XR600 Startproblem av rang

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Har åkt i en halvtimme nu, den dog efter ca 25min körning när jag hade kopplingen inne och rullade på gasen t.o.m. (tomgången steg en bit när jag drog in kopplingen, så rulla jag på gasen, men den dog ändå) Jag väntade ungefär 3 min, kickade och den starta på 3 kick då, så jag kunde köra hem iaf.

Innan jag körde iväg så märkte jag att när blinkersen var på så blinka det normalt fram, men bak så blinka allting inklusive bakljuset :3freak Efter att hojen dog, och när jag starta den igen så blinka båda blinkersen där fram med. Typ som varningsblinkers på en bil.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Bobby 600 skrev:
2226134 Har åkt i en halvtimme nu, den dog efter ca 25min körning när jag hade kopplingen inne och rullade på gasen t.o.m. (tomgången steg en bit när jag drog in kopplingen, så rulla jag på gasen, men den dog ändå) Jag väntade ungefär 3 min, kickade och den starta på 3 kick då, så jag kunde köra hem iaf.

Innan jag körde iväg så märkte jag att när blinkersen var på så blinka det normalt fram, men bak så blinka allting inklusive bakljuset :3freak Efter att hojen dog, och när jag starta den igen så blinka båda blinkersen där fram med. Typ som varningsblinkers på en bil.


prova o stäng av allt ljus,blinka inte o kör igen..
kanske den inte får stret nog..
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Tändsystemet har inget att göra med övrig el på en XR. Du behöver uppenbarligen gå igenom
elsystemet på den. Gör det !

Klart den kan få soppatorsk m soppa i tanken; det är i cylindern det ska brinna.

Hittade du nåt fel på tändkabeln eller dess isolering så byt spolen. Det är iaf inget att lita på.
/u
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
När jag satt tillbaks en låsmutter på tändspolen så hade den hamnat åt fel håll, så den var inte ordentligt jordad. Ändra på den och blinkersen funkar nu.

Hur det funkar med att den dör återstår att se...
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Blinkersen har börjat leva sitt eget liv igen nu, sen dog den igen igår

Kanske är förgasaren som gör att den dör... Igår fick jag bara igång den med halv-choke (fast den var varm) efter att den hade dött. Hände noll utan choke, även fast jag hade väntat 5-10min och luftat ur den.

Är det nån som vet vad grundinställningen på luftskruven ska va? är det skruva in helt, sen ut 2½ varv? hitta inget om det i boken
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Bobby 600 skrev:
2230580 Blinkersen har börjat leva sitt eget liv igen nu, sen dog den igen igår

Kanske är förgasaren som gör att den dör... Igår fick jag bara igång den med halv-choke (fast den var varm) efter att den hade dött. Hände noll utan choke, även fast jag hade väntat 5-10min och luftat ur den.

Är det nån som vet vad grundinställningen på luftskruven ska va? är det skruva in helt, sen ut 2½ varv? hitta inget om det i boken

Skruva in helt (försiktigt så inte sätet skadas) sen 2varv ut detta gäller -89 och framåt.
 

danne78

DAARN!!
Gick med
26 May 2006
Ort
borås
Hoj
zxr 400, husqvarna 258, ZXR 750, minimoto + chopper bygget
Här har du problemet

[med all förmodan så liggt flötörnivån fel vilket gör att det kommer in för mycket soppa i cylindern när du ska start och den surar ned sig.......gör så att du har bensinkranen avstängd med samma procedur som du brukar göra när du ska starta den, när du ska stänga av hojen så stäng av kranen först sen ca 5sec senare stänger du av hojen] .
det som händer är att det rinner in soppa i cylindern när du ställer ned den på stödet pga lutningen den felaktiga flötörnivån, när du sen ska starta så har du soppa i cylen + att du tillför mer genom kranen= nedsurad
Har nämligen samma problem men orkar inte ta tag i det, just därför gör jag som ovanstående.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
ORS skrev:
2231616 Skruva in helt (försiktigt så inte sätet skadas) sen 2varv ut detta gäller -89 och framåt.

Tack! har ställt den där nu.

danne78 skrev:
2240460 [med all förmodan så liggt flötörnivån fel vilket gör att det kommer in för mycket soppa i cylindern när du ska start och den surar ned sig.......gör så att du har bensinkranen avstängd med samma procedur som du brukar göra när du ska starta den, när du ska stänga av hojen så stäng av kranen först sen ca 5sec senare stänger du av hojen] .
det som händer är att det rinner in soppa i cylindern när du ställer ned den på stödet pga lutningen den felaktiga flötörnivån, när du sen ska starta så har du soppa i cylen + att du tillför mer genom kranen= nedsurad
Har nämligen samma problem men orkar inte ta tag i det, just därför gör jag som ovanstående.

Lite svårt att göra så då den dör utan förvarning ibland. Jag tror det är fel munstycke som kan orsaka det eftersom den tänder fortfarande efter den dött. (släppte upp kopplingen med 3an i fart och den gick igång men dog igen) så det är nog inte tändningen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top