolen om du inte har nån gnista alls nu. Om den är mycket lägre än 80 ohm så är det ganska troligt att det är den det är fel på.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Tog bort skyddshöljet på sladden och bakom den så var Isolatorn av där tändsladden fäster i tändspolen... De skulle inte va så bra tydligen :näsblod

Kan man mäta om tändspolen funkar? så jag inte beställer en ny i onödan (dom kosta lite + tar ett tag o få hem)
Ska ner och mäta generatorspolen ikväll, se om det blir 80 ohm eller inte...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
-PLM- skrev:
2186450 Har du tagit bort autodekompen? Annars ska du inte kicka ner nån cm och släppa upp igen. Att du har gnista förmodar jag?
Såhär startar jag min XR, oftast går den då igång på första kicken:
soppakran på. Rör aldrig gasen. Håll inne dekompen och kicka snabbt ca 5gånger. Släpp dekompen och kicka försiktigt tills du har kicken högst upp med motstånd. Sparka till som faen.


Nja du ska förbi kompläget. Finns ingen anledning att kämpa mot kompet!

Bobby 600 skrev:
2221926 Tog bort skyddshöljet på sladden och bakom den så var Isolatorn av där tändsladden fäster i tändspolen... De skulle inte va så bra tydligen :näsblod

Kan man mäta om tändspolen funkar? så jag inte beställer en ny i onödan (dom kosta lite + tar ett tag o få hem)
Ska ner och mäta generatorspolen ikväll, se om det blir 80 ohm eller inte...

Bara att slå till
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...35594QQitemZ4646847228QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det går att mäta fram vissa fel på tändspolen, men inte alla. Om du får överslag nånstans vid tändning
går inte att hitta med enkel mätning m universalinstrument. Men generalfel som avbrott och kortis går att mäta fram.

Själv köpte jag ny spole för att den låg lite utanför specifikationerna, bara för att upptäcka att den nya mätte precis likadant....
/u
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
De är tydligen olika spolar för -87 och -91, vågar man chansa... båda fanns tydligen på lager i sverige -91ans kostar 750 ny :skrämd segt om det inte är den som är problemet.

Om generatorspolen mäter 80ohm nu så bor de de ju va tändspolen, eller är jag ute o cyklar ? Hur mäter jag tändspolen? kan inte el vidare bra asså :tungan
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det finns massor m grejor som kan krångla i tändsystemet, sladdar, kontakter, cdi, tre olika spolar, dödarknappen....
Enl Clymers bok ska pulsspolen ha 360-440 ohm, tändspolen primärt 0.1 - 0.3 ohm (svårmätt), 3.7-4.6 Kohm
sekundärt utan tändstiftshatt, 7.4 - 11 m hatt. (Min gamla o nya mätte ca 3 Kohm).
Statorlindningen f tändning 230-320 ohm. Detta värde är en Hondas bok fr -88

För alla värden ska resp spole vara losskopplad, annars vet man inte vad man mäter.
/u
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Hmm jo... jag blev rätt konfunderar när jag stod där, kika och mätte. Men jag fick gnista till slut och hojen funkar nu.

Jag tog eltejp och drog åt där det var lite öppet på tändsladden där den fäster i tändspolen, men ingen gnista. Mätte statorn, den landa på 88 Ohm. Så den är OK.
En motorcykelkunnig granne råkade gå förbi och började klura i det. Han sa att de troligtvis var dödaren. Så vi rev den, kolla på stiftet och kicka. Gnista direkt, väldigt tydlig!
Skruva ihop dödaren igen och det funkade fortfarande. Skruva i stiftet och hojen gick igång...kl 23.00 i bostadsområdet :hihi

Hade aldrig ens tänkt att det kunde varit nått så lätt som dödaren, men tur det, kosta ju inget att fixa och ingen väntetid :banana
hoppas de går smidigt nu. Se om man kan ta en tur ikväll :gnissla

Tack alla för hjälpen!! :Bugar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2225095 Hmm jo... jag blev rätt konfunderar när jag stod där, kika och mätte. Men jag fick gnista till slut och hojen funkar nu.

Jag tog eltejp och drog åt där det var lite öppet på tändsladden där den fäster i tändspolen, men ingen gnista. Mätte statorn, den landa på 88 Ohm. Så den är OK.
En motorcykelkunnig granne råkade gå förbi och började klura i det. Han sa att de troligtvis var dödaren. Så vi rev den, kolla på stiftet och kicka. Gnista direkt, väldigt tydlig!
Skruva ihop dödaren igen och det funkade fortfarande. Skruva i stiftet och hojen gick igång...kl 23.00 i bostadsområdet :hihi

Hade aldrig ens tänkt att det kunde varit nått så lätt som dödaren, men tur det, kosta ju inget att fixa och ingen väntetid :banana
hoppas de går smidigt nu. Se om man kan ta en tur ikväll :gnissla

Tack alla för hjälpen!! :Bugar


de e faktiskt ofta de e dödarn som strular..
bruka alltid pyttsa in ett gäng 556 om de skulle bli strul på nån hoj..även snyskoter.

kul du fick nå ordning på skiten
:banana
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Var ute och körde en sväng nu :banana

Bromspedalen satt ju jäkla mysko, typ under motorn nästan, går knappt att nå :confused:

aja ja körde och de gick fin fint tills den helt plötsligt dör :död
körde på en 70väg släppte gasen, drog in kopplingen växla ner, sen gasar jag med kopplingen fortfarande inne och märkar att inget händer! den är inte igång. kicka hur mycket som helst, men den totalvägrar att gå igång. Så jag fick leda den hem 700m :4skrika

Kolla soppan och det fanns kvar, inte mycket dock men man såg nivån i bränslefiltret... kan man bli torsk utan att den är helt tom ? verkar ju väldigt mysko
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2225631 Var ute och körde en sväng nu :banana

Bromspedalen satt ju jäkla mysko, typ under motorn nästan, går knappt att nå :confused:

aja ja körde och de gick fin fint tills den helt plötsligt dör :död
körde på en 70väg släppte gasen, drog in kopplingen växla ner, sen gasar jag med kopplingen fortfarande inne och märkar att inget händer! den är inte igång. kicka hur mycket som helst, men den totalvägrar att gå igång. Så jag fick leda den hem 700m :4skrika

Kolla soppan och det fanns kvar, inte mycket dock men man såg nivån i bränslefiltret... kan man bli torsk utan att den är helt tom ? verkar ju väldigt mysko


luktar glappkontakt här..
om den nu inte få soppa.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ska tanka i 2L för säkerhets skull och kolla nu.

Det tog kanske 10-15 kick o få igång den kall förut, sen åkte jag 50m hämta hjälm osv kicka igång den igen, tog kanske 5 kick. Körde några kilometer så dog den, den hade blivit varm och det gick bara inte att kicka igång den...
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Tanka i 2L nu, men när jag vred på bensinkran så rörde sig inte nivån i bränslefiltret. Jag kicka och den starta lätt tog bara ett par kick, men frågan är om det är för att de är mer soppa i eller för att den har svalnat av och/eller surnat av.

Jag höjde tomgången litegrann för säkerhets skull, så den inte dör på tomgången när man kör... ska ut och ta en tur, hoppas den inte stannar...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top